<<< OF LIN OOK VIST = de vraag>>>

Started by harlin, December 19, 2010, 22:52:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

De vraag werd gesteld in een andere topic of Lin ook vist.
Hoop er zo een antwoord op te geven, het staat bij mij in het archief dit ivm verloren gegane verhalen van forum crashes, dus ik bewaar tegenoordig (bijna)alles.
Is nu knippen en plakken, gaat sneller als een stukje schrijven.

:lol:  :lol: TJA, JE MOET TOCH ERGENS BEGINNEN :lol:  :lol:

Zit je lekker langs de wal te kijken of er nog wat leven in sloot is, zie je honderden kleine visjes voorbij gaan.
Wat ze aan het doen zijn op die leeftijd weet ik niet, maar ze hadden wel veel plezier.
Soms zag je ze even vliegen zo vlak boven het water, dus dit zijn nu vlieg(ende)vissen.?

Dan ik een vlieg op het water landen. Dat duurde 2 tellen en hap hij was weg.
Even later wordt nr 2 gepakt. HHHHmmmm, dat geeft stof tot nadenken.

Vliegenlatten komen tussen de oren door suizen, gedachten aan wat je hebt gelezen en wil gaan doen.
Plop daar gaat de 3e.

Ik naar binnen. Lin heb je nog een drijvende vlieg voor me?
Lin: Hoezo?
Nou het barst van de kleine vissies, ga FF proberen om wat te vangen met een bonenstok.

De doos  :oops: van Lin wordt gehaald, en de vingers pakken een klein vliegje die aan een lijntje wordt geknoopt.
Lijntje aan de stok, en gaan met dat ding.



De vlieg lag er nog niet in of werd al besprongen door het kleine grut.
Maar haken ho maar, na 3 "aanbeten" en vele volgers wordt de stok afgenomen door Lin.
Na 5 min. ben ik m'n bonenstok al kwijt, en krijg te horen er moet een andere vlieg op.

Lin knoopt er een ander aan, en hoor ik even later zeggen: nu snap ik waarom een droge vlieg aan een dry haak moet, want deze zinkt.
Alhoewel het niks uitmaakt , want hier werd er ook niet gehaakt.

Lin begon nu maar te verticalen
met de vlieg (al kan ze het zelf nog niet, dat begrip in de visserij).
en 1 x ging het lijntje strak staan.

En jawel een stuk sjorband aan de vlieg



Ik stond er bij en keek er na, en kwam niet meer aan de beurt.

Maar volgens mij was de haak (12) te groot of de vis te klein, dus zelf nu maar een lijntje maken.
Aan een klein hengeltje een lijntje, vliegje pakken (van de swap, Lin FF lekker op de kast zetten)
kijk zeg ik dit lijkt me wel wat, NEE die krijg je niet die heeft Bert (sexyloops) gemaakt.
Ken mij wat bommen, deze heeft de goede kleur en vleugeltjes dus die moet er aan.
NEE daar blijf je vanaf.
Oke, dan pak ik die van Rob want dat is een mooi kleintje, en die past net in de bekjes van die babyvisjes.
Mag dus ook al niet, wat nu? Want volgens mij zijn ze allemaal te groot voor dit spul.

Dan zie ik nog een kleintje liggen van reigermateriaal.
Die te water, en ja hoor die kreeg ook vele volgelingen.
En zo sta je samen wat te klooien en te genieten van alle volgelingen, en toeschieters.

Dan komt er een spin over het water aanlopen, en jawel hoor een paar tellen later ook: hap slok weg.

Nou Lin, ga jij maar naar binnen en bind even een realistisch langpootje voor me, of anders een realistisch spinnetje,
want dit wordt niks op deze manier.
Of zou er een babyspeen op moeten? 8)

We hadden het ook niet verwacht om wat te vangen, maar zijn FF Lekker aan het Klooien geweest en zijn weer wat wijzer geworden met bepaalde effecten van de vliegen in en op het water.
Het volgen en toeschieten van de visjes op de vliegen.
En vangen ho maar, en als er al 1 zo halvers aan/tegen de vlieg komt sta je alleen maar stom te kijken hoe het visje de vlieg gaat pakken.
Nu nog leren aanslaan :roll:

We waren weer mooi zoet met elkaar, nog FF en we staan elkaar lek te pikken.



Moet zeggen dat dit me beter is bevallen als de vorige avond, heb toen alleen maar matriaal verspeeld. :evil:
wat speciaal voor mij gemaakt is om te karperen. :wink:

============================================================ 

Hehe,
De volgende dag kom ik thuis heeft Lin inderdaad een paar kleinere vliegjes gebonden op haakje 14.

Die FF uitproberen, terwijl ik zo bezig ben komt Bartje 75 nog langs.
Vol verwondering staat hij het allemaal te volgen, dat hou je toch niet voor mogelijk dat effect.

Kan je niet even bij mij proberen, bij die wastrommel?
Daar zit baars onder, misschien komt die er ook op af.
Denk het niet hoor, zeg ik, volgens mij moet er dan wat anders aan.

Om hem tevreden te stellen ga ik mee en geef een demo, zoals ik al dacht: niks 0,0.
Terug achter huis, Bart mee, wil ook ff proberen.
En daar staat ie dan met de sexy :wink: bonenstoksplitcaine.
Even later hoor je door de lucht galmen: Bahart, ik sta hier met je eten.
Ja, ik kom.
10 minuten later zeg ik tegen Bart, wat zal jij je eten snel ophebben nu het afgekoeld is.

Bart weg, en ik mag ook niet meer bij hem in de tuin komen met de bonenstok omdat hij bang is dat het verslavend werkt.

Terwijl je zo bezig bent gaan er wat bootjes voorbij, je ziet de mensen erin denken: Wat is dat voor een ½ve zool?
Laat ze maar denken, ik zie mooi de effecten en laat hun maar lachen.

Dan komt Jeroen aanlopen met de fiets in de hand, JOEHOE, wat ben jij nu weer aan het doen?
Geef wat tekst een uitleg, fascinerend kijkt hij toe.
Hij weet niet wat hij ziet al die volgelingen, een dominee/pastoor zou er jaloers op zijn :lol: .

Terwijl hij staat tekijken hapt er zo'n minivisje, blijft hangen en maakt een leuk vliegreisje tot 40cm hoogte,
heeft het dan bekeken en daalt weer af naar de koele wateren.

Maar ik heb nu wel een getuige die kan bevastigen dat het spul werkt :P
Dus nu de 20ste ff wat bijleren, een echte halen en dan de beuk er in. 8)   ===========================================================   

:lol: DEEL3  :P uit :lol:  :)

He Bart , dat is een leuke verrassing zo sta je te vissen,

Bart ook aan de bonesplitcaine.

en je weet ook nog een visje boven water te halen tot mijn grote ergernis.
Denk je dat ik hem de baas ben met vissen/snoeken.
Gaat hij me even voordoen hoe ik vis uit het water moet halen met een vlieg. :cry:
Maar had niet verwacht dat je ook zo driftig kon vissen,
Bart heeft wat erg snel geslagen zodat er nu een visje rondzwemt die aan een prothese moet.

Dit kaakje bleef achter aan de vliegenhaak.

Dit zinde me in het geheel niet dat Bart ze uit hetwater haalde, ik het huis in voor een andere vlieg.
Even later kom ik terug, staat Bart met Lin te vissen,  :? krijg ik waarachtig te horen dat Lin er ook 1 heeft.
Sta je een nieuwe vlieg aan te knopen heeft ze nr2 alweer te pakken.

Linda's 2e visje

Dan begin ik met mijn vliegverversing, na 2x laten zakken weet ik genoeg, er moet wat anders aan.
Een baarzen temmer. Het wordt een natte nimf, (op de manier zoals Frank Sawyer die ooit bond.) :wink:
Ondertussen merk ik dat Lin er ook al aardig verstand van begint te krijgen, want die begint nu ook al te vertellen hoe ik het moet doen.
Begint nu wel kleur aan te komen zeg.
Ik vraag om iets kleins voor me te binden, staat ze er zelf mee te goochelen. 8)


Ik laat de nimf zakken, gelijk een school er op af. De meesten haken af en een enkel baarsje blijft er op reageren.
Bart kijkt er ook al vol verbazing naar dat zo'n klein verschil zoveel effect teweeg brengt.
Maar ja dan moet Bart weer te (koud?)eten.

Later hoor ik hem weer aankomen, in de veronderstelling dat ie er weer bijkomt,
Echter het was zeker wat anders want ik heb hem niet meer gezien,
Achteraf was het dus om foto's te maken van dat wij wat staan te klooien.

Of het komt dat ik ondertussen ook een paar visjes heb gevangen, wat ie misschien heeft gehoord, maar ik heb hem niet meer gezien.

Mijn eerste beetje normale vis aan een nimf

Die gaat nog een paar keer te water, dan zie ik een visje volgen maar wegvlucht(?), dan komt uit het donkere water een enorme kop,
voor mijn gevoel, tevoorschijn.
Wat voor vis het was weet ik niet, maar het was een flinke jongen ( +/- 50cm), brede kop en rug,
Pak hem maar dacht ik, maar als ie hem pakt zal mijn lijntje dan niet breken?
Het enorme beest, in dit geval, volgde nog even de nimf en taaide af.

Het eerste baarsje.

Na het vangen van nog een paar beestjes ben ik zelf afgetaaid, maar de score is wel veranderd ondertussen in mijn  voordeel. :lol:
B75 1 en een losse lip, Lin 2, en Har 6


De 6de , en voorlopig de laatste. :roll:  ================================================================

Zo alle flauwekul op een stokje.

Ondertussen hebben we elk een vliegenhengel aangeschaft.
Op Hemelvaartsdag zijn we even naar Oldenmarkt gereden om daar wat rond te neuzen bij de Hengeldiscount.

Daar hebben we wat gekocht en later wat achter huis uitgeprobeerd.
Er stond wel wat wind maar wist toch zo'n zwieper te maken dat de lijn toch in het water belande.
Tijdens het binnenhalen een korte hevig tik .
En zowaar mocht ik deze vis binnen halen.


En zo kon Linn 

bijna haar eerste "klassieke" vliegvis foto's kon maken.



Zo zie je maar weer, we klooien gewoon wat door. :roll:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

harlin

#1
<<<M'n EIGEN POELTJE>>>
Het is nu niet van dat lekkere weer om te vissen, dus maar weer een (beginners)verhaaltje.

Tijdens koninginnedag reden we een rondje op de fiets door het streekbos.
Onderweg kwamen we mooie bloemen, paddestoelen en ander fris lentegroen tegen.
Een poeltje, waar ik zowaar wat vis zie zwemmen.
Mmm, mooi oefen plekje voor de 3, denk ik dan.

Thuis gekomen de 3 gepakt, en met de auto terug.
Ga je daar wat staan te zwiepen, nu maar eens voor het eggie op voorn.
De vlieg (van Lin) die ik er aan heb wordt een x of 6 gepakt, maar niets blijft hangen.
Hup, andere vlieg eraan (van Har), zowaar er blijven er vier op rij hangen, dit allemaal onder het genot van aggies draaien.
Hup, weer een ander er aan, die geeft soms een tikje en af en toe blijft er wat hangen.
Terug naar vlieg 2, alles blijft weer hangen.
Het wordt stil, en geen vis meer te zien, dus zullen ze nu wel op diepte zitten.
Hup "bloedwormpje" (van Lin) met goudkopje erop, en jawel er blijft er gelijk weer 1 hangen,
Alleen wat groter dan aan de oppervlakte, de volgende worpen blijft ie soms in op de bodem vast zitten.
Dan maar een beetverklikker erop, lekker verder pielen en klooien, en je begint het steeds leuker te vinden dat vliegvissen.
Het is vrij helder water zodat je kan zien waar de vis zwemt en waar je moet werpen.

Als ik later thuis kom ga ik ff wat vliegjes binden, er zijn er ook een paar achter gebleven in de bomen  ,
en bind ze uit het afval van Lin maar ze zien er niet uit. 
Maar als je op het prikbord leest dat ze al het bekende spul links laten liggen dan bedank je toch gewoon wat anders.
Er ligt van alles in de afval"zak", ik gebruik het als dubbing, wat draaien en knopen en klaar is het onooglijke ding.
Maak allemaal 1lingen ipv 5 in serie. Gewoon om te kijken hoe de vis er op reageert. 

De volgende dag ga ik er weer heen, ga er ook heen ivm met de stevige wind die er steeds waait.
Want op dit plekje sta je steeds lekker uit de wind.
Ze zwemmen er weer, ik werp met een eigen creatie, plons en alle vis is vertrokken.
Nog een worp, weer een "plons" en weer alles een kant op.
De eigen creatie valt harder op het water als ik verwachte.
Dan maar een andere lichtere leadertip er op, de dunne draad krijg ik moeilijk door het oogje van de vlieg op haakje 22. (doe er gelijk maar een klein licht vliegje op).
Wat een geklooi man om dat pokke vliegje er aan te knopen.
Eindelijk zit ie er aan, keer me om en geen vis meer te zien.
Ik maak evengoed een paar worpen, misschien komt er nog wat op af.
Dit is dus niet het geval, dan maar weer wat zwaarders er aan, en maar weer op diepte vissen.
De beetverklikker gaat er weer op en de "bloedworm" gaat er weer aan.
Er wordt gelijk weer wat gevangen.
Maar na een 10 minuten komt de vis weer omhoog en wordt de beetverklikker een paar keer gepakt.
Dus nu moet ik weer een beetverklikkervlieg hebben.
Ik besluit er een onooglijk ding er aan te knopen van mezelf, tot mijn verwondering pak ik er zo een stuk of 5.
Het vliegje blijft ongeveer 10cm onder de water oppervlakte zweven en wordt keer op keer gepakt.

Het wordt tijd voor wat anders, na wat gepiel zit de 22 er weer aan,
Op i-net had ik wat gezien en ga dat ook proberen.
De lijn werpen en de vlieg langzaam laten zakken, als de vlieg het water raakt de lijn terug halen en gelijk weer werpen.
Deze "techniek" moet nog wel wat geperfectioneerd worden, want je vangt niet alleen vis op deze manier,
maar een paar keer heeft er een visje een gratis vliegreisje gehad. 
Het is niet de bedoeling maar het overkomt je wel. Sorry visjes.
Een man komt voorbij met een hond en vraagt of ik wat vang, ja zeg ik.
Hij geloofd het niet, hij komt hier al jaren en er heeft nog nooit iemand daar gevist volgens hem.
En heeft ook nog nooit vis gezien daar.

En zo klooi je maar wat verder, gewoon wat op ontdekkingsreis met je eigen rommeltje.
Het presenteren is hier mooi om te oefenen, het verschil van vliegen uit proberen.
Dit is een mooi les/leerpoeltje. :D
Klik op afb voor beweging :arrow:


Thuis gekomen wil ik weer wat onooglijks gaan binden, ga aan tafel zitten en zal de afvalzak plunderen.
Is dat ding leeg zeg, Lin heeft hem leeg gezogen (dat ze met de stofzuiger langs ging.)

Dan maar wat anders binden, wacht m'n kans wel weer af om zo'n goed vangend vliegje te in elkaar te pielen/klooien. 

Nou ja, klooien? Klooien gaat niet vanzelf 
je moet wel érgens kunnen klooien. Toch :?:
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN