@ Zeenimf

Started by Jan Muisers, February 02, 2011, 16:38:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


Hier zijn enkele tips voor het inbinden van een vleugel. Het heeft even geduurd. Sorry, maar ik had geen veren voor zo'n vleugeltje..dit is m'n eerste natte vlieg.

Ik zag dat je de rest van de vlieg aardig onder controle hebt, dus ik doe alleen de vleugel.

Neem 1 linker veer en 1 rechter veer.



Selecteer de fibers die je wilt gebruiken. Een (dubbing) naald is hiervoor een handig hulp middel. Knip de fibers bij de schacht af.



Leg de 2 fiber secties met de achterkant tegen elkaar. Zorg ervoor dat de uiteinden van de fiber secties gelijk gelijk zitten.
Houd ze boven de haak, en bepaal waar ze moeten komen.



Leg de vleugels boven op de haak, waar je ze wil hebben en neem ze met de linker hand over. Knijp hard genoeg, zodat ze niet meer kunnen bewegen. Deze grip blijven houden, tot de vleugel helemaal afgebonden is.



Nu wordt het een beetje lastig uitleggen, want ik heb 1 hand nodig voor het maken van de foto.
Terwijl je de druk op de vleugel blijft houden, doe je ALLEEN de uiteinden van de vingers uit elkaar..net genoeg om de binddraad vast te pakken. Je brengt de binddraad aan jouw kant omhoog en drukt hem tussen je vinger toppen...Nu ga je met je binddraad, aan de achterkant van de haak weer omlaag zonder de fibers omlaag te trekken..een losse lus maken. Wederom druk je de binddraad tussen je vingers en houdt deze vast. Ga nu weer aan jouw kant van de haak met de binddraad omhoog en trek de draad langzaam, schuin omhoog en een beetje naar achteren...tijdens deze handeling trek je de fibers omlaag, op de haak. Het helpt als je, op de plek waar de fibers worden samen gedrukt, ze een beetje nat maakt. NIET TE VEEL..ze breken dan gemakkelijk. Trek de fibers half omlaag....door de draad dus omhoog te trekken. Maak nu een tweede losse lus en trek de fibers helemaal omlaag...leg nog enkele normale windingen om de vleugel. Laat de linkerhand nog NIET los. Neem de "restanten" van de vleugel tussen duim en wijsvinger en draai deze uiteinden naar boven...eerst de achterkant en dan de voorkant. Doe dit enkele keren. Hier mee bereik je dat de fibers, die naast de haak zijn getrokken, weer boven op de haak komen te liggen.




Als dit gelukt is, ziet het er ongeveer zo uit. De vleugel zit boven op de haak.





Kontroleer ook even, of de vleugel recht zit. Het zou zonde zijn als je de vlieg klaar hebt en de vleugel zit niet goed.




Op deze foto heb ik de vleugel recht getrokken. Zo ziet een vleugel eruit als tijdens het vast binden, de vleugel niet goed vast gehouden wordt. De fibers van de vleugel worden dan (ook) richting haakoog getrokken.




Hoe corrigeer je dat? Neem de vleugel uiteinden tussen duim en wijsvinger en houd ze net boven de body van de vlieg.




Beweeg je hand nu richting haakoog waardoor een bocht in de vleugel ontstaat. Houdt wel de vleugel tips GOED vast. Met je andere hand kun je ook nog de bocht in de vleugel, richting haakoog trekken.



Als dit goed lukt, ziet de vleugel er vervolgens zo uit.....




Om nu de juiste vorm in de vleugel te krijgen, plaats je je vingernagel onder de vleugel en.......





....wrijft met je vinger.......




....omhoog. Eventueel kunt je met een vinger de boven kant van de vleugel tegen houden.




Nog een kleine tip...Als je dit soort vliegen, serieus wilt gaan binden, is een scalpel heel handig. Via ebay voor een 15 euro, voldoende voor een heel leven.





Nu ik de foto zie, had de vleugel ietsjes rechter moeten zijn...nu is het een "natte zalmvlieg"  ???



Vragen en opmerkingen zijn natuurlijk altijd verstandig.

Jan.


Rossie69

maar je kan zien dat je het zalmvlieg binden beheerst Jan  ;)

Heel mooi neergezet.

Maar hoe bepaal je de breedte van de vleugels ?
Is daar een nog een maat voor ?

of tel je de fibers ?

zou je de vleugels eerst een laagje lak smeren ?


dryfly

Goede uitleg, ga zeker met deze uitleg op de achtergrond een keer vleugels proberen in te binden. Is me namelijk nog niet goed gelukt.
Ne pas pipi contre le vent

Jan Muisers


Henk, ook hier is degene met de bobin de baas. De binder bepaald de stijl van de vlieg.

ECHTER... :P  Als standaard  wordt de hoogte van de haakbocht genomen, dus van de haakpunt tot aan de haakschacht.

Ik neem altijd 2 strips met fibers, leg ze met de achterkant tegen elkaar, waarna je heel gemakkelijk kunt zien of de ene breder is dan de ander. Indien nodig kun je dan de overtollige fibers wegnemen met een naald.
Met deze vleugels kun je precies zo tewerk gaan.


Dryfly, het lukt je zeker. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Het belangrijkste is, dat je de vleugel goed vasthoud tijdens het inbinden  en dat hij boven op de haak zit en niet aan de zijkant.

Jan.


harlin

Op de binddag zag ik Klaas ook bezig met vleugeltjes.
Die lakte de binnenkant van de vleugeltjes zodat ze niet zo snel los/uit elkaar gaan.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Quote from: klaas on February 02, 2011, 19:32:16

Nou ik lak niet de hele binnenkant maar alleen het uiteinde.
Is voor welke immitatie je bind,voor siervliegen is dat niet nodig.

Klaas

Bedoel je dat je dat alleen maar doet met vliegen waar je WEL mee gaat vissen... Blijft dan dan goed na xx uur vissen?


Sieger

Sieger

Dank je Klaas.. ik ga kijken..


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

die Donald kan ook een leuk vliegje binden ;)

Sieger

En vissen kan die ook:

   ;D


Sieger

Sieger

Sorry een beetje  ::offtopic::


Sieger

Jan Muisers

Quote from: klaas on February 02, 2011, 19:29:37
Mooi voorgedaan Jan.
Vroeg me alleen af wie of welk patroon bepaald de stand van de vleugel???

Klaas


Klaas, dit zijn klassieke traditionele natte vliegen. Dus denk ik dat het het type vlieg is en de binder, die de vliegen "ontwikkeld" heeft, bepaald heeft, hoe de vleugels eruit zagen/zien en het type . Ook de veer bepaald een beetje de vorm, echter of ze nou Mallard, gans, ed, gebruikt hebben of veren die niet samen te voegen zijn, zoals Bruine mallard, teal, tippet fibers, ed. , deze vorm werd wel nagestreefd.
Je zou kunnen zeggen dat het de Gaudy flies onder de natte vliegen zijn.

Hou er wel rekening mee dat ik hier (ook) geen expert in ben. Heb er wel wat over gelezen, maar dat was het dan ook.
Als je 8 maanden stil moet zitten, ga je de gekste dingen lezen  ;D

Jan.



Sieger

Maar... wel een heel leuk onderwerp om je in te verdiepen... Natte vliegen bedoel ik... Vooral omdat er in Nederland niet zo heel veel mee gevist wordt..

Ik heb net 2 nieuwe boeken over het onderwerp binnen.. a guide to North Country flies ( Mike Harding) en Wet-Fly Tying and Fishing (Roger Fogg)...

Moet nog beginnen te lezen, maar de spullen liggen al klaar...  :D


Sieger

Rossie69

is toch een moeilijke manier van binden.
maarja die bobin vast houd heeft ...

maar vindt dit super,Hendri zal hier ook zekers baat bij hebben.

nischien dat de natte vlieg nu meer en beter wordt opgenomen door sommige binders beginners en rotten ;)

hendri

super goed voor gedaan jan, hier ga ik cker mee oevenen. natte vliegen vind ik persoonlijk er gewoon super mooi uit zien, en al helemaal met zon mooie wing! denk dat het ook leuk vissen is met natte vliegen op dikke ruisvoorns, of mischien wel windes!

Zeenimf

Jan,

Bedankt voor alle informatie super!!!!!!!!!

Ik heb nu gezien hoe je de vleugel omhoog zet ,voor natte vlieg en naar beneden voor een zalmvlieg.

Een scalpel heb ik met verschillende soorten mesjes,werkt zeer goed en gebruik hem ook veel.

Wat ik ook verkeerd deed was de ribbing tegendraads er op te zetten ,maar ik heb nu ook gezien dat dit niet nodig is op  floss,klopt dat?

Wat voor veren heb je voor deze vleugels gebruikt?

Zal het morgen uitproberen

Als ie gelukt is ,zal ik er een foto van maken.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Jan Muisers


Marry, de vleugel is van een wilde eend..een vleugel (slag)veer.

De rib is van ouds her ter bescherming van de hackle. Eerst werd de rib gewonden en direct er tegenaan kwam de hackle.
Bij Spey en Dee vliegen heb je wel eens een countre hackle. Deze  ligt dan over de hackle, welke dan vaak een reiger veer is.

Bij flos is een hackle niet voor de bescherming nodig. Je moet het eigenlijk zo zien : Als een vis je vlieg pakt en hij bijt de schacht van de veer, die om de haak is gewonden, door, "rafelt" de hele veer los. Vandaar de rib. Natuurlijk glimt hij ook en hij weegt nog een beetje, maar dat zijn bijkomstigheden.

Bij nymphen kan de rib wel als verzwaring dienen...of heb ik het hier mis??? 

succes met binden.

Jan.

peter

Sieger misschien wel oftopic maar wel een goeie mot kunne

Jan wel een vette vlieg zal het zeker lekker doen
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

johannes

Nog zo'n mooie stap voor stap

dit ga ik ook eens proberen.

dank voor de uitleg

Sieger

Kan niet een gefundeerd commentaar geven op je vlieg Bert, maar ik vind het er al prachtig uitzien... Denk dat de Jannen van deze wereld dat beter kunnen...

Wat betreft de Kalkoen staartveren, misschien is dit iets?
http://cgi.ebay.co.uk/6-Wild-Bronze-Turkey-Tail-14-15-Feathers-Native-Fan-/300522382610?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item45f887a512#ht_674wt_1141


Sieger

Rossie69

ha weet wel begin dr niet eens aan.
dus vindt hem super Bertie.

sommige hebben het en sommige ook niet hahahaha.

ik hoor bij de niet groep

Jan Muisers

Quote from: speycast on February 04, 2011, 00:03:45

kraak maar raak 


Mag ik???   Mag ik??? ;D

Ik kan niet goed zien of je linkshandig bent, maar ik ga er even vanuit. Enkele grotere dingen die je kunt veranderen.

De rib : ziet er goed uit. De rib op het donkere gedeelte begint boven aan, bij de herl. Hij moet eigenlijk onderaan beginnen. Dus als je het
             laatste stukje body wegdenkt en de rib sluit aan tegen de herl, zou hij perfect zijn.
De topping : iets te lang. Je moet proberen dat de punt van de tail en de punt van de topping bij elkaar uit te laten komen. Dan zul je zien
                    dat hij ook wat beter op de vleugel aansluit. De tail is eigenlijk ook iets te lang.
De wing : Deze heb je op z'n kop gezet. Je moet proberen de uiteinden van de fibers (van de vleugel) paralel te laten lopen, met de bocht
                in de tail. Nu is het als het ware het spiegelbeeld.

Er zijn nog wel wat kleine dingen, zoals bv. de binddraad die nog zichtbaar is achter de but's, ed, maar als je de bovenstaande dingen veranderd ziet de vlieg er al heel anders uit.

Het belangrijkste is oefenen, oefenen en geen fouten laten zitten, herstel de fout direct. Ze zal later zichtbaar zijn als een neon reclame.. Oh ja, oefenen is ook heel belangrijk  ;)

Heb je de Jungle cock tegen elkaar aan geplakt?...... ::foei:: .......Daar zijn andere truckjes voor.



Sieger geeft een link naar veren op ebay. Betaal hier niet te veel voor. Ik heb het niet over deze verkoper, maar ik bedoel in het algemeen. Vaak zijn deze veren van wilde vogels afkomstig. De uiteinden van die staart veren zijn heel vaak "gekruld".....er zit een bochtje in en ze zijn dus niet bruikbaar voor het maken van een vleugel. Als je gekuk hebt, kun je uit de set, van die link, 1 of 2 vliegen maken.

Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.

Jan.

dartmayor

Ik zal deze vliegen ook niet zo gauw maken.

Maar ik vindt de vlieg prachtig Spey.

::klappen::   ::klappen::   ::klappen::   ::klappen::

Ik doe het je niet na.

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Bert J.

Ik doe het je niet na, en hij lijkt mij heel netjes gebonden.
Ik heb alleen het idee dat de bovenste goudfazant veer ( ik weet de juiste benaming niet) gelijk moet komen met de onderste. Of heb ik het mis?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

A{b}r{a}xa{s}

:-) ik sluit me bij de grote meerderheid aan,
vind hem al heel fraai,
maar zou er zelf het geduld niet voor hebben

Patrick(WF)

Jan bedankt voor de SVS voor het inbinden van de vleugels. Dit was voor mij een van
de struikelblokken om nog geen natte vliegen te gaan binden.

Bert ik vind dat je al een waar kunstwerk heb gemaakt met je eerste zalmvlieg.
Groet Patrick