underpowering vlieghengel

Started by Beertje, July 27, 2014, 12:10:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Dat een te zware lijn schadelijk voor de hengel kan zijn is wel bekend. Maar wat voor effect heeft een te lichte lijn?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

vliegvisserdorian

Zoizo dat het voor geen meter werpt  ;D
Mijn beginnersset had een lijn voor #4 op een #5/6 hengel... Die tijd wist ik dat niet. Toen ik voor het eerst erop een #5 lijn probeerde wist ik pas ze bedoelden met de hengel "laden"  ;D

Scaramouche

Ik heb daar eens een heel interssant artikel over gelezen van zijne Godheid Lefty Kreh. Het is in het Engels, mocht iemand er prijs op stellen dan wil ik het onderstaande wel een keer vertalen. Hij beschrijft in het artikel ook de scenarios waar het handiger is om een hengel te overpoweren, maar dit stukje gaat specifiek over het kiezen van een lichtere lijn.

(bron:) http://www.scientificanglers.com/plan-your-trip/fly-fishing-tips/how-choose-right-fly-line-weight-lefty-kreh

Weight and speed need to vary

Fly rods are designed to cast a particular weight of line — with a good bit of line speed. If you drop down a line size, you benefit in two ways. One, the line is going to alight on the water softer than a heavier line. Two, because it is not as heavy, it doesn't develop as much line speed. A line traveling at high speed often comes to the water with a heavier impact than one that is moving slower. Even with a line two sizes lighter, you can still cast a dry fly or nymph far more distance than what is called for in delicate trout fishing situations. So you don't hamper yourself at all by using a line lighter than the rod suggests. Best of all, you can now use a shorter leader, since impact on the surface has been lessened.

There is a second situation where a lighter than normal line will help you if you are a fairly good caster. The wind is blowing and you need to reach out to a distant target. Many try to solve this common problem by using a line one size heavier. The usual thinking is that a heavier line allows them to throw more weight and, they hope, get more distance. Actually, going to a heavier line means that they complicate the problem.

On a cast, the line unrolls toward the target in a loop form. The larger the loop, the more energy is thrown in a direction that is not at the target. When fishermen overload a fly rod with a line heavier than the manufacturer calls for, they cause the rod to flex more deeply, which creates larger loops on longer casts. Overloading the rod wastes casting energy by not directing it at the target.

If you switch to a lighter line, you may not have enough weight outside the rod tip to cause the rod to load or flex properly — if you hold the normal amount of line outside the rod during casting. But if you extend this lighter line about 10 feet or a little more outside the rod than you normally would for this cast under calm conditions, you can cast a greater distance into the wind. By extending the additional amount of lighter line outside the rod, you cause it to flex as if you were false casting the normal length of the recommended line size.

Since the rod is now flexing properly, it will deliver tight loops, but the lighter line is thinner. This means that there will be less air resistance encountered on the cast.

If you are forced to cast a longer distance into the wind, switch to one size lighter line and extend a little more line outside the rod tip than you normally would. This means, of course, that you need to be able to handle a longer line during false casting. But the line that is lighter than the rod calls for will let you cast farther into the breeze.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Hengels "underpoweren" is bij mij een hobby binnen een hobby geworden. Maar inderdaad, ik vis dus vaak veel lekkerder met een lijnklasse lichter dan waarvoor de hengel is gekwalificeerd. En b.t.w., merken als bijvoorbeeld Sage doen heel vaak hun hengels hengels lichter kwalificeren dan ze in werkelijkheid zijn. Dan werpen ze gewoon verder...

(overigens, ik ben niet van plan wéér deze discussie te starten, het is maar dat jullie het even weten ;) )
::wtf::

Scaramouche

Wat ik het sterkste argument vind, is dat een lijn gemaakt is voor een gemiddelde situatie, en dat is de praktijk natuurlijk nooit. Ik denk dat ik gewoon eens een paar van die budget A&M lijnen ga kopen om te experimenteren hoe dat in de praktijk uitpakt. Ik heb eens een verkeerde hengel meegenomen om te gaan karperen en toen stond ik met een #7 lijn en een #5 hengel, en dat ging echt fantastisch omdat de vissen vlakbij (minder dan 10 m) zaten.

Het grootste praktische probleem vind ik de reels/spoelen die je mee moet slepen om voor alle scenarios de juiste lijn te kunnen pakken. Eigenlijk zou je een speciale rugzak voor reels moeten hebben.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Dat ik deze vraag niet zonder bij-bedoeling stelde zal wel duidelijk zijn. Ik heb n.l.een 3/4 hengel waarop ik tot voor kort een Worcester Hi-Vis Fly Line wf3f lijn had.
sinds kort een wf3f lijn van A&M. Met de eerste lijn wierp de hengel goed.maar met de laatste krijg hem niet goed geladen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

weerwolf

Ik heb een sportauto maar rijd nooit harder dan 50 .................... dit kan je toch zelf wel bedenken beertje.


zowiezo zal die lijn perfect gooien als je er maar genoeg lengte (dus gewicht) uit hebt, maar dat zal buiten het werptalent van de meesten liggen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hilco de Visser

mijn vrouw is 89 kilo en................................ ;)

Erwin

#8
Quote from: Beertje on July 27, 2014, 16:26:04
Dat ik deze vraag niet zonder bij-bedoeling stelde zal wel duidelijk zijn. Ik heb n.l.een 3/4 hengel waarop ik tot voor kort een Worcester Hi-Vis Fly Line wf3f lijn had.
sinds kort een wf3f lijn van A&M. Met de eerste lijn wierp de hengel goed.maar met de laatste krijg hem niet goed geladen.

Ik heb hier ook gelezen dat ze bij A&M op de TFFR #3 een vier lijn adviseren. Zou die hengel dan toch een echte drie zijn en zijn de lijnen wellicht te licht?

Heb je de lijn al eens gewogen Beertje? Dan weet je in ieder geval of het aan de lijn ligt.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

Gewogen? hoe dan. waar moet ik op letten?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Erwin

#10
Nou als het een standaard lijn is, de eerste 9 meter wegen op een weegschaaltje. Zou zo'n  6,5 gram moeten wegen als het een #3 is.
Staat volgens mij wel meer over op het forum.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Scaramouche

#11
AFTM Table
AFTM number |   In grains (range) |  In grams
3                    100 +/- 6              6.48    
4                    120 +/- 6                    7.78    
5                    140 +/- 6               9.07    
6                    160 +/- 8              10.42    
7                    185 +/- 8              11.99    
8                    210 +/- 8                    13.61
9                    240 +/- 10            15.55
10                    280 +/- 10            18.14
11                    330 +/- 12            21.38
12                    380 +/- 12            24.62 

Dit is het gewicht van de eerste 10 yards, excl de tip.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Niet gaan wegen maar gewoon de hengel-lijncombinatie zoeken en gebruiken die voor jou het lekkerste gooit, ongeacht je techniek. Naarmate je werptechniek vordert, ga je ook andere combinaties gebruiken. En laten we eerlijk zijn, die lijntjes van A&M zijn helemaal niet zo duur dus is een beetje experimenteren wel te doen.
::wtf::

Scaramouche

Dat is natuurlijk helemaal waar, je moet niet zomaar geloven wat er op de blank staat. En het maakt ook een groot verschil of je constant 20m wilt gooien, of niet meer dan 7m.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Erwin

Allemaal duidelijk maar daar ging het Beertje niet om. Hij had een goede hengel lijn combinatie, alleen de nieuwe lijn werpt dus anders. En als je wilt weten waar dat aan ligt, dan zul je of wat metingen moeten doen of weer lukraak nieuwe lijnen moeten gaan kopen. Nou ik wist het wel...
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Scaramouche

Beertje, als je schrijft dat de hengel niet goed laadt met de nieuwe lijn, hoe veel lijn heb je dan uit de top? In principe moet een 'pure' Aftma #3 optimaal laden met 10 meter lijn uit de top. Met een 3/4 zou je verwachten dat dat iets meer kan zijn, maar dan moet je weer oppassen dat je niet de volglijn in de lucht staat te houden, want dan hebben je loops snel de neiging om in te storten.

Als het probleem zich vooral voordoet als je een nieuwe worp inzet met maar iets van 3m lijn eruit, kan het zijn dat je je techniek iets moet aanpassen. Hoewel het gebruik van line slick ook al een wereld van verschil kan maken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Ik heb vandaag de zelfde lijn (die van A&M) op een andere 3/4 hengel van 6,8 ft geprobeerd.Deze hengel  is wat zachter en na enig gewenning ging het met deze hengel beter.
Het punt is: bij de andere hengel wordt de lijn bij de achterwaartse worp niet lekker meegenomen. Dus bij dubbel strippen trekt de lijn niet. Het kan aan mijn werptechniek liggen, maar met de vorige lijn had ik daar geen last van.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Raymond

Inderdaad, Erwin.  ::agree:: Maar ik verwacht niet dat Beertje er met wegen en meten uit gaat komen.

@Beertje, ik vermoed toch dat veel aan jouw techniek ligt. Maar op zich is dat niet zo erg, je kunt je techniek verbeteren en daarnaast, als jij een hengel-lijncombi gevonden hebt die voor jou lekker werpt, is het gewoon goed.
::wtf::

Gert

Wegen of niet, maar je kunt niet meer op de gegevens van de fabrikant af gaan.
Dat geldt voor hengels, maar net zo goed voor lijnen.
Ik heb een Scierra HMT met loading zone. WF3 lijn, gewicht 8 gram. DAT ZET SCIERRA ER DUS ZELF OP!
En op een #6 WF staat: 14 gram.
Dan heb je dus in werkelijkheid een 4 respectievelijk een 8-lijn.
Ben je daaraan gewend en het gooit lekker, en je koopt vervolgens een #3 die wel echt een 3 is, kan het wel eens tegenvallen.

Groet,
Gert

Raymond

Zo is dat, Gert. Maar daarom ben ik van mening dat een combi gewoon lekker moet gooien voor de persoon in kwestie. En als hij vindt dat die combi niet lekker vist omdat die bijvoorbeeld te zwaar is voor een bepaalde visserij, moet die persoon op zoek naar een lichtere combi die voor hem lekker werpt.

Dit is een heel complex onderwerp...
::wtf::

weerwolf

als je de hengel meet volgens het CCS dan weet je wat en kan je er een lijn bijzoeken. De lijn meten is ff wat anders. De genoemde 10 meter hoeft niet correct te zijn. Dit hangt van de belly af. Je moet de lengte van de belly meten dat is waar de lijn voor bedoeld is. Zo heb ik een Barrio smalstream lijn met een belly van 7,2 meter die is dus bedoeld zoals de naam aangeeft voor smalle stroompjes niet om 30 meter te gooien voor dat soort afstanden zijn de long belly lijnen


DT lijne wordt in principe de eerste 9 meter gewogen maar dit is een oude standaard. In mijn ogen moet je de lijn meten voor het doel waarvoor je hem wilt gebruiken, dus vraag jezelf af of je veel ver of juist dichtbij vist



Je kan ook een lijn kiezen voor het doel wat je wilt. Vis je bijvoorbeeld op de smalle buitenlandse rivieren waar je vaak maar  6 a 7 meter lijn uit hebt dan kan het verstandig zijn om een zwaardere lijn te nemen want die zal immers op die afstand perfect werpen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Raymond

Kijk, dit is precies wat ik bedoel (met andere woorden, daar gaan we weer). Je hebt volledig gelijk met het hierboven geschrevene maar hoe moet iemand die nog niet zo diep in deze materie zit hier uit komen?
::wtf::

Erwin

Toch blijft het ergerlijk dat je de coderingen niet kunt vertrouwen. Beertje had namelijk een goede combinatie met zijn #3 lijn. Nu koopt ook weer een #3 maar dan van een ander merk en dan "werkt"  het niet of anders. Maar goed, we zullen ermee moeten leven.

Maar je zegt dat vooral de backcast niet helemaal lekker loopt. De forecast dus wel?
Kan het zijn dat de STOP bij de backcast strakker kan?
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

weerwolf

Quote from: Raymond on August 02, 2014, 18:29:58
Kijk, dit is precies wat ik bedoel (met andere woorden, daar gaan we weer). Je hebt volledig gelijk met het hierboven geschrevene maar hoe moet iemand die nog niet zo diep in deze materie zit hier uit komen?


door naar een forumdag te komen, door aan te sluiten bij een club waar kennis zit, door te vragen zoals hier.


Meten is weten en dan kan je aan de hand daarvan al behoorlijk bepalen wat je moet of wilt kopen.  Doe je dit niet dan krijg je veel miskopen..........ach daar staat marktplaats al vol mee
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.