foto Tips

Started by Beertje, December 02, 2012, 15:36:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Kunnen jullie me wat tips geven om a:een goede foto van een vlieg te maken en b:hem op het forum Plaatsen.Tot nu toe lukte het me niet zo best.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

kiez

Je moet een toestel hebben waar macro op zit of een macrolens en van af statief een foto maken met een draad ontspanner of timer anders haast altijd onscherpte door beweging.

Gr Kiez

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gert

Macro hoeft niet echt hoor, maar zijn er uberhaupt nog digitale cameraatjes zonder macrostand?

Statiefje is wel handig, of iets anders waar je de camera op kunt zetten. Scherpstellen op het onderwerp is iets wat ik wel eens mis en dan krijg je slechte foto's. Bij wijze van spreken de stoel aan de andere kant van de kamer staat er prachtig op, en ergens op de voorgrond zie je een vage vlek.
Zet een een stuk grijs papier of karton ca. 10 cm achter de vlieg. Flitsen mag, maar kijk even of het resultaat goed genoeg is. Anders je lampje die je ook voor het binden gebruikt boven je vlieg zetten.
En als je dan een knappe foto van je vlieg hebt: croppen! Oftewel alles eromheen erafsnijden met een bewerkingsprogrammaatje. Paint voldoet al, en die zit standaard in Windows volgens mij.

Plaatsen: de meeste gebruiken Photobucket.com. Ikzelf ook....
Hier een voorbeeldje van zoals hierboven beschreven:



Hoop dat het bee(r)tje lukken wil ;)

Groet,
Gert

Gert

Ja klopt Bert, zit ook wel een macrostand op. Maar het ging me met name om het croppen, dat heb ik bij deze ook moeten doen. Brandpuntsafstand was 18 mm volgens de ëigenschappen". Kun jij dat ook allemaal zien?

Als je op die afstand flitst, flits ie ten eerste ernaast, en ten tweede te fel.

BV

Big Bert is watching us  :)

Beertje

Mannen,bedankt voor de tips.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.