een paar ERNs (Effective Rod Numbers)

Started by Scaramouche, December 13, 2015, 23:47:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weerwolf

is die 2 behoorlijk gebruikt? die zou hoger uit moeten komen ik dacht uit mijn hoofd een 2.8 of 2.9
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

p.forel


FrancoisCKX


Quote from: weerwolf on December 15, 2015, 01:03:24
is die 2 behoorlijk gebruikt? die zou hoger uit moeten komen ik dacht uit mijn hoofd een 2.8 of 2.9

Ik heb hem idd gebruikt gekocht. Heerlijke hengel die ik zelf met een drie-lijntje van die goedkope jongens heel fijn vind werpen. Precies uitgerekend komt hij op 2,56 ERN uit.

FrancoisCKX

Nog één klein dingetje. Die Orvis #3, die volgens de meting een #4,5 is? Die gooit als een natte krant met een #5 lijn. Met een #3, daarentegen, werpt het tamelijk heerlijk. How about that...

MarcelN

#29
Die Orvis is geen #4,5 maar ERN 4,5 dat komt overeen met #4 :)
Je #3 lijn zal na wegen vast ook wel een 4 zijn ;)

FrancoisCKX


Quote from: MarcelN on December 17, 2015, 21:18:35
Die Orvis is geen #4,5 maar ERN 4,5 dat komt overeen met #4 :)
Je #3 lijn zal na wegen vast ook wel een 4 zijn ;)

Zeker. En mijn Citroën is eigenlijk een Peugeot, mijn vrouw is eigenlijk een alien en mijn kinderen zijn eigenlijk hartstikke lief. Oh ja, en ik ben eigenlijk heel verstandig, dubbelgespierd en 72 kilo. Het ziet er alleen allemaal anders uit [emoji12]

FrancoisCKX


Quote from: MarcelN on December 17, 2015, 21:18:35
Die Orvis is geen #4,5 maar ERN 4,5 dat komt overeen met #4 :)
Je #3 lijn zal na wegen vast ook wel een 4 zijn ;)

Maar even serieus: dank voor de info. De lijn is een budgetlijn van die goedkope jongens uit Almelo of waar ze zitten, dus wie weet [emoji3]

Gerrit59

Nou.....
Ik denk dat die budgetlijn dezelfde is als die dure lijn, het enige verschil is de kleur.
Bij de merklijn steekt er iemand pakweg € 30 of meer in de zak..... :) :) :) :) :)
We willen als consument toch al jaren graag bij de neus genomen worden?

Gerrit

goswit

Francois.  Ik neem aan dat je bedoeld dat de producten goedkoop zijn en niet de jongens.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

FrancoisCKX


Quote from: goswit on December 18, 2015, 00:06:39
Francois.  Ik neem aan dat je bedoeld dat de producten goedkoop zijn en niet de jongens.

[emoji2] Klopt, ik bedoelde de lijn. Of de jongens goedkoop zijn, weet ik niet [emoji12]

FrancoisCKX


Quote from: Gerrit59 on December 17, 2015, 23:25:06
Nou.....
Ik denk dat die budgetlijn dezelfde is als die dure lijn, het enige verschil is de kleur.
Bij de merklijn steekt er iemand pakweg € 30 of meer in de zak..... :) :) :) :) :)
We willen als consument toch al jaren graag bij de neus genomen worden?

Gerrit

Ik weet niet of ik daar zonder meer mee eens ben, Gerrit. Toen ik de TFO BVK kocht bij Peeters, heb ik hem getest met een Wulff TT erop, dat wierp vanzelf. Met mijn budgetlijn van de goedkope jongens gaat het zo-zo. Zal zeker aan mijn beperkte techniek liggen, maar dat er geen verschil zou zijn, behalve de kleur, dat geloof ik zo niet.

Wat ik verder merk, vooral op de #2, is dat de budgetlijn veel meer rek heeft dan de merklijn van een maat. Onder andere daardoor mis ik meer aanbeten dan hij (hoewel ook daar mijn inferieure techniek een rol zal spelen).


p.forel

Die TT is 1 klasse zwaarder dan op doosje staat
Die budget lijn kan zo maar het juiste gewicht hebben
Je hengel is dus al geen 8 maar een 10
lijnen wegen  en dan weet je denk ik ook waarom de ene beter gooit als de andere

wh82

#38
Mijn 4/5 komt op 4.9 ERN (100gram, hengellengte 276, doorbuiging 92)  dus in Aftma net onder 4.5.
Mooie test. Gemeten met kruidnoten en een keukenweegschaal. De hengel is een Scales Fly van Traditional (Ton Temming). Ik vis met lijn #5.

FrancoisCKX

Netjes! Temming houdt zijn hengels blijkbaar goed op gewicht :-) De Greys GR50 van bij hem zat ook al aardig in de buurt.

goswit

Mijn ervaring met de huis tuin en keukenweegschalen is dat de ze allemaal enorm afwijken , en niet het juiste gewicht aangeven.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

FrancoisCKX

Wat is enorm? Een kilo op 100 gram? Of twee gram op 100 gram?

wh82

Nagemeten met water: op 100gr minder dan 1 gram afwijking.

goswit

Voor de kenners en puzzlenaars.

vliegenlijnen  HDH   6
HCH  5
Deze gegevens kom ik in een boek tegen van 1972.
Geen idee als het nog klopt .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

Volgens de tabelletjes die ik lees is 5 HEH en is HCH 7. Lijkt me toch gedoe, zijden lijn.

goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

sjo

Vergeet dan niet de lijn te wegen, daar zitten soms ook grove verschillen in.
Let the fly be with you....

p.forel

Ja hengels en lijnen wegen anders nog geen nut

weerwolf

phoe, wat veel van hetzelfde. mensen die niet willen lezen/luisteren en mensen die blijven herhalen.


Ik ben ervan overtuigd maar ik ben gestopt met mensen overtuigen.............ze gaan vanzelf het licht een keer zien.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Beest

Ik heb nu een sage rplxi #8 daar moet ik nu een nieuwe lijn bij hebben.
Er zat een #8 rio pike line op maar is dit dan u een lijn die er bij hoort of is het beter om een andere # lijn op de reel te zetten
ik ben nu aan het twijfelen geraakt als ik dit allemaal lees.
ik heb ook niet het goede spul om mijn hengel te wegen is er misschien iemand hier op het forum die mij kan vertellen welke
lijn gewicht er het beste bij zou passen het ging met de oude lijn wel prima maar stel je voor dat het nog beter kan  :D

      gr Beest