Voortplanting roofblei

Started by Beertje, February 04, 2016, 21:48:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ik heb een boek over vissoorten op m'n verjaardag gekregen.Daarin las ik dat de roofblei zijn eitjes afzet op kiezelbodem. Nu hebben wij, bij mijn weten, geen kiezel bodems in onze rivieren. Ja, misschien in de maas. Maar verder is het allemaal zand. Toch schijnen ze zich ook in andere grote rivieren zich voort te planten. Weet iemand hoe dat precies zit?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Beertje, ik heb ff op de site gekeken van Sportvisserij Nederland. Er is helaas geen kennisdocument aanwezig van de roofblei, maar wel is er in de beschrijving het volgende te lezen:

De voortplanting vindt plaats in april, mei en juni. De vis paait bij voorkeur op kiezelbeddingen of op zand met stenen, met stromend water, op een diepte van 0,3-4 meter, met een temperatuur tussen de 9-15°C.
Deze situatie is vooral in de bovenlopen van rivieren te vinden.


Is hier te vinden:
http://www.sportvisserijnederland.nl/vis-water/vissoorten/42/roofblei.html?tab=1
En dan de pdf-file openen voor meer informatie.

Duzzzz.... komt niet overeen met wat in jouw kadootje staat ;)

Groet,
Gert

smokey89

Geografenbril op!

Nederland is het laatste stukje van de grote rivieren, de benedenloop. Waar het water het langzaamst stroomt, vandaar dat de rivieren hier breed uitwaaieren en vertakken in bijvoorbeeld de Waal en de IJssel. Hierdoor worden er in Nederland bijna geen kiezelbodems aangetroffen omdat de deeltjes die hier afgezet worden veel kleiner zijn, fijn zand en rivierklei. Verder stroomopwaarts in de bovenloop van de rivier stroomt het water harder en zul je wel kiezelbodems aantreffen. De roofblei zal waarschijnlijk hier paaien en als de visjes wat groter zijn zullen ze stroomafwaarts zwemmen onze wateren weer in.

Dat lijkt mij de meest logische verklaring Beertje!

Prachtig mooi vak hé aardrijkskunde ;) 8)

Martijn

smokey89

Toevallig weet ik dat ook nog, moet eerlijk zeggen dat ik wel even gespiekt hebt of het klopte.

Er is een kanaal gegraven tussen de Rijn en de Donau, het Main-Donaukanaal, hierdoor konden verschillende uitheemse vissen (waaronder de roofblei) vrolijk van de Donau naar de Rijn zwemmen.

Dit kanaal is geopend in 1992, vandaar dat er vroegeh geen roofblei voorkwam en de laatste jaren wel.

En nu geen enorm lastige vragen verzinnen hé hahaha ;)

Raymond

En door dit zelfde kanaal zitten we nu ook opgescheept met die vervelende exotische grondeltjes...  :(

Roofblei paait overigens ook gewoon in onze wateren hoor. Ze trekken echt niet allemaal eerst naar Duitsland om te paaien en vervolgens weer terug te keren naar onze rivieren.
::wtf::

smokey89


merijn1982

Op de randmeren zitten ze ook. Ook hier geen kiezelbodem  dit is een vissoort die zich duidelijk goed weet aan te passen ( net als de grondel )
Tight lines!!

Joost S.

Hier in de singels, Breda centrum, stikt het van de jonge roofblei. Heb alles kwa roofblei al wel gezien hier.

Van speldaas tot aan zeer groot. Die fokken als konijnen hier.

smokey89

In de Regge bij Hellendoorn heb ik ze ook al gevangen, ze zitten er plenty. En die kent alleen een zandbodem, dus het zijn goede aanpassers!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk