Hilcara vissen (Tenkara Style) vissen zonder reel

Started by Hilco, May 08, 2012, 21:34:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

oh ja en door die paraplu vorm de andere kant op ziet het er ook heel logisch uit.
haakje hangt er keurig onder , als de vis van onder aanvalt is haken bijna gegarandeerd.

catchem


Hilco

Quote from: catchem on May 23, 2012, 10:49:25
Op marktplaats staat nu ook een Tenkara hengel te koop.

http://link.marktplaats.nl/562850046

Dank je voor de tip!!
ik heb al diverse meldingen gehad van forumleden die mij wezen op deze advertentie. allemaal erg bedankt.
Maar................ik heeb geen fïnanciën vrij en bovendien ben ik nog lang niet uitgevisd met mijn "hilcara "hengels.

Volgens mij is het trouwens niet 1 hengel maar zijn er meerdere te leveren. handelaar wellicht?

maurice

Quote from: Natte vlieg on May 15, 2012, 01:31:14
Zo een net idd Hilco, maar dan wel met rubber mazen.

Maar eigenlijk wil ik weten welk schepnetje in de video wordt gebruikt, want die wil ik graag.

http://www.maxwellandstrike.nl/schop/index.php?page=details&prod=1071&cat=105&group=71
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco


Hilco

Op de forumdag in west Friesland veel azende karpers gespot op 15 meter uit de kant.............

Sta je dan met je Hilcara hengeltje..............

Dan maar de #6 met reel gepakt............

conclusie in kleine wateren en bij het kantvissen gaat Hicara prima .

Op grote wateren is het dus beetje kudt .........

Joost S.

#56
Ja Hilco, dat is idd minder.  :D Het is echt voor wadend vissen en voor die smalle watertjes denk ik.

Het lijkt me best leutig hoor.

En ik zat zelfs al mee te denken voor je. Als je nu een telescoophengeltje neemt, daar top van af zagen. En dan aan de achterkant de dop eraf draaien. Nu daar je vliegenlijn door heen doen, helemaal naar de top en er door heen, net zoveel als je nodig hebt.

En dan bij de achterkant doe je de vliegenlijn vast maken aan van die stevige wekkerring elastieken, die lange rode dunne. Topje netjes afwerken, dop achterop draaien. Dan heb je dat je vliegenlijn wel heel je hengel belast. En je hebt een mooie ''buffer'' als er een grote vis op knalt door de elastiek.

Is dat misschien een idee? Zat zelf er ook aan te denken zoiets te maken. Gewoon voor de lol.

Gerrit72


Helemaal top hoe iedereen meedenkt over de Hilcara visserij.
Tijdens lezen, ga je dat automatisch zelf dus ook doen ;D.
Misschien ga ik ook maar eens aan het knutselen (tbv de lunch-visserij ;)).

Hilco doorgaan...vooral doorgaan!

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Het nadeel van het gebruiken van een telescoop hengel is dat die hengels"zich niet laten "laden"

Als je met een vlieg hengel de lijn achter je strekt en de hengel voorwaarts zwiept gaan de greep naar voren
en de rest van de hengel zwiept daarna  mee dezelfde kant op en vuurt de lijn dus af.

een gewone telescoop hengel doet dat niet , bovendien is hij veel te zwaar om van onderen vast te houden.

Uiteraard allemaal uit ervaring ondervonden met een 4 meeter telescoopje ok zonder laatste deel.

Joost S.

Ok, dat is idd wel iets waar de hengel toe in staat moet zijn. Nou, we denken verder, ;-).

Hilco

soms moet je gewoon doen en achteraf denken ( waarom het niet ging  :P)

Laat niet weerhouden om gewoon een vlieg aan je vaste hengel te hangen onder je dobber...........

fly only

Beste Hilco,

Zelf vis ik nu circa 1,5 jaar zo af en toe met een tenkara hengel van 3.90/4.20. Leuk voor erbij. Goed te doen vanuit de kant. Waar ik vis kan ik wel een beetje waden. Wel zo handig. Het enigste nadeel dat ik ondervind is het vissen bij wind. In geval van wind vis ik dan ook lekker met een vlieglijn. En de lange hengel wordt toch wel wat zwaar als je achter elkaar doorvist. Maar dit is waarschijnlijk gewenning dat ontbreekt. Ik vis voornnamelijk op stilstaand water in nederland. Volgens mij komt deze visserij het beste tot zijn recht op de rivier. Gelukkig mag ik dat over een week uitproberen. Wat ik wel wat moeilijker vindt is om met deze hengels "leven" mee te geven in bijv. een nimf die je aanbiedt. Met een westerse hengel draai ik "achtjes". Met tenkara haal ik het uit mijn top. Maar met deze beweging haal je je hengel iets op en neer. Dit is ook vermoeiend voor je onderarm. Hoe doe jij dat?

groeten,
A.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Hilco

een tenkara hengel van 4.20 mtr is naar mijn mening alleen leuk in een stromende rivier waarjemidden in kan staan .

Vandaar dat ik mijn eigen hengel heb ge/ver maakt.

3 mtr is het uiterste anders zit je direct overal in de bomen takken.
ik vis altijd met een vliegenlijn ter lengte van mijn hengel met daaronder leader en tippet.
Zodoende kan je dus met je eigen bekende techniek (rolworp of 1 x falsecast) vissen gelijk aan een normale vliegenhengel.
ook voorkom je dat de boel zo veel te zwaar wordt.

Enkel het landen is wat onwennig, omdat je de laatste 2 meter met de hand moet doen.  soort handlijnvissen.

Het leuke is nu dat je niet meer met het werpen bezig bent , maar enkel het vissen, het kijken en het laten bewegen van je vlieg.
gewoon achtjes draiien is dus ook mogelijk.

Ik zal zelf dus nooit een echte tenkara hengel kopen (ook als is ie maar 139 euro)  want daar heb ik hier in nederland geen voordeel van.

Misschien met je met die lange hengel toch met een soort van vliegenlijn werken en desnoods dubbelhandig gaan vissen.


fly only

vliegenlijn? welke aftma? 0,1,2? achtjes draaien? Ik zag je toch lilians monteren. Hoe kun je dan achtjes draaien?
Ik heb nu een hengel van 3 meter incl. topoog in gedachte, waarmee je zelfs kan dubbel strippen met één valse worp naar achter.
Klopt dit beeld?

groet,
A
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Hilco

Het expiriment met de lilians is mislukt , die braken af.

in plaats daarvan heb ik nu een koperen topoog.  1mm dik koperdraad van binnen uit door gevoerd en buiten in en oog gebogen.

Ik gebruik de laatste 3 meter van een wf5 lijn.

nu kan je met de hengel omhoog of zijwaart te bewegen actie in je nymph brengen .

meestal werp ik schuin weg , met een zijwaartse beweging sleep ik dan de nymph naar me toe , en dan met de hengel steeds hoger "strip ik de boel binnen.
90 % van de aanbeten gebeurt vlak voor de kant.

Met een droge vlieg zet ik de vleig uit met een rolworp en laat hem dan driften , wel de slag uit je lijn halen alnders ben je te laat met aanslaan.

opzich allemaal niet zo heel verschillend van het gewone reel vissen .


fly only

Ik vind jouw initiatief interessant. Ik heb dit artikel diagonaal gelezen en weet niet precies wat er al gediscuseerd is.
Ik heb geen tijd om mij met hengelbouw bezig te houden maar wat vindt je van het volgende idee;

Neem een stevige tenkara usa hengel, yayame. 7:3. Of beter; in het kader van een betaalbaar experiment een goedkoop telescoop hengeltje. Verwijder het topdeel (als nodig 2!). Lijm op het tweede bovenste deel een topoog. Hengel is dan gereed. Vis deze met een lijn die er op past, afhankelijk wat lekker gooit. Bijv. #1, 2 of 3. Vis dan met een lijnlengte van 2 of 3 maal de hengel, plus leader en tippet. Mijn idee hiermee is de mogelijkheid om de lijn te laten schieten als je verder wilt vissen. Je lijn houdt je dus in je hand en waar het kan op het water of op het gras. Net zoals westers vissen. Het zal, denk ik, ook meer ruimte geven om bijv. Achtjes te draaien om je nimf of natte vlieg binnen te halen. Hoef je je hengel niet te bewegen en kun je ontspannender vissen. Wat vindt je ervan?

Groet,
A.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Hilco

De truuc met de telescoop hengel heb ik al geprobeerd;  het is en blijft een stijve panlat en er is totaal niet mee te werpen.

Als je met een lijn in je hand en een top oog wilt vissen dan kun je net zo goed je normale vliegenhengel gebruiken zonder reel.
Ik denk dat dat te ver afdwaalt van de tenkara methode.

Je hebt met tenkara visen nu eenmaal een maximale rijkweidte daar leg ik me gewoon bij neer.  waden is dan een optie .  gewone laarzen levert soms ook al voldoende resultaat.

We hebben trouwens tegenwoordig een heuse nederlandse Tenkara (web) winkel gerund door een lieftallige enthousiaste dame.


Rossie69

in samen werking met ?

of is dit een nl winkel ?

Hilco


fly only

Ok. Helder antwoord. Je bent inmiddels al ver gevorderd met je expiriment. Mijn conclusie is dat we bergbeekjes missen. Hierbij moeten we concessies doen door in stil water te vissen. Waar ik woon heb je een aantal weteringen met hoog en breed riet aan de kant. Veel plompeblad in het water. En.....ruisvoorn! Dan is zo'n lange hengel best een uitkomst. Met zoveel plompeblad blijft mijn vliegenlijn vaak hangen, mede onder invloed van wind. Met een tenkara hengel houdt ik mijn lijn van het water en dus blad af! Mijn techniek is veel werpen en je vlieg het oppervlak laten raken. Bij nimfvissen vis ik altijd verzwaard. Zodat het tempo erin blijft. Zomers zijn insecten toch veel actiever en de vis ook!
Veel succes met je expiriment,zover er nog te ontdekken valt. Ik hoor het wel.

Groet,
A.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Gerrit72


Hilco, heb je niet veel losschieters bij het aanslaan? Gisteren heb ik voor de grap geprobeerd mijn normale 4# hengel als Tenkara hengel te gebruiken (dus lijn op hengellengte en er niet aankomen). Werpen ging makkelijk, maar ook al sloeg ik zo subtiel mogelijk aan, ik had meerdere losschieters. Vervolgens weer strip-strike gedaan, toen ving ik weer als vanouds.
Mogelijk dat een 'echte' Tenkara hengel een soepelere top heeft, maar omdat je orginele vlieghengels gebruikt zat ik me dus af te vragen of het niet veel losschieters opleverd.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco

Ik ben geen echte vliegvisser van origine, dus de hele "strip and strike " techniek gebruik ik niet .

Ik sla altijd aan met de hengel zelf.

Maar het meerendeel van de aanbeten op diepte heb ik helemaal niet door en "overkomen" mij;
Ik sleur de nympf rustig naar binnen en ineens gaat de boel niet verder en hangt er een vis aan .(of ik zit vast)

het echte aanslaan hoef ik aleen bij droge drijvende vliegen  , maar ook daarbij haakt 80% van de visjes zichzelf omdat je aan het slepen  bent en er dus altijd contact is met de vlieg.

enkel bij de piepkleine alvertjes sla je vaak mis, en soms als ik raak sla heeft de alver direct 3 seconden airtime  ;D


Hilco

ik heb last van acute Tenkara jeuk ............. :-X

BV

Lange stok gebruiken om te krabben, best langs het water!

Team

Quote from: Hilco on November 10, 2012, 22:10:14
ik heb last van acute Tenkara jeuk ............. :-X

Komt dat je de hele dag plafonds hebt staan witten met zo,n tenkarastok
NUNC  AUT  NUNQUAM