Hulp bij keus #3 setje

Started by Wouter96, March 01, 2015, 23:57:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter96

Hallo,

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met vliegvissen. Ik had een complete set gekocht van #5, omdat ik hiermee met kleine streamers op snoek en baars kon vissen.

Nu ben ik van plan om een nieuw setje te kopen maar dan zelf samen gesteld. Ik wil een set kopen van #3 voor baars en witvis, maar aangezien ik nog vrij nieuw ben in deze tak van de hengelsport wil ik graag wat advies winnen bij de meer ervaren vliegvissers.

Waar moet ik op letten bij de keus van hengel, reel en lijn? Ik hoor het graag als iemand mij hier iets meer over weet te vertellen of misschien ook goede ervaringen heeft met een bepaalde hengel, reel of lijn.

Het budget ligt zo tussen de 200 en 300 euro. Ik ben niet echt van plan om een beginners setje te kopen. Is dit budget voldoende om een set van redelijk tot goede kwaliteit te kopen?

Nogmaals, ik hoor het graag. Bij voorbaat dank.

Groet, Wouter


obi-130

wauter96 ik zou me eerst even voor stellen voor dat je hier vragen gaat stellen wel zo netjes
en ik weet dat er dan ook meer gaan reageren
en nog een tip lees eerst even wat oude post door meestal staat je vraag er al bij

Wouter96

Bedankt voor je snelle reactie. Dit topic had ik inderdaad al gelezen,  maar dat gaat vooral over de hengel alleen. Heb ook al een aantal van de suggesties bekeken. Toch wil ik ook graag nog wat info over de andere 2 onderdelen en extra info over hengels is natuurlijk altijd welkom

Ik had trouwens nog een kleine en misschien domme vraag; maakt de aftma een (groot) verschil in werp afstand?

obi-130

Ik had trouwens nog een kleine en misschien domme vraag; maakt de aftma een (groot) verschil in werp afstand?

ja hoe lager de # hoe wind gevoeliger de lijn dit om dat de lijn dan ook lichter is


Wouter96

#5
Ik heb wat hengeltjes bekeken en ik denk dat de keus kwa hengels gaat vallen op de Orvis clearwater #2 of #3, een andere optie is de TFO finesse #2 of #3. Iemand ervaring met 1 of beide hengels?

Wouter96

#6
Edit

wouter veuger

zoals in het aangehaalde andere topic te lezen,heb ik een TFO finesse 7'9/ #3  aangeschaft,ik vind het een heerlijk hengeltje,ik had al een 8,6 ft #3,maar omdat ik veelal op stekjes vis waar wat minder ruimte is wou ik een wat kortere hengel.

het is een mooi licht hengeltje,redelijk zacht en een medium actie,en dus geen werpkanon,maar dat zocht ik ook zeker niet.ik gebruik hem voor de visserij op voorn en baars (met nimfen en heeeeeeel kleine streamertjes) op korte tot middenlange afstand,voldoet perfect.

mocht je hoofdzakelijk in de polder of op ander water vissen waar je wel de ruimte hebt zou ik een langere (9ft) adviseren,de lengtre speelt wel een rol in de werpafstand.

Gert

Ik heb een Orvis Clearwater II waarvan de lak op vrijwel alle wikkelingen loslaat. Is weliswaar een #8, maar ik ga ervan uit dat ze op een #3 dezelfde lak gebruiken, en ik heb ook wel gelezen dat het vaker voorkomt.
Als je de hengel nieuw koopt heb je 25 jaar garantie, maar ik heb 'm niet nieuw gekocht. En zo duur is een potje lak ook niet.
Maar ik, als Orvis fan, zou toch nooit meer een Clearwater kopen. Orvis heeft echter ook nog andere mooie stokkies.

Groet,
Gert


WimS

Quote from: Wouter96 on March 01, 2015, 23:57:55
Hallo,

Een aantal weken geleden ben ik begonnen met vliegvissen. Ik had een complete set gekocht van airflo #5/6, omdat ik hiermee met kleine streamers op snoek en baars kon vissen. Nu bleek de lijn die daarbij zat vrij waardeloos te zijn en moest dus meteen een nieuwe lijn kopen.


Als je na een paar weken vliegvissen al naar een #3 of zelfs een #2 aan het kijken bent, ga je dan niet een beetje te snel?


bartkoper85

Ik heb zelf een setje van A&M. de tffr #3. ik kan als beginnend vliegvisser vertellen dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed is voor dit setje. ik heb nog niet veel met andere 3-tjes gezwiept dus hier kan je verder niet in adviseren  :)

Raymond

Kijk eerst eens even hier: Welkom Wouter96

Oh ja, ik ben ook in bezit van een TFO Finesse #2 van 7'3"... Fijn stokje...
::wtf::

Wouter96

Quote from: WimS on March 02, 2015, 18:32:32
Als je na een paar weken vliegvissen al naar een #3 of zelfs een #2 aan het kijken bent, ga je dan niet een beetje te snel?
Ja misschien wel, maar geduld is niet mijn beste eigenschap[emoji28]. Het gaat opzich al wel aardig en daarom ben ik gaan kijken naar een wat lichter hengeltje, vooral om wat meer plezier te hebben van de kleinere vissen.

Ik zoek bewust niet naar een beginners hengeltje omdat wanneer ik merk dat een #3 nog een stapje te ver zou zijn, ik in ieder geval wel een mooi hengeltje heb voor de toekomst. Anders blijf ik ook aan het kopen.

Ik denk dat een #3 wel te doen is maar kan hier uiteraard pas over oordelen wanneer ik het ervaren heb.

Wouter96

Veel positiefs over de TFO, van de week eens zien of het mogelijk is om er een te bewonderen

GJ

Ik heb de Orvis Clearwater #2. En ik ben er erg blij mee! Super leuk hengeltje voor het kleine spul. Maar wel een kort stokje hoor. 6ft. Ik heb er een Access reel bij en een Hydros lijn. En ik beleef er erg veel plezier aan. De combinatie is wel gevoelig voor wind. Als het wat steviger waait dan wordt het uitdagend met de #2 :)
De Clearwater #3 heft wat meer lengte en werpt denk ik wat makkelijker. Omdat de lijn ook weer wat zwaarder is gaat het allemaal net iets makkelijker.

Gert

Wouter96, ik heb eventueel wel een zgan reel inclusief lijn te koop. Een Shimano Biocraft XT LA 3/4 inclusief een #3 lijn van Rio meen ik.
Heb ik pas gekocht als reserve, maar ik heb wel erg veel reserve inmiddels  ;)

bartkoper85

Quote from: Jan Vlieg on March 03, 2015, 00:17:00
Je moet een heel bijzonder talent hebben Bart of ????
Dit soort uitspraken durf ik zelfs na meer dan 35 jaar vliegvissen met hengels van #o tot 2 handig #12 niet doen.  ;)

Na 24 jaar vissen kun je wel inschatten of een hengel op prijs kwaliteits-niveau zit toch? heeft niet heel erg veel met talent te maken  ::goodjob::

Wouter96

Quote from: Gert on March 03, 2015, 07:51:54
Wouter96, ik heb eventueel wel een zgan reel inclusief lijn te koop. Een Shimano Biocraft XT LA 3/4 inclusief een #3 lijn van Rio meen ik.
Heb ik pas gekocht als reserve, maar ik heb wel erg veel reserve inmiddels  ;)
PBtje

Wouter96

Vorige week even wezen kijken voor wat hengeltjes. Had eerst de Finesse die ik eigenlijk op het oog had even geprobeerd, leek me een prima hengeltje maaaar..

Toen kreeg ik de TFO BVK in handen. Die vond ik toch wat fijner voelen en daarom ben ik daarvoor gegaan  :) De hengel en de bijbehorende BVK reel kwamen iets boven budget maar dat had ik er graag voor over.

Ben nu 2 keer wezen vissen op de stadswatertjes hier in de buurt. Het werpen ging wel lekker en de hengel voelde goed. Iets vangen is me tot nu toe nog niet gelukt, maar hopelijk gaat dat deze week wel lukken met deze mooie dagen  ;)

Troutbuster

Ben een beetje een Greys "Freak" aan 't worden, maar doe mij maar een 9ft #3 Greys Streamflex

als je dan praat van prijs/kwaliteit!!! ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Scaramouche

BVK #3 heb ik nooit geprobeerd, maar ik heb een #5 en een #7 en dat zijn superhengels. Voelt die BVK van jou aan als een echte #3, of moet je er een #4 lijn op zetten om hem snel te laden? (Als ik met mijn #5 op karper ga in kleine slootjes zet ik er namelijk gerust een #7 lijn op om snel en secuur the kunnen presenteren. )
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Raymond

Die stokken uit de BVK serie hebben een snelle actie en zijn gebouwd voor het werpen van lange afstanden. Dus redelijke kans dat die #3 in werkelijkheid een #4 of misschien zelfs een #5 is. De finesse is wel correct wat classificering betreft...
::wtf::