Ieman de rena wel eens bevist?

Started by JEVDE, November 27, 2017, 14:57:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Ik overweeg volgend jaar eens niet naar Glomma te gaan maar naar de Rena. Iemand ervaring met het vissen in de Rena? Ervaring met Rena fiskecamp?

Jan

Lijkt me ook saai als je toch in de buurt bent om alleen maar in de Glomma te vissen.
Rijdt tussen Tynset en Rena iets naar het oosten en je kunt je uitleven. Overal zit vis, maar gelukkig is het geen "put en take" waar ze op het moment dat jij er bent wat vis in smijten. Je zult dus zelf op zoek moeten op het moment dat jij er bent en laat ik dat zoeken en struinen nu het mooiste van het vliegvissen daar vinden.
Tuurlijk kun je voor een (deels)gespreid bedje komen op één van de campings waar ze je wel naar een misschien op dat moment betere stek zullen sturen.
Een goede topo kaart is handig als je zelf wilt zoeken, vooral laat bij de borrel en dan vol spanning heel even slapen en mocht het niet direct lukken, lekker dromen en volgend jaar verder zoeken. Zo heb ik in meer dan natuurlijk 1 jaar mijn stekken gevonden en die zijn niet om aan de grote klok te hangen ivm. de huideige commerciële belangen en mogelijkheden.

henkverhaar

Zoals hierboven gezegd - overal tussen de Glomma en de Zweedse grens, iig vanaf Røros in het noorden tot Rendalen in het zuiden, vind je prima viswater. Een paar voorbeelden: Unsetåa, Hola, meren van Hodalen, Langsjøen, Sømåa, de Sømåkvolvet meertjes, Tufsinga, Isterfossen, Isteren, Galtsjøen, Engera, Trysilevla. En dan noem ik alleen de wateren waar ik zelf op gevist heb. Er is nog zoveel meer...

Troutbuster

"Petri Heil"


Beertje

Waar is ons lid Rena gebleven? Heeft hij bedankt als lid? Hij heeft daar n.l. gewoond en gevist!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Inderdaad een schitterende video Jan daar krijg je het helemaal warm van maarrrrrrrrrr dan moet je er waarschijnlijk zijn op het juiste tijdstip en lokatie en dat wordt dan dus ff zoeken. Ik ben benieuwd hoeveel vv'ers, forummers, dit op deze wijze ervaren hebben. Ik ben er wel (kort) geweest maar kon ze niet vinden. Zoals gewoonlijk een afgelegen spot waarschijnlijk.

Gerrit59

Quote from: Beertje on November 28, 2017, 12:01:21
Waar is ons lid Rena gebleven? Heeft hij bedankt als lid? Hij heeft daar n.l. gewoond en gevist!

Volgens mij heeft hij zijn account opgezegd.
Voorzover ik weet woont hij er nog steeds....

Hans-oet-remunj

#7
Quote from: JEVDE on November 27, 2017, 14:57:58
Ik overweeg volgend jaar eens niet naar Glomma te gaan maar naar de Rena. Iemand ervaring met het vissen in de Rena? Ervaring met Rena fiskecamp?

Een beetje. Op nogal wat plekken in de Rena is het lastig waden (indien je verder dan een paar meter van de oever wil komen).  Of dat speficiek voor de locatie was weet ik niet, wel dat dit issue ook al aangegeven werd op diverse sites.  De benedenloop heeft koud water en komt relatief laat in het seizoen op stoom.

Jan

Quote from: Bone F on November 28, 2017, 13:43:43
Zoals gewoonlijk een afgelegen spot waarschijnlijk.
Valt wel mee, maar in feite is het gedeelte tussen het meer Løpsøen en de samenvloeiing met de Glomma gedurende een groot deel van het jaar niet meer dan een hoog, breed en hardstromend afvoerkanaal. Leuk om misschien als beginner een keer te zijn geweest, maar verder niks voor mij om lekker ontspannen te kunnen vliegvissen. Noordelijk van Deset is nog heel veel ander en afwisselend viswater.

JEVDE

Quote from: Troutbuster on November 28, 2017, 10:20:07
Zie hier,

Leuk filmpje over de Rena.

onze trip van 2016

Gr

Jan


Beste troutbuster, dank voor dat filpmje, dat geeft wel een hele mooie impressie!

Jan

Quote from: Troutbuster on November 28, 2017, 10:20:07
Zie hier,

Leuk filmpje over de Rena.

onze trip van 2016

Gr

Jan
Nooit geweten dat dat dit jullie vistrip van 2016 was.
Ook nooit geweten dat jullie een onderdeel zijn van het Noorse "filmspot" en altijd alles met GOPro's filmden.
Petje af hoor, een mens is nooit te oud om te leren . . . . .

Twan

Forumlid Rena heeft hier geen account meer. Hij is door persoonlijke redenen hier niet meer actief. Op het forum kan je wel vinden waarom...
Jammer, maar helaas. Hij heeft me wat tips gegeven over het vissen op de Rena toen ik er afgelopen jaar begin Juli naartoe ben geweest voor 2 dagen. Jammer dat het zo moet. Hij is erg behulpzaam. We hadden 3 dagen gepland, maar het zijn er 2 geworden.

Wij hadden vorig jaar hetzelfde idee, om een keer wat anders dan "alleen" de glomma te vissen. Uiteindelijk is het toch veelal glomma geworden :-). Goede visserij gehad wederom :-)

Dus wel wat ervaringen op de Rena maar niet heel veel. Onze ervaringen zijn dat het er erg taai kan zijn en dat het geen makkelijke rivier is. Een rijk insecten leven. Moeilijker waden. Alleen langs de kanten. Het stroomt er niet erg hard en het water is erg helder.  Het is geen rivier met aantallen, maar wel met zeer mooie/kwaliteit vissen.

Wij hadden 2 vissen gevangen met 2 man in 2 dagen. één bruine en één vlagzalm. Niet veel dus. De mensen die we gesproken hadden en die er vaker kwamen hadden ook weinig tot niets.

Mijn mening is dat doordat het water er zo langzaam stroomt en het water zo helder is, dat de vis "meer" tijd heeft om de vlieg te inspecteren en daardoor meer kieskeurig is. Zelfs op plekken waar meerdere vissen stegen kon je de vlieg keer op keer presenteren zonder dat deze genomen werd. Alleen wanneer de vlieg voldoet aan de vorm, de maat, eventueel de kleur en presentatie van de omliggende insecten nemen de vissen de sporadisch "jouw" vlieg.

De wind was ook erg aan het draaien die dagen dat wij er waren. Ook waaide het soms erg hard. Dat werkte ook niet echt in ons voordeel. Noorden wind betekend dat het warme oppervlakte water van Storsjøen in de Rena stroomt.

Er zijn twee belangrijke tijden in de Rena, half juli - half augustus en half augustus - september
De eerste periode kan je zien als forellen tijd en de tweede als vlagzalm tijd, gelukkig weten de vissoorten dit zelf niet.
De Rena is bevisbaar van circa begin juli tot eind september (+-) afhankelijk van de gesloten tijd.
Alles afhankelijk van weer en wind, houdt er rekening mee dat het erg druk kan zijn in de zomervakantie.

Juni kan goed zijn, maar dan is het meest streamer en nymph. Begin juli kan er goed zijn op de droge vlieg, maar is erg onzeker.

Vissen zie je regelmatig in het water staan.

Wat ik niet weet, maar wel gehoord heb, is dat er 's nachts dicht tegen de kant (20-100 cm) zeer grote forellen staan.

Ik hoop dat dit je helpt in het maken van je keuze.




JEVDE

Beste Twan,

Dank voor je reactie en eerlijke antwoord. Dat helpt zeker! Ook minder goede ervaringen zijn juist welkom. Ik ontdek graag nieuwe plekken maar heb ook wel eens een visvakantie meegemaakt waarbij ik (vrijwel) niets ving en dat is in alle eerlijkheid toch niet fijn. Hoe mooi de omgeving ook is. Er zijn veel mooie filmbeelden op internet te vinden, van (semi-)profs die de mooiste vissen vangen, maar dat komt toch niet altijd overeen met de werkelijkheid als je er zelf eens gaat vissen. Dus ook dat soort dingen hoor ik graag.

jevde

Twan

Precies wat jij schetst was voor ons de reden om wat eerder te verkassen. Ook al is alles eromheen omgeving etc. mooi, je wilt toch een visje vangen 😁

Er zullen vast mensen zijn die juist goede ervaringen hebben, maar onder onze omstandigheden zat het niet mee.

Ik had het ook niet willen missen.  ;D dus geen spijt dat ik er ben geweest.