Smaak

Started by Beertje, April 22, 2018, 10:42:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Vraagje: hebben vissen smaak? Ik bedoel:" zou een vis kunnen proeven of een nimphe/vlieg echt of nep is"? en zo ja,zou je dat dan kunnen camoufleren met het een of ander?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

rosingkamp

Hallo Beertje,

Wij proeven met onze tong met speciale smaakpapillen. Een vis heeft niet alleen smaakpapillen op zijn tong, maar ook rond zijn bek, op zijn lippen en op andere delen van zijn lichaam. Hij proeft dus niet alleen met zijn tong, maar met allerlei lichaamsdelen. Maar wat ze lekker vinden weet ik ook niet en dus ook niet hoe je moet camoufleren met een andere smaak. Zelf heb ik ook het idee dat ze het kunnen merken aan de consistentie van de vlieg. Maar ja rovers die trek hebben slikken in één keer de vlieg; "pech" voor ze.

Groeten,
Henk

Martijn

Voor karpers e.d. heb je vele flavours, voor roofvis heb je allerlei oliën, dus smaak is in mijn beleving zeker wel een zintuig bij vissen.
Dus als ze echt zouden gaan proeven, proeven ze wel dat het nep is (maar dan voelen ze ook wel dat de materialen anders zijn dan bij een echt insect).

Bone F

Vliegen door de sardineolie halen is ook wel eens "hot" geweest. Bij zoveel zintuigen kan het dus heel oed dat ze geurtjes van bv. lijmen en lakken kunnen waarnemen zoals een haai bv. op grote afstand bloed kan waarnemen. Afhankelijk van de graagte waarmee vissen toehappen kan dat volgens mij wel een rol spelen. Misschien wel interessant voor een paar experimentjes.