grubs en mayfly

Started by Scaramouche, March 01, 2015, 17:41:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik had op youtube een filmpje gezien hoe je grubs maakt met aan de onderkant herl. Moest ik even proberen en dat werkt heel mooi. Kan niet wachten om deze voor de neus van een statische karper te laten afzinken.


Toen nog even zitten oefenen op meivliegjes. Tot de conclusie gekomen dat ik daar eigenlijk geen goede veren voor heb, maar deze op maatje 16 vind ik toch wel aardig gelukt. De uiteinden van de veer moest ik afknippen omdat hij anders echt te lang was dus de wing is niet mooi maar daar zal hij niet minder om vissen denk ik.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Het ziet er mooi uit . Maar emelten zijn toch geen beesten die een vis snel tegen zal komen, of het moet al zijn dat ze door een tuinierende visser aangeboden worden. ???
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Floor

Quote from: Beertje on March 01, 2015, 19:18:04
Het ziet er mooi uit . Maar emelten zijn toch geen beesten die een vis snel tegen zal komen, of het moet al zijn dat ze door een tuinierende visser aangeboden worden. ???

Dan zal deze het in het westland goed doen met al die tuinders en er zit veel karper  :)

Verder zien ze er goed uit!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

FSCHAMP

Ze zien er inderdaad goed uit.  ::goodjob::

Als tip wil ik alleen meegeven dat ik de grubs iets dunner zou gemaakt hebben en wat betreft het meivliegje, maak deze met een bunchwing en dan kan je de fibers mooi op lengte maken zonder dat je ze moet afknippen.

desalniettemin zullen deze exemplaren zeker vis vangen, neem dat maar van mij aan.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Ik ken een plek waar in het voorjaar duizenden groene rupsen in wilgen zitten die licht over het water hangen. Ik kan me voorstellen dat die daar wel regelmatig in het water vallen. "match the plons" zegmaar  :)

En ze gaan sowieso on een heel scala aan kleuren mee naar Noorwegen. (...pffff nog 5 maanden .... :o )

Bunchwing moet ik even opzoeken, dank voor de tip!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FSCHAMP

#5
Scaramouch,

je knipt het puntje uit een veer (bv. een mallard veer). Je bindt dan de veer in met twee losse wikkelingen op het stammetje en je trekt dan aan de stammetje van de veer en laat de fibers voorzicht schuiven tot ze de juiste lengte hebben en je brengt ze dan recht op en dan heb je een bunch van fibers, bunch wing genaamd, die mooi recht op staan. Je kan deze dan eventueel splitsen met 8-tjes zodat je twee aparte vleugeltjes krijgt.

Of je kan het doen zoals men het hier weergeeft  https://books.google.be/books?id=sswPQ0xH0K0C&pg=PA25&lpg=PA25&dq=tying+instructions+bunch+wing&source=bl&ots=NIWuegKVYi&sig=PgGPj4nrtiVwVGlg4rxqTKT1XN4&hl=nl&sa=X&ei=nGPzVI3SN8LaaI_ngoAF&ved=0CDsQ6AEwBg#v=onepage&q=tying%20instructions%20bunch%20wing&f=false

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Scaramouche

Ah, ik snap 'em, thanks. Wat ik bij deze vlieg probeerde is om met de teruggevouwen puntjes die wing te maken. Maar het wordt inderdaad mooier als ik die wing apart inzet.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10