Quill strippen

Started by HappyFisherman, December 30, 2013, 16:36:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Om zelf quills te maken van pauwenveren kun je verschillende methoden gebruiken. Met een gummetje of met bleekloog kan, maar ik vind dit eigenlijk veel makkelijker:
Stap 1

Zorg er voor dat je de fibers uit het oog van de veer neemt en deze goed nat maakt

Stap 2

Fiber op een plat vlak plaatsen en goed nat houden

Stap 3

Met de nagel van je duim (voorzichtig) vanaf de punt naar de stam wrijven. Je mag best wat druk uitoefenen als die maar gelijkmatig is en ja, het gaat ook wel eens mis en trek je alles doormidden.

Stap 4

De quill in de lengte omdraaien, zodat beide zijden van haren ontdaan kunnen worden en stap 3 herhalen. Soms moet je een quill 2 of 3 keer omdraaien en wrijven, maar dan lukt het meestal wel.

Gewoon proberen, als het mis gaat gewoon nog een keer doen! Pauwenveren kosten geen drol vergeleken bij een zakje quills...

Oh ja, bij het inbinden er voor zorgen dat je het donkere stuk bovenop hebt, zodat dit bij het wikkelen achteraan terecht komt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Goeie Tip Bram. ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger



Sieger

HappyFisherman

Ja Sieger, ga jij je vliegen eens kopen bij Rolf of zo. Nog makkelijker ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Omdat alles wat ik weet van strippen niets, maar dan ook totaal niets met vliegvissen te maken heeft, vind ik vlieg krijgen het makkelijkst  8)!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Mazzelpik die Mickey Rourke, weet net als ik ook vast niets van quills!

Sieger

Quote from: HappyFisherman on December 30, 2013, 17:44:12
Ja Sieger, ga jij je vliegen eens kopen bij Rolf of zo. Nog makkelijker ;)

Zijn me in Duitsland te duur....  8)


Sieger

HappyFisherman

Nee, en 4 euro voor een pakkie steeltjes niet haha!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Dat is bijna de prijs van 1 Duitse vlieg....


Sieger

catchem

Ik heb ze ook wel eens bewerkt met bleek, maar werden ze wel erg teer van. Ik heb een keer bij troutline een zakje polish quill en een paar kleuren van hun eigen merk gekocht. Pas geleden nog een zooitje vliegen mee gebonden en ik merk nauwelijks verschil tussen de twee. Voor die €1,72 voor twee ogen ga ik zelf niet meer rotzooien.

Als het een leuke bezigheid is, blijven doen natuurlijk.