Noodweer in midden Noorwegen

Started by Rena, May 22, 2013, 22:40:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

In midden Noorwegen is het noodweer.
Wegen zijn weggespoeld en rivieren lopen buiten hun oevers.
Kijk op o.a. http://www.ostlendingen.no voor beeld en geluid.

Het visseizoen is begonnen ...  :-X

Koen

Oh fuck. Das mijn camping. Ik hoop dat de schade mee valt.

Bone F

Zo he da's wel erg veel water. Ik denk dat mijn caravan een woonboot geworden was bij zoveel water.

Heintje Davids

Quote from: Koen on May 23, 2013, 08:41:41
Oh fuck. Das mijn camping. Ik hoop dat de schade mee valt.
Jouw camping? Da's handig, weten we waar we voortaan een plekje aan het water kunnen reserveren  ;).

2 Jaar geleden was het ook zo erg. Ondergelopen campings en weggeslagen bruggen. Het kan daar best behoorlijk spoken.

Koen

Niet echt de mijne natuurlijk. Maar wil der dit jaar wel weer heen  ;D

Heintje Davids

2 Jaar geleden was het ook zo erg Koen; het gebied was in juni door allerlei afgesloten wegen zelfs moeilijk bereikbaar. Wij hebben toen besloten om eerst andere plekken aan te doen en begin juli pas richting Kvennan/Koppang te gaan. Wonderlijk genoeg was toen de waterstand nog nooit zo gunstig geweest in die tijd van het jaar. Waar we andere jaren nogal eens last hadden gehad van relatief hoog water was daar ditmaal totaal geen sprake van. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat de huidige weersomstandigheden nog niets zeggen over hoe de toestand daar over een week of wat is.

Bolle

ziet er niet mooi uit.
hoop voor jullie dat het snel anders wordt

Rena

Op dit moment zijn alle noord gaande vegen gesloten, omrijden moet via Trysil & Drevsjø langs de Zweedse grens.
Gubrandsdalen en Østerdalen zijn afgesloten voor doorgaand verkeer.
Ik heb helikopter beelden gezien vanaf Elverum tot Evenstad en grote delen langs de rivier staan onderwater.
Camping Rena is verdwenen, Hogeschool Campus Evenstad wordt op dit moment geëvacueerd.

Zoals het er nu uitziet kan ik nog naar huis zonder om te rijden, maar als het water nog meer stijgt, dan houdt dat ook op.

De schade is enorm....

Rena

#8
http://www.vgtv.no  klik op helikopter video.

Bekeerling

Ellendig voor de getroffen mensen, geen doden/gewonden hoop ik? Kwam dit ineens in korte tijd of gaan daar een paar dagen overheen?

Rena

Ik geloof niet dat er gewonden of doden te betreuren zijn.
Wel is er enorm veel schade.

Het begon gisteren met een stuk Rv. 3 bij Atna dat wegspoelde.

Er was nog veel sneeuw in de bergen en de temperaturen van het weekeinde waren heel hoog.
De sneeuw in de bergen is gaan smelten in grote hoeveelheden en daarbovenop is er buitengewoon veel regen gevallen.

Vorige week is er al een stuk Rv.3 weggespoeld bij Kvikne tussen Tynset en Ulset (E6), dit was echter snel gerepareerd.



Heintje Davids

Hier nog iemand die graag op de hoogte gehouden zou worden Peter. Wij zouden over 3 weken ook weer die kant op gaan maar wellicht moeten de routeplannen net als 2 jaar geleden weer wat bijgesteld worden. Hoop dat alles daar weer op z'n pootjes terecht komt.

Rena

Zal het melden als er wat "bijzonders" is.
Voor gerichte vragen kun je evt een pm sturen.

TL, Peter


Rena

Alle vegen zijn weer open voor verkeer, alleen zijn er restricties voor voertuigen met een totaal gewicht over 6 ton.
Met mijn auto zal ik dit net redden :)

Heintje Davids

Ah, kijk... dat zijn de goede berichten. Begon me al een klein beetje zorgen te maken. Dank voor de info!