Balen!!

Started by Eastfly, July 04, 2014, 17:39:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eastfly

Deze week een lijntje gestrekt in een beekje in de buurt. Het beekje ligt mooi verscholen in het landschap, al eerder was ik al op verkenning geweest en mooie ruisvoorns gespot.
Op pad met mn #2 en een doosje met kleine droge vliegen en nimfjes.
Het vissen ging lekker maar hoe meer ik ving des te agressiever de vissen werden, mooie felle aanbeten en "drill" (ook al waren ze maar 15cm). Een bijkomend probleem was dat de vliegjes steeds verder in de bek verdwenen, dit wilde ik voorkomen door steeds grotere vliegen te gaan gebruiken helaas bleek dit niet te helpen!
Tot overmaat van ramp (en daar baal ik echt van !! ) was het 2 keer dat de vlieg zover zat dat ik er niet meer bij kon met tang/hakensteker.... Zodra de verklikker bewoog zette ik de haak maar toch verdween de haak ver achter in de bek.

Hoe kan ik dit in de volgende keren voorkomen? Vliegen gebonden op maat 14-12 zonder weerhaak.....
Welke hakensteker gebruiken jullie?

De haak laten zitten is toch ook geen optie!

Franky Boy

#1
Als je de vis een kans wil geven, is het laten zitten van de haak (vlieg) en de onderlijn zo dicht mogelijk bij de bek afknippen in ieder geval een betere optie dan de diep geslikte haak met een hakensteker te proberen te verwijderen en daarbij te 'prutsen'. Probleem is ook dat de beste hakenstekers voor kleine witvis voor haakjes zonder vlieg en zonder goudkop zijn ontworpen en niet zo goed werken met een op de haak gebonden vlieg.

wouter veuger

Precies wat Franky zegt,hakenstekers werken eigenlijk niet goed op vliegen en nimfjes.

Ik heb dit probleem ook gehad en heb bij de doe het zelf zaak een heel klein puntbek tangetje aangeschaft met een heel fijn bekje van een cm of 5 lang,hiermee heb ik nog niet gehad dat ik de vlieg/nimf er niet zonder gerommel uitkreeg.

Bone F

Inderdaad onthaaktangetje met zo dun mogelijke (kromme) bek. Dat kost wel eens een vlieg maar werkt een stuk "visvriendelijker". Dus geen tangetje uit de doehetzelf, ziekenhuistangetjes dus... Wel leuk gevangen zo te lezen!

vrgt
Frans