Vissen lokken?

Started by Hilco, September 01, 2011, 21:54:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

Vraag1.
heeft het, zoals bij andere manieren van vissen, nut om te voeren?
kan je een plekje maken en daar je nimf over sleuren?

Vraag2.
Heeft het nut om je vlieg te behandelen met een geur of smaakstof?
ze doen dat met boilies of kunstaas ook

ben benieuwd of mensen dat geprobeerd hebben?

Rossie69

  :'(

vaste stok mischien iets voor je Hilco

maar je kan het altijd proberen,ken ze die een maad aan de haak doen en dan op het www een leuke foto plaatsen.
van kijk is wat ik gevangen heb.


bij

Ik heb geen ervaring met lokken, maar het leuke van het vliegvissen is toch eigenlijk het op jacht gaan en langs het water te stuinen

HappyFisherman

Vliegvissen is voor mij vooral zoeken, lopen, kijken en dus bezig zijn. Een voerplek aanleggen heeft dus geen toegevoegde waarde. Ik heb een gemeentevijver voor m'n huis en als daar brood in ligt wemelt het van de voorns bovenin. Als dat het geval is gebruik ik dat wel als "lokvoer", maar de vis is in dat geval vaak geobsedeerd op brood en pakt he le maal niks anders.
Mijn vlieg dopen in lokstof heb ik toevallig laatst geprobeerd om een steur te vangen in Reutum op de vijver, maar dat heeft geen vangsten opgeleverd... Lokstoffen zijn ook vooral bedoeld voor stilliggende aasjes en dat is een vlieg in de meeste gevallen niet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Ben het met je eens Bram... vliegvissen is toch een beetje jagen met de hengel... Een groot deel van de lol zit in het vinden van de plek, door het water te leren lezen... Dus speuren waar en wanneer er vis zit en dan natuurlijk onthouden voor een volgende keer...

Ribbeltjes, stroompjes, onderbreking in het water zijn allemaal dingen waar de vis graag in verblijft... Kijken hoe voedselbanen in het water liggen, hoe de wind staat etc.... Kijken welke beesten er vliegen, welke beesten in het water zitten etc...

Zo ben je heel actief bezig en heb ik (ook als ik niets vang) een heerlijke tijd aan het water.....


Sieger

Rossie69

yeb vliegvissen is niet veel vangen maar beleven.
alhoewel is een keertje een leuke vangst ook wel mag.


Hilco je moet toch vaker mee hoor.

Forelletje is dichter bij dan je denkt,en die kan ook wel een lijn werpen ;)


Hilco

Quote from: Rossie69 on September 01, 2011, 22:17:51
yeb vliegvissen is niet veel vangen maar beleven.
alhoewel is een keertje een leuke vangst ook wel mag.


Hilco je moet toch vaker mee hoor.

Forelletje is dichter bij dan je denkt,en die kan ook wel een lijn werpen ;)

Het zijn gewoon maar wat vragen die bij me opkwamen, en geen onvrede over het niks vangen.

Ik vind het vliegvissen heerlijk en vang toch iedere keer wat  :)

Een vaste stok heb ik al , oude 4 delige telescoophengel maar dan met 3meter vliegenlijn en een meter tip, soort hollandse Tenkara hengel. ideaal als er weinig ruimte achter je is.

verder heb ik ook erg veel plezier van mijn '4'9" kabouterhengel, prima voor onder de bomen.

mijn "reguliere"  #5je is altijd goed voor een paar voorns.

mijn #9 ligt nog te wachten op een reel ( gekocht van Bert)

De rest van min visuitrusting staat onder het  stof in de werkplaats


Rossie69

maakt niks uit hoor.

antwoordt krijgen we altijd :)

Heb je Bert al een bom mail gegeven dan ?
anders heb ik er wel 1 voor je .

:P

Sieger

En vooral ook blijven vragen Hilco... zo kom je het snelst tot mooie dingen.... En samen met een stel maten op stap werkt ook erg goed...

(Heb wel eens geprobeerd een handje nymphen te voeren maar dat hielp niet echt... ;D )


Sieger

johannes

Lokken gebeurd regelmatig met vliegvissen:

Brood laten drijven op de wind of stroom is de manier om Ruisvoorn, dikke winde en karper te vinden.

op het zoute gebeurd het vaak dat er gevoerd wordt met aasvis om bv tonijnsoorten bij de boot te krijgen.

als je de laatste aflevering van extreem fishing kijkt zie je het gebruik van een rubbydubby bij de vangst van haai (meen mako's)

heb zelf ook wel eens een rubydubby gemaakt en dan lekker in het spoor dikke snoekbaars vangen aan de vlieghengel op de rivier.


weerwolf

Dat lokken is wel een goede bind oefening,  iedere keer een handje vol voernimfen het water in.............. :)

Ik heb wel eens gehoord dat ze vliegen met WD40 behandelen vissen schijnen dit lekker te vinden, of het zo is???
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

wd40 wordt wel in de zeevis gebeuren gebruikt.
op zeepieren of zagers.

en schijnt ook nog goed te vangen .

8)

Hilco

en je haakje roest veel minder snel  :P

Troutbuster

Vroeger, toen ik nog veel witviste met vaste stok, match,picker, feeder etc, nam ik altijd mijn vliegenhengen mee (toen destijds een Mitchell Thymallus #4/5)
Het leuke was dat na een witvissessie altijd ff een nymphje over de voerplek, altijd mooie vissen opleverde, echter na 2 of 3 vissen was het over met de pret!!
Ik heb vaak geprobeerd om dan, middels bijvoeren, de vis weer actief te krijgen maar dit lukte nooit, tenminste niet op de nymph.
Viste ik echter verder  met de vaste stok was het vaak meteen weer raak!!
Ik ben van mening dat de nymph en dus de vliegvistechniek, de voerstek op een of andere manier verstoorde!
Uiteindelijk ben ik idd van mening dat vliegvissen op deze manier niet helemaal "je dat" is.
Het aspect jagend vissen ontbreekt op die manier totaal!! en dat vind ik persoonlijk toch het leukste!!

Resumé;

Voeren en vliegvissen?? niet doen!!

Struinen, jagen, pielen en peuteren in de natuur, op die manier mooie vissen aan de schubben komen, blijft het mooiste aspect van onze passie!

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


Herman

Quote from: Hilco on September 01, 2011, 22:24:52

mijn #9 ligt nog te wachten op een reel ( gekocht van Bert)


Tjeee, heb je straks drie reels liggen voor dat ding? Die twee van mij zijn oko onderweg naar het Utrechtse...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Zeenimf

Kom je net uit het water ,zit je aan een bakkie ,hoor je een hoop gepiep en zie je een alleen een klein kopje zwemmend aan komen ,meer onder water als boven water.
Het water weer ingelopen blijkt het een klein jong fuutje te zijn van nog geen dag oud , ja wat moet je hiermee ,toch maar even mee de kant opgenomen en wat opgewarmd .



Toch maar weer het water ingelopen en hem weer tussen de rietjes gezet waar wel fuuten aanwezig waren ,maar ik kom niet zo hard te terug lopen of het kleine ding kwam weer achter mij aan zwemmen (wist niet dat deze zo hard konden zwemmen ).
Gezien het donker werd ,toch maar besloten om hem mee te nemen en heb hem de vogende morgen maar de vogelopvang gebracht.

Zo zie je maar ,dat je  als vliegvisser je ook als lokaas aan gezien kan worden ,zonder te voeren .

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Hilco

Quote from: Hilco on September 01, 2011, 21:54:28

ben benieuwd of mensen dat geprobeerd hebben?

kijk dat is helder antwoord; het is al eens geprobeerd, maar zinloos dus :)


HappyFisherman

Dat fuutje kan dan wel weer dienen als lokaas voor snoek ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Wel cute zo'n jonge fuut! Die beesten kunnen behoorlijk snel zijn! Als ik de jonge eendjes af en toe over het water zie "rennen" als ze een beetje achterop zijn geraakt sta ik telkens weer versteld!

Bijvoeren met vliegvissen? Nee, dat niet! Liever zou ik beter het water kunnen lezen. Zien welke waterdiertjes er zwemmen en daar mijn nimfen en vliegen op aanpassen. Zodoende "voert de natuur voor mij bij". Dat vind ik juist de charme van vliegvissen: je probeert de vis te verleiden met iets wat ze toch al eten door hun prooien na te maken.

golddigger

In de winter zat er op de lozerlaan in den haag altijd een man te witvissen
Elke dag op een andere plek
Ik viste mijn streamer dan op de plek van de vorige dag
Dat leverde vaak snoek op
Het kan toeval zijn,maar het werkte voor mij wel
Blijkbaar bleef de witvis rond de stek hangen en kwam de snoek daar weer opaf

HappyFisherman

Volgens mij gebruik jij altijd lokvoer Perry, want je vangt veel te goed :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

golddigger

Nee hoor Bram, ik ben een echte hagenees!
Ik laat anderen voeren en vis hun stek af als ze weg zijn ;D

Dat deed ik ook in madestein
S'avonds wat plekjes proberen waar overdag gevist was
Ook langs het kantje was de moete waard omdat daar na de visdag de restjes voer worden gedumpt

goswit

Beste Hilco.
Sieger heeft mijn inziens bij het juiste eind. Vissen en de naar de natuur kijken , ijsvogeltjes - waterslangen etc.  In de vorige eeuw heeft Kees Ketting in een van zijn boeken hierover geschreven.  Ik heb dit uit geprobeert op stil water , Ja het werkt ,alleen tientallen kleine visjes van ca 7 cm, eventjes leuk dan niet meer , zelfs vliegende vissen vang je.  Ook heb ik in de Jura  Ain, zie visblad ,mijn favorite stek een voerplaats gemaakt van  bloedmeel etc gestopt in een stuk vitrage en vastgebonden aan een steen voorhet wegdrijven , het zelfde resultaat.   Kees Ketting deed dit in de polder en maakte overal voerplekken volgens hem werkte dit. Boek heb ik in bezit.
vriendelijke groet   Gos de Wit.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hilco

Quote from: Herman on September 02, 2011, 09:17:26
Tjeee, heb je straks drie reels liggen voor dat ding? Die twee van mij zijn oko onderweg naar het Utrechtse...

jeetje ik bedoelde natuurlijk van jouw Herman en niet Bert.

als 50 jarige  nieuwkomer heb ik wat moeite nog met de namen. :-[


Sieger

 ;D ;D Misschien zou het vangen hier beter mee gaan....  ;) ;)



Sieger