kent iemand deze rivieren

Started by pas, December 28, 2010, 20:34:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pas

kent iemand deze riviertjes op deze site http://www.flyfishingbelgium.com/en/index.htm
ze zien er goed uit maar ik kan er niet veel over vinden

gr pas
::wtf::

Sieger

Ik ken alleen de Lesse Pascal, maar dan van het Kanoën... Erg druk in de zomer... Als ik het goed lees is dit een prive-stuk rivier, maar vraag me af of dit dan dicht is voor de andere toeristen...

De rest... Nooit van gehoord... Weet alleen dat Belgische rivieren vaak erg leeg gevist worden....


Sieger

sebastiaan

Ik ga daar dit jaar (2011) zeker vissen. Deze rivieren zijn zeker niet leegevist en staan ook niet stijf van de uitgezette kweekforellen. Het zijn schitterende riviertjes met een gezond bestand aan , min of meer, wilde forellen en vlagzalmen. Er worden ieder jaar ook grote vissen gevangen (50+ vlagzalm). Het water is schoon en het insectenleven goed. eigenlijk droomrivieren met weinig visdruk!

Hoe dat mogelijk is in Belgie?

Eigenlijk simpel: DAGvergunning € 100,- pp of € 150,- per 2 vissers !
Door de hoge prijs wordt de massale toestroom van van grote aantallen vissers voorkomen.

Groeten,
Bas

Sieger

AH kijk het kan dus nog wel daar (wel een prijs trouwens..)... Maar dat zijn dan waarschijnlijk wel prive stukken of niet Bas?

Ik sprak vorig jaar een paar Belgen in Duitsland die geen goed woord voor hun eigen water beheer over hadden.. zullen waarschijnlijk gemeente stukken (o.i.d.) zijn geweest dan...


Sieger

sebastiaan

Ik pacht/beheer zelf, met een paar anderen, een stuk rivier in Belgie, en met succes  :)
Eigenlijk is het heel simpel.
In west europa is de vraag naar (wilde) forel in stromend water te groot ten opzichte van het aanbod.
Gevolg is vaak overbevissing. makkelijk toegankelijke rivieren worden gewoon leeggevist of (door visdruk) kapotgevist. C&R vissen helpt hier helaas niet tegen. Stres en dressuur bij forel maakt ze ook onvangbaar en de sterfte blijft groot.

Wat is dan goed beheer ....... ?
Een aantal rivieren wordt gewoon volgepropt met kweekvis om ons te plezieren. In de praktijk blijkt dit een dure manier te zijn die vaak niet lang stand houd. Verder heeft het gemak waarmee deze forellen te vangen zijn volgens mij niets te maken met vliegvissen, maar dat is een ander verhaal.....
Een andere manier is veel beter; we moeten ons als (vlieg)vissers weten te beperken (=ervoor zorgen dat de visdruk niet te hoog wordt en dat het water niet kapot gevist kan worden).
Hierbij kun je aan een aantal maatregelen denken:
- Verbod instellen om op bepaalde dagen in de week te vissen (wordt in Frankrijk wel gedaan).
- Bepaalde technieken verbieden ("dry fly only", zoals vaak in Zuid-Engeland de regel is)
- Zeer beperkt aantal vissers toelaten (denk aan de Geul in Limburg)
- Prijs van een vergunning hoog houden (bv. € 100,- per dag)
- Aantal dagvergunningen beperk houden.

De Bocq is een mooi voorbeeld van een goed beheerd water. Het kan dus wel (maar dat wist ik wel want 'ons' eigen stuk Ambleve is ook goed, want er wordt weinig gevist).

Bas

Sieger

Denk dat daar inderdaad het grootste deel van "de oplossing" zit Bas.

Aan de andere kant zit daar ook een stuk van "ons" duivels dilemma... enerzijds willen we de vliegvissport promoten om zoveel mogelijk mensen kennis te laten nemen van deze mooie sport... waarmee je dan gelijk weer tegen de beheer uitgangspunten ingaat... Verhoging van druk en overbevissing etc...

En alles zo duur maken dat het minder aantrekkelijk wordt... Is een manier en werkt denk ik wel, maar daarmee bouw je gelijk je eigen valkuil door er toch een soort van elite-gebeuren van te maken... Alweer zo'n duivels dilemma...

Ik zie zo snel ook geen andere keuze hoor, maar het is een heel lastig vraagstuk...

(Dilemma= een vraag zonder een eenduidig antwoord)...


Sieger

sebastiaan

Een andere oplossing is het creeeren van andere visserijen zoals plassen en meren waar forel uitgezet wordt, het ontdekken van andere vissoorten als roofblij, winde, snoek, barbeel enz. en het vissen langs onze kust. Reizen naar streken waar (nog) niet te veel visdruk is, is ook een optie en dat hoeft geen vermogen te kosten (denk aan de oostzee in DK). Onze hobby heeft veel te bieden!

Verder vind ik het niet erg om eens € 100,- neer te tellen voor een mooie dag vissen.

Bas

Raymond

Het neertellen van 100 euro voor een dagvergunning valt niet binnen mijn beleving van het vliegvissen. Ik begrijp dat het moeilijk is om een (zwaar) bevist water goed te beheren. Maar, ik hoef ook geen enorme hoeveelheden vis te vangen, het vissen in een mooie omgeving telt voor mij ook sterk mee. Zeker als je dat ook nog in goed gezelschap kunt doen. En het natafelen onder genot van een glaasje maakt het helemaal af.

Rossie69

weet wel 100 pleuro neerleggen voor een daggie vissen,dan moet je of levens moe zijn of hele mooie vissen kunnen vangen.
en anders ben we denk utniet goed bij de kop.
pfff man vind 25 euro per dag al veel.

maarja ieder zijn belevenis maar niet mijn ding

weerwolf

Phoe, dat vindt ik nogal wat 100 euro, de heen en terugreis kosten minder!

nee, niet mijn ding voor dat geld.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

sebastiaan

Zo te lezen werkt de beperkende maatregel die de beheerder van deze watertjes ingesteld heeft goed. (Bijna) niemand wil er vissen, en dat is wat de bedoeling is. Als niemand er moeite mee zou hebben om ff € 100,- neer te tellen zou dat water zo kapot gevist zijn. Ik denk niet dat de beheerder 't voor het geld doet. Als je (financieel) in staat bent om zo'n groot stuk rivier te pachten, heb je die 'paar euries' die de dagvergunningen opleveren niet nodig. Van horen zeggen heb ik begrepen dat de pachter graag z'n water toegankelijk maakt voor vissers die wat over hebben om op echt goed viswater te vissen. Hij had 't ook gewoon 100% voor zichzelf kunnen houden.

Nog even een algemene opmerking over 'beperkende maatregelen ter bescherming van een biotoop, dat door hengelsportactiviteiten drijgt aangetast te worden'. Waar regels gesteld dienen te worden die ons in het uitoefenen van onze hobby belemmeren, zal altijd een vorm van onvrede bestaan over deze maatregelen. Waar geen maatregelen genomen worden, zal onvrede zijn over de slechte visstand en wordt het uitoefenen van onze hobby lastig of zelfs onmogelijk (er valt gewoon niets meer te vangen). Het stellen van maatregelen is veel minder erg dan de gevolgen die het niet stellen van maatregelen tot gevolg kan hebben.

Bas

Joop de Vries


sebastiaan

Hoi Joop, jij ook hier?

Ergens van 't voorjaar, ik kan niet wachten .......

Bas

Sieger

Is trouwens een "beste bak" met water Joop en Bas... (ff foto's gekeken bij Joop.... ;) ) is het altijd zo veel of was er op die foto's hoog water... Had me het Thuiswater kleiner voorgesteld....


Sieger

Joop de Vries

Hoi Sieger, de foto's op facebook?
Als we daar zijn is de stroomsnelheid altijd maximaal ongeveer 10 kuub per seconde en valt er goed te waden, anders gaan we gewoon niet. En inderdaad, de Amblève is daar een ferme bak water met zeer veel afwisseling in stroompjes. Ik heb Bas wel eens een mooie forel zien vangen in een onooglijk stukkie ondiep ferm stromend stukje waarbij ik dacht, hoe doet ie het. Dat soort stukjes sla ik nu ook niet meer over op zijn tijd. Ligt wel aan de tijd van het jaar.

Joop

Sieger

Ja op Facebook Joop... Kleine wereld hè... Lijkt me wel mooi daar... (ach alweer een plek erbij... pffff)  :o


Sieger

Jozua

De Bocq is echt een pracht van een riviertje, ben er 1 dag geweest, en heb met 2 vrienden veel bruine forel en dikke vlagzalm gevangen.
Met een vergunning van wallonie( zo'n 20euro) mag je er vissen, er zijn spijtig genoeg wel veel privéstukken.

Rossie69

en die prive stukken zullen ook wel lekker aangegeven worden of niet ?

Joop de Vries

Dat riviertje hoort dus tot de openbare stukken? Ik ben benieuwd. Dat zou perspectieven geven.

T.L.
Joop

sebastiaan

Nee, niets openbaar, alles privé.

Bas

Swake

Hey Pas,

Misschien kan deze link je beter informeren voor het vissen in de Ardennen:

http://peche.tourisme.wallonie.be/pg_accueil.php