Even voorstellen

Started by Gerrit72, March 11, 2012, 11:40:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Als nieuw lid hoor je je voor te stellen, nog voor ik snapte hoe dat op deze site moet, werd ik al meerdere malen welkom geheten! Bedankt daarvoor, voel me al helemaal thuis op de site.

Nu even over mezelf, wat is interessant? Dat ik 40 jaar oud ben, 4 kinderen heb, de jongste 5 maand oud is en ik weinig vistijd heb? Weet het niet, laat ik wat uitleggen over mijn visserij historie, dat lijkt me meer van toepassing op deze site.

Zolang ik me kan herinneren vis ik al. Als klein manneke op alles wat bijten wilde. Uren kon ik knoeien met oude bamboestokken van mijn vader, waar ikzelf supertuigjes voor maakte. Toen ik wat ouder werd, was vooral de snoek favoriet. Vanaf mijn 16e ging ik op pad met vismaat Frank Huisman en Arjen Kempen, die mij wegwijs maakten in het karpervissen met de pen. Wat een beleving! Struinen met een blikje mais of bol deeg. We maakten vele uren, zonder een karper te zien (in die tijd was het in Drenthe nog echt zoeken). Als er een karper werd gevangen, was het groot feest, alsof we een prestatie van wereldformaat hadden neergezet. Centraal in de visserij stond (staat) ook altijd het met respect genieten van de natuur.

Nadat ik op mijn 20e verhuisde naar Den Haag maakte ik kennis met de afstandvisserij op karper. In hengelsportzaak De Aalduiker luisterde ik aandachtig naar de boilieverhalen en de mega vangsten die ermee gedaan werden. Er brak voor mij een tijd aan van veel vissen (en vangen). Voeren, nachten maken, trips naar Frankrijk (oa de geweldige Saone voor karper en meerval). Ik ging er helemaal in op. Naast de afstand visserij hield ik ook altijd de penhengel in ere. Penvissen vind ik nog steeds de meest enerverende manier om de karper te belagen.

Toen ik 16 was kocht ik reeds mijn eerste vliegvishengel. Niet met de bedoeling er direct mee te gaan vissen. Ik wist dat ik ooit zou gaan vliegvissen en ik had toen al besloten dat dat met een oude glashengel moest gebeuren. De 5# Hardy hengel kwam vanaf dat moment af en toe uit de kast om er even mee te swiepen en om die mooie bruine glasblank te bewonderen. Glashengels vind ik fantastisch, karper belaag ik met een Hardy Clarissa en een Bruce en Walker Mark IV. Of glas wel het meest geschikt is voor vliegvissen durf ik niet te beweren, ik lees dat glas traag wordt gevonden en daarom niet erg geliefd is. Ik zal het wel ondervinden (naast glasfreak, ben ik ook behoorlijk eigenwijs).

Na 22 jaar kwam de hengel (& ik) eindelijk uit de kast. Ik had het licht gezien. Het werd tijd voor vliegvissen! Er kwam een nieuwe lijn op de Shakespeare Speedex reel en na een uur proefwerpen ondervond ik door een lamme arm, dat het toch beter is om een ervaren vliegvisser je te laten helpen met je werptechniek.

Mark van visplas Baggelhuizen vond ik bereid mij de eerste beginselen bij te brengen. Na een uurtje was ikzelf niet ontevreden. Ik kon een stukje werpen en belangrijker nog, ik kan herkennen wat ik fout doe en hoe ik dat moet bijstellen.

Aangezien het weer snoektijd werd, had ik een 7/8 # Hardy Richard Walker, reservoir lite gekocht. Weer die mooie glimmende chocolade bruine blank, die ik niet kon weerstaan. Met deze hengel ben ik nu aan het pionieren, oefenen met werpen en nog snoek vangen ook! Door werk en kinderen moet ik het hebben van een uurtje vissen tussen de bedrijven door. In 4 uur oefentijd, heb ik inmiddels 3 snoeken gevangen, die ik ook daadwerkelijk op de streamer zag duiken. Twee andere snoeken misten hun doel, maar bezorgden me wel een hoge hartslag, door hun agressieve aanval op de streamer.

Wat een beleving! Ik voel me weer helemaal het kleine vissertje van vroeger. Werpen is nog steeds moeilijk, maar wat een overwinning als een worp goed gaat en er ook nog vis gevangen wordt! En dat ook nog eens op mijn 1e zelf in elkaar geknoeide streamer van zonker, buizerdveren en kerstslinger! Ik ben echt dolenthousiast over het vliegvissen, vandaar mijn aanmelding op deze site. In mijn omgeving ken ik niemand met deze afwijking en al lezende op deze site, ben ik er al achter dat ik veel van jullie kan leren.

Inmiddels roept de vaderlijke plicht weer. Ik kan de hele dag over vissen praten (en kennelijk ook schrijven), maar zal er nu eerst maar even mee stoppen. Ik heb genoeg vragen die ik tzt op jullie af zal vuren. 

Groeten, goede vangsten en bedankt voor het hartelijke welkom!

Gerrit
The only difference between men and boys is the price of their toys.

harlin

Quote from: Gerrit72 on March 11, 2012, 11:40:58
Inmiddels roept de vaderlijke plicht weer.
Vind je dat gek na zo'n verhaal, of typ je met 10 vingers?
Mooie voorstelling Gerrit, zijn er niet veel die het zo uitgebreid doen.  ::top::
Ga nu de deur uit, ze wachten al op me.
Maar alsnog  ::welkom:: hier.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Inderk

Ha Gerrit!

Bedankt voor je mooie introductie.
En hopenlijk zien we elkaar ergens bij een prachtig Drents watertje.
Wie weet op Baggelhuizen waar ik ook vaak te vinden ben.

Kom je de 24e maart anders ook even langs op de forumdag?
Forumdag Baggelhuizen Assen 24 maart 2012
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


gerrit

Hallo Gerrit72 welkom op dit forum  ::welkom::
mooi je intro ::top:: Veel plezier hier toegewenst

grrrrrrrrrrrrrrr gerrit
8) ;D ;D

A{b}r{a}xa{s}

leuk verhaal Gerrit, en nogmaals welkom :)

Hilco

Quote from: Gerrit72 on March 11, 2012, 11:40:58
Als nieuw lid hoor je je voor te stellen, nog voor ik snapte hoe dat op deze site moet, werd ik al meerdere malen welkom geheten! Bedankt daarvoor, voel me al helemaal thuis op de site.

Nu even over mezelf, wat is interessant? Dat ik 40 jaar oud ben, 4 kinderen heb, de jongste 5 maand oud is

Gerrit

Dat is heel interessant  en blijkbaar mode om op je 40 nog een kind te nemen.  moet er niet aan denken  :P

welkom hier!! :P

Rossie69

Jo Gerrit

wees welkom en je moet wel bijna gek wezen om hier aan te melden  :P

heb ik gelukkig geen last van.

komt wel goed jonge.

Hilco jij heb natuurlijk liever 1tje van 24 jaar ;)

forel


Raymond

Hallo Gerrit,

Mooie introductie. Ik ben zelf ook van het karpervissen (meer dan 20 jaar Maaskarpers belaagd) overgestapt op vliegvissen. Nu al zo'n zes jaar geleden en ik heb er geen spijt van. Ook mooi om te lezen dat je een liefhebber bent van het klassieke materiaal. Ik heb zelf met Bruce & Walkers gevist en hier op zolder liggen nog een Hardy Benelux en twee Fair Play stokken van Schreiner. Ze komen niet meer uit het foedraal maar op één of andere manier kan ik er toch slecht afstand van doen (teveel avonturen mee beleefd, denk ik :) ). Je zult wel merken dat het werpen met een vliegenlijn een heel andere dimensie is dan met werphengels (lees met name penhengels). Daarom zou het zomaar kunnen zijn dat je in de toekomst toch meer voorkeur krijgt voor snellere hengels. Ik heb dat namelijk wel zo ervaren.

In ieder geval welkom hier en ik ben er zeker van, je gaat hier nog veel kennis opdoen en vrienden maken.
::wtf::

Sieger

Mooie intro Gerrit... veel plezier hier op het forum...


Sieger

weerwolf

Mooie intro Gerrit, ik mis alleen de woonplaats. Dat maakt het makkelijker voor mensen om je een keer uit te nodigen om mee te gaan. :o
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gerrit72

Bedankt voor die leuke reacties. Dit is mijn 1e forum, er gaat een wereld voor me open.
- ik typ (ondanks 2 voltooide cursussen) met 2 vingers (misschien te eigenwijs?).
- 24 maart staat in mijn agenda, lijkt me leuk!
- Bedankt voor die 40 jaar opmerking  >:( ik voelde me juist weer dat kleine vissende jongetje :'().
- Rossie 69 ook jouw Marktplaats naam? (kwam ik daar ook eens tegen).
- Benelux en Fair Play, ook van die nostalgische hengels waar ik van houd. Twee jaar geleden heb
ik wel hengels verkocht, waarvan ik zeker wist dat ik ze niet meer zou gebruiken. Was idd een zwaar afscheid,
maar heb er 2 leuke contacten aan overgehouden. De kopers (ook echte liefhebbers) en ik wisselen nog
regelmatig ervaringen uit. De maas, ook zo'n super rivier, grillig/moeilijk?! Lijkt me fantastisch viswater.
- Spinhengels heb ik ook liever strak (dus geen glas). Mogelijk dat ik op dit forum een idee opdoe voor de ultieme
streamerhengel, eerst maar even lekker genieten van deze stok.

Groeten & nogmaals bedankt!, Gerrit
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69


harlin

Quote from: Gerrit72 on March 11, 2012, 21:21:12
Mogelijk dat ik op dit forum een idee opdoe voor de ultieme
streamerhengel, eerst maar even lekker genieten van deze stok.
Gerrit, gewoon op de 24ste een flinke streamer mee en wat hengels proberen van de mannen.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

gooien ermee is een 2e.

met die van mij mag je wel een lijntje werpen hoor .

flinke streamers,we gaan forel vissen niet snoek en meerval ?

Beertje

Het wordt nog druk met noordelingen op het forum.(goed volk).
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hilco

Wel handig dat het forum meteen voor de vertaling zorgt, anders versta ik er geen reedt van  :P

Inderk

Excuus Hilco, wees blij dat we gewoon hier op het forum in Nederlands communiceren.
Misschien praten we onderling wel in dialect.  ;)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Beertje

Je wil toch niet beweren dat ze in Utrecht Nederlands spreken.Over nauwelijks te verstaan gesproken!!!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Herman

ff terug on topic mensen!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Raymond

Goedzo Herman, houd die bende hier maar onder controle... ;)
::wtf::

Inderk

Quote from: Herman on March 12, 2012, 17:14:26
ff terug on topic mensen!
Ok boss!
That's affirmative!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


jagoziva

welkom gerrit
pas op dat je niet alles zegt hier want het tegen je gebruikt worden  ;)