Welke vliegen en welke materialen zijn hiervoor nodig?

Started by Bekeerling, January 14, 2013, 13:13:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bekeerling

Ik wil me als beginnend binder graag richten op zo'n 5 verschillende vangende vliegen voor voorn, winde en dat soort vissen.
Zouden jullie eens een aantal van jullie favoriete droge vliegen willen posten met daarbij geschreven welke materialen ik daarvoor nodig heb?
Ik wil binnenkort namelijk een bestelling plaatsen ergens en dan zo veel mogelijk in 1 keer bestellen.
Sowieso ga ik voor de red tag droge vlieg.
Alvast bedankt voor de adviezen  :D

HappyFisherman

De Red Tag en Pheasant Tail die jullie zaterdag ook geoefend hebben zijn prima vangers. Probeer ze eerst eens op verschillende haakgrootte te binden (12, 14 en 16). Series maken van 5, zodat je gevoel gaat kweken voor je gereedschap, materiaal en verhoudingen. De vliegen die je niet goed genoeg vind kun je daarna met een keukenmesje weer kapot snijden en de haken opnieuw gebruiken.
Met hetzelfde hackte materiaal kun je ook prima Palmers maken, goed voor op winde (heb ik gehoord :) )

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Canadian_Streamdance

#2
hele goeie tip van Bram! inderdaad lekker simpel beginnen met red tagjes stoeien kunt zelf een keer ander kleurtje gebruiken ik heb er bijvoorbeeld met oranje staartje en bruine dubbing als lijfje en op verschillende haakmaatjes.
als je de feeling een beetje hebt kun je gaan experimenteren met palmers, goudkopjes, cdc vliegjes enzovoort.
een aantal van mijn simpele vliegjes zijn:

1.red tag en varianten( droog, nat ,goudkop )
2.pheasant tail nymph ( originele kleur en int rood )
3.zwarte en bruine palmers ( zijn gewoon volledig gehackelde vliegjes van de haakbocht tot het haakoog over een dubbing lijfje.
4.Een droog foam kevertje en miertje
5.CDC F fly ( heel simpel te binden en ook bekend vliegje )
6.Black gnat (
7.hazenhaar  vliegje ( verschillende variaties - met of zonder goudkopje ) ofwel the hares ear heet die geloof ik
8. schrimp ( garnaaltje ook in verschillende kleuren maten en variaties )
9. kleine blobs/ streamertjes ( met wat chenille en wat marabou )
10. parachute vliegjes ( iets moeilijker te binden maar met wat oefening zeker te doen!
11. en nog een heel scala aan goudkopjes / nymphen in zelf gemaakte creaties of ook van internet.
een leuk boek is de fly tying bibel! heb die nog wel digitaal staan ergens als ik hem vind stuur ik hem door!

ik vind dat je gewoon vanalles kunt maken en variƫren maar met een aantal simpele beginners vliegen die overigens allemaal vangen kun je in de meeste omstandigheden zeker terecht!
zoek eens op youtube daar vind je ook heel veel patronen in mooie filmpjes waarbij ze de materialen op voorhand of erna laten zien of opsommen!

veel plezier en succes!!

catchem

Parachute vliegje. Je hebt wat dubbing, antron yarn en hackle nodig. Verder Pheasant tail nymph (fazant staart, koperdraad, pauw herl of dubbing. Wel verschillende grootte en kleur. De Pheasant tail heb ik bruin, zwart en olijf in haakmaat 12, 14 en 16. Parachute vliegjes heb ik in zwart, beige en licht olijf in haakmaat 12, 14 en 16. Bij de PT maak ik ook vaak het lijfje van een turkey biot. Vind ik er mooier uitzien, maar wel een stuk lastiger te binden.

Ik denk dat je met fazanten staarten, hackles, dubbing (ik heb 2 soorten in verschillende kleuren, 1 soort voor droog en 1 soort voor nat en elk in 12 kleuren), pauwen herl, binddraad, koperdraad en antron yarn al een heel eind komt. Voor de verzwaring zou je nog wat goudkraaltjes en looddraad erbij kunnen hebben.

Koen


Bekeerling

Bedankt voor de tips!  ;D Heb ik zeker veel aan, ook die filmpjes zijn ideaal  :)

Patrick(WF)

En koop wel kwaliteit hackles. T liefst Whiting. Kost wel geld, maar je
heb er zoveel plezier van als je goede hackles heb. Kijk eens bij de
sponsoren wat die te bieden hebben.
Groet Patrick

maurice

met de volgende dingen kun je veel verschillenede vliegen halen.

antron yarn, fazantstaart, pauuwfibers, heardubbing verschillende kleuren, koperdraad, tinsel goud en zilver,hackelveertjes, sealdubbing zwart, goud of tungstenkoppen, microcelline zwart en rood, cdc naturel, zwarte foam en flos (zwart, rood en groen) voor simepele vangende nimpfen.

hier mee kun je verschillende soorten drogevliegen en nimpfen maken.
droog,
Red tag, Palmer, Palomino, schietmot, zwart kevertje, en klinkhamertjes allemaal vliegen die vis vangen.
nimpfen,
Red Tag, PT, en gewone simpele nimpf met flos boddy tinsel ribbing.

neem verschillende haakmaten en je komt er wel.
Palomino het liefst op een # 16 dunne draad shrimp haak.

net als de droge vlieg neem daar voor wel haken die voor de drogevlieg bedoelt zijn en geen nimpf haak,
deze zijn zwaarder en zullen de vlieg vaak laten zinken.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Patrick(WF)

Groet Patrick

Bekeerling

Heb em gelezen en beantwoord Patrick, hartelijk dank   :)
Iedereen bedankt voor de hulp, ik waardeer het zeer!  ::top::

A.de Vries sr

Dit zijn mooie draadjes info voor de beginners. Thanks
Arie