Vliegvissen op baars - wat heb ik nodig

Started by Kruijff, July 21, 2015, 18:46:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kruijff

Forumleden,

Vanmiddag ff met kunstaasjes (jaja ...) in het noord-hollands kanaal bij Den Helder staan gooien. Een mooie dikkerd van 25+ gevangenen heel veel volgers.

En toen.... Begon het vliegvis virus ernstig toe te slaan haha, normaal gesproken doe ik dat alleen in het buitenland maar met de vliegenlat op baars... Misschien is het wat voor me.

Vandaar de vraag.... Wat heb ik nodig? Ik heb een 9ft aftma 5 en een 6ft aftma 3. Op beide reels zit een wf lijn. Veel ruimte heb ik niet langs het water omdat het een soort "promenade" is waar ook best wel bootjes liggen. Waterdiepte is zo'n 3 a 4 meter. Baars bevindt zich voornamelijk stijf onder de kant. Qua vliegen heb ik alleen drijvende vliegen en een handjevol loodkop nympjes (mt 14-18). Ik bind niet zelf vanwege beperkingen, evt advies over een leverancier is welkom. Leaders heb ik uiteraard, maar alleen hele dunne puntjes...

Advies....... Dank U :)
Gr Ed

j.klopper

Zou die lange 5 nemen met een hele lange onderlijn van 4.5 meter.Het werpen daar mee is ff wennen.
Verder voldoende zware nimfen gebruiken.Een alternatief is een zinkende leader gebruiken ,dan kan je met een veel kortere onderlijn toe.Of gewoon een zinklijn aanschaffen.
Dichtstbijzijnde winkel voor jou is denk ik Handyfish in Heiloo.Misschien heeft Nipro[st Maarten] ook wel een vliegvisafdeling trouwens.Succes.

maurice

Leader van de 5 af 20/100ste nylon eraan lekker lang.
Een zink leader kun je ook in Oldenzaal krijgen.

Streamertjes of nimpfen en gaan.
Ff lekker laten afzinken en binnen strippen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

bartkoper85

ik gebruik zelf sinds een aantal weken een 9ft #5. met een zinklijntje, leader van 1,50m 18/100 en zelfgebonden streamertjes op haakje 8 of 10. gewoon beetje 'idioot'  afwisselend strippen levert mij goed baars op!
succes

maurice

Ed, een loodhagel doet het ook hoor.
Gewoon een stuk voor de Streamer, nimpf of natte vlieg plaatsen.
( op het nylon)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

Allen bedankt voor de reacties! Ik ga het proberen :)
Gr Ed

Peter68

Je aftma5 hengel intermediate glaslijntje of sinktip.
Wat zonker of ep streamertjes en dan gaat het zeker lukken.
Succes !!

Kruijff

Gisteravond ff geprobeerd met de vliegenhengel een baars te vangen zoals door de forumleden hier aanbevolen.... Leadertje van 18/00 geknoopt met een flinke zware nymph. Werpen ivm de ruimte erg lastig maar toch. Na een half uurtje klooien een aantal volgers... (Goed te zien, water is vrij helder op het moment hier). Uitendelijk een mooie baars (32cm) te pakken. Best gaaf als je ze noemaal gesproken alleen met de spinhengel vangt! Vol hoede moed verder, totdat....... Tikkkkkk, hengel tegen het hek van de voetgangers boulevard.. :( :( :( . GVd... Kapot dus..... Ben voorlopig uitgevist met de vliegenlat dus..
Gr Ed

maurice

Mooi kloten Ed.
Toch nog een mooie te pakken gehad.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

Zeker klote. Nooit gedacht dat een baars op de vliegenlat zo spectakel kon geven. Wordt ff afkikken nu. Andere hengel zit er niet in hier.... :( Wordt noodzakelijk een shadje weer....
Gr Ed

tb

Balen!  Ik heb momenteel alleen maar volgers wat baars betreft. Komen met 5 a 10 tegelijk erachter maar geen happen :@

p.forel

Hengeltje hoeft zo veel toch niet te kosten paar tientjes en je kan weer verder . 

Kruijff

Quote from: p.forel on August 06, 2015, 18:21:05
Hengeltje hoeft zo veel toch niet te kosten paar tientjes en je kan weer verder .

Voor sommigen onders ons is dat op momenten ff te veel helaas.... Anders had ik het wel geweten!
Gr Ed

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

De 9 ft #5. Was een vierdelige stok. Ff boven de sluiting van het topdeel heb ik hem verkeerd geraakt :(
Gr Ed

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

Zou ook wel een beetje te gek zijn he... 👍
Gr Ed

maurice

Ik weet wat er loos is vriend, ik gun je gewoon een hengel. ;) :-X
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Balen inderdaad! Ik denk wel dat je die andere hengel er ook prima voor kunt gebruiken.