vliegvissen op zeeforel in Nederland

Started by Rene V., December 08, 2013, 18:08:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rene V.

Al een tijd ben ik bezig met proberen gericht zeeforel te vangen in Nederland,voor mij wil dit zeggen in het Europoort gebied en omstreken.
Ok het plan is er,nu even uitvoeren.Als eerste waar moet ik zoeken,wanneer en zeg maar wie wat waar zeeforel.Het VNV heeft een boekje uitgegeven
over dit onderwerp dat nam ik als leidraad,nu zoeken naar de juiste stekken.Volgens het boekje en verder "onderzoek' lees hier leesplezier op oa FlyFever en iedereen wereldwijd die iets geschreven heeft kwam ik uit op plaatsen met een zanderige bodem waar stenen liggen wat groen groeit en stroming is.Gevonden!Nieuwe Waterweg en de Stenen Glooiing.Nu dus proberen,shit valt best tegen.Vissen doe ik in de winter,dus regelmatig stervenskoud,die pokkewind recht in je gezicht,veel bruin tot koffiekleurig water maar wel leerzaam.Was ik niet weggeweest wist ik dit niet,wil ik gewoon vis vangen ging ik wel op snoek,levert altijd wel iets op.
Maar ja,de vis van 1000 worpen geeft zich niet zomaar vrij zo van ok ik geef jou de eer om in jou frutsel te bijten.
Maar toch,na 2734 worpen uit het niets,BOEM.Blij als een kind een aanbeet gehad vlak voor mijn voeten en weer direct los,geen probleem,het lukt een aanbeet te krijgen en nu weet ik zeker,die springende forel die ik regelmatig zie is dus zeeforel.
Nu leer ik wekelijks bij en de aanbeten stijgen en het aantal gevangen vissen ook,.

Groet Rene V.   

Heintje Davids

Respect René! Ik ben altijd enorm geïntrigeerd door zeeforel maar vind het al lastig genoeg om ze in Scandinavië te haken, laat staan in Nederland. De 2 die ik in ons land heb gevangen waren toevalstreffers tijdens het zeebaarzen en zelfs dat was onwijze mazzel want zo vaak doe ik dat niet eens.
Het valt me wel op dat je de laatste jaren meer vangstmeldingen hoort dan een aantal jaren terug. Of dit nu betekent dat onze waterkwaliteit enorm is verbeterd of dat dit meer het gevolg is van het gebruik van de sociale media en er dus meer communicatie plaatsvindt, weet ik niet. Vind het gewoon mooi om te zien dat er altijd een wel een paar van die die-hard pioniers zijn die het een uitdaging vinden om zich op een bepaalde vissoort stuk te bijten (of misschien is "vastbijten in" een betere omschrijving) tot het moment dat het lukt, waar zij die uiteindelijk volgen, dan vaak weer de vruchten van plukken.
Succes en gefeliciteerd met die eerste aanbeet en dat er maar vele mogen volgen!

Gerrit72



René, dat is echt pionieren! En idd respect!
Ik ben reuze benieuwd naar je verdere ervaringen, dus houd ons op de hoogte.
(En nee, de topstekken hoef je er niet bij te zetten, houd die maar voor jezelf  ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Heintje Davids

Wat ik van vismaten begrijp is dat er tegenwoordig best een behoorlijk bestand aan zeeforel is. Probleem is alleen: waar vind je ze! Deze mannen vangen met enige regelmaat zeeforel maar vissen voornamelijk vanuit een boot. Vandaar dat ik het knap vind wanneer mensen veel tijd spenderen om de juiste stekken te vinden; zelf vind ik het net even iets te speculatief (eigenlijk ben ik er gewoon te lui voor  ;)).

wouter veuger

 ::goodjob:: Rene,vind het echt bewonderenswaardig dat je je ergens zo in vast bijt,en het lukt je nog ook.

Echt mooi man!

Hoop nog mooie verslagen te lezen over je avonturen...

MarcelN

Er stond van de week hier in de krant, dat een kind in Maassluis aan de kade een Zalm in de waterweg heeft gevangen mét een foto erbij, leek mij meer een zeeforel maar goed...een kind kan het ook blijkt wel.

MarcelN

Dat weet ik niet, zal het stukje eens inscannen...áls het nog te vinden is, kranten gaan meestal de fik in met die boef hier ::)

gijsie20

Nice Rene! Ben benieuwd wat het je allemaal in de toekomst nog gaat opleveren!

Heb net de foto van die zeeforel op ttfishing gezien...zou het beestje netjes levend terug gezet zijn?

Gr

MarcelN


Henkie

Hij staat op TF ergens halverwege dit verhaal: http://www.totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/atum-2013

Dit zijn de vangstberichten van de afgelopen week.

MarcelN


gijsie20

Vandaar dat bij mij de vraag rees of deze mooie vis weer heelhuids terug gezet is... :-\

Bert J.

Mooi werk Rene! Zeeforel is toch een prachtvis.
Ik denk dat er meer zeeforellen zwemmen dan wij vermoeden. Zo ken ik een paar vliegvissers en twee Belgische spinvissers
die er in de winterperiode regelmatig op vissen (en vangen), op de Maasvlakte.
Ik heb er nu twee gevangen als bijvangst op zeebaars en heb afgelopen zomer drie volgers gehad. Terwijl een streamer van
tien cm. toch niet de favoriete zeeforelvlieg is.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

HappyFisherman

Ik vind het stoer. Tijd investeren in zoiets onzekers. Mooi dat het uiteindelijk een gevoel van slagen op kan leveren!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Beste Rene,

Ik vind het een prachtig schoolvoorbeeld van geloof in eigen kunnen,  vertrouwen en doorzettings vermogen

Ik weet ook waar je vist, maar daarnaast zijn stekken waar, om het ff poëtisch te zeggen "zoet, zout "kust"" gemeen goed en worden steeds beter.

Ik weet bij ons in het Zeeuwse ook zo'n stek waar ik de zeeforellen deze zomer, jammer genoeg buiten werp bereik, zag springen in de avondzon

Prachtig gezicht en ik ga de komende tijd deze stek, bij het juiste getij, bestoken met de Magnussen en Pattegrissen, want ik geloof erin, zeker na jou ervaringen die je mooi deelde hier!!

Groet en dank

Jan
"Petri Heil"