Aanrader!!! Voor diegenen de eens willen leren om op stromend water te vissen

Started by Inderk, January 27, 2013, 23:33:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Quote from: johannes on January 29, 2013, 19:39:53
Wil je even neerschrijven wat als "laatdunkend over de workshop" overkomt want ik kan het bij me zelf niet terug lezen.

Troutbuster wil je mij vertellen wat ik bagetalizeer want dat is niet mijn bedoeling.
Ik heb juist heerlijke en betere herinneringen aan de belgische rivier(tjes) dan aan de glomma.

Het kwam mij over dat je het vliegvissen op bv de Glomma, "verheerlijkt" boven de "verfoeilijke" visserij in Belgie en Duitsland, maar dat zal ik het verkeerd gelezen hebben zeker??

Op voorhand excuses Johannes!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco

Quote from: speycast on January 29, 2013, 19:50:14
lol  wat een babelonise spraak verwaring weer  hoop herrie om niks  hahahahahahha


waarom begrijpt nu niemand dat forum geen 1 op 1 gesprek is en je het schrift verkeert kan  lezen hahahahah

mooi gezegd!! en helemaal waar !

rena

Quote from: speycast on January 29, 2013, 19:13:14
Waarom mag  je niet laag dunkend doen over iets waar jij dat van vind

mond snoeren staat niet in de grondwet geloof ik

Johannes mag zeggen wat hij vind, en ik zeg dat ik het niet terecht vind wat hij schrijft.
Verder snoer ik niemand de mond , mijn reaktie is genuanceerd en overdacht.

Als dit de tendens van antwoorden op dit forum is dan bedank ik.


Hilco

Quote from: rena on January 29, 2013, 20:26:29


Als dit de tendens van antwoorden op dit forum is dan bedank ik.

Dat wordt het niet, dus je hoeft niet te bedanken .

jur606

ik had duidelijk aangegeven dat er niet meer gepraat wordt  over wel of geen vergoeding van de instructeurs





harlin

Quote from: Troutbuster on January 29, 2013, 19:11:56
Hey, Johannes,
Natuurlijk zijn de rivieren in Noorwegen niet te vergelijken met de "beekjes" in Belgie en Duitsland (alhoewel sommige!!??)
Maar "bagataliseren" moet je de Duitse en Belgische rivieren en beken natuurlijk ook niet!!
Voor ons goed bereikbaar en op diverse stukken mooie visserij mogelijk (No Kill stukken in Belgie, en spaarzaam beviste stukken in de Duitse Eiffel bv!!)

Jan, als je de Gloma een beetje kent dan sta je liever ergens in de eifel te vissen of aan de Geul in Limburg.
De Glomma komt op mij over als een traag stromende badkuip. (kraam open in het bad en dan het water via de overstort laten stromen gaat ook niet snel ;)
Sta je wat in dat brede water, een paar heuveltjes, bomen en lucht, verder is er niets te zien of te beleven, in mijn beleving dan.

Ik denk dat Johannes dat ook bedoelt met:
Quote from: johannes on January 29, 2013, 18:57:46
Daarom vind ik het meer een workshop glomma dan een workshop stromend water.

Zoals vaker gezegd: het is een mooie plek om een dagje te vissen na een paar dagen rijden met de camper.
Lin wat uitzakken, fotograferen en de hond een mooie dag geven met al die luchtjes.
Voor mij wordt het dan een dagje vissen om ook wat uit te zakken van het rijden. ;)

Wil je wat gezelligheid en in kudde verband dan is dit een leuke optie om een week met elkaar op te trekken.
Ik zou er ook nog veel kunnen leren, maar ieder zijn meug, het is niet mijn ding.  ::denken::

Geef mij maar de afwisseling en ruigte van fjorden en minder gecultiveerde wegen. :)






M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

Rena: Wat is er niet terecht en waar doe ik laatdunkend over de workshop?



Gert

Quote from: harlin on January 29, 2013, 20:34:55
Jan, als je de Gloma een beetje kent dan sta je liever ergens in de eifel te vissen of aan de Geul in Limburg.
De Glomma komt op mij over als een traag stromende badkuip. (kraam open in het bad en dan het water via de overstort laten stromen gaat ook niet snel ;)
Sta je wat in dat brede water, een paar heuveltjes, bomen en lucht, verder is er niets te zien of te beleven, in mijn beleving dan.

Ik ken de Glomma niet (en ben Jan ook niet  ;)), maar ik begrijp dat het er anders uitziet als deze Noorse watertjes.





Deze zijn niet echt voor beginners (vond ik).

Groet,
Gert

Koen

Quote from: harlin on January 29, 2013, 20:34:55
Jan, als je de Gloma een beetje kent dan sta je liever ergens in de eifel te vissen of aan de Geul in Limburg.
De Glomma komt op mij over als een traag stromende badkuip. (kraam open in het bad en dan het water via de overstort laten stromen gaat ook niet snel ;)
Sta je wat in dat brede water, een paar heuveltjes, bomen en lucht, verder is er niets te zien of te beleven, in mijn beleving dan.

Ik denk dat Johannes dat ook bedoelt met:
Zoals vaker gezegd: het is een mooie plek om een dagje te vissen na een paar dagen rijden met de camper.
Lin wat uitzakken, fotograferen en de hond een mooie dag geven met al die luchtjes.
Voor mij wordt het dan een dagje vissen om ook wat uit te zakken van het rijden. ;)

Wil je wat gezelligheid en in kudde verband dan is dit een leuke optie om een week met elkaar op te trekken.
Ik zou er ook nog veel kunnen leren, maar ieder zijn meug, het is niet mijn ding.  ::denken::

Geef mij maar de afwisseling en ruigte van fjorden en minder gecultiveerde wegen. :)





hmm dan ben ik naar een andere plek op ge glomma geweest dan jij, maar traag stromend kan ik niet nou niet echt noemen hoor. Heb juist veel variatie gezien van inderdaad tragere stukken naar wilde stukken en alles er tussen in. waar ben jij geweest dan?

MarcV

Quote from: Jan Bruins on January 28, 2013, 13:55:49
Hey Mark,

leef je nog?

Lange tijd geleden dat we iets van je gehoord hebben.

We dachten dat je de pijp al weer aan Maarten had gegeven.

::welkom::

Jazeker leef ik nog, kom net onder m'n steen vandaan. Nee zonder gekheid, het is een drukke tijd geweest. Allereerst met de koop van het huis, toen kwam school om de hoek (propedeuse) en onlangs had m'n vriendin ook geen zin meer in mij. Nope, allemaal niet zo heel best. Maar ik ben er weer, in levende lijve en hoop dit jaar toch een heel mooi visjaar te maken!

De rest kan mij eventjes gestolen worden...

Glomma Edje

Beste allen.

Ik heb dit topic een tijdje gevolgd en wil middels dit berichtje een korte toelichting geven.
Kosten:
Ondanks dat Hilco het liever niet heeft en ik er ook niet toe verplicht ben: deze workshop wordt gegeven tegen de reële kosten. Om eenieder de kans te geven om deel te nemen aan deze workshop doen wij er alles aan om deze kosten zo laag mogelijk te houden. Dat is al een doel op zichzelf. Lees de beschrijving van de workshop op de pagina waar de filmimpressie staat en je weet wat je krijgt. De kans dat je een gelijkwaardig 'product' van gelijke kwaliteit voor dezelfde prijs of een lagere prijs gaat vinden acht ik erg klein. Dat de instructeurs een vergoeding krijgen voor hun inspanningen lijkt mij niet meer dan normaal. Ze offeren hier tenslotte hun vakantiedagen voor op. Daarnaast: wie werkt er wel gratis... Ik kan je wel vertellen dat niemand hier rijk van wordt maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. De kosten om in Koppang te komen kan je net zo gek maken als je wilt maar doe je een beetje je best dan kan je voor ca. €150,- een retour reis Schiphol-Koppang hebben.

Voor wie:
Deze workshop is bedoeld voor zowel de beginnende als de gevorderde vliegvisser. Voor de beginnende vliegvisser die wil leren vissen op stromend water is deze workshop misschien wel het beste waar je in kunt investeren. Heel veel leren in korte tijd. Voor de gevorderde vliegvisser: overschat jezelf niet. Er hebben al behoorlijk wat gevorderde vliegvissers meegedaan aan deze workshop en 99,9% van deze vissers hebben duidelijk te kennen gegeven zeer veel te hebben geleerd tijdens de workshop.

Inhoud:
Er wordt instructie gegeven in vliegbinden, werpen en praktijk vissen. Sommigen vinden het binden en werpen niet thuishoren in het programma. Wij hebben bewust gekozen om dit wel toe te voegen. Veranderende omstandigheden kunnen ervoor zorgen dat er onverwacht insecten opduiken die je niet in je vliegendoos hebt. Dit is al regelmatig voorgekomen. Daarnaast is het erg verhelderend om vliegen te binden die minder bekend staan als 'typische Noorwegen vliegen' of toch vangende CDC-vliegen te binden die niet in één keer verzuipen.
Ook bij de meer ervaren vliegvisser sluipen er werpfouten in de werpstijl. Niets fijner dat dan de puntjes even op de 'i' worden gezet door een gekwalificeerde instructeur die je 'en pasent' ook nog wat 'tips en tricks' meegeeft om onder bepaalde omstandigheden wél de vlieg op de juiste plek in het water te krijgen. De werpinstructie stopt niet op het grasveld. Ook tijdens het vissen in de middag kun je tips en aanwijzingen verwachten waardoor je vangstkansen aanzienlijk zullen verbeteren. Daarnaaast: op een frisse septemberochtend duurt het even voor het insectenleven op gang komt. Dan kan je je tijd beter besteden aan nuttige zaken dan jezelf te kwellen in water waar nog niet veel valt te beleven.

Viswater:
We vissen uiteraard in de Glomma maar bij gelegenheid wordt er ook gevist in kleinere rivieren met bijvoorbeeld pocketwater waar het geleerde ook kan worden toegepast. We bevissen een deel van de Glomma met een lengte van ca. 75 kilometer. Dat maal 2 (oost- en westoever). Het water is zeer gevarieerd. Sommige stukken zijn breed en lijken traagstromend terwijl andere stukken snelstromend en lastig bewaadbaar zijn. Mocht je nog niet op dat soort plekken zijn geweest tijdens een bezoek aan de Glomma dan heb je veel gemist... Ik kom zelf met regelmaat op plekken waar ik nog niet heb gevist en ik woon hier al wat jaartjes.

Zoals Rena al schreef; je krijgt heel veel bruikbare instructie, informatie en tips m.b.t. het vissen op stromend water die uiteraard toepasbaar is/zijn op de meeste stromende rivieren. Ongeacht of deze nou in Noorwegen stromen of in Duitsland, de Ardennen, Schotland of waar dan ook.

Tenslotte:
Met regelmaat spreek ik met mensen die  voor het eerst een rivier als de Glomma of de Rena komen bevissen en in de praktijk blijkt het toch allemaal wat moeilijker dan ze gedacht hadden. 'Heb je wat gevangen vandaag?' 'Ja, ik heb er een stuk of vier gevangen maar het viel niet mee!'. 'Vier vissen?' denk ik dan...
Ik lees met regelmaat reisverslagen van mensen die de Glomma hebben bevist en met net zoveel regelmaat lees ik 'dat het toch niet meeviel om een visje te vangen' Ook in het reisverslag van Harlin (en dit is niet bedoeld als 'sneer' of 'afzeiken' (in tegendeel want je geeft ook zelf aan dat je er nog veel zou kunnen leren)) kan je lezen dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Dit is gewoon de praktijk.
Juist om dit soort zaken het hoofd te kunnen bieden kan het verstandig zijn om deel te nemen aan een dergelijk workshop.
De mogelijkheid wordt geboden. Of je er gebruik van maakt bepaal je zelf. Mocht je vragen hebben stuur me dan gerust een PB-tje of stel je vraag hier.

Hartelijke groet
Edward
Mede-initiatiefnemer workshop vliegvissen op stromend water Noorwegen.

Inderk

Mijne heren,

Excuus voor het gebruik van "Pro Deo"  bij het starten van deze topic.
Dat was een echt Grolsch moment van mijn kant, helaas kon ik niet bevroedden dat het daarna ge-escaleert is op een manier die ik echt niet voor ogen had.
Het was met alle goed bedoelde redenen geplaatst zonder wat voor achterliggende gedachten daarbij.

Ik heb wel veel geleerd van de reacties, en onthoud mij verder van elk commentaar.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


jur606

Quote from: jur606 on January 29, 2013, 20:32:19
ik had duidelijk aangegeven dat er niet meer gepraat wordt  over wel of geen vergoeding van de instructeurs

Mijn excusses dat stukje had ik blijkbaar gemist  ::ban::

Jan Bruins

Ik heb drie keer deelgenomen aan deze workshop.
De reden;   gewoon omdat ik het zo leuk vindt .
En wat anderen daarvan vinden of zeggen..........ach.
I don't drink water, fish f*ck in it...

toppiedus

Toch wel mooi hoor,

het is net een relatie ondanks wat woorden is het aan het eind toch weer "ik hou van je"

Wat Glomma Edje zijn commentaar betreft dat kan ik helemaal onderschrijven wij hebben er ook gestaan met hoog water war het voor ons als nieuwkomers op de Glomma lastig vissen was.
Edward heeft ons toen belangenloos gegidst en wegwijs gemaakt hoe te vissen met nimfen bij dit hoog water

Bekeerling

Lijkt me een leuke workshop, balen dat we net een maand te vroeg op vakantie gaan!