ERROR 502

Started by maurice, February 02, 2016, 20:55:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Laatste tijd vaak last van Error 502, dan kun je dus niet het forum komen.
Hebben er meer last van?
Hoe kan dit?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rena

Ik heb de fout ook een paar keer gehad.
Dit word veroorzakt door een probleem in een komponent die Varnish heet, een proxy server.
Een proxy server is een apparaat dat zaken opslaat zodat een server of aantal servers niet zo hard hoeft te knagen op data vanuit bv een database.

Waarom dit is, is mij niet duidelijk, het kan een fout in de configurering, een capaciteits probleem of een technische fout zijn
Het is in ieder geval een fout bij de hoster van de site, maar lijkt niet een probleem van de webserver software te zijn (of forum software).

Je pc is niet de schuldige  ;)

TL Peter

goswit

Hebhet  al een keer bij een van mods aangegeven.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

mrproper

Hoe kun je een 502 Bad Gateway Error oplossen?
Zoals gezegd is een 502 foutmelding in de meeste gevallen een netwerk fout tussen online servers die met elkaar verbonden zijn. Het komt er dus op neer dat het probleem niet voortkomt uit jouw computer of internetverbinding. Desondanks bestaat er een mogelijkheid dat het toch aan jou ligt. In dit geval kun je de onderstaande dingen proberen.

1. Probeer de URL opnieuw te laden door op F5 te drukken op je toetsenbord, of door de "Vernieuwen" knop in te drukken in de webbrowser zelf.
Dit ligt niet specifiek aan jezelf, maar soms ontstaat een dergelijke fout slechts voor enkele seconden. Even de pagina vernieuwen kan dus uitkomst bieden.

2. Sluit je webbrowser (alle openstaande vensters) en probeer vervolgens de site opnieuw te openen.

3. Leeg je browsergeschiedenis (cache). Oude data kan er voor zorgen dat een 502 Bad Gateway Error ontstaat. Door deze bestanden te verwijderen (legen) kan het probleem eventueel worden opgelost.

4. Verwijder je cookies. Door soortgelijke problemen als bij het bovenstaande punt (oude data) zou een 502 error kunnen ontstaan. Indien je niet al je cookies wil verwijderen kun je er voor kiezen om de minst gebruikte eerst te verwijderen.

5. Start je browser in de veilige modus. Je browser starten in de veilige modus betekent dat de browser start met de standaard instellingen en zonder add-ons, uitbreidingen en extensies, inclusief toolbars.
Wanneer de 502 foutmelding niet meer verschijnt wanneer je in de veilige modus surft, weet je dat het aan de extensies of instellingen kan liggen. Probeer de standaard instellingen van je browser te herstellen en extensies uit te schakelen om het daadwerkelijke probleem te achterhalen en voorgoed op te lossen.
Opmerking: de veilige modus van een webbrowser kan misschien lijken op de veilige modus in Windows maar het is totaal niet hetzelfde. Je hoeft Windows dus niet opnieuw te starten in de veilige modus om een browser in de veilige modus te starten. Het zijn twee totaal verschillende dingen.

6. Probeer een andere browser. Populaire browsers zijn Firefox, Google Chrome, Internet Explorer, Safari of Opera.
Als een andere browser het probleem op lijkt te lossen, kan het dus zijn dat hier de oorzaak van het probleem lag.

7. Start je computer opnieuw. Sommige tijdelijke computerproblemen kunnen eventueel een 502 fout veroorzaken. Dit kan vooral voorkomen wanneer je de foutmelding op meerdere websites ziet in plaats van op één specifieke website.

8. Reset je modem, router of internet op welke manier je er ook gebruik van maakt. De apparatuur opnieuw starten kan het probleem verhelpen.

9. Neem contact op met de betreffende website. Het kan zijn dat het probleem al bekend is maar voor de zekerheid kun je het even navragen. In de meeste gevallen ligt het namelijk aan de website die je momenteel bezoekt. Contact informatie van een website kun je vinden d.m.v. een WHOIS check. Gaat het om een .nl domein? Dan kun je op Sidn.nl terecht om te controleren wie de eigenaar van de website is en zo het contactadres achterhalen.

10. Kom later terug. Indien alle bovenstaande opties je probleem vooralsnog niet hebben opgelost, kun je het het beste even rust geven. Waarschijnlijk zal dit je probleem moeten oplossen.

Rena

LET OP!
Het is geen probleem van de gebruiker van de website!
Je hoeft dus ook niets te doen met je computer.

Het probleem is de/zijn Varnish server(s) bij one.com.

TL Peter

Koen

Heb het wel es bij een andere website, paar keer op F5 rammen helpt idd wel :)

Gaapstengel

Een 502 fout, is inderdaad een "gateway" fout. In principe zijn er een behoorlijk wat mogelijkheden dat dit kan veroorzaken. Je Apache/nginx kan misschien de aanvragen tijdelijk niet meer aan, of de proxy kan het inderdaad niet aan. Ik zou je logs eens controleren, vaak zijn het DDoS pogingen...

Plantje

Een tijdje geleden heb ik ook al een reactie getikt, maar door een issue met de internetverbinding is dat toen verloren gegaan.

In ieder geval: Ja, Gos heeft me hier laatst op gewezen. Toen ik ging kijken was het probleem al weer weg.

Bedankt voor de uitleg William, Peter en Gaapstengel. (Ik had het niet (beter) kunnen doen!)
Ik zou zeggen: wanneer het zich weer eens voordoet test dan de suggesties die hier genoemd worden. Mocht het te vaak gebeuren dan kunnen we eens kijken of we er iets aan kunnen doen. Als het een (poging tot) DDoS is is het lastig. Dat kan ik nu al vertellen!

En net op het moment dat ik deze reactie wil posten krijg ik ook die 502. En dan binnen enkele minuten is deze weer weg. Dat is heel lastig!

Gaapstengel

Quote from: Plantje on February 07, 2016, 22:03:06
Een tijdje geleden heb ik ook al een reactie getikt, maar door een issue met de internetverbinding is dat toen verloren gegaan.

In ieder geval: Ja, Gos heeft me hier laatst op gewezen. Toen ik ging kijken was het probleem al weer weg.

Bedankt voor de uitleg William, Peter en Gaapstengel. (Ik had het niet (beter) kunnen doen!)
Ik zou zeggen: wanneer het zich weer eens voordoet test dan de suggesties die hier genoemd worden. Mocht het te vaak gebeuren dan kunnen we eens kijken of we er iets aan kunnen doen. Als het een (poging tot) DDoS is is het lastig. Dat kan ik nu al vertellen!

En net op het moment dat ik deze reactie wil posten krijg ik ook die 502. En dan binnen enkele minuten is deze weer weg. Dat is heel lastig!


Heb je al eens in je access log gekeken? Eventjes pipen op 502. Dan kun je zien hoevaak deze fouten zijn opgetreden :) nb: cat /etc/logs/apache/{naam bestand} | 502 > 502_log.log

Plantje

Dat zijn dingen waar ik in ieder geval niet bij kan. Bas misschien wel, maar de rest van de moderators zijn ook maar gebruikers van de forum software....met net iets meer rechten hier en daar.

jo flyfishing

Je bent de 'grep' vergeten...;

Quote from: Gaapstengel on February 10, 2016, 11:39:20
nb: cat /etc/logs/apache/{naam bestand} | 502 > 502_log.log
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gaapstengel


Vliegvissers.nl

Voor zover ik kan zien kan ik hier ook niet bij ?!

Gaapstengel

Heb je geen SSH toegang? Als het goed is het zelfde als met uploaden (SCP), alleen dan via putty.

Plantje

Volgens mij doet Bas ook niets aan uploaden. Het domein is er en daar draait de forum software op. Zo een beetje goed omschreven Bas?

Vliegvissers.nl


Gaapstengel

Quote from: Plantje on February 11, 2016, 12:08:50
Volgens mij doet Bas ook niets aan uploaden. Het domein is er en daar draait de forum software op. Zo een beetje goed omschreven Bas?

Automatische updates en dergelijke dus. Helemaal niets mis mee. Waar wordt vliegvissers.nl gehost?  :)

Rena

Ik meen bij one.com in denemarken.