Zweden, vliegen

Started by jelle, December 26, 2011, 12:28:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jelle

Ik heb inmiddels geboekt voor een huisje in nykroppa,
en vraag mij af welke vliegen zal ik er bij maken.

In elk geval neem ik snoekstreamers, diep zinkende en de gewone voor de polder, mee.
maar er zijn ook tal van kleine riviertjes met forel en of vlagzalm

nog tips??
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Useless

Ben eigenlijk best benieuwd op welke forel- en vlagzalm rivieren jij doelt. Bij mijn weten is het voor de vliegvisseruij nu niet echt een geweldig gebied. Wel veel meren met enorme snoeken en baars. Het is overigens handig om daar een bellyboot of boot bij je te hebben. Veel plekken zijn erg ontoegankelijk om vanaf de kant te bevissen. En even goed onderzoeken hoe diep de meren zijn. Sommigen zijn tientallen meters diep en 's zomers met de streamer moeilijk te bevissen omdat de snoek zch niet meer aan de kanten bevindt maar erg diep zit en bijna onbereikbaar met de streamer. De ondiepere meren hebben dus duidelijk de voorkeur.

Jan Muisers

Jelle, met het gevaar, dat je een en ander al weet, het volgende:

Vergunningen+verkoop adressen: http://www.nykroppa.se/fiske/fiskekort.htm

Overige meren in de buurt : http://filipstad.se/download/18.167fb7f712709ae7e4e8000184/Fiskekarta.pdf
De vergunning voor alle 46 meren kost 150 kronen per week (ongeveer 16 euro). Even, dan en daar, in Filipstad, bij het toeristen buro informeren of nu via mail ...turism@filipstad.se

Wat vliegen betreft: eigenlijk geen idee, maar zouden de normale roofvis vliegen niet voldoen? Je zou ook kunnen informeren bij https://www.facebook.com/groups/139127382823732/ . De beheerder zal je best wat info kunnen geven.

Ik zag dat ze bezig zijn met een snoekbaars project. Als ze al wat gegroeid zijn, is dit wellicht ook de moeite.


Ik zou zeggen : stel je vragen. Ik heb in de afgelopen 18 jaren gemerkt dat de Zweden zeer behulpzaam zijn.


Jan.

jelle

#5
bedankt voor de links jan :)

Ben zelf ook even aan het googelen geweest.
alle gevonden dingen alweer weg geklikt behalve deze
Ook Alexandra en jou Bloody Butcher zullen van de partij zijn
Ook had ik een zalmvlieg geknoopt nl De Black Diamond, is niet te moeilijk te binden alleen had ik maar 1 parelhoen veer :D
Dus nog maar eventjes op zoek

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Useless

Quote from: jelle on December 26, 2011, 12:28:42
Ik heb inmiddels geboekt voor een huisje in nykroppa,
en vraag mij af welke vliegen zal ik er bij maken.

In elk geval neem ik snoekstreamers, diep zinkende en de gewone voor de polder, mee.
maar er zijn ook tal van kleine riviertjes met forel en of vlagzalm

nog tips??
Jelle,

Je geeft helaas geen antwoord op mijn vraag over welke riviertjes met forel en vlagzalm.
Ik ben inmiddels vele keren in die omgeving met vakantie geweest maar ik heb ze nooit ontdekt. Dat wil uiteraard niet zeggen dat ze er niet zijn maar als je je helemaal op visserij op snelstromend water gaat focussen ben ik toch bang dat je behoorlijk teleurgesteld zult worden.
Als ik jou was zou ik me daar voornamelijk gaan richten op het vissen op snoek en baars wan dat zit er in overvloed. Daarnaast zijn er wel veel meren waar vis is uitgezet; voornamelijk regenboogforel. Als je dat leuk vindt moet je dat natuurlijk vooral doen.
Hierbij nog een linkje naar een site met viswater uit de omgeving: http://alltfiske.se/fiskeplatser/varmland/filipstad

Jan Muisers


Ben het wel met je eens, Useless, dat het forellen en vooral het vlagzalm gebeuren moeilijk wordt in die omgeving.Er zijn natuurlijk wel stroompjes tussen de meren (meertjes) in, maar die zijn vaak niet hoopvol, alleen al omdat ook die vol zitten met snoek.

Heb nog even naar de link, die je gegeven hebt, gekeken...zeer interessant. Helaas zijn dit alleen meren, die daar aangegeven worden en geen stromende wateren. :-\

Jan.


Useless

De stroompjes tussen de meren zijn in dat gebied ontzettend moeilijk bereikbaar. De meeste bevinden zich in moerasachtige gebieden en zijn daardoor vrijwel ontoegankelijk. Mocht je al het geluk hebben om een goed bevisbare plek daar te vinden dan valt de salmoniden-visstand ontzettend tegen. Zweden vissen daar uitsluitend voor de pot en slaan vrijwel alles wat ze vangen de hersens in.
De beste kansen heb je daar waarschijnlijk in de Klaralven maar ook daar moet je niet al te veel verwachten. Veelal kleine vlagzalm en hele kleine forelletjes.
Ik denk dat wanneer je naar dat gebied gaat met hoge verwachtingen om mooie vlagzalmen en forel te gaan vangen je enorm teleurgesteld gaat worden. Vandaar mijn opmerking: "Richt je voornamelijk op snoek en baars en je kunt de tijd van je leven hebben".

jelle

Dat er niet veel veel vlagzalm en beekforel zit valt inderdaad een beetje tegen.
Maar ik ga toch proberen vis te vangen in stromend water. beken genoeg
En in de meren moet ook witvis genoeg zitten en kapitale regenboogforellen
We zien wel
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

Ik heb even op die kaart gekeken maar kom er niet uit wat lake is
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Jan Muisers


http://sv.wikipedia.org/wiki/Lake

Je kunt in de lijst ook in het nederlands kiezen.

Jan.






jelle

kwabaal dus vandaar de naam lake, familie van de kabeljauw
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Useless

Quote from: jelle on December 27, 2011, 15:57:59
Dat er niet veel veel vlagzalm en beekforel zit valt inderdaad een beetje tegen.
Maar ik ga toch proberen vis te vangen in stromend water. beken genoeg
En in de meren moet ook witvis genoeg zitten en kapitale regenboogforellen
We zien wel
Helemaal gelijk Jelle, gewoon proberen. Stel je verwachting niet te hoog dan kan het alleen maar meevallen. Enne...kapitale regenbogen hebben ze wel in diverse meertjes, maar die kun je ook op de Ronde Bleek vangen  ;). De omgeving daar is alleen wel veel mooier en dat is ook mooi meegenomen.
Succes van de zomer en we horen wel hoe het verlopen is.

jelle

Op de ronde bleek zul je mij niet treffen veel te ver rijden naar het zuiden ;)
nee dan zweden is nog maar een stukje naar het noorden 8)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

In een meer in de buurt van Nykroppa zitten onder andere  Zoet water zalmen,
wat moet ik mne daar bij voor stellen.
Net zoiets als een zalmforel in de forel putten (= gewoon een regenboog forel)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

nou dat geeft perspectief voor een nieuwe vissoort op mijn lijstje ;)
Ik kan er alleen niet echt iets over vinden, maar ik zal nog eens zoeken naar landlocked zalm ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

ja en dan vind je er veel meer over
bedankt ::top::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens