houdbaarheidsdatum binddraad

Started by Arie de Vries, October 02, 2013, 20:55:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arie de Vries

Ben in het bezit van een klosje bruin binddraad  70 Denier van Danville's, flymaster 6/0 waxed
Klosje heb ik begin dit jaar aangeschaft en er inmiddels al een aantal vliegen mee gebonden, tot nu toe zonder problemen.
Tot vanavond, wilde een paar "CDC Elk" vliegen binden en telkens bij het inbinden van het bosje haar brak de binddraad.
Met zwart, zelfde dikte, maar ander merk, geen problemen, maar het bruin lijkt opeens veel sneller te breken, ook als je er gewoon  aan trekt.
Kan dat liggen aan veroudering of iets dergelijks? Hebben jullie er ook last van?
::hulp::
Groet, Arie

BV

haha,

Arie,  ik ken dat gevoel , maar het is bij mij toch 99 keren van de honderd mijn antoesiasme/handigheid  die het breekt.
Er kan wel verschil zitten tussen verschillende rolletjes , maar het ligt waarschijnlijk aan jou.

Arie de Vries

Ik was er al een beetje bang voor BV, nog meer oefenen dus, of nog dikker draad gebruiken ;D
Groet, Arie

Sieger

Nee juist niet dikker nemen, maar super dun en dan alleen maar oefenen. Je merkt dan direct wanneer je teveel druk gebruikt.... Als je het met de dunste kunt, kun je het met alles....  ;)


Sieger

Arie de Vries

Sieger, bedankt voor je advies, denk dat het inderdaad in de oefening zit, tijdje niks gedaan en dan denken dat je het al kunt, waarna je met de bikkelharde realiteit geconfronteerd wordt..............binddraad telkens stuk. Oefenen dus.
Groet, Arie

weerwolf

Of er zit een braampje aan je bobinholder, of een keer koperdraad oid in gehad

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

Arie wil je wel een foefje leren om dat bosje hert in te binden ;)

zelfs met spiderweb lukt het je dan ;)


Hilco

als je het gewoon in je handen houd en kapot kan trekken, terwijl je dat met een andere kleur van dezelfde dikte niet hebt?

weg mikken dan ...........

pberkenbosch

Lekker met Veevus binden is met 14/0 super sterk. Ik gebruik 8/0 voor m'n snoekstreamers.. lekker dunne wikkelingen en nog steeds flink kracht kunnen zetten.

Plantje

Ik denk dat ik binddraad heb van 25-30 jaar oud. Leeftijd zou het probleem niet mogen zijn.

Alleen trek ik nooit aan de bobbinholder. Ik rol eigenlijk altijd het klosje wat af in plaats van er aan te trekken.

Arie de Vries

Plantje, ik moet een toefje haar op de haak binden en trek de draad wat strakker aan, met andere kleur geen probleem, maar met het bruin telkens stuk. De braam zou kunnen, maar ik heb de ervaring de Hilco omschrijft. Draad van zelfde maat in andere kleur breekt minder snel dan dit bruin. Wordt wat mij betreft toch een nieuw klosje.
Allen bedankt voor de tips en opmerkingen
Groet, Arie

Plantje

We hebben het ook niet over honderden euro's. Maar ik kan me voorstellen, dat weggooien niet het eerste is dat in je opkomt.

Arie de Vries

Klopt, vroeg me echt af of het zo snel kon verouderen, maar begrijp van jou dat dit niet gebruikelijk is.
Verder ook geen ramp, net wat je zegt,

@ Rossie,  houd me aanbevolen Henk, wil dat zeker wel leren.
Groet, Arie

Bone F

Ik ken het fenomeen ook en ik denk dat er soms zwakke plekken in het bind draad zitten. Soms breekt het opeens en 20 cm. verder niks aan de hand.

Arie de Vries

dit klosje van mij heeft het tenslotte niet overleefd, na zo'n tien meter telkens de boel kapot trekken klosje maar bij de vuilnis gedeponeerd.
Groet, Arie

HappyFisherman

Tering Arie, dan bindt je wel massaproductie HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Inderk

http://users.skynet.be/fa390544/Paginafolder/Vliegbinden/binddraad.htm

De Veevus heb ik al in de la liggen in mijn bindhok. Maar heb ik nog niet mee gebonden.
Ik ben zeer tevreden over de JMC 14/0 waar ik veel mee bind.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


merijn1982

Grappig! Ik heb min of meer zelfde probleem... heb na denk jaar of10 weer de boel opgegraven en begonnen met binden. maar merk hetzelfde! misschien lompigheid. misschien leeftijd of misschien merk en type draad?!?? Ik heb iig nieuwe besteld. en als het binnen is gaat dit de kliko in:-)
Tight lines!!

Arie de Vries

Sluit te veel kracht op de lijn zeker niet uit, breek wel vaker een binddraad net te vroeg af, maar met dit klosje was het echt prut, veel erger dan alle andere door mij gebruikte draad.
En @Beertje, agressie? Ik weet het niet, geloof niet dat ik door anderen als agressief ervaren word, maar in de eenzaamheid van mijn bindhok kunnen best vreemde dingen gebeuren ;D
Groet, Arie