Winde op het IJsselmeer - het kan nog

Started by Flysselmeer, September 17, 2012, 21:59:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flysselmeer

Maandag 17 september 2012 - 18:00 tot bijna donker.
Ben weer naar het Enkhuizerzand geweest. (IJsselmeer bij Enkhuizen)
Heb me klem gevangen aan de winde van rond 25 cm en één grote van 32 cm.
ik begon met een klein zwart droog vliegje. Helemaal niets. Geel droog vliegje. Ook niet?
Zitten ze toch weer achter het speldaas aan zoals ieder jaar in het najaar. Klopt ook wel omdat ze volledig uit het water springen
waaraan je kunt zien dat ze achter iets snelzwemmend aan zitten.
Tungsten nimfje knal oranje op haakje 16. Gewone oranje wol uit zo'n Shakespear klossendoosje.
Kort staartje van deze wol en vervolgens de haaksteel vol wikkelen tot tungsten en afbinden klaar.
Een halve minuut nimf dus. Bij de eerste worp en de tweede strip was het BENG !! Weer zo'n contra op de striprichting zwemmende winde.
0,12 werd weer zwaar op de proef gesteld. Twijfel of ik zwaarder zou gaan. Stel je voor dat m'n eventuele record hier ook rondzwemd ?
Tot diep in de schemer staan vissen tot dat ik moest knopen en m'n vliegen uit de drijflijn moest peuteren.
Ik wierp er per ongeluk overheen omdat er een beste klap van een grote vis vlak naast de drijflijn explodeerde.
Rond die drijflijnen zit veel speldaas. Winde, baars en roofblei weten dit ook.
Exacte coördinaten zijn: 52.711131,5.295007 Ik weet nog niet hoe ik dit anders moet doen?? ::new::
Coördinaten plakken in Googlemap en zie maar waar het is.
Kan zijn dat ik er morgen weer sta maar is een beetje weers en wind afhankelijk. Als zo ook voor de vis.

Groet Flysselmeer

mrproper


peter

bekend plekkie alleen die hoeveelheid niet gevonden
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

j.klopper


Exacte coördinaten zijn: 52.711131,5.295007

Kan zijn dat ik er morgen weer sta

Groet Flysselmeer
[/quote]
Als er tenminste na jouw bericht morgen geen 30 man op je stek staan Peter.... 

harlin

Quote from: Flysselmeer on September 17, 2012, 21:59:02
Maandag 17 september 2012 - 18:00 tot bijna donker.
Ben weer naar het Enkhuizerzand geweest. (IJsselmeer bij Enkhuizen)
Heb me klem gevangen aan de winde van rond 25 cm en één grote van 32 cm.

Dan heb je het beter gedaan als Sjaak en mij.
Stond er voor welke kant ik op zou gaan.
Het werd de vooroever, kwam niet verder als 7 stuks, maar dan blanvoorn, winde, baars en een hybride.
Ben gestopt vanwege een nat voetje wat koud werd.  >:(
Vooroever ben ik klaar mee, denk ik, voor de rest van het jaar.

Die bij Enkhuizen liggen om de hoek van de haven,
als ze niet meer bij je coordinaten zijn weet je waar je ze wel kan vinden.  ;)



Quote from: j.klopper on September 17, 2012, 23:49:19
Als er tenminste na jouw bericht morgen geen 30 man op je stek staan Peter.... 
Op zich zal dat wel meevallen denk ik, maar zou het ook niet zo specifiek doen.
Wel met plekken die druk bezocht worden,
maar dan in de hoop dat er veel minder komen omdat ze dan denken dat het er toch wel druk zal zijn.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Flysselmeer

Jammer zeg moet snel naar m'n werk. Nieuw hengeltje verdienen.......enz
Had ik dit geweten dan had ik de wekker een 3 kwartier eerder ingesteld :'(

M'n stekken lopen vanaf Hoorn tot de Hofmanshaven bij Den Oever.
Tot later

Flysselmeer

Quote from: j.klopper on September 17, 2012, 23:49:19
Als er tenminste na jouw bericht morgen geen 30 man op je stek staan Peter....
Het is eigenlijk nooit druk waar we vliegvissen op het Marker of IJsselmeer.
En ik hoop eigenlijk op 50 vliegvissers. Voor wat betreft het IJsselmeer wordt deze nog maar door een handjevol vliegvissers bevist.
Gewoon jammer vind ik dat. Het gebeurd regelmatig dat ik op diverse plekken alleen sta. Dat vind ik niet zo erg maar het kan gezelliger.
Het is in mijn ogen juist goed dat er meer bekendheid komt over het vliegvissen op het IJsselmeer en Markermeer. En niet alleen het vliegvissen
maar ook andere takken van de hengelsport. En ja, ik promoot de hengelsport op onze meren. Het belang moet nog verder doordringen dan dat het nu doet.


We weten hoe wispelturig het IJsselmeer kan zijn. De ene dag vang je je helemaal klem en een dag verder met anderen daarbij valt er geen schub te vangen.
Schrijven over de stekken die we bevissen tussen april tot in september heb ik geen moeite mee om dat te vermelden. De wintervisserij is heel wat anders.
Daar moet je helemaal niets over loslaten. Voor je het weet zijn die stekken binnen een paar uur volledig leeg geveegd.
Zie maar eens de hofmanshaven bij Den Oever. Voorheen een enorme paaiplaats van blankvoorn. Nu is dat gewoon verleden tijd.
Alle hoog zwangere blankvoorns zijn daar massaal weggevangen. Je kunt ze ook niet aaien, wel als ze boven een vuurtje hangen.
Het is maar hoe de boodschap gebracht en beschreven wordt en hoeveel aandacht het krijgt.
Daarom zie ik heel graag meer hengelsporters langs het IJsselmeer. De mogelijkheden worden behoorlijk onderschat.
Dit jaar heb ik 2 mannen gesproken die regelmatig met de vaste hengel op het Markermeer vissen. Ik heb met eigen ogen gezien
dat ze hele mooie vissen vingen.
Vanavond ook weer even geweest naar Enkhuizen maar geen schub gevangen. Wel heb ik vis zien draaien.
Na een flinke bui ben ik maar naar huis gegaan.

De middag was goed volgens 2 clubgenoten.
Waaronder Harry.

Groet, Peter





Ron-O

He flysell,
Leuk dat je wat vangt nu, ik zit langs de waal, vang daar geen grote aantallen maar wel hele grote.

Gr, Ron-O ;) ::goodjob::

harlin

Quote from: Flysselmeer on September 18, 2012, 21:40:51
Vanavond ook weer even geweest naar Enkhuizen maar geen schub gevangen. Wel heb ik vis zien draaien.
De middag was goed volgens 2 clubgenoten.
Waaronder Harry.

Groet, Peter
Heb ook geen schub gevangen, heb ze wel/ook zien draaien springen en onthaakt zien worden.
De 2 die vanmiddag hebben gevangen dat was ik er niet 1 van.
Moest een restschuld wegwerken van een hengel.  ;)

Ben ook niet echt aan het vissen geweest vanavond, vanmorgen was ik blij met de regen.
Als dat om 16.00 ook maar zou zijn, dan kon ik even weg met dat lekke pak om om te ruilen.
Het werd: mooi weer,
Nu kon ik kiezen tussen een natte voet, of ander natte voet of een nat kruis of naar de winkel.
Thuis was het: moeten we vroeg eten?
Is goed, haal ik wel weer een nat voetje.

Jaap had er al drie dat ik kwam, hij had er 3 bij dat we naar huis gingen.
Ben wel wat koud geworden met een nog nat binnenvoetje, dat maakt je ook niet echt scherp,
en als je steeds loopt te kijken wat er in de lucht gebeurd.





                                           



dan helpt ook niet om een visluchtje aan je handen te krijgen.   ;)

Quote from: Flysselmeer on September 18, 2012, 21:40:51
Na een flinke bui ben ik maar naar huis gegaan.
Het klapte even van het water, en toch een zwakke regenboog.
Bij thuiskomst tijdens die bui dacht ik dat je wel ergens goud stond te graaien onder die boog.  ::slaugh::







M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72


Mooie foto's Harlin! Lijkt me machtig om eens te vissen op het Ijsselmeer (of ander groot meer).
Staat op mn verlanglijstje. Zodra ik wat meer tijd heb, kom ik er eens kijken :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jasper

Ha! vlakbij Sprookjeswonderland...  ;D dan gaat papa eeeeeeven iets langer naar de wc daar volgende keer....

harlin

Net m'n waadpak omgeruild, ga zo naar de camping in Broekerhaven.
Het is zo mooi buiten dat ik toch maar weer ga, zal wel niets worden met al die buien,
en anders valt er waarschijnlijk nog wel een mooi plaatje te schieten.  ;D
Daarna misschien nog even in Pampus kijken hoe de mannen een vliegje bouwen.

Voornaamste is: testen of dit pak niet lekt.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN