zomervakantie in Noorwegen en Zweden.

Started by markpiet, April 20, 2014, 16:29:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

markpiet

Dit jaar gaan wij weer op bezoek bij mijn zus in Noorwegen in het plaatsje Aurdal nabij Fagernes. Het vissen zal hier vooral gebeuren op de bergmeertjes. De werkgever van mijn zus doet ook veel aan vliegvissen en heeft nog wat locaties aan mijn zus doorgegeven. "Ik weet hier nu de beste stekken te vinden" zegt ze. Ik moest het vooral eens proberen in Tisleidalen. Ik herinner mij daarover van de vorige keer dat wij daar waren dat dit een wit kolkende rivier is. Ik ben dus benieuwd.

Na het bezoek aan mijn zus reizen we verder naar Zweden. Dat wordt onze eerste keer daar. We hebben 4 locaties geboekt. Als eerste bezoeken we Idre Fjäll in Idre. Van daaruit zakken we af naar Främby Udde in Falun. Vervolgens säfsen in Frederiksberg. En tenslotte Herrfallet in Arboga.
Naast het vissen hoop ik op een (not too close) encounter met de grotere zoogdieren. En natuurlijk veel wandelen met mijn gezin.

Als iemand weet wat ik daar kan verwachten en welke vliegen ik het beste kan binden dan hoor ik dat graag. Alles moet wel afgestemd zijn op mijn 5/6 hengeltje. Maar gezien de leuke U tube filmpjes kan ik daar nog leuke sport beleven.

Ik hoop bij terugkomst in ieder geval een leuk verslagje te kunnen plaatsen.

Mark

groeten van Mark
><((((0>

Beertje

@Markpiet, Jij bent een echte geluksvogel met zo'n vakantie adresje. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Mark, dat klinkt goed, veel plezier daar!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisserdorian

#3
Ik ben 2 jaar geleden in idre en säfsen geweest. Bij idre fjäll heb ik niet echt gevist, wel was hier een mooie rivier die aardig snel stroomde maar dat zal je via internet ook al wel weten  ;D.
Bij säfsen heb ik echter wel een aantal dagen gevist en goed gevangen. In het grote meer (waar een deel van het vakantiepark over uitkijkt) zit veel snoek. Het water was toen wij er waren wel heel erg bruin en je had maar een cm zicht. Je kon voor niet al te veel geld een roeibootje huren om te vissen op het meer. In dit meer zit vooral veel snoek, wij hebben snoeken tussen 40-70cm gevangen maar er zwemmen ongetwijfelt veel grotere rond. Ook zitten er grote baarzen 35+ waarvan we er een paar hebben gevangen.
Neem dus veel niet al te grote streamers mee in felle kleuren.

Ook was er op 10min rijden een meer waarin forel en bruine forel zit/zat. Hier zijn we een keer gaan kijken, er waren toen 2 mannen aan het vissen die (dat zeiden ze tenminste) in 1 uur drie mooie forellen hadden gevangen. Twee regenboogforelllen die ik op 1-1,5kg per stuk schatte en een bruine forel die iets kleiner was. Ook hier zijn roeibootjes te huur (er lagen in totaal twee geloof ik).

In ieder geval veel plezier alvast maar dat gaat zeker goedkomen!

Edit: Ik zal vanmiddag eens kijken of ik ergens op mijn pc nog een paar fototjes kan vinden van de wateren.

Rena

#4
Een aanrader rond Idre is de Stõrån en het voedende meer Hãllsjøen.
In Hãllsjøen zitten hele grote forellen die prima te vangen zijn met streamers, nymphen en buzzers.
De Stõrån is een prima rivier, maar er vissen kun je er het beste laat in de avond of vroeg in de morgen.
Ook de Grõvlan biedt veel en goede vis mogelijkheden, ook hier vaak laat in de avond of vroeg in de morgen.
Overdag is het moeilijk om hier vis te vinden, maar 's avonds azen er forellen waar je U tegen zegt.
Effectief is dan de streamer en de nymph.

Veel andere rivieren in en rond Idre zijn m.i. niet echt de moeite waard.

In Idre kun je een kaart kopen die alle rivieren en meren laat zien die te bevissen zijn met de lokale vergunning.
Op de achterkant van de kaart staat in welk water welke vissen voorkomen.
Deze kaart is z'n geld meer dan waard.

Op de weg naar Hãllsjøen richting Foskros zie je heel veel tamme rendieren.
Elanden zie je hier ook regelmatig, maar dat is vaak een toevalstreffer.
Je kunt in aanraking komen met een beer in dit gebied, vooral 's avonds als je de wat afgelegen plaatsen zoekt.

Wat Je kan overwegen, is om richting Isteren en Galsjøen in Noorwegen te rijden ( de 70 richting Noorwegen)
Ten noorden van Drevsjø aan de Noorse kant (en ook aan de Zweedse kant, maar minder) zijn er meren met hele grote vlagzalmen, arctische forel en forel.

Rond Trysil, Engerdal en Rena zijn er veel interessante rivieren en meren.

Mocht je meer willen weten of iets specifieker, dan hoor ik het graag (ben goed bekend rond Idre en vis er regelmatig op wat meren in die buurt).

O ja, Henk Klein Poelhuis in Idre is een Nederlander die ook gidst (of hij dat nog doet weet ik niet zeker), hij kan je eventueel ook helpen.

Met een 5/6 kun je prima uit de voeten.

TL Peter

markpiet

Bedankt allemaal.

Dit zijn tips waar ik wel wat mee kan.


~vliegen een maatje groter liefst bruin voor de snelstromende rivieren.
~Snoek en baars in het meer bij Säfsen dus streamers mee.
~forellen op 10 min. afstand van Säfsen.
~De Stõran en Hãllsjoen voor forellen met streamers, nymphen en buzzers vooral in de avond en ochtend.
~De Grõvlan.
~een zeer goede tip vind ik de kaart met de viswateren.
~Het idee dat ik met mijn 5/6 prima uit de voeten kan.
~En last but not least. De naam van een Nederlander die misschien zelfs gidst.

Eerst ervaring opdoen en later weer teruggaan. Voor het gebied rond Aurdal gaat dat wel lukken, maar voor de rest?
Het ging mij vooral om wat algemene tips zoals hierboven beschreven. Ik heb nu bijna een jaar ervaring met vliegvissen (weinig ervaring dus) en daarom is het stellen van specifieke vragen wat lastig.

Die libellen die ik gebonden heb gebruik ik wel op rustig of stilstaand water. Tenslotte zijn dit insecten die vooral op dat type water te vinden zijn.
Voor de snoek en baars neem ik ook wel een spinhengel mee. Daar kan mijn oudste dochter ook nog mee overweg. leuk voor de dochter/vader ervaring.

Ik heb toch nog wel een specifieke vraag.
Klopt het dat in Zweden naast de lokale vergunning geen landelijke vergunning nodig is zoals dat wel nodig is in Noorwegen?
Met de juiste vergunning vis ik een heel stuk relaxter. Hoef ik mijn aandacht niet te verdelen tussen het vissen en letten op controleurs. ::)




groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Aha. dan ben ik verkeerd voorgelicht door mijn zwager.
Maar het is hem vergeven. Hij is tenslotte geen visser.  ::)
groeten van Mark
><((((0>

vliegvisserdorian

Ik weet in ieder geval dat je voor de wateren bij safsen een dagkaart moest kopen van omgerekend een paar euro geloof ik... Deze waren/zijn te koop bij soort (outdoor)sport winkeltje op het terein van het vakantiehuisjespark (de forel wordt immers uitgezet en mag je meenemen op de meertjes met forel).

Rena

Elk dorp in Zweden heeft wel een put en take met regenboog forel.
De vraag is of je daar je tijd aan wil verdoen als je een rivier/meer met wilde vis tot je beschikking hebt.

TL Peter

vliegvisserdorian

Quote from: Rena on May 01, 2014, 12:48:18
Elk dorp in Zweden heeft wel een put en take met regenboog forel.
De vraag is of je daar je tijd aan wil verdoen als je een rivier/meer met wilde vis tot je beschikking hebt.

TL Peter
::agree::Dat heb ik in inderdaad zelf ook niet gedaan. Verder weet ik natuurlijk niet wat Markpiet van plan is. "Immers kun je hier in Nederland ook vliegvissen op snoek toch?"  ::blabla::

Maar even voor de duidelijkheid, ook voor de paar meren waar goed snoek/baars te vangen was moest/kon je ook dagkaarten kopen. Bevisbaar stromend water was volgens een dame in de viswinkel daar al snel half uur tot een uur rijden. Wij waren er maar een paar dagen en het was geen pure visvakantie dus hebben we verder niet daar naar gezocht. Stromend water zou later tijdens de vakantie nog genoeg aan bod komen :).

markpiet

Wat ik van plan ben hangt een beetje van de omstandigheden af.
Het is een vakantie met het gezin. Het meeste vissen zal na het diner gebeuren als de kinderen naar bed gaan tot het donker is. Gelukkig wordt het laat donker. Ik wil daar best een half uur voor rijden hoor. Maar er zullen zeker een paar dagen tussen zitten dat ik een hele dag kan vissen. op die dagen geef ik waarschijnlijk de voorkeur aan de rivier met zijn wilde forellen.
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Mijn zus kan een vliegvis gids regelen voor mij om te gidsen op de rivier Tisleia. Hij vraagt 2800nkr (€333,20)voor 8 uur of 1500nkr (€178,50) voor 4 uur.
Zijn dit normale prijzen voor een gids in Noorwegen?
Een uurtarief van €44,50 is op zich geen gek tarief. In Nederland betaal je dat ook voor de gemiddelde arbeider. Maar tja het is natuurlijk maar voor de hobby. En dan moet ik ook mijn vrouw nog overtuigen dat dit bedrag goed besteed is. Wat ik eigenlijk niet eens zeker weet. Ik heb namelijk nog nooit eerder een gids gehad.

wie o wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Wat kan ik verwachten van een gids?
En heb ik ook wat aan de opgedane kennis op andere locaties?
groeten van Mark
><((((0>

Hans-oet-remunj

Quote from: markpiet on July 12, 2014, 16:50:32
Mijn zus kan een vliegvis gids regelen voor mij om te gidsen op de rivier Tisleia. Hij vraagt 2800nkr (€333,20)voor 8 uur of 1500nkr (€178,50) voor 4 uur.
Zijn dit normale prijzen voor een gids in Noorwegen?
Een uurtarief van €44,50 is op zich geen gek tarief. In Nederland betaal je dat ook voor de gemiddelde arbeider. Maar tja het is natuurlijk maar voor de hobby. En dan moet ik ook mijn vrouw nog overtuigen dat dit bedrag goed besteed is. Wat ik eigenlijk niet eens zeker weet. Ik heb namelijk nog nooit eerder een gids gehad.

wie o wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Wat kan ik verwachten van een gids?
En heb ik ook wat aan de opgedane kennis op andere locaties?

Ik meen dat ik op een noors forum een vrij recent verslag over die rivier gelezen had. Slecht waterbeleid (wkc's) zorgt ervoor dat grote delen van die rivier regelmatig vrijwel droogvallen. Het vis bestand zou zijn gedecimeerd.


Koen

Quote from: Cornico on July 13, 2014, 01:41:09
Op je vragen heb ik helaas geen antwoorden omdat ik nog nooit gebruik gemaakt heb van een gids.
En wel om reden dat vliegvissen voor mij vooral de charme heeft van het zelf ontdekken en ervaren.
Ik zou het geld besteden om vergunningen te betalen en lekker zelf te gaan struinen, ontdekken en leren.

::agree::

op Kvennan vragen ze 800 voor 4 uur, maar op dat stuk glomma is het echt niet moeilijk om vis te vangen. Heb het ook niet gedaan toen omdat ik liever zelf op onderzoek uit ga. Kan me voor stellen dat als je maar 1 dag gaat ofzo dat een gids wel handig is, maar dit lijkt me wel wat duur of er moet echt hele grote vis zitten ofzo.

markpiet

Dan ben ik er voor mijzelf nu wel uit.
Ik ga lekker zelf experimenteren.

Koen, Hans en Cornico. bedankt voor jullie mening.
groeten van Mark
><((((0>

Twan

Quote from: markpiet on July 12, 2014, 16:50:32
Mijn zus kan een vliegvis gids regelen voor mij om te gidsen op de rivier Tisleia. Hij vraagt 2800nkr (€333,20)voor 8 uur of 1500nkr (€178,50) voor 4 uur.
Zijn dit normale prijzen voor een gids in Noorwegen?
Een uurtarief van €44,50 is op zich geen gek tarief. In Nederland betaal je dat ook voor de gemiddelde arbeider. Maar tja het is natuurlijk maar voor de hobby. En dan moet ik ook mijn vrouw nog overtuigen dat dit bedrag goed besteed is. Wat ik eigenlijk niet eens zeker weet. Ik heb namelijk nog nooit eerder een gids gehad.

wie o wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Wat kan ik verwachten van een gids?
En heb ik ook wat aan de opgedane kennis op andere locaties?

De prijs is redelijk normaal voor Noorse begrippen, denk ik. Misschien iets aan de hoge kant, maar niet overdreven, denk ik. Ik heb dan vergelijkingsmateriaal gebruikt van 3 gidsen die wij een paar weken geleden in Noorwegen benaderd hadden.  2 Weken rondtrekken door zweden en hoofdzakelijk noorwegen.. tips Zweden?

Wat je van een gids kan verwachten is afhankelijk wat je zelf vraagt. Werptechnieken/Rivier lezen/ soort vliegen in de omgeving/hatches/goede stekken/materiaal etc..
Ook is het afhankelijk van je eigen kennis en ervaring. Wij hadden op kvennan Hein van Aar voor een halve dag. De dag ervoor hadden we al goed vis gevangen, maar toch handige tips gehad die we nog niet wisten.

Gr Twan

Twan

Ik weet wel dat vlakbij de Tisleia Hemsedal ligt. Trond Hagen gidst hier o.a. hij vraagt 1800 kr voor 2 personen voor een halve dag. De prijs voor een enkel persoon zou ik niet weten. 

Vergunning voor twee dagen hemsedal kost 950 kr per persoon, maar dan kun je vissen in 4 rivieren en 18 meren. Ik weet trouwens niet of Tisleia onder dezelfde vergunning valt.

Gert

Quote from: Cornico on July 17, 2014, 17:40:03
Mijn ervaring is gelukkig anders, want dan zou ik vast niet zo vaak terugkomen.

Nou, dan heb je in 4 dagen een hoop ervaring opgedaan Marten ;D
Op 13 juli schreef je nog: Op je vragen heb ik helaas geen antwoorden omdat ik nog nooit gebruik gemaakt heb van een gids.


markpiet

Bij deze komt dan het beloofde verslag van de vakantie.

Bij aankomst in Leira (Noorwegen) nabij Fagernes meteen contact gezocht met mijn zus die daar woont.  Zij werkt soms op camping vasetdansen aan de Tisleia en de vrouw van de baas is vliegvis gids daar. Helaas was zij op dat moment op vakantie. Gelukkig had zij mijn zus wat stekken verteld. Op de kaart heeft ze mij de goede stekken aangewezen in de rivier Tisleia.

Ik had een mooie dag uitgezocht een dagvergunning gehaald bij camping Vasetdansen en 1 van de aangewezen stekken opgezocht. Helaas kon ik niet alle dagen vissen. Maar ja het is een gezinsvakantie waarin ook gevist wordt en geen visvakantie met af en toe aandacht voor mijn gezin.

Op de locatie die op de kaart was aangewezen aangekomen moest ik eerst nog 2 kilometer lopen naar de rivier. Ik was blij dat ik in een ademend waadpak geïnvesteerd had. Omdat ik weinig ervaring op stromend water heb besloot ik een rustiger stromend stuk te proberen.

Nou daar stond ik dan in de Tisleia. En wat nu. buiten mijn bereik zag ik al menige forel springen maar binnen bereik zag ik niets. Eerst maar eens proberen met een mug imitatie. Een enkele keer zag ik een forelletje stijgen maar bij een nadere insectie van mijn mug zich eigen bedenken en omkeren. Oké. Dan maar een andere proberen. Een Sedge de E12 geloof ik dat die genoemd wordt. Drie keer kreeg ik een aanbeet maar in mijn enthousiasme sloeg ik te snel aan. Of de vis was te klein.
Hierna werd het rustig. Na een broodje gegeten te hebben ben ik  overgestapt op 2 nymphen onder een beet indicator. Helaas leverde dit geen reacties op.

Aan het eind van de dag helaas niets gevangen maar een heerlijke dag aan het water gehad in een schitterend landschap.
Mijn gebrek aan ervaring op stromend water is verminderd.



[attachment deleted by admin]
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Deel 2 van het verslag.

Vanuit Noorwegen zijn we verder gegaan naar Idre in Zweden. 2 maal heb ik een poging gedaan om wat te vangen in de Storan. Nou dit water stroomde een stuk harder dan de Tisleia in Noorwegen. bij elke stap moest ik uitkijken dat ik niet door de stroming onderuit werd getrokken. Ik begrijp nu waar een waadstok voor dient. Helaas had ik die niet dus extra voorzichtig gedaan. Ik zocht naar plekken waar grote rotsen in het water lagen. Hier liet ik dan mijn vlieg voor-, achterlangs of overheen drijven. Helaas zonder resultaat. Dus maar weer een combinatie van nymphen onder een beet indicator geprobeerd. En ja hoor een flinke aanbeet. Helaas op de indicator. Dus snel de indicator vervangen door een goed drijvende droge vlieg. Maar die werd weer geen blik waardig gegund.

De volgende avond weer geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Misschien moet ik toch eens iemand bereid vinden om mij de kneepjes van het stromend water vissen te leren.

Weer een avond verder even een uurtje proberen op het meer Burusjön. Bruine forel en Beekridder zou hier moeten zitten. Deze keer een streamertje geprobeerd. Ja hoor bij de derde worp al raak. Maar helaas geen forel. Het was een baby snoekje. In ieder geval was de 0 stand doorbroken.

De laatste ochtend om 5 uur opgestaan om het grote Idresjön te proberen.
Ik moest hier flink mijn best doen want er stond een aardige bries. Uiteraard weer een streamertje eraan. Deze was tenslotte al eerder succesvol.
Maar dat mocht deze ochtend niet baten. Het bleef bij 1 snoek in Idre.

Idre heeft een schitterende omgeving met heel veel wild en halfwild zoals de rendieren. Tijdens het vissen zag ik ook nog knaagsporen van een bever. Helaas de beren die hier leven heb ik niet gezien. Dit is echt een aanrader voor als je een leuke vakantie locatie zoekt en van natuur houdt.



[attachment deleted by admin]
groeten van Mark
><((((0>

markpiet

Deel 3

De volgende locatie was camping Främby udde in Falun. dit is gelegen aan het grote meer Runn. Hier probeerde ik de vis aan de vinnen te komen met een combinatie van nymphen onder een droge vlieg. Nou dat bleek hier prima te werken. Ruisvoorn, Blankvoorn, Baars en ook nog een nieuwe soort voor mij de Alver. De kinderen gingen hier aan de slag met de vaste stok en zij konden hiermee hun lol op. Helaas werd het weer slechter. Of er hier ook nog forellen zwemmen dat weet ik niet. Het is vooral snoek waar men hier op vist.



[attachment deleted by admin]
groeten van Mark
><((((0>

Hans-oet-remunj

Quote from: markpiet on August 25, 2014, 15:13:39
Misschien moet ik toch eens iemand bereid vinden om mij de kneepjes van het stromend water vissen te leren.
Ga er maar vanuit dat dit een flinke leerschool gaat worden  ;)





markpiet

verslag deel 4

Ja we reizen wat af deze vakantie.
Säfsen resort in Fredriksberg aan Meer Säfssjön Er waren hier twee mogelijkheden om te vissen. met de edelvisvergunning op kleine vennen met uitgezette forellen (max. 3 vissen per persoon per dag) of een gewone vergunning. Ik had niet zo een zin om hier op die uitgezette forel te vissen. Het eerste vijvertje wat ik gezien had was zo klein. De vis moest hier haast wel zij aan zij liggen of grotendeels weggevangen zijn.

Ik ging dus voor de gewone vergunning en haalde hiervoor een spinhengel uit de foedraal. Samen met de kinderen in een kano en over het meer gesleept. Weer eens wat anders dan vliegvissen en al heel lang niet meer gedaan. Helaas niets gevangen.
Hierna werd het weer zo slecht dat er niet meer gevist is.



[attachment deleted by admin]
groeten van Mark
><((((0>

Twan

Nu verwacht ik ondertussen wel een verslag, waarbij je wel wat gaat vangen hé  ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ::goodjob::