Zeebaars

Started by Ben Tabak, June 24, 2016, 21:46:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Ben Tabak

Wat er met de Fint aan de hand is weet ik niet....

Vorige week zaterdag nog in overvloed gevangen, daarna...bijna niks meer, een enkele nog.
Omdat elk nadeel zijn voordeel heeft, dus maar achter de de zeebaars aan vandaag.
En dat is uren maken maar na eerst een beste te hebben verspeeld, na 5 minuten losgeschoten, uiteindelijk de eerste echt fraaie van dit seizoen!

Geen echte "beer" maar ben er blij mee, 56 cm:



Vangze!

Ben

Twan

Mooie vis Ben! ::goodjob::

Bone F

Ik vind 'm groot zat, mijn dag kan niet meer stuk met zo'n vis. Inderdaad is het een beetje raar gesteld met de finten. Agelopen week heb ik ook een poging gedaan en dat viel ook tegen en ik was zeker niet de enige. Ervaringen delen op dit forum geeft misschien een idee waarom het niet zo best gaat. Het kan natuurlijk ook een incidentele slechte dag zijn.

Joost S.

Gave vis hoor. En Ben, dat je soms geen idee hebt waar ze zitten, of ineens overal te vangen zijn....

Dat maakt vissen juist zo mysterieus en mooi.

Als dat mijn 1ste zeebaars wordt, dan ben ik in mijn nopjes,  ::goodjob::.

Ben Tabak

De enige verklaring zou het, nog altijd, erg vuile water zijn in de Waterweg.

Maar, dat was vorige week al zo en toen was het echt super met de Fint.

Wie het weet, mag het zeggen...

Grt. Ben

Menno_siemensma

Wellicht zijn ze wat van de leg door het weer, ergens anders heengetrokken, ze trekken ten slotte de rivier op om te paaien geloof ik? Maar zo'n zeebaars maakt dat meer dan goed, dit slag vecht al geweldig goed!
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak

Klopt Menno, baarzen van dit formaat zijn beresterk en geweldig om te vangen!
Morgen maar weer "op jacht".

Grt. Ben

FSCHAMP

Ik vind het een beste vis hoor Ben.  Ik ben al tevreden als je zo'n exemplaar op een visdag kan verschalken.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JB

Zouden afgelopen weekend al tevreden zijn geweest als we een aanbeet gehad hadden :D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Ben Tabak

Vanmorgen net even een paar uurtjes tijd maar helaas van net na afgaand tot net voor opkomend tij. Hartstikke dood tij dus en normaal dus gewoon niet goed!
Maar ja, één keiharde aanbeet en een mooie dril later wel een baars van 57 cm....
Moraal van het verhaal: als je niet gaat weet je zeker dat je niets vangt!



Gewoon gaan dus.

Grt. Ben

FSCHAMP

Groot gelijk Ben en schitterende vis.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Floor

Van zo één hoef je er ook maar 1 te vangen om een mooie dag te hebben!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

Prachtvis! Ik had er vandaag ook een aantal op de spinhengel op een stek waar je niet kunt vliegvissen, maar zo'n buffel zat er niet tussen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

MarcelN

en dooie vis :'(

FSCHAMP

Marcel,

hoe weet jij dat dit een dode vis is?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Ik denk het ook waarschijnlijk richting》 ::bbq::. Volkomen legaal en toegestaan maar ja wel jammer van zo'n prachtvis. Maar ik denk dat er maar 2 zijn die het echt weten, de vis en de vanger  :(
Morgen ook maar weer eens een poging wagen in het IJmondgebied.

Ben Tabak

Tsja, met het gevaar af geketterd, gevierendeeld of gekielhaald te worden....ik beken dat deze vis respectvol ontzield is.
En dat doe ik een paar keer (niet meer!) per jaar.
Ik zou ook wat van die, inmiddels dit jaar gevangen, zeven en een halve ton baars van de staand want vissers in het Europoort gebied kunnen aanschaffen want ik vind baars gewoon heel erg lekker.....maar zou dat niet erg dubbel zijn?
Grt. Ben

Scaramouche

Ik gun mezelf elk jaar in principe ook 1 zelfgevangen zeebaars (alleen vang ik nooit maatse dus tot nu toe is dat strikt theoretisch  ::) ). Vind dat dat ook moet kunnen, net wat Ben zegt, wat er in die netten zwemt daar kunnen de kantvissers nooit tegen op.

Ik begrijp trouwens dat er bij IJmuiden op dit moment heel strikt wordt gehandhaafd; een groepje massamoordvissers dat alles de kop in tikte, inclusief baarsjes van 20cm, is vorige week eens goed door de mangel gehaald. Die deden er ook alles aan om zich in de nesten te werken: geen ID bij zich hebben, werd ook voor bekeurd, daarna werden ze bij hun auto nogmaals aangesproken want ja, geen ID is dus ook geen rijbewijs bij. Niet wegrijden tot iemand een geldig rijbewijs kwam brengen en dan constateren dat er valse namen waren opgegeven ... Per persoon alle visspullen inleveren en 500-600 euro per persoon armer.  :o
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JB

Naar mijn mening....
Voor die paar keer per jaar zeg ik ook, eet smakelijk :)
Moraalridders hou je overal :D , die doen zelf nooit iets wat niet door de beugel zou kunnen hahahahaha
En zoals al gezegd tegenover de beroepsvisserij is dit procentueel te verwaarlozen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Menno_siemensma

Er is besloten dat voor 2017 GEEN enkele zeebaars mag worden meegenomen, beroeps dan wel sportvisser. Zag het laatst voorbij komen op Facebook van svn geloof ik. Goede zaak al zullen er ook mensen minder blij mee zijn. Ik ben het er volledig mee eens een keertje een vis die maats is mee mag worden genomen maar die holbewoners die dus alles wat maar gevangen wordt mee nemen verkloten het weer samen met de beroeps visserij voor de rest...
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Ben Tabak

Klopt Menno:

"De Internationale Raad voor Onderzoek der Zee (ICES) adviseert voor 2017 een totale stilleging van elke vorm van zeebaarsonttrekking."

Is nog zeker niet zo ver, maar dit wordt geadviseerd.

Jammer, maar daar heb ik dan vrede mee omdat dan ook de beroepsvisserij wordt gestopt. Maar daar zal nog wel wat discussie ontstaan.

Grt. Ben

wh82

Lastig verhaal. Zelf ben ik wel helemaal gestopt met het eten van Paling en Kabeljauw. Zeebaars eet ik alleen in restaurants, misschien dat dat de volgende vis wordt die gaat afvallen.
Twijfel ook weleens over zalm. Het is min of meer bewezen dat ook gekweekte zalm slecht is voor de wilde zalm. Dus geen wilde zalm, geen gekweekte zalm? Op dit moment lijkt biologisch gekweekte zalm uit Schotland een aardige keuze..

Als je nog verder gaat kijken: Koe schijnt slecht te zijn voor je darmen (hemoglobine + nitriet).

Vegetarier worden lijkt me ook niks, middels empirisch onderzoek vast weten te stellen dat het slecht is voor je humor en je fysieke gesteldheid... ::lol:: Misschien toch botjes uit het OVM gaan halen  ::lach::


Menno_siemensma

Quote from: wh82 on July 04, 2016, 13:26:38
Lastig verhaal. Zelf ben ik wel helemaal gestopt met het eten van Paling en Kabeljauw. Zeebaars eet ik alleen in restaurants, misschien dat dat de volgende vis wordt die gaat afvallen.
Twijfel ook weleens over zalm. Het is min of meer bewezen dat ook gekweekte zalm slecht is voor de wilde zalm. Dus geen wilde zalm, geen gekweekte zalm? Op dit moment lijkt biologisch gekweekte zalm uit Schotland een aardige keuze..

Als je nog verder gaat kijken: Koe schijnt slecht te zijn voor je darmen (hemoglobine + nitriet).

Vegetarier worden lijkt me ook niks, middels empirisch onderzoek vast weten te stellen dat het slecht is voor je humor en je fysieke gesteldheid... ::lol:: Misschien toch botjes uit het OVM gaan halen  ::lach::
Ik vind dat sowieso de max aantal mee te nemen vissen voor sportvissers drastisch omlaag moet, voor welke soort dan ook, ook in de zee gewoon een paar vissen maximaal, waarom moet je de heel vriezer volgooien met vis? Ja je hebt wat geld bespaart maar over x jaar is er helemaal geen vis meer te vangen als iedereen dat doet... lekker terug en alleen eentje mee die je die dag nog of volgende dag op eet of als een vis het terugzetten toch niet zal overleven door verkeerd gehaakt etc.  Als de beroeps nu ook eens goed aangepakt worden en gewoon harde quota krijgen die lager liggen dan de aanwas van nieuwe vissen, dan kunnen we misschien langzaam terugkomen op visstanden zoals je 50-100 jaar geleden waren al zie ik dat nog steeds somber in... :-\
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MarcelN

off-topic, de fint heb ik weer erg goed gevangen op een apart stekkie ;) succes Frans :)