Slovenië seizoens opening 1 maart 2016

Started by Mike, March 09, 2016, 01:45:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Tijdens de voorbereidingen voor Cuba kwam vismaat Rene op het idee om ergens een weekje te gaan forel vissen.
Het was al te lang geleden en de drang was niet meer te weerstaan  ::)
Omdat het nog erg vroeg in het seizoen is waren de mogelijkheden een beetje beperkt.
Na wat wikken en wegen zou het een week Slovenië worden.
Ook hier mocht op een aantal rivieren nog niet worden gevist maar er waren ook mooie plekken waar wel al terecht konden.
De tarpon en bonefish haken moesten even plaats maken voor wat nimf haakjes en tungsten kraaltjes.
Omdat we het op de bonnefooi besloten en ik nog maar een weekje tijd had om voor te bereiden besloot ik me maar niet te druk te maken en gewoon wat van mn favourite nimfjes te binden,vervolgens alles in een tas gepropt en gaan.
De weersvoorspellingen waren matig maar Rene had een gids geregeld voor de halve week, die zijn kennis met ons wilde delen, dus stapte we vol goed moed op het vliegtuig.
1 uur en 20 minuutjes vliegen en we staan in een van de mooiste landen voor vliegvissen op forel en vlagzalm.
Zo vertrokken we dinsdag morgen en stonden we dinsdag middag al in de rivier 8)
Het weer was zeer wisselvallig en het heeft een aantal dagen en nachten flink gegoten e gesneeuwd.
Dit had consequenties voor de waterstanden en maakte het niet bepaald makkelijk.
Ondanks dat hebben we flinke aantallen mooie vissen kunnen vangen.
We hebben gevist op rivieren waar geen vis wordt uitgezet en alles wat we vingen was 100 % wilde vis, dat maakt het natuurlijk extra bijzonder.

Ik wil tzt nog wat filmpjes uploaden maar daar had ik nu even geen energie voor.
In plaats daarvan heb ik snel een dia klipje gemaakt die je hier kunt bekijken...

https://youtu.be/XmkB_q-xtYU
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

#1
Mooi Mike ::goodjob:: was dat Gasper K. die gids?
Dan hadden jullie ook achter de Hucho aan kunnen gaan, familie van de Taimen, monsters!
http://www.hidden-paths.com

gijsie20


Gert

Quote from: Mike on March 09, 2016, 01:45:27
We hebben gevist op rivieren waar geen vis wordt uitgezet en alles wat we vingen was 100 % wilde vis, dat maakt het natuurlijk extra bijzonder.

Mooi hoor Mike!
Maar ik heb toch wel zo m'n twijfels of er geen vis wordt uitgezet - ik zie namelijk vooral regenboogforellen.
Misschien dat er (al jaren) geen vis meer wordt uitgezet, en dat ze zich inderdaad tegenwoordig wel op grote schaal voortplanten, maar uitzetting zal toch eens gebeurd moeten zijn lijkt me.
Maakt de visserij er niet minder om, en ik zou er ook wel eens willen vissen.
(Sorry, is niet de bedoeling om in dit topic wederom een discussie op te starten - is al vaker aan de orde geweest vwb bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk).

Groet,
Gert

Mike

@Marceln,  thx! Ja dat is Gâsper Konkolič.
Ik wilde evt ook proberen om een hucho en/of een marmorata te vangen maar het hucho seizoen sloot de dag voor ik aankwam. (1 maart)
Je mag vanaf dan geen streamers meer gebruiken die langer zijn dan 7 cm. Ze vissen daar normaal gesproken op hucho's met hele grote streamers.
Ik heb nog wel geprobeerd met een streamer van precies 7 cm maar dat leverde alleen wat dikke regenbogen op.
Marmorata was ook geen optie en dat had geloof ik te maken met het feit dat de rivieren waar die voorkwamen pas 1 april open gaan.
Maar geen zorgen, die komen nog wel aan de beurt  8)

@Gert, thx! Maak je geen zorgen. Discussies zijn niet verboden toch ?
Ik moet je zeggen dat ik daar eerlijk gezegd ook nogal sceptisch over ben maar volgens de gids werd er op de rivieren waar we visten niet gestockt. Volgens hem komt de regenboog daar van nature voor. We hebben ook wel bruine forellen gevangen maar hoofdzakelijk regenboog.
Het viel wel op dat vooral de regenboogjes op de pocket riviertjes erg mooi getekend waren en er puntgaaf uitzagen.
In hoeverre die misschien ook afstammen van stockies, ik zou het niet met zekerheid durven zeggen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Prachtige vissen zeg! Die regenbogen moeten er ooit wel zijn uitgezet want het is geen Europese soort maar als een populatie zichzelf in stand houdt wordt die vanzelf wild natuurlijk. En de sport is er niet minder om  :)

Ik zet Slovenie dus ook maar op het verlanglijstje... :P
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

Dat zou ik zeker doen, het was echt ideaal.
1 uur en 20 min vliegen en 20 min rijden van vliegveld naar pension.
De gids zou ik zeker willen aanbevelen. Hij laat je in een paar dagen allemaal mooie stekken en verschillende rivieren zien.
Ook deze waren allemaal binnen zeer korte afstand van elkaar en dicht bij het pension.
Je bent amper tijd kwijt met reizen en houd dus veel meer vistijd over.
Vanaf april zijn er nog meer rivieren open. Ik ga ook zeker weer terug.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Maar moet dit topic eigenlijk niet naar Tsjechië en het oosten?
Tsjechië & overig Oost Europa

Christof van den Berge

Gaaf Mike!!!!

Ik mag gelukkig in augustus weer die kant op.


Met welke hengel was je aan het vissen op het filmpje?
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

MarcelN

Pfff Christof, dan kan het 35C+ zijn daar 8)
Ik was er in September een keer en dat was al zo heet dat ze van een duikplank de rivier indoken...

Dat het er ook enorm kan spoken ineens en de rivier wel heel erg veranderd kreeg ik een foto van Wiel de Keyser aka Wiel Slovenië op het forum, helaas is Wiel niet meer onder ons :'(

gijsie20

Als in Wiel niet meer op dit forum? Of in real life?

p.forel


Mike

#12
@ Hoi Christof, ik bijna alles gevangen op Sage ESN 10 ft #2
Verder heb ook mn Greys Streamflex 10 ft #2 gebruikt.
95 % van de vis heb ik gevangen op de French leader techniek. 6 vissen heb ik gevangen met de streamer op een Sage XP 7100 en een Sage TCR 590
Volgens mij zijna alle vissen van de video gevangen op de ESN en de Greys.
Het is me opgevallen dat ik met de Greys minder vis los.
Deze is veel zachter en buigt over de hele lengte daar waar de ESN hoofdzakelijk in de top buigt.
De Greys heeft dus mijn voorkeur.

@Marceln,  je hebt idd gelijk. Ik zou alleen niet weten hoe ik een compleet topic moet verplaatsen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Christof van den Berge

Oké bedankt voor de info Mike...



@marceln ga niet op visvakantie , maar op vakantie en de hengel gaat mee.

Dat het aardig kan spoken heb ik 2 jAar geleden wel ondervonden.

Was toen met Lesly (sofa Fly) in de canyon van de trebusica rivier aan het vissen en toen het noodweer uitbrak zagen we het water echt met centimeters stijgen.
Gelukkig konden we net op tijd uit de kloof vluchten, was op dat moment heel blij dat ik Lesly als gids bij me had.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Twan

Ziet er goed uit. Puntgave vissen zo te zien. Slovenië staat nog steeds op het verlanglijstje. Snel maar eens een keer die kant op rijden.

Mike

#15
Ik heb inmiddels wat bewegend beeld aanelkaar geplakt.
Zelf had ik graag wat meer van t werpen met de french leader erop gehad en ook wat meer strikes en releases maar helaas ging de gids telkens pas opnemen als ik met een kromme hengel stond.
Om te voorkomen dat t een erg lang filmpje zou worden heb ik het onderverdeeld in vissen op de grote rivier en vissen op de kleine riviertjes. Filmpje van de kleine riviertjes moet nog gemaakt worden. Deze beelden zijn geschoten in 2 dagen op dezelfde locatie, vlak bij een dam.
Het is een combinatie van pov beelden met de actioncam en beelden van mn video camera.
Helaas zie je in dit filmpje niet zo veel van het typische heldere Sloveense water. Dit komt vooral omdat het op de grote rivieren nogal troebel was door het slechte weer.
De vissen zijn er overigens niet minder mooi om.
Hij is in 1080 full hd geupload maar volgens mij kan je dat via deze link op t forum niet aanklikken maar moet je daarvoor naar de Youtube website.
https://youtu.be/WkfRZdB_7ZY
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ciniq