Noorwegen of Zweden

Started by vliegvisserdorian, January 06, 2012, 16:12:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vliegvisserdorian

Wij zijn de zomervakantie alvast aan het plannen ::) Maar nu zijn we eigenlijk uit gekomen op noorwegen of zweden, nu is mijn vraag in welk land kan je beter/mooier vissen??? (op zoet water) ;D

Wilco

Dat is heeeeeel moeilijk  daar is ook bijna geen keuze in te maken. Als je het slim aanpakt dat ga je in Zweden tegen de Noorse grens aanzitten of omgekeerd. Zo kan je makkelijk ff over de grens gaan vissen  ;) ;) ;) ;)

vliegvisserdorian

ja dat is idd wel slim alleen wel wat lastiger met vergunningen enzo???
hoe zit het eigenlijk met vergunningen in beide landen???

Useless

Heb in beide landen erg veel gevist en voor mij is Noorwegen nummer 1. Voor goed salmonidewater moet je in Zweden toch behoorlijk noordelijk (vanaf de provincie Dalarna en hoger) zijn terwijl Noorwegen vrijwel overal erg goed is. Vergunningen moet je hebben van de rechthebbende van het water. Staatsvergunning heb je niet nodig tenzij je op zalmrivieren wilt gaan vissen. Maarg goed, daar komt nog meer bij kijken zoals ontsmetten van je visgerei.

Jan Muisers


Wat Useless zegt over Zweden kan ik beamen. Als je daar in het zuiden of midden gaat vissen, vang je dezelfde soort forellen als op de Kyll...uitzetters.


vliegvisserdorian

oke, ik had een reis gevonden die langs 3 plaatsjes ging, ik zal zo ff opzoeken welke dat zijn

vliegvisserdorian

ik ben er achter gekomen dat het met niet veel uit maakt waar ik heen ga als ik maar goed kan vissen, en aangezien me ouders en broertje het ook niet veel uitmaakt maar wel een beetje natuur willen kijken enzo en niet te ver willen tuffen met de auto kamen we uit op:
http://www.pharosreizen.nl/gezinnen/alle_vakanties/zweden/
http://www.pharosreizen.nl/gezinnen/alle_vakanties/noorwegen/
maar aangezien jullie noorwegen adviseren denk ik toch dat we voor noorwegen gaan

Jan Muisers


Over de drie plaatsen, die in Zweden liggen :

Safsen : Grotere heuvels maar niet echt bergachtig. Geen rivieren...wel meren  vissen zeer matig    18 jaar geleden.

Yttermalung :  behoorlijk vlak. minder meren, wel een rivier in de buurt. De vasterdalalven...een enkel forelletje, maar bij malung mooie vlagzalmen tot
                      een goede 40 cm.  14 jaar geleden. Yttermalung = rendierhuiden dorpje. Ik geloof dat er daar een stuk of 5 winkels liggen in een dorpje
                      met 40 (?) huizen. Je kunt er alles kopen wat je van een huid kunt maken, maar vooral kleding.

Die andere, Langbergets : ook de vasterdalalven, al wat beter, zeker wat vlagzalmen betreft. Nog nooit geweest.

Useless, gaat de vasterdalalven daar niet over in de trysil ?



vliegvisserdorian

nog nooit vlagzalm gevangen maar het lijkt me dat je die ook in noorwegen kan vangen toch???

harlin

Het was mijn eerste vis in noorwegen.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

het enige wat ik kan zeggen :noorwegen!!!!!!!!!!!

maar ben wel een beetje partijdig  ;D ;D



Useless

Ik denk dat je in de war bent met de klaralven, jan. Die gaat over in de tryselva. Grote vlagzalmen zul je nog moeilijk vinden. Zweden vreten vrijwel alles op wat ze vangen. Ik heb geen geweldige ervaringen in dat gebied. De noorse kant is beter. Ook qua visbeheer, vandaar waarschijnlijk.

Jan Muisers


Tja, dat krijg je met verwarde, oude mensen, Useless. Ze staan vaker in de verkeerde rivier te vissen.  :-\  Maar je hebt helemaal gelijk.

Dat verklaard waarschijnlijk ook, waarom ik nooit iets vang. ;D

Hans-oet-remunj

forel en vlagzalm in zweden off track is niet verkeerd...maar dan wel grofweg boven de poolcirkel

In noorwegen zit bv niet overal vlagzalm.:  in de ijstijd lag heel scandinavie onder het ijs. Toen dat begon te smelten, kwamen de vlagzalmen via rusland weer scandinaie in. Dat proces loopt nog, ze zijn nog lang niet over alle waterscheidingen tussen oostzee en atlantische oceaan heen. Van nature zijn er in zweden momenteel dus veel meer vlagzalm houdende wateren, Alleen  is er een hoop kapot gemaakt door de waterkracht centrales, of diepvries vissers... dat zul je denk ik moeten uitzoeken.

En verder... van de weg af lopen tot je een ons weegt..en dan nog een dag doorlopen...



johannes

QuoteEn verder... van de weg af lopen tot je een ons weegt..en dan nog een dag doorlopen...

;D ;D ;D

Koen

zit er nog veel prijsverschil in vergunningen tussen zweden en noorwegen?

Useless

Quote from: Koen on January 07, 2012, 12:47:07
zit er nog veel prijsverschil in vergunningen tussen zweden en noorwegen?
Maakt weinig uit. Zijn beiden een stuk goedkoper dan de Duitse riviertjes waar je op allerlei uitzettertjes mag vissen. Muv de zalmrivieren want daar mag je een behoorlijke grijpstuiver voor neertellen.

Koen

ah ok. zit er nml aan te denken om deze zomervakantie 3 of 4 weken naar noorwegen te gaan :)

Useless

Mooi man. Gewoon doen. Is een machtig mooi land met ongekende (vlieg)vissers mogelijkheden. Bedenk overigens wel dat Noorwegen voor ons een behoorlijk duur land is. Muv het vissen en de campings mag je vrijwel overal je knip behoorlijk open trekken. En als je van plan bent huisdieren mee te nemen dan moet je nu al beginnen met bloedproeven laten uitvoeren enz. wil je op tijd zijn om alles op orde te hebben. En ook dat kost de eerste keer een behoorlijk bedrag.

Koen

Ben er al een keer eerder geweest (niet gevist trouwens) dus ik weet dat het duurder is.  Campings inderdaad zijn verbazingwekkend goedkoop. eten is het goedkoopst als je gewoon zelf kookt. Bier, achjah, dan maar een vakantie zonder :P

Tis alleen zo'n mega groot land, dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen met vissen :P

jelle

Quote from: Koen on January 07, 2012, 14:27:47
. Bier, achjah, dan maar een vakantie zonder :P


Eigenbrouw mee ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Koen

ja, maar op de motor, als ik dit jaar op de motor ga, is dat wat lastig. maar dan is een fles whiskey ook wel een oplossing :P

harlin

Quote from: Useless on January 07, 2012, 14:21:10
als je van plan bent huisdieren mee te nemen dan moet je nu al beginnen met bloedproeven laten uitvoeren enz. wil je op tijd zijn om alles op orde te hebben. En ook dat kost de eerste keer een behoorlijk bedrag.
Hoe het precies zit is me (nog) niet helemaal duidelijk,
maar dat is per 1 januari veranderd heb ik gehoord.
Dat bloed onderzoek hoeft niet meer zover ik weet, dat was het duurste.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

Quote from: Useless on January 07, 2012, 14:21:10
Bedenk overigens wel dat Noorwegen voor ons een behoorlijk duur land is.
Tot nog toe is het ons erg mee gevallen.
Als je er om denkt en je koopt in een tax free winkel kan je de belasting terug krijgen bij  de grens als je er uit gaat.
Is ongeveer 20% teruggave. http://www.visitnorway.com/nl/Activiteiten/Winkelen-in-Noorwegen/Tax-free-shoppen-in-Noorwegen/
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

vliegvisserdorian

nu waren we soizo niet van plan om een huisdier (of meerdere) mee te nemen
we hebben namelijk een kat en twee cavias ;D