Dagje aan de lek

Started by JEVDE, September 12, 2016, 10:19:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Gisteren voor het eerst naar een grote Nederlandse rivier gegaan: de Lek. Auto geparkeerd, stukje gelopen en meteen viel het op dat het een mooi gebied was. Rustig, veel ganzen, eenden, reigers en roofvogels. Hier en daar wandel je tussen de koeien (en stieren) door. Heel weids en kalm. Af en toe wat scheepvaart, maar niet echt veel. Wat zwemmers aan de overkant tussen de kribben en aan mijn kant een of twee keer recreanten met een bootje, maar verder erg rustig. Kortom, een mooie plek om een nieuwe tak van vliegvissen te gaan proberen.

Veel gelezen van te voren. Op zoek naar winde en voorn, voorzichtig het water benaderd, de kribben en kribvakken afgespeurd. De vlieg richting het riet, de blokken van de kribben en de oever geworpen, maar zonder resultaat. Miniscule visjes ( te klein voor mijn vlieg) probeerden het nog wel eens, maar grotere vis liet zich niet zien. Kon ze niet vinden en heb toch flink lang gezocht. 1x hoorde ik, niet ver bij mij vandaan een flinke plons en kon geen watervogel of iets anders ontdekken. Op een ander moment, bleken er zo'n 5 zwarte schimmen om me heen en tussen mijn benen door te zwemmen. Mooie, grote vissen. Geen idee wat het waren, misschien brasems.

Geen winde of voorn kunnen ontdekken. Demotiverend wel. Niet echt uitnodigend om het nog eens te gaan proberen.

Mike

#1
Serieus??? Je gaat voor de 1ste keer vissen op een grote rivier en na tegenvallend resultaat wil je meteen de handdoek in de ring gooien  ???
De Lek is een fantastische rivier met een grote diversiteit aan soorten en prachtige exemplaren.
Baars, snoek, snoekbaars, brasem, roofblei, winde enz..
Allemaal zijn ze er te vangen. Zelfs zeeforel en zalm trekken door deze rivier.
Dat gezegd hebbende moet je je beseffen dat het geen poldersloot is en zul je, om hier resultaat te boeken, door moeten zetten en er tijd in moeten steken.
Op de Lek (en ook de andere grote rivieren) heb je rekening te houden met allemaal factoren die grote invloed hebben op je vangkans. Vooral getijden stroming is van cruciaal belang.

Tevens zul je, om het aantal blanks te minimaliseren, creatief en veelzijdig moeten zijn.
Focus niet alleen op winde en voorn maar neem bv ook een zinklijntje mee met wat streamers en waag eens een poging op roofblei, baars of snoekbaars.
Mijn pr Baars op de Lek is 52 cm, windes van over de 60, snoekbaarzen en roofblei van 70 + en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Ik ving ook niet meteen de eerste keer maar ik had net als jij wel schimmen en kolken gezien van dikke vissen.
Dit motiveerde mij enorm om hier meer tijd in te steken en uiteindelijk leverde mij dat de mooiste visserij op die ik hier in Nederland heb beleefd.

Lang verhaal kort, de aanhouder wint.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

JEVDE

Hey Mike,

Niet meteen de handoek in de ring hoor, daarom post ik juist. Meer een post die hopelijk wat tips en suggesties oproept. Er zijn genoeg mensen die al flink wat uren aan de Lek of vergelijkbare rivieren hebben doorgebracht en vaak met plezier helpen met tips. Zoals ik probeer anderen te helpen als ze vragen naar manieren van vliegvissen waar ik veel ervaring mee heb. Ik voel er weinig voor om blind te blijven gaan en gaan en er maar het beste van te hopen.  Heb bovendien in deze fase van mijn leven niet de tijd om elke week, laat staan meerdere keren per week te gaan. Als ik dan eens een paar uurtjes kan gaan vissen, wil ik me zo goed mogelijk voorbereid hebben.

Jij geeft het advies om met een zinklijn en streamers op andere soorten te gaan vissen. Ik waardeer het dat je advies wil geven en ik kan me voorstellen dat dat jou interesse heeft, mij persoonlijk spreekt dat niet heel erg aan. Ik vis graag met de droge vlieg, op vissen die aan de oppervlakte azen. Het formaat van de vis is voor mij ook niet belangrijk; als het maar groot genoeg is om een droge vlieg te pakken.

Kortom, advies wordt gewaardeerd en volhouden is altijd onderdeel van het vissen. Het blijft vaak ook geluk hebben, maar soms wil je ook gewoon even je frustratie uiten over een tegenvallende visdag. Moet kunnen toch? 

Mike

#3
Ah ok.
Ik zou je met alle liefde tips willen geven maar aangezien je al aangeeft dat je alleen met de droge vlieg wilt vissen op vissen die aan de oppervlakte jagen zou ik echt niet weten wat voor tips je zou willen hebben.
Er is dan denk ik maar een tip en dat is,  gooi je vlieg in de richting van een kolk of schim. Klinkt lullig maar ik zou t anders echt niet weten.
Je maakt eigenlijk alleen kans op winde en evt voorn maar ik kan het aantal voorns die ik op de Lek heb gevangen op 1 hand tellen.
Alle andere soorten kan je vergeten met de droge vlieg maar dat wist je denk ik al.
Kortom, ik zou me gezien de beperking tot het vissen met uitsluitend de droge vlieg maar voorbereiden op een hele hoop blanks.
Ik heb wel zo nu en dan mooie windes gevangen met de droge vlieg maar de momenten dat dat lukt zijn minimaal.
Nu is eigenlijk de beste tijd daarvoor. Warme zomeravonden zijn daar het meest geschikt voor.
Vis bij voorkeur met opkomend water en richt je op plekken langs de kanten. Windes speuren vaak de waterkant af die met laag water droog heeft gestaan.
Maar met een nympje of bv damsel maak je veel meer kans.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

lambert63

#4
Hoi,
Ik had zaterdagavond mijn tweede poging bij IJsselstein, twee kolken gezien van azende vis maar deze niet kunnen aangooien vanwege begroeing op de krib terwijl ik op de punt van de krib stond.
Ik heb gevist met een intermediate lijn en leader en een tungsten bead Black Pennell #8 op de tip en een rood/gele natte vlieg #8 op de dropper.
Veel vastgezeten op de stenen die tussen de kribben liggen tijdens wadend vissen.
Ik heb nog weinig vertrouwen met waden ivm scheepvaart en zuiging/tsunamis.
Dus ga voorlopig niet verder dan knie-diep.
O ja, en een tweede blank, dus nog even doorzetten.
Groet, lambert63