vliegvisser betrapt rally vissers bij Paterswoldsmeer

Started by Beertje, November 13, 2013, 10:23:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Dat zeggen wel meer mensen in dit soort discussies en dat is een dooddoener.

Plantje

Even vooropgesteld: ik ben het er absoluut mee eens, dat "de groenen" (te) veel invloed geven niet de juiste oplossing voor dit probleem is.
Echter, niets doen aan het probleem van rally vissers (en ik denk ook, in mindere mate, stugge levend aasvissers) is net zo dodelijk voor onze hobby. Zelfs als wij het nog zo netjes doen!

Beertje

Natuurlijk blijft niet alles het zelfde,dat weet ik maar altegoed. Maar ik heb makkelijk praten,ik heb bijna mijn hele leven met kunstaas gevist (met levendaas overigens ook) Maar om deze mensen neer te sabelen als halve criminelen gaat me te ver.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

Over dat levend aas vissen, kwam er laatst nog één met een baarsje aan zijn hengel tegen >:( ik heb dat tot zo'n 40jaar geleden ook gedaan(met voorntje of grondeltje), totdat ik het toch wel zielig vond dat het beestje niet meer zwom,
ik deed de haak overigens 'netjes' door het neusgat maar goed, ik ben er maar mee gaan slepen/gooien met dat 'lijk' en laat ik toen een metersnoek haken!
Sindsdien was ik 'om' met kunstaas, ik kan het dus niet zo begrijpen waarom ze zich niet aan de regels aanpassen, ik deed het puur al uit medelijden...okay dan moet ik ook niet vissen zou je zeggen, maar dat is voor mij ontspanning, ook al vang ik niets geniet ik.
Ik snap dus ook geen bal van die ralley vissers, waarom laten sterven in een zak, zet er een mannetje bij die het noteert net als bij de wedstrijden ::agree::

Beertje

Marcel: Ik denk dat je niet goed weet hoe rally vissen gaat. Er is nl geen controleur in de buurt van de vissers. De vissers mogen nl door de hele provincie vissen als koppel (als ik dit goed heb) op een afgesproken tijd komen ze weer bij elkaar (vaak bij een café) met de gevangen vis in de tas of zak en die wordt dan gewogen.Die vis is natuurlijk dood gegaan in die tas of zak. Doorgaans zorgt de cafe houder voor de afvoer van de vis. waar naar toe? ja en dat is vaak het probleem geweest (is). het werd later overal aan getroffen: in een sloot, in een openbare container, enz,enz. Dat het vaak om veel vis ging (gaat) is wel duidelijk.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

MarcelN

Ja dat begreep ik al hoor, maar dan zet je er toch een 'telmannetje' bij, je zou dit nu overal moeten verspreiden via facebook met naam en adres van die cafe's die dit promoten, er is vast wel iemand die op eigen houtje zijn maatregelen neemt...
Dat iemand een paar vissen voor eigen consumptie meeneemt okay, in het geval van forel of zeebaars, teveel keur ik af wat je niet op kunt en als het voor anderen is laat ze lekker zelf gaan vissen.
Dit is gewoon belachelijk dat niet middeleeuwse gedrag nog voorkomt >:(

Plantje

Quote from: Plantje on November 18, 2013, 08:09:44
Telkens als ik dit soort dingen lees vind ik de discussies op de diverse visfora zo nietig lijken. Mensen vallen elkaar aan op een vis die op het gras ligt in plaats van een onthaakmat.... En dan zie je zoiets....

Ik vraag me dan af wat er door het hoofd van zulke "vissers" gaat. Want als ik het goed begrijp zijn ze dus met een wedstrijd bezig...klopt dat? Dus....een hoop vis uit het water trekken, aan het eind van de dag die vis ergens neer flikkeren en dan besluiten wie er gewonnen heeft. Zoiets? Zou dat soort volk er wel eens bij stil staan, dat dat niet lang goed kan gaan?!?

Ik denk dat we vooral niet moeten afschuiven op BOA's en politie om hier actie in te ondernemen. Ik denk dat er ook vanuit de echte sportvissers een grote invloed kan uitgaan door dit nooit goed te praten en altijd te veroordelen!
Marten,

Dan quote ik even mijzelf en dan gaat het me met name om het dik gedrukte stuk. Het enige dat ik wil zeggen is niet zozeer dat we hier op het forum moeten veroordelen, maar als je eens iemand spreekt die het rally vissen goedpraat denk ik dat je er altijd negatief tegenover zult moeten staan.
Wat we met zijn allen vaak nog te veel doen is de andere kant op kijken. En daarom nogmaals: hulde voor deze sportvisser die dat niet gedaan heeft en er werk van gemaakt heeft!

En nee, hier de discussie er over voeren gaat het probleem niet oplossen. Maar op fora als deze het onderwerp uit de weg gaan zal het probleem ook zeker niet oplossen.

Bone F

Quote from: Inderk on November 19, 2013, 21:23:39
Ik weet dat de politie wel iets wil doen, maar ze hebben andere prioriteiten volgens hun superieuren.
En die superieuren hebben hun opdrachten weer vanuit Den Haag......

Observeer, maak heimelijk foto's, schrijf kentekenplaten op, etc....
en bel meldpunt visstroperij 0455466230 (heb dit nummer in mijn mobiel opgeslagen)
De laatste keer dat ik die lui belde kreeg ik 0 op request omdat zij zich alleen bezig houden met beroepsmatige visstroperij, een enkelvoudige overtreder is voor de politie en de Boa's. En Marcel geweld lokt nieuw geweld uit dus dat lijkt me geen oplossing hoewel van menig vvr de handen misschien wel eens jeuken bij dit soort praktijken :-\
D'r zal wel genoeg over blijven voor de ECHTE vissers, WIJ dus!

Mike

 
Quote from: Cornico on December 02, 2013, 18:04:10
Beste Mike, al eerder is mij gebleken dat we het in feite helemaal met elkaar eens zijn, maar dat jij je in je wellicht terechte verontwaardiging wat teveel door emoties laat meeslepen en daardoor misschien niet helemaal niet goed leest of begrijpt wat ik schrijf.

Emoties vallen wel mee hoor, verontwaardiging echter des te meer.
Het elke keer refereren naar de vliegvisser en dat vergelijken met overduidelijke misstanden is iets waarvan ik echt niet begrijp hoe je dat met elkaar rijmt.
Dat je poogt onszelf een spiegel voor te houden voordat we anderen veroordelen begrijp ik wel, ik denk alleen dat je iets beter je best moet doen om een betere vergelijking te vinden want ik geloof niet dat de voorbeelden die je nu gebruikt echt over komen, bij mij in elk geval niet. Wellicht begrijp ik je helemaal verkeerd, dat kan natuurlijk ook.

Beertje, vwb de oude baas met zn levend aas. Ik kan er maar weinig begrip voor opbrengen.
We leven hier in dit landje nou eenmaal met ong 20.000.000 mensen en om dat in goede banen te leiden zijn er nou eenmaal regels nodig.
We zullen allemaal regels hebben waar we in meer of mindere maten wel of geen moeite of begrip voor hebben.
Ook zullen we allemaal wel eens iets doen wat eigenlijk niet mag.
Het belangrijkste hierin is denk ik dat je moet voorkomen dat je overlast of leed veroorzaakt bij mensen en dieren.
Vissen met levend aas is niet zoiets als schuin oversteken of te dicht bij een brug of vistrap vissen. Je veroorzaakt onnodig dierenleed en heel veel mensen walgen ervan.
Zo'n oude baas die stug door blijft doorvissen met levend aas heeft m.i. een lesje nodig in het naleven van regels.
En als het enige excuus is " ik doe het al jaren zo "  tsja....
Ik kan mij voorstellen dat ie geen zin heeft op met pluggen te gaan smijten oid maar gewoon met een dobber vissen met een dood visje kan prima, er veranderd verder weinig aan zn manier van vissen. En het scheelt m bovendien €287–, bij een controle... Lijkt me het proberen waard.....
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Plantje

Excuses voor het even ingrijpen als moderator in een topic waar ik ook aan de discussie meedoe, maar je tekst stond er 4 of 5 keer Mike. Ik heb de eerste paar varianten weggehaald. Inhoudelijk is er niets gewijzigd.

Beertje

Dat er in een maatschappij wetten en regels nodig zijn trek ik niet in twijfel. Maar enig emphatisch vermogen kan in dit geval geen kwaad.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

Quote from: Plantje on December 03, 2013, 11:08:14
Excuses voor het even ingrijpen als moderator in een topic waar ik ook aan de discussie meedoe, maar je tekst stond er 4 of 5 keer Mike. Ik heb de eerste paar varianten weggehaald. Inhoudelijk is er niets gewijzigd.


Ja ik zag t ook, ik heb een of ander bugje in mn tablet, erg irritant.
Maar bedankt... :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Beertje on December 03, 2013, 11:12:30
Dat er in een maatschappij wetten en regels nodig zijn trek ik niet in twijfel. Maar enig emphatisch vermogen kan in dit geval geen kwaad.

Ben ik met je eens, je zou dit echter ook om kunnen draaien. Laat zo'n oude baas maar wat emphatisch vermogen tonen met mensen die hier moeite mee hebben en dan over de aasvis nog maar niet te spreken.

Of is leeftijd en het feit dat je het misschien al jaren of zelfs deccenia zo doet een excuus om regels aan je laars te lappen.
Bij mij in elk geval niet. Tijden veranderen, mensen, regels en inzichten ook.
Wmb heb je 3 keuzes, je houdt er helemaal mee op,   je past je aan,  of je gaat lekker asociaal door met je eigen ding doen.
Vul zelf maar in wat het verstandigste is....
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Dat is nou het mooie van tegenwoordig.
Omdat er een hele hoop mensen zelf niet in staat zijn te bedenken wat wel en niet door de beugel kan heeft de wetgever dat voor ons gedaan.
Alle antwoorden op de vragen die je zojuist stelde kan je vinden op de site van Sportvisserij Nederland of het boekje dat je bij je vispas hebt gekregen.
Zolang je je daar aan houdt komt het allemaal wel goed.

Maar goed, ik denk dat je de antwoorden van de vragen zelf ook wel weet.

Voor het geval dat je het niet weet...

Als je met dood aas wilt vissen,  prima , elk weldenkend mens begrijpt dat het laten stikken van een vis geen enkel doel dient. Gewoon doodmeppen dus. Als je dat niet doet bestaat de kans dat je pas wordt ingenomen.

Mag het vissen met levende aasvis wel of niet? Niet dus.                              Idd, dat mag niet.
Mag het vissen met een dood gemaakte aasvis wel of niet? Lijkt van wel.   Ja dat mag.
Mag het vissen met een levende worm wel of niet?                                        Ja dat mag.
Mag het vissen met een dood gemaakte worm wel of niet?                          Ja dat mag.
Mag het vissen met een levende made wel of niet?                                        Ja dat mag.
Mag het vissen met een dood gemaakte made wel of niet?                           Ja dat mag.

De grens ligt voor mij dus gewoon op dezelfde lijn als voor iedereen.


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

#39
Quote Mike:  elk weldenkend mens begrijpt dat het laten stikken van een vis geen enkel doel dient. Gewoon doodmeppen dus.

vliegvisser betrapt rally vissers bij Paterswoldsmeer

Dan zijn we wel er selectief verontwaardigd. De miljoenen vissen die de jammerlijke verstikkings dood sterven in de netten van de beroepsvissers, worden dan maar even vergeten. Of worden de beroepsvissers  ook aangeklaagd voor dieren mishandeling? Voor de wet is iedereen gelijk.Maar de een is gelijker dan de ander. Zit het zo?

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Heintje Davids

Vind dit maar een lastige discussie. Ralleyvissen is wat mij betreft verwerpelijk maar aan de andere kant ben ik met deze zienswijze ook best een beetje hypocriet. Ieder jaar kijk ik uit naar de intocht van de vloot met nieuwe haring omdat ik het heerlijk vind om zo'n verse vette haring, al dan niet voorzien van een uitje, door mijn strot te laten glijden maar ik besef terdege dat het hier gaat om vissen die een hele nare verstikkingsdood in een groot net zijn gestorven. Er zal vast niemand op zo'n vissersboot  zijn geweest die iedere vis met behulp van een priest een tik op z'n kop te geven teneinde er een, in onze ogen, humaan einde aan te maken. Het enige verschil met de ralleyvissers is dat de haring een commercieel doel heeft en ralleyvissen niet maar verder...!

Vissen is in mijn ogen sowieso een wat hypocriet gebeuren want laten we wel zijn, we vangen vis voor ons plezier en laten ze daarbij lijden. In hoeverre weet ik niet maar dat ze het niet prettig vinden is voor mij wel duidelijk. Vervolgens proberen we, allemaal op onze eigen manier, het lijden iets te verzachten. De ene door geen weerhaak te gebruiken, de ander door geen dreggen te gebruiken, door geen vissen op stenen te leggen enz, maar iedereen heeft hierbij zijn eigen maatstaven en grenzen. Laat onverlet dat we een hobby hebben die in de ogen van velen verwerpelijk is.

En al die discussies van 'regel is regel' zijn wat mij betreft ook maar net hoe het ons uitkomt. Nu het gaat om een hobby waar velen hun hart aan hebben verpand, gelden deze regels en zijn plotseling super belangrijk, terwijl ik er van overtuigd ben dat veel van deze regel fetisjisten met regelmaat met hun fiets door rood rijden en nooit een hand uisteken wanneer ze de hoek omgaan, regelmatig met de auto te hard rijden en misschien zelfs wel hoogst verontwaardigd zijn wanneer ze hiervoor een bekeuring krijgen en het misschien zelfs heel kinderachtig vinden terwijl het hier toch ook gaat om regels die we met elkaar ooit hebben afgesproken. 't Is maar net hoe het in je straatje past.
Wat ik er maar mee wil zeggen is dat mensen in bepaalde gevallen een beetje boter op hun hoofd hebben zodra het gaat om iets waar we plezier aan beleven en daar is wat mij betreft niets mis mee zolang je dat maar wel beseft. Ik ben echt geen haar beter. En moet je nu wel of niets iets zeggen wanneer je zaken ziet die wettelijk verboden zijn of, in volgens de algemeen geldende maatstaven, niet thuis horen in de visserij? Ik vind van wel maar wat mij betreft binnen de grenzen zoals ze wettelijk zijn aangegeven. Licht de daarvoor bestemde instanties in. Soms werkt het en soms ook niet, het zij zo. Ik gaf het in het begin al aan, ik vind het een lastige discussie waarin iedereen wel een punt heeft en heb er dan ook geen hele uitgesproken mening over.

Overigens hulde op de manier waarop deze tot nu toe wordt gevoerd. Op een uitzondering na, zonder waardeoordelen op hen die er een andere zienswijze er op na houden en dat is hier ook wel anders geweest. 

Beertje

@Heintje Davids.Ja op elke haringboot een stel mensen om de vissen met een priest de hersens in te slaan.Dat lijkt mij wel wat.Lossen we de werkeloosheid ook een beetje op. ;D ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Heintje Davids


Beertje

Ik ben dit topic begonnen, en wist ook niet dat het zo'n discusie zou worden. Maar,Heintje Davids je hebt gelijk, het is tot nu toe heel netjes verlopen.
En dat wil graag zo houden. Daarom stel ik voor het hierbij te laten.Wat mij betreft mag de mod er een slotje op doen. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Plantje

Ik ga er niet in de moderator rol een slotje op doen. Daarvoor heb ik te zeer aan de discussie meegedaan :)

Plantje

Ik zit net aan tafel en lees dit op de mobiel, maar wil toch even reageren.

Dat we de overeenkomsten met de stugge levend aas visser enz moeten zoeken snap ik nog wel. Met zo iemand is vast ook nog wel normaal te praten.
Maar bedoel je ook serieus dat we met de rally vissers de dialoog aan moeten gaan? En dat we ook daar de overeenkomsten moeten zoeken? Daar heb ik persoonlijk moeite mee. Want om een dialoog aan te kunnen gaan moet je als uitgangspunt nemen:"Ik begrijp, dat jij plezier hebt aan je hobby..." en van daaruit verder werken. En dat kan ik niet! Want ik begrijp ze echt niet! Voor mij staat rally vissen tot vissen als uit baldadigheid eendjes doodrijden staat tot eenden schieten bij de jacht.

Heintje Davids

Als je iemand niet begrijpt en oprecht de wil hebt om het te begrijpen, dan lijkt mij dat er mee praten juist het enige is wat je kunt doen Rudi. Wil niet zeggen dat je het er mee eens zal zijn maar wel een idee krijgt wat iemand beweegt om te handelen zoals hij doet.

Mike

Marten,

Een nobel streven wat je geprobeerd hebt met de stichting Schub.
Mijn dank daarvoor!
Frustrerend dat je je doel niet bereikt hebt.
Ik denk niet dat je het jezelf aan moet rekenen.
Je cirkel van invloed reikt maar tot op een bepaalde hoogte, meer kan je niet doen, hoe graag je ook zou willen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER