Het kieuwgreep topic.

Started by Joost S., February 10, 2014, 19:54:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Nog een tip voor het onthaken van een snoek...

Let tijdens het onthaken goed op zn bek en zn kieuwen.
Bijna altijd zal een snoek kleine signaaltjes afgeven voordat ze gaan spartelen.
Als ze de kieuwbogen en de bek langzaam open beginnen te doen, zullen ze daarna waarschijnlijk even heftig tekeer gaan.

Ook het opkrullen van staart en vinnen is vaak een waarschuwing dat ze gaan spartelen.

Sommige zullen me misschien voor gek verklaren  :o maar het is echt zo...

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Dat klopt Mike. Goede tip! Ze geven je in feite een waarschuwing. Dus als je oplet weet je wat er komt/ kan komen:-)
Tight lines!!

Gerrit59

Mike,

Ik heb die ervaring ook. Vond het alleen 'zweverig' overkomen om dat te melden.
Ik heb al een paar keer een eend volledig uit visdraad moeten bevrijden. Kon dat alle keren doen zonder dat het dier zich ook maar op enigerlei wijze verzette.


wouter veuger

ik kwam elders nog deze foto van mijzelf tegen,hier kun je goed zien hoe de hand in de kieuw zit,en dat je echt een vuist maakt zoals hendri ook al zei



FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

Tight lines!!

Rossie69


sjoerd

Quote from: Gerrit59 on February 10, 2014, 22:18:41
Ik heb nog een aspect wat ik aan de orde zou willen stellen en dat is het onthaken in het water.
Vooropgesteld: ik heb daarbij een idee wat me daarvan weerhoudt en spreek niet uit eigen ervaring. Ik heb het idee dat, als je in het water onthaakt,  je een hand nodig hebt voor bijvoorbeeld de kieuwgreep en de andere hand voor het onthaken. Loop je dan niet het risico dat de snoek, zeker als het bijvoorbeeld een grote is die met de staart gaat slaan, je moeite hebt met onthaken? Ik heb een tijd geleden een vismaat geholpen met het onthaken op de kant van een meter+ snoek die nogal tegenstribbelde.  Die vismaat, beslist geen kleine jongen en een ervaren snoekvisser, had echt moeite met het in toom houden van de snoek met de ene hand de kieuwgreep en de andere hand die de snoek ondersteunde. Naar mijn idee zou zo'n snoek in het water niet te houden zijn.
Graag laat ik me overtuigen door mensen die hier ervaring mee hebben

De kieuwgreep toepassen terwijl de snoek nog half in het water ligt kan inderdaad tot gevolg hebben dat de vis , zeker een grote, zich af kan zetten
waardoor het soms erg lastig is om de vis in bedwang te houden.
Maar ook op de kant liggend, half opgetild kunnen ze zich soms behoorlijk verzetten. Van de week nog een snoek die zich gedroeg als een krokodil, Die tolde maar rond haar as, gewon niet te houden. Het beste is eigenlijk om de vis met de kieuwgreep helemaal los te hebben van de grond of het water, Dan kan deze zich nergens aan afzetten.

Sjoerd

Gerrit59

Ben ik met je eens Sjoerd.
Het gaat er mij echter ook om dat je een grote snoek niet alleen door middel van de kieuwgreep vast moet houden (laten hangen) om te voorkomen dat het hele gewicht op de kieuw aankomt. Als je dan met de andere hand de snoek ondersteunt kom je een hand tekort voor onthaken. Vandaar dat ik goede ervaringen heb met onthaken terwijl de snoek ligt. Maar ik geloof dat een snoek soms best kan tegenstribbelen. Die ervaring kan ik me met zelf gevangen snoek niet herinneren.

Mike

Vandaag ook nog even wat kieuwgreepjes toegepast.
T was helaas allemaal weer erg klein maar toch weer wat actie.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1pnGNCQDMxM
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

BV

Die heb je toch niet op één dag gevangen hé?   Niet heel groot maar wel heel leuk.
Zie ik een onderlijn van +- 1m lang?



wouter veuger

mooie snoekies mike,lekker gevist! ::agree::

merijn1982

Allemaal op 1dag mike?? Leuk!! Aantallen maken een hoop goed als ze niet zo groot zijn:-)
Tight lines!!

Mike

#38
Quote from: merijn1982 on February 12, 2014, 07:57:19
Allemaal op 1dag mike?? Leuk!! Aantallen maken een hoop goed als ze niet zo groot zijn:-)


Het 1ste snoekje is van eergister, de rest van gister.
Eergister was er 1 van een cm of 90 die tot 4 x toe een aanval op de streamer inzette maar m niet eens raakte.
Vorig jaar heb ik m 2 keer verspeeld.  Ik krijg dat kreng maar niet te pakken  >:(
Gister nog een stuk of 5 volgers en missers.


De onderlijn is idd vrij lang , iets over de 60 cm dik fluor carbon.
Dat gebruik ik de afgelopen 2 dagen voor t eerst .
Ik ben nog steeds zoekende naar de ideale onderlijntjes.
Vroeger ooit begonnen met de gewone nylon gecote staaldraadjes maar daar komen allemaal rare bochten enzo in nadat je even vast hebt gezeten of een vis vangt.
Daarna een tijd gevist met een kevlar onderlijn. Die vond ik te zichtbaar en ik vrees dat ze daar ook doorheen kunnen bijten.
Toen een korte tijd gevist met dat knoopbare staal, todat dat op 1 dag tot 2 keer toe een snoek er met even kopschudden dwars doorheen ging, beide 80 + ers >:(
Daarna een hele tijd gevist met titanium 7 strand maar die splijten vrij snel.
Nu dus aant experimenteren met fc onderlijnen.
Eerlijk gezegd vertrouw ik het ook niet. Er waren gister 2 snoeken die de streamer zover geslikt hadden dat ze op de onderlijn hebben zitten knagen en hoewel de schade meevalt, is er toch duidelijke schade.
Ik kan mij zo voorstellen dat met een lange dril met een hele grote snoek de onderlijn het niet gaat overleven.

T blijft een lastige keuze, vind ik...
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Goede vangst hoor!! Jammer van die grote dame.. maar ze is wijzer geworden met de jaren waarschijnlijk:-) je krijgt haar vast nog wel een keer ::goodjob::

onderlijnen vind ik ook erg moeilijk hoor. Fluo vertrouw ik niet eerlijk gezegd. Heb nu van dyckers die titanium onderlijn. Na de eerste snoek zot er toch al een knikje in.. en ik had een heel fijn onderlijntje ( hangt nu met streamer en al in een boom:-( maar die ga ik nog redden! ) maar ik weet niet waarvan hij is. Had 'm van een snoekvisser. Blijft moeilijk idd!!
Tight lines!!

Marksman


FSCHAMP

 ::agree:: het is een leuk filmpje en toch mooi als je er zoveel op één dag kan vangen en aan dezelfde streamer.  Moet een super patron zijn.  Heb je hier een foto van? 
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

#42
Hoi Gino,

Niets bijzonders hoor.
Toen ik een tijdje geleden zo veel hoorde over ep en Congo Hair enzo heb ik eerst een paar streamers gekocht om te kijken of ik het wat vond.
Deze heb ik gekocht op marktplaats.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik met een andere kleur of zelfs een gewone bucktail streamer net zo veel had gevangen.
Maar hier is heb je de foto...Hij hoort er dus net zo uit te zien als de bovenste maar na een paar snoeken ziet ie er dus zo uit.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

Quote from: Mike on February 11, 2014, 23:33:58
Vandaag ook nog even wat kieuwgreepjes toegepast.
T was helaas allemaal weer erg klein maar toch weer wat actie.

Mooi filmpje Mike! Leuk ook zo in de stadse watertjes. Ook maar eens proberen hier in de omgeving.

FSCHAMP

Quote from: Mike on February 12, 2014, 17:30:47
Maar hier is heb je de foto...Hij hoort er dus net zo uit te zien als de bovenste maar na een paar snoeken ziet ie er dus zo uit.


Mike,

bedoel je dat de onderste dezelfde kleur had als de bovenste  ???

Het zijn beide wel mooie streamers. Welke lengte hebben ze ongeveer?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

wouter veuger

ik neem aan dat  mike het modelletje bedoeld :)

Mike

De streamers zijn ong 8 cm.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Vandaag kwam er voor de verandering eindelijk weer eens iets fatsoenlijks boven
Een mooie 70 +er, helaas hield de accu van mn camera het voor gezien toen ik m landde

http://youtu.be/8rLSx6ucvFs
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mooie eendebek.  Heb je deze streamer zelf gemaakt Mike? Wat voor materialen heb je gebruikt? Is dit EP of Congo hair?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

#49
Quote from: FSCHAMP on February 18, 2014, 08:45:03
Mooie eendebek.  Heb je deze streamer zelf gemaakt Mike? Wat voor materialen heb je gebruikt? Is dit EP of Congo hair?


http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m779600165-streamer-pakket-b-3-enrico-puglisi-snoek-streamers.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Deze verkoper heeft op mp overigens ook mooie epoxy oogjes te koop, in alle kleuren en maatjes, voor bijna niets, een aanrader wmb.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER