De Lek bij Vianen? Winde? Voorn? Droge vlieg?

Started by JEVDE, May 04, 2015, 20:39:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

JEVDE

Ik rijd regelmatig op het stuk snelweg bij Vianen dat daar over de Lek gaat. Telkens zie ik dan die kribben liggen en denk; daar zou ik het ook wel eens willen proberen met de droge vlieg. Ik heb wat gegoogled en op het forum gezocht, maar kan nog niet heel veel informatie vinden en heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. Zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen wijzen? Ik ben een echte droge vlieg-visser en ik denk aan winde en voorn. Een aantal vragen die meteen bij me opkomen zijn de volgende:

Het is een flinke rivier, met stroming en scheepvaart, waar moet ik qua veiligheid rekening mee houden? Is het veilig om tussen de kribben te vissen? Wadend?
Hoe kom ik bij het water en waar? Mag je overal lopen?
Maak ik een kans met een droge vlieg?
Vanaf wanneer (periode/weersomstandigheden/waterstand?) is deze visserij mogelijk?

Tips zijn van harte welkom!  :D

Jevde

Team

We gaan deze week of volgende week met Rob Stolker  op de Lek bij Lopik, ik bel je dan ga je mee,
NUNC  AUT  NUNQUAM

JEVDE

Beste Ton,

Dat zou mooi zijn! Ik stuur je even een PM.

Jevde

macfly

De Lek bij Vianen (en stroomafwaarts) is onderhevig aan getij en dat is wel iets om rekening mee te houden. Opkomend tij tot een uur voor hoog is vaak de beste tijd.

http://getij.rws.nl/getij_resultaat.cfm?location=HAGSBNDN

Als de waterstand laag is kan laagtij ook interessant zijn om plekken te bereiken die anders onbereikbaar/-bevisbaar zijn. Houd wel de zuiging van de schepen goed in de gaten, als het water rondom je plotsklaps zakt kan je rekenen op een tsunami die daar op volgt! Zorg dus dat je dan een veilig heenkomen hebt opgezocht!( Is overigens niet tussen alle kribben en met alle schepen het geval). Nymphen onder een indicator en kleine streamertjes werken vaak het beste. Op warme zomeravonden kunnen gurglers heel veel lol geven met roofbleien. Succes!

JEVDE


Beertje

Ik ben de vorige week in de nederrijn bij ECk en Wiel geweest. Vangsten.... zero.De Vaste gasten (vissers) wisten mij te vertellen dat het nog steeds tekoud geweest was.
Zij die met een voerkorfje verder in het diepe water konden werpen vingen wel wat , maar ook niet veel.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

iMarco

Ik heb ook moeite vis te vangen in de Nederrijn. Toch is de water temperatuur al 17,4 graden. Ik denk dat het troebele water door de relatief hoge waterstand en de behoorlijke wind ook niet helpt. Maar misschien is dat meer mijn eigen handicap.....

macfly

Gisteren op n gekende hotspot met ideaal tij geen stootje gehad. Kennelijk zijn ze druk met iets anders?

sjoerd

Quote from: macfly on May 15, 2015, 06:58:36
Gisteren op n gekende hotspot met ideaal tij geen stootje gehad. Kennelijk zijn ze druk met iets anders?

Windes zijn allang uitgepaaid, daar kan het niet aan liggen :)

macfly

Weet ik Sjoerd maar ik heb wel eens gehoord dat ze achter de brasems aan gaan om hun legsel te vreten. Die vang ik normaal meer dan de windes maar die lieten ook verstek gaan.