Nymph vs Droge vlieg

Started by Rena, July 12, 2017, 15:36:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rena

Dit weekeinde een dagje naar Kvennan geweest op verzoek van mijn zoon.
Hier heb ik gedurende de dag een aantal Nederlanders voorbij zien (en horen komen).
Letterlijk alle visten met een nymph in de ondiepe hoofdstroom.

Ik stond samen met mijn zoon in een "omloop" met relatief rustig water waar er regelmatig vissen stegen.
We hebben dan ook erg goed gevangen met de droge vlieg, al moesten we wel even zoeken naar de juiste vlieg.
Nadet we de code hebben gebroken, vangen we samen een twintig vlagzalmen waarvan er achttien 40+ waren.
Ook wist ik zelf een forel van over een kilogram te vangen op deze plek.

Nu heb ik aan een van deze vissers gevraagt waarom hij met een nymph viste.
Het antwoord verbaasde mij; "Er zijn allen maar kleintjes die de droge vlieg pakken".
Waarop ik zei dat als je de juiste plekken afzoekt, je grote vlagzalmen ziet azen die gewillig zijn te verleiden.
Hierop geen antwoord, de beste man ging verder met de nymph en waagde zich niet aan een vraag; "hoe of wat".
Wellicht was het trots want de man viste samen met een dame met de naam "Schat" en "Schat" kreeg instructie.
Alle andere vissers heb ik maar gewoon voorbij laten gaan, zij vingen ook vis en hadden plezier, denk ik althans.

Nu mijn verwondering; waarom vist men met een nymph als er zeer goed te vissen is met de droge vlieg?

Groetjes, Peter

PS: Als de man en/of vrouw zich herkennen, dan bij deze mijn nederige knipoog ;)

Menno_siemensma

Ach ja dat kan gebeuren, niet willen geloven dat iemand anders een goede tip geeft. Lekker laten doorvissen toch? Vang je zelf meer. ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

HappyFisherman

Er zijn ook vissers die nimfen gewoon leuker vinden dan droog...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Mike

#3
Wie weet vingen zij nog wel veel grotere vissen met de nymph en waren ze daarom niet geinteresseerd in jou "hoe of wat"

Of ze gingen wellicht lekker voor de aantallen en dan ben je met de nymph over t algemeen dik in t voordeel.

Je schrijft dat je "zeer goed" hebt gevangen maar als ik t goed lees hebben jullie met zn 2en ongeveer 20 vissen gevangen ?
10 vissen pp is m.i. een erg magere opbrengst voor een dagje rivier vissen.
Misschien vingen zij er wel 80 pp en zaten er 60+ vissen bij ??

Daarnaast is bij een aantal vliegvissers de "droge vlieg" bijna heilig.
Er zijn echter ook zat vliegvissers die t geen moer interesseert hoe ze de vis vangen maar gewoon veel willen vangen.

Ieder zijn ding zeg maar...
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ciniq

Tsja.. waarom niet met een droge vlieg?  Waarom vis jij niet met een nymph kan ik ook vragen.
Alsof vissen met een droge vlieg het beste en mooiste is wat je kan doen.
Iedereen moet vissen op de manier die hij leuk vind.

Vissen met een droge vlieg doe ik zelden, gewoon omdat ik er geen bal aan vind.
Mijn vismaat daarintegen grijpt iedere keer als er een vis ergens stijgt per direct naar zijn droge vliegen.

En dan heb ik het eigenlijk alleen over het plezier in het vissen. Als het over aantallen en afmeting gaat, dan heb ik een heel andere mening.
Maar daar is al genoeg over geschreven.


Scaramouche

#5
Op veel andere plekken is het denk ik ook wel waar dat je met een nimf grotere vissen vangt dan met droog, maar mijn ene week ervaring op de Glomma was dat nou net andersom. Kan best zijn dat de visser die je aansprak op basis van zijn ervaring inderdaad meer succes heeft gehad met een nimf.

En laten we niet vergeten dat nimfen ook wel degelijk erg leuk kan zijn (zonder indicator vind ik persoonlijk het mooist; goed kijken naar de beweging van de lijn en het verschil zien tussen wanneer je een steentje raakt en wanneer je een aanbeet hebt, vergt veel concentratie).

Dat gezegd hebbend vind ik het moment dat een vlieg van het oppervlak wordt gepakt ook het mooist, ik neem als ik naar een rivier ga dan ook twee hengels mee; eentje opgetuigd met een french nymphing setup, en eentje voor puur droog, meet een intermediate lijn op een reservespoel om ook nog te kunnen streameren. Zo kan ik alle aspecten afdekken en heb ik ook de meeste lol. :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor

Hier in mijn thuis watertjes is het simpel. zodra de sneeuw weg is en de beken en riviertjes weer vrij zijn van ijs geldt; veel  en (vaak) klein, dan een nimph. Minder vis maar wel groter, dan een vaak liefst een zo groot mogelijke droge vlieg.
In de winter, waar en wanneer er nog gevist kan worden werkt een klein nimphje het beste, maat 20 of 22 liefst dicht bij de bodem.

Zelf vis ik het liefst met droog simpelweg omdat ik dit het leukst vind en ik graag de grotere vissen eruit wil pikken. Vrienden en kennisen die niet zo fanatiek zijn gaan vaak liever voor zoveel mogelijk vis en gebruiken dan dus vaak een nimph met een drijvertje.

Werpen met een grote foam vlieg met pootjes en vleugels ed, maat 10 is ook niet voor iedereen weg gelegd zeker niet met een #2 of #3 setje.

Als het gaat om het vissen in de bergmeren dan is de keuze ook vrij simpel; drijven er kleine zwarte vliegjes, dan is het duidelijk... zoniet dan een klein streamertje.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hans-oet-remunj

verwondering inderdaad .. op 'mijn eerste moment' dat ik geen enkele behoefte meer  had om nog om te wisselen van nymf naar droge vlieg toen ik ze zag stijgen....

blijkbaar kan nymf vissen ook erg leuk zijn / worden  ;)

Gewoon een ander hoofdstuk in je vliegvis loopbaan denk ik ....

p.forel

Gewoon ieder zijn visserij
Ik vind beide erg leuk

Op oostenrijk na vis ik altijd smorgens nimph en na dat de vangst drift is bekoelt schakel ik over op de droge

Koen

Ik heb daar ook gevist, 2x. Beide lukt uiteraard, maar de nyphm is toch wel meer succesvol geweest, zeker als je weet waar je moet wezen, al heb ik droog ook goed gevangen, maar je moet wel wat beter zoeken inderdaad, kantjes vooral. Volgende keer als je daar bent, moet je het es proberen met een zwarte woolybugger in de avond/nacht. Wel leuk om zo de vlagzalm te vangen ... en dikke forel natuurlijk :)

Hidde

Mocht ik nog een nimph vinden in mijn dozen zal ik het morgenavond eens proberen..als ze het op droog niet doen.. tis nog wel een beetje koud hier..

JEVDE

Kom regelmatig bij Kvennan en vis uitsluitend met de droge vlieg. Is geen stelregel of zo maar vind het veel leuker. Bij Kvennan vang ik altijd goed met de droge vlieg. Visrijker dan daar wordt het volgens mij niet. ;-) snap het zelf ook nooit als ik al die vissers zie 'harken' met nimfen maar dat ligt vast aan mij. Dat ik het nimfen nog moet leren waarderen. Moet wel zeggen dat na paar jaar slovenie...ik water dat niet ginclear is (zoals glomma bijv) in het begin ff minder leuk vind. Dus dat visuele van sight fishing en van droge vliegen spreekt mij het meeste aan.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk


Joost S.

Ik vind dat het ook kan liggen aan het type water waar je vist. Hoe helderder, hoe mooier het vissen met een droge vlieg is. Maar hier is veel water zo donker als koffie en je ziet amper een vis aan komen.

Dan heeft een droge vlieg, voor de lol, ook weinig extra waarde. En dan kies ik toch voor de nymph, omdat ik in 9 van de 10 gevallen veel meer vang dan. Maar.... dat kan natuurlijk ook aan mezelf liggen.

Twan

Hoi Peter,

Allereerst nogmaals bedankt voor de tips op de Rena. Het was niet makkelijk, maar wel mooi!
Over Kvennan, waar we een paar weken geleden ook zijn geweest, geloof ik niet dat alleen kleine vis de droge vliegen pakken. Ik zelf heb veel mooie 40ers mogen landen op de droge vlieg en een 52er.

Zie Fly Fishing reports 2017 van Kvennan van ons: 11-07-2017
"Hi Hein, me and my brother were at the fly fishing zone from July 5 to July 8. During these 3 days we landed about 160 grayling with the two of us. A lot of good 40+ cm fish, and for me a personal best of 52 cm !! Regards, Twan ".

Onze visdagen waren niet heel lang, ongeveer 4 a 5 uurtjes en bijna alleen met droog gevist! Je merkt het al droog vinden we leuker vissen. Ik geloof ook wel dat nymph soms (of vaker) succesvoller is of kan zijn.

Leuk dat je veel mooie formaten hebt, mogen vangen. Hadden wij ook! 10 per persoon per dag vind ik niet heel veel, maar als het veelal mooie formaten zijn, dan maakt dat weer veel goed. In vergelijk met Trysil, waren de formaten in Kvennan beduidend beter. Helaas voor ons konden we niet vissen in Ammarnas en Kraddsele, hier zouden we 5 dagen vissen. Het water was 1,20 omhoog gekomen pfff..

Hidde

Droog of nimph maakt me ineens niet zo veel meer uit.. nog nooit zo slecht gevangen als dit jaar.
Vandaag een laatste kans bij Angra, dan is de misses het vissen wel zat en trekken we naar stockholm regio.
6 vismomenten gehad van gemiddeld 3a4 uur en 4 vissen mogen landen.., 1 40er en verder kleiner..op droog dat wel. Veel zinkend geprobeert ook, geen resultaat, alleen 2
Forse aanbeten gehad op een zwarte streamer savonds laat , resultaat streamer weg.. en verder niks meer..
Wie weet vanavondbij Angra resultaat.. zag gisteravond wel een soort danica's dansen boven het veld waar de caravan stond..

Twan

Ga je op de rivier of in het meer vissen?

Hidde

Hoi , ik heb op het riviertje voor de deur gevist , 150 kr vond ik wel wat aan de prijzige kant maar het was vakantie...
wat vlagzalmpjes van een cm of 15 , stuk of 6 geloof ik . en 3 baarsje op een montana.
bizar genoeg komt tijdens die sessie ineens mijn pa aanlopen... was met mijn ma vanuit salen die kant opgereden om nog een dagje te vissen.

Vroeger stonden we altijd vrij aan de ljusnan , kolstrommen wat dicht bij de dam zit , daar zijn we de dag erna dus ook begonnen , weer niks op 2x sik na. toen een stek verder , hopstrommen ook niks.. weer verder naar andere stek , Hövra , hier ging het beter. eerst een klein vlagzalmpje , 15 cm ofzo toen ben ik wat dieper gaan staan , op de een of andere manier ga/probeer ik altijd dieper / verder vd kant te zoeken naar vis en had ik 4 mooie vlagzalmen van 30 tot 40 cm in een half uur op de droge vlieg ( european 12 ) , pa echter niks dus die was het zat en herinnerde me eraan dat we nog naar farila moesten voor boodschappen.. hadden we nu maar gelijk naar de laatste stek gegaan

Twan

Dat is altijd achteraf haha. Wat je zegt over de angra met kleine vlagzampjes is wel herkenbaar. Hadden wij ook in 2015. Hoe was het weer? Wij hadden deze zomer in noorwegen en zweden erg wisselvallend weer en weinig hatches gezien. Wel goed gevangen met tijden dat wel, maar de weersinvloeden waren duidelijk merkbaar. Ik hoor en lees van andere dit jaar weinig hatches en een beetje koude natte zomer. Sorry beetje offtopic 😆

Hidde

rena is er helaas niet meer dus topic vervuiling kan wel een beetje..

ja het was koud af en toe , en idd weinig hatches. regen viel wel mee en waterstanden waren iets lager dan vorig jaar en jaar er voor .