Naaimachine garen versus bindgaren

Started by Beertje, March 29, 2013, 13:03:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Ik zat even in de naaidoos van mijn vrouw te struinen,zag een klosje naaimachine garen,trok er eens aan, mmmm.....best wel sterk.
Maar wat is het verschil tussen dit garen en het bindgaren dat wij over het algemeen gebruiken?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

harry

het verschil weet ik zo niet maar ik gebruik ook welles gewoon naaigaren als ik eens een apart kleurtje wil proberen of zo
als het maar genoeg treksterkte heeft kan je het gewoon gebruiken hoor

Erwin

#2
Naaimachinegaren is vaak te dik vind ik. Ook is het getwijnd en bestaat dus uit meerdere strengen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Dick

IK GEBRUIK GAREN VOOR BRUIDSMODE, TRANSPARANT DUN EN STERK

Beertje

Erwin,i.d.d. het is getwijnt,maar is dat erg.het enige nadeel is dan dat het niet wil splitsen.En het is volgens mij niet dikker dan 8.0 binddraad.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Wiel Sloveniƫ

't Verschil zit waarschijnlijk in de prijs........................... ;D

Beertje

Quote from: Wiel Sloveniƫ on March 29, 2013, 17:21:26
't Verschil zit waarschijnlijk in de prijs........................... ;D
Als dat zo is, dan biedt het perspectief.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rossie69

Dynema.
spliten en lomp sterk voor sommige dan ;)

ben dr wijs mee.

alleen nu de prijs nog hahaha.

:P

Gert

Quote from: speycast on March 29, 2013, 17:46:30
en wie bind er nu nog met 8/0 ?????


Bert, ikke!
En wat is daar tegenwoordig mis mee dan? Waar zou iedereen tegenwoordig dan mee moeten binden? 14/0?

vliegvisgek

Quote from: Rossie69 on March 29, 2013, 17:53:17
Dynema.
spliten en lomp sterk voor sommige dan ;)

ben dr wijs mee.

alleen nu de prijs nog hahaha.

:P

rossie 200 mtr dacht iets van 3 euro

golddigger

Ik gebruik ook 8/0 en 6/0 ::)
Die witte dyneema lijn heb ik wel maar vind ik in sommige gevallen te glad
zeker met kleine vliegjes
Dyneema gebruik ik wel voor de ovm streamers (haakje 2312 #6) ;D
Naaimachine garen heb ik vroeger ook wel gebruikt
Ik vond het nogal pluizen
Maar als vervanger voor een kleur die je niet hebt is het best te doen

Beertje

Tja,zo zie je dat ieder zijn eigen voorkeur heeft.Ik bind nimfen met 6.0,droog 8.0  en streamers met dyneema.
Voor hele tere vliegen heb ik nog spiderwire.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

catchem

Ik vind Ultra thread van UTC erg fijn binden, dit is 70den komt geloof ik overeen met 8/0. Het fijne vind ik dat je het plat kan binden als je het uit laat draaien en strak/scherp kan binden als je het opdraait.

Beertje

Ik heb nogal moeite met het splitsen van de draad.Heeft iemand een goeie tip?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

vliegvisgek

Quote from: Beertje on March 29, 2013, 21:21:24
Ik heb nogal moeite met het splitsen van de draad.Heeft iemand een goeie tip?

ik gebruik er een dubbing naald voor waarvan puntje krom is werkt toppie ;) ;)

Beertje

Ha,naaimachine naald,dat ga ik proberen. bedankt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Naaigaren en bindgaren is in principe het zelfde ,alleen het binddraad is behandeld met was .  Alle bind ( uni tr ) en naaigaren is getwijnt.
Monofillgaren of transparantgaren is getrokken ,dus een draad en niet te splitsen .    Probeer maar eens Gutermann of Madeira garen 120 den , is goed te doen , doe er wel als je klaar bent met binden een laagje was op of olie.  Als het garen pluizig is  is het slecht garen.

De opmerking dat het garen te dik is , het is in zeer veel diktes te krijgen , sorry te koop.  Prijs garen ca 3,40 per 200 mt .

Er is een tabel waar de diktes zijn vermeld van naaigaren naar bindgaren.  Bij naaigaren hoe hoger het nummer hoe dunner de draad.
Wat een bijzonder sterk monofillgaren is ,is garen wat gebruikt wordt in de textiel industrie , ik gebruik het zelf voor de overlock en zoommachine in allerlei diktes te koop , ook in kleur verkrijgbaar.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

Dus Gos,conclusie van jou betoog is:"als je wil kun je net zo goed naaigaren gebruiken."Is dat juist of niet?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

johannes

Bind nagenoeg alles met 6/0 danville bind van haak 6/0 tot 14 met het zelfde bindraad onzin om veel verschillende diktes te gebruiken iets vast zetten gaat heel goed met een paar slagen binddraad dat hoeft niet met dertig slagen

Beertje

Johannes,Weinig binddraad gebruiken,Ja zo is het mij ook geleerd.Maar als je de bindfilmpjes op youtube bekijkt gebruiken ze vele slagen binddraad.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FSCHAMP

Quote from: Beertje on March 29, 2013, 21:21:24
Ik heb nogal moeite met het splitsen van de draad.Heeft iemand een goeie tip?

Ik gebruik een pen (stekel) van een stekelvarken. Vroeger werden ze gebruikt om dobbertjes van te maken. Deze zijn zeer scherp en je splitst er zeer gemakkelijk je draad mee nadat je hem plat hebt gemaakt door hem een aantal keer over de buitenkant van je schaartje te halen.

Grts,

Gino V.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Ik denk, dat ik dan eerst in de dierentuin over het hek moet stappen om er eentje uit z'n kont te trekken. ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Quote from: Beertje on March 30, 2013, 21:09:25
Johannes,Weinig binddraad gebruiken,Ja zo is het mij ook geleerd.Maar als je de bindfilmpjes op youtube bekijkt gebruiken ze vele slagen binddraad.

Ach het is net zo als met beroepsfotografen. Je zou denken dat die wel weten hoe ze de ideale plaat moeten maken maar in de praktijk zie je dat ze soms honderden plaatjes schieten voor die ene foto. Terwijl wij amateurs er een beperkt aantal maken en er toch ook meestal wel een mooie plaat
uitkomt. :) :)
Wat binddraad betreft: Ik gebruik ook maar enkele kleuren. Volgens mij maakt het de vis namelijk niks uit of een vlieg nu met  een geel of groen kopje
is afgebonden. Het maakt maar zo''n klein deel van de vlieg uit. Wil je helemaal geen "last"hebben van de in jouw ogen verkeerde kleur, neem dan lekker transparant garen zou ik zeggen.
Maar iedeeen r moet uiteraard lekker zelf doen wat hij of zij goeddunkt. ja toch?

Sjoerd

FSCHAMP

Je kan ook steeds witte binddraad gebruiken en water vaste stiften om het stukje binddraad te kleuren waarmee je het kopje maakt. Dan heb je steeds de juiste kleur en toch maar een beperkte hoeveelheid binddraad.

Ik gebruik spider web (is wit kleurig) en GSP draad en kleur ze met watervaste stiften, die ook gebruik voor het aanbrengen van vlekjes, streepjes enz.

Grts,

Gino V.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>