Snowbee #7 voor all-round gebruik?

Started by Get!em, July 20, 2018, 14:02:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Get!em

Ja, gekke titel, maar even wat uitleg:

Ik heb een #9 crosswater voor het vissen van grote streamers op snoek. 2-delig, dus die gebruik ik veelal in de polders in NL. Vaak vis ik daarmee op rustige dagen. Op dagen met meer wind vis ik dan al snel met mijn jerk-bait hengel. Voor vakanties is jerk-baiten echter niet een handige vistechniek in de landen waar ik kom (meest bergachtig) en ben je ook vanwege de vergunning/visregels vaker aangewezen op een vlieghengel. Nu ben ik op zoek naar een extra hengel die daar wat meer aan voldoet, zonder dat het me de kop kost. Doelsoorten liggen natuurlijk ook wat anders en dus is een lichtere hengel gerechtvaardigd. Echter is het niet een specifieke soort en afhankelijk van de locatie. Nu bestaat er niet zoiets als all-round, omdat het nou eenmaal compromis is, dat snap ik. Toch wil ik graag jullie even mee laten denken om voor de volgende situatie wat aan te schaffen. Iedere keer wat eisen, met daarachter mijn inschatting

Vakantie/reis (meest auto, maar ook vliegtuig mogelijk):  4 of 5 delige hengel
Doelsoorten; forel in beek / rivier en bergmeren, maar in NL ook te gebruiken voor incidenteel op zeebaars en roofblei:  #5 tot #7 komen in aanmerking.
Misschien dat ik oostvoorne nog wel eens wil gaan proberen, en daar staat ook #7 voor las ik.

Gezocht op die kenmerken kom ik op internet een set tegen:
Op dit moment valt mijn oog op een Snowbee diamond #7 set, welke compleet is.

Ik hoor graag wat jullie gedachten zijn over deze denkrichting van mij.



Menno_siemensma

voor beken, vooral de kleinere een #7 te gebruiken is nogal een overkill. Dat is als vissen op voorn met een snoek of karper hengel.  Ik zou gaan voor 2 hengels, voor de vakantie zou ik eerst een #5 halen, daarmee kom je voor het overgrote deel wel mee weg op beken, meren en rivieren alsook wel op OVM, al is iets zwaarder daar wel handig ivm wind maar niet noodzakelijk voor de vis. Daarna kan je altijd nog een 7 kunnen halen voor het iets zwaardere werk op roofblei, polder snoek en zeebaars.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Get!em

Quote from: Menno_siemensma on July 20, 2018, 16:00:17
voor beken, vooral de kleinere een #7 te gebruiken is nogal een overkill. Dat is als vissen op voorn met een snoek of karper hengel.  Ik zou gaan voor 2 hengels, voor de vakantie zou ik eerst een #5 halen, daarmee kom je voor het overgrote deel wel mee weg op beken, meren en rivieren alsook wel op OVM, al is iets zwaarder daar wel handig ivm wind maar niet noodzakelijk voor de vis. Daarna kan je altijd nog een 7 kunnen halen voor het iets zwaardere werk op roofblei, polder snoek en zeebaars.

Hmm, zo te horen kan ik  dan beter focussen op een #5.  Ik ben er niet vies van een lichtere hengel te gebruiken dan eigenlijk bedoeld. Mijn jerkbaithengel is ook een 15 grams, en mijn spinhengel gebruik ik ook voor pennen op grote karper (en de hengel is 10 grams).

Menno_siemensma

Quote from: Get!em on July 20, 2018, 16:25:59
Hmm, zo te horen kan ik  dan beter focussen op een #5.  Ik ben er niet vies van een lichtere hengel te gebruiken dan eigenlijk bedoeld. Mijn jerkbaithengel is ook een 15 grams, en mijn spinhengel gebruik ik ook voor pennen op grote karper (en de hengel is 10 grams).
Bekijk vooral naar wat je verwacht te vangen, grote barbelen op snelstromend water etc, grote forel kan dan wel een uitdaging worden met een #5 maar zoals gezegd is het overgrote deel van de soorten wel te behappen hiermee. de #7 is ook prima voor meeste karper water, tenzij er vooral heel grote vis met obstakels en planten rondzwemmen, dan is een wat stevigere stok wel beter om de vis te kunnen sturen en afstoppen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

p.forel

Bergbeekjes en meertjes volstaat een aftma 3 prima
Vis zelf altijd met een aftma 2  6.6 ft in Oostenrijk
Heerlijke visserij

Get!em

Quote from: Menno_siemensma on July 20, 2018, 16:41:03
Bekijk vooral naar wat je verwacht te vangen, grote barbelen op snelstromend water etc, grote forel kan dan wel een uitdaging worden met een #5 maar zoals gezegd is het overgrote deel van de soorten wel te behappen hiermee. de #7 is ook prima voor meeste karper water, tenzij er vooral heel grote vis met obstakels en planten rondzwemmen, dan is een wat stevigere stok wel beter om de vis te kunnen sturen en afstoppen.
Voor eventuele karper avonturen zal ik mijn #9 wel gebruiken, dan ben ik toch in NL. Roofblei/Zeebaars is ook NL, dus dat kan dan ook wel, al is dat wat zwaar.

Quote from: p.forel on July 21, 2018, 17:29:35
Bergbeekjes en meertjes volstaat een aftma 3 prima
Vis zelf altijd met een aftma 2  6.6 ft in Oostenrijk
Heerlijke visserij
Als dat jou voor forel in een beekje en kleine meertjes lukt met een #2 en #3, dan denk ik dat een #5 inderdaad een betere optie is om toch een breder spectrum aan soorten aan te kunnen.

Dan ga ik daar maar eens op focussen en rondkijken. En misschien rondvragen of iemand nog een complete forel-set heeft.