<<< Herfst is onderweg>>>

Started by harlin, September 25, 2012, 00:37:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harlin

De laatste 5 visdagen/avonden

Nu het flink waait toch maar weer eens een stukje schrijven.
De pannen waaien het dak nog niet af, maar om nu te gaan vissen is ff geen optie, al had ik er strijd van om niet met de streamer op pad te gaan.
Zo anders was het de afgelopen 5 dagen.
Afgelopen woensdag de 19e na een vroege maaltijd toch maar weer eens proberen bij Broekerhaven.
Ben er heen gegaan met het idee dat het toch niets zou worden want de vangsten op het grote water  wordt toch minder zo langzamer hand.
Het was vrij rustig weer, mooie wolkenvelden hingen in de lucht.
                                                                 
Stond meer  om me heen te kijken dan dat ik op m'n visserij lette.
De kleuren veranderen snel,





Was de verkleuring niet voor me, dan was het wel naast me.
                               

Boten worden opgelicht door de zon, op de achtergrond een bui.



Achter me de veroorzaker van het mooie licht van deze avond:

Het was een mooie avond, maar heb evengoed flink genoten van een visloze avond.

De volgende dag kwam ik uit het werk, vond het geen echt visweer, in gedachten had ik al een vrije avond in gedachten,
maar er stond een spinvisser bij de inlaat die stroomde.
Ben even gestopt en raakt e aan de praat met de beste man, hij wilde stoppen omdat hij net stroomde.
Zou het niet doen want nu heb je kans om een roofblei te pakken, zeg ik.
Zo praten we wat over roofblei en opeens stond zijn hengel krom, zowaar had hij zijn eerste flinke roofblei te pakken, iets over de 60cm schatte ik.
Hij had een camera mee om zijn baars te fotograferen, maar dit vond hij toch mooier om op de plaat te zetten.
Om 5 uur ging m'n mobiel over.
Lin aan de andere kant met de vraag waar ik bleef, want de piepers staan al op tafel koud te worden.
Snel naar huis gefietst, dan toch nog maar even te vissen voor het goede fatsoen.
17.45u stond ik te water bij het Enkhuizer zand iets in de buurt van de coördinaten van Flysselmeer.
Het waaide wel wat, er vaarden bootjes uit van een zeil school.
                           
Met de eerste worp had ik al een flinke aanbeet, en daar bleef het bij.
Na een klein uurtje had ik het bekeken, geen kringetje te zien, herrie in de lucht van de harddraverij.
Het was niks, motorbootjes kwamen langs enz.
Ben wel verder gelopen als normaal omdat er een bootje omsloeg en daar de schipper en matroos nog gewoon op het "droge"stonden.  :P
Ik wilde nu toch wel weer eens een visje vangen en ben vertrokken naar Andijk.
Daar verder met de #2, verschillende ruisers bleven hangen, zo ook een baarsje wat flink kleiner was dan de voorns.
                                           
Zo toch nog een leuke vangst avond gehad.

De volgende dag gaf me veel meer vertrouwen in vis op het Enkhuizerzand, was mooi rustig weer.
Mooie weerspiegeling in het water zorgde er voor dat ik gelijk wat plaatjes heb geknipt.

                                 
Het water was glad, ben het water een paar honderd met ingegaan, totaal geen leven te zien.
Ben een tijdje in de weer geweest zonder vertrouwen in vangsten.
Op de terugweg heb ik de geulen en de banken uitgetreden, zodat ik de volgende keer ook weet waar ik moet zijn zonder gps.
Ben weer naar Andijk vertrokken, de ruisers op de #2 trokken toch weer meer als dit water.
Het ging wel weer lekker daar, een paar kleintjes maar de meesten waren flink in de 20cm.
                                                   
Zo had ik weer een lekker avondje, kwam wel wat laat thuis, er kwamen karper vissers die flink wat ruimte in beslag namen.
Ben er tot een uur of 10 gebleven, was nogal gezellig met een ex V collega van 1 dag. ;)

Zaterdag was een dag op de ladder, ramen wassen, tuin en wat nog dingen, erg vroeg eten in de avond.
Het werd weer een avond Broekerhaven.
Het water lag er glad bij en gaf me weinig vertrouwen in goede vangsten.
Even turen, en ja ik wist waar ik aar toe moest,er was beweging in het water, enkelen sprongen uit het water.
Moest wel een eindje waden, mocht de pret niet drukken, verschillende windes bleven hangen.
                           

na een tijdje werd het tijd voor een peuk,
De hengel kreeg ook even een rustplaats op een plek waar ie normaal zo vanaf zou rollen als het wat waait.
                                                     
Het raakte over met de winde, verderop was er leven, ze waren moeilijk te pakken.
Winde was langzaam en diep strippen met 8jes draaien.
Hier werd het wat sneller strippen, en zowaar kwamen er weer een stel hybrides boven water. 
 

                                                 

Het was gewoon weer een lekker ouderwets vang avondje zo zonder Eifelgangers.
Gewoon naar een plak lopen waar een ander niet staat te vissen. :)

De wolkenvelden waren minder als een paar dagen eerder, maar had toch wel weer wat in mijn ogen.
             

Uiteindelijk ga ik maar weer eens naar huis, "trollend vang ik nog een laatste roofblei(tje).
                                                           

Nog een laatste blik over het water en de dag zit er weer op.
                     

Zo komen we bij gisteren.
Als een drol in een pispot heb ik rond gereden en kon het nergens vinden op het grote water.Wind kwam van alle kanten naar de kust.
Alleen Schellinkhout lag iets uit de wind, maar geen schub gezien of gevangen,
het werd weer een enkeltje Andijk waar weer mooie maar deze keer kleine voorns op de kant kwamen.
                         

Toch nog even op het Enkhuizerzand gekeken.
Wind uit zuidoost moet kunnen zou je denken.
Het zat niet mee, was meer Noordoost voor m'n gevoel.
Er was dan ook geen vissertje te zien met dit spektakel.
                       
Het stuk wat ik heb uitgetreden,
en er achter kwam dat er een heel mooi patroon aan zandbanken ligt onder water.  ;D

Zal nu wel weer wat vaker thuis zijn, je kan nu toch wel merken dat de herfst onderweg is.
Tijd om weer wat op een andere manier te gaan vissen?  ::fluiten::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Troutbuster

Mooi stukkie Har
Prachtige plaatjes ook!!
En ja, die Herfst hè
Heeft toch ook wel haar charme vind ik!

Gr

Jan
"Petri Heil"


marc

mooi verslag en dito foto's zoals we van ons aller harry gewoon zijn
mij verwondert het niet dat er steeds veel mooie vissen de reveu paseren ,ze komen immers allemaal een kijkje nemen naar die glimmende reel  :)
goed bezig harry ,echt van genoten.
grt marc

Rossie69

Mooi Har

en lekker vangen ook nog.

herfst vindt het niet zoveel aan,maarja das het teken van einde van het jaar.


johannes

prachtige platen en mooi verslag heb met plezier zitten lezen

hier is de herfst ook aangekomen de boel is al lekker aan het verkleuren.
wel lastig komen steeds meer bruine tinten in het bos en dat is weer lastig voor.....

John

Mooi verslag Harry!!

En tussen het foto's maken ook nog leuk vangen!! ::goodjob::

Gerrit72


::goodjob:: Harry erg mooi man! Je hebt oog voor je omgeving en weet dat geweldig goed over te brengen (vliegvissen is zo veel meer dan vangen alleen ;)).

Ook ik heb van je foto's en verhaal genoten!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Christof van den Berge

Mooi verslag en prachtige plaatjes van de omgeving!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

maurice

geweldige foto`s Har.

mooie vis ook en vette reel
::bbq:: ::proost:: ::proost::

gijsie20

Wat een machtig leuk reeltje heb je daar! Kan je me vertellen welk merk etc dat is? Ik ben namelijk nog opzoek naar een leuk reeltje voor mijn nieuwe 3tje.

Groet Gijsbert

harlin

Quote from: Troutbuster on September 25, 2012, 12:31:50
Prachtige plaatjes ook!!
Quote from: marc on September 25, 2012, 13:31:46
mooi verslag en dito foto's
Quote from: johannes on September 25, 2012, 16:04:25
prachtige platen
Quote from: Christof van den Berge on September 25, 2012, 19:46:01
en prachtige plaatjes van de omgeving!
Quote from: maurice on September 25, 2012, 20:55:31
geweldige foto`s Har.
Quote from: Gerrit72 on September 25, 2012, 17:46:57
ik heb van je foto's en verhaal genoten!
Kijk dit is leuk om te lezen, de foto's staan ook op facebook ergens in een map bij.
Daar is er 1 "afgepakt" en bewerkt door ene Andre (zoals W. Zonneveld zo mooi kon zeggen)
Krijg nu eens een keer een koekie van eigen deeg.
Soms zie je van die plaatjes die je wat doen, en bepaalt was dat met Andre ook zo het geval.
Die zag wat en kon zich niet inhouden om 1 wat te bewerken.
Ergens hier oven staat de originele,
hier de bewerkte plaatjes die ik ook wel mooi vind.
                   
                                                                                   
                   

                                                                                   
Mocht je dit lezen Andre, bedankt voor de slagroom op het toetje.  ;D
Is me nog niet vaak overkomen dat iemand in het openbaar zo aan de haal gaat met m'n werk.
Het is omdat je ook vist, en het gemeld hebt, maar anders ................................


Quote from: marc on September 25, 2012, 13:31:46
mij verwondert het niet dat er steeds veel mooie vissen de reveu paseren ,
ze komen immers allemaal een kijkje nemen naar die glimmende reel  :)
Zijn hier net eksters die vissen, als het glimt dan komen ze kijken,
sommige bijten, maar de meesten zwemmen zo voorbij hoor.  :D

Op zich denk ik dat dat glimmen nog wel mee valt, met wat er vaak over wordt geschreven.
Het meeste glimmende is er trouwens al aardig af, Sieger  :o kan hem niet meer terug van dichtbij.

Verder heb de hengel dwars op het lichaam, dus 1 kant zien ze al niet.
De ander kant hangt vaak je hand, arm of pols voor. 
Het zonlicht weerspiegeld of breekt de zonnestralen ook wel wat, denk ik.
Ondertussen ziet hij er absoluut niet meer zo nieuw uit als op de foto lijkt,
is meer zijdemat met flinke gebruiksporen.

Quote from: johannes on September 25, 2012, 16:04:25
hier is de herfst ook aangekomen de boel is al lekker aan het verkleuren.
wel lastig komen steeds meer bruine tinten in het bos en dat is weer lastig voor.....
Heb de kleuren gezien bij die oude bambie, man wat mooi,
heb 1 keer een vroege herfst "meegemaakt", wat verkleurd het er dan snel, je zou dan willen dat het altijd zo blijft.
Zeker op die hoogvlaktes, waar dan nog bomen staan.
In zwart wit tinten kijken,  zie je ook evengoed alles en kan je kleur er zelf bij bedenken.  ;)


Quote from: gijsie20 on September 25, 2012, 21:34:33
Wat een machtig leuk reeltje heb je daar! Kan je me vertellen welk merk etc dat is?
Ik ben namelijk nog opzoek naar een leuk reeltje voor mijn nieuwe 3tje.
Gewoon een keer op een forumdag komen waar ze wat handel mee naar toe nemen.
Zo ben ik aan deze reel gekomen.
Kan het merk wel vertellen maar daar heb je niets aan, dat ding wordt niet meer gemaakt (onder die naam).
En voor een drie kan je beter een lichter reel nemen, deze is al zwaar zat op de vier.
Soms/regelmatig gaat er een andere spoel op en dat zit ie op de #6.

Heb zelf een leuk reeltje van M&S gewonnen met lootjes op een binddag,
die is veel lichter een heel geschikt voor een 3, vind ik,  maar is wel zwart.
Mij maakt het persoonlijk niet uit hoe het er uit ziet, als het maar doet wat het moet doen.
En als het wat goeds is tegen een knappe/redelijk prijs dan koop ik het ook.
Al ligt het hier werkeloos op de plank, ik weet gewoon dat als er wat stuk gaat dat ik er weer wat knaps op kan zetten.  ;D

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Marksman

Leuk stukje en fotos weer Harry, kleine visjes worden minder dus tijd voor de snoek.

gijsie20

Gewoon een keer op een forumdag komen waar ze wat handel mee naar toe nemen.
Zo ben ik aan deze reel gekomen.
Kan het merk wel vertellen maar daar heb je niets aan, dat ding wordt niet meer gemaakt (onder die naam).
En voor een drie kan je beter een lichter reel nemen, deze is al zwaar zat op de vier.
Soms/regelmatig gaat er een andere spoel op en dat zit ie op de #6.

Heb zelf een leuk reeltje van M&S gewonnen met lootjes op een binddag,
die is veel lichter een heel geschikt voor een 3, vind ik,  maar is wel zwart.
Mij maakt het persoonlijk niet uit hoe het er uit ziet, als het maar doet wat het moet doen.
En als het wat goeds is tegen een knappe/redelijk prijs dan koop ik het ook.
Al ligt het hier werkeloos op de plank, ik weet gewoon dat als er wat stuk gaat dat ik er weer wat knaps op kan zetten.  ;D
[/quote]

Ik vond het reeltje al wat groot lijken, maar wie weet was ie ook kleiner beschikbaar. Vandaar mijn vraag. Uiteraard het belangrijkste is dat ze doet wat het moet doen, maar soms willen looks ook wel eens wat. Thanks anyway.

Gr

harlin

misschien is dit wat?
http://www.egoflyfishing.com/webshop/product_info.php?cPath=127&products_id=356&#morepics&osCsid=3f40b8ba33b715d21371b193776447c8
Daar staat onderaan de reel die ik heb op de #1 of#2, vind ik er ook wel leuk uit zien.
In het echt ziet het mooier als hier op de foto.



M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

Quoteheb 1 keer een vroege herfst "meegemaakt", wat verkleurd het er dan snel, je zou dan willen dat het altijd zo blijft.
Zeker op die hoogvlaktes, waar dan nog bomen staan.

Heb wel eens gezegt dat de herfst de mooiste tijd is en als je echt van de natuur wil genieten is dat de tijd.

nou toch maar een plaatje wat ik schoot tijdens de jacht van het weekeinde zomaar omdat ik daar 3 uur moest wachten tot de rest klaar was en de mist optrok


harlin

Mooi man, echt die kleuren van een schilderij.
Mooi verloop van scherpte naar niets.
Soms heb je van die kleuren op schilderijen dat je denkt: dat is fantasie.
Maar als je er goed op let zijn het vaak kleuren die je maar een paar minuten ziet of nog korter.
Die visavond met die wolkenpartijen was ook zo'n avond, geel roze, paars, blauw grijs,
met al die zonnestralen er op was het een hele aparte kleur scharnirring.

Maar je maakt me wel nieuwsgierig waarom jij 3 uur moest wachten tot de rest klaar was.
Wat doet de rest wel wat jij dan niet doet, denk ik dan.
Als je het hier liever niet neerzet ook goed.   ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

Het wachten was omdat de wind niet goed was en op het laatst besloten werd om de jacht om te draaien.
dat betekend 3 kwartier naar beneden wandelen half uur in de 4x4 over de bosweg en 1,5 uur omhoog voor de verste.
en iedereen die op post zat kon lekker wachten.
heb ook nog een poosje geslapen gewoon zitten en ogen dicht je schrikt vanzelf wel wakker als er leven in de jachtradio komt

harlin

Oke, snap hem ongeveer helemaal.
Het is net als hier, wil je ergens vissen staat de wind verkeerd/op de kust.
Kom op de volgende stek komt de wind van die kant op de kust.
Hier is het dan 10meter lopen, 7 tot 15 minuten rijden en ga maar waden.  8)
En dan kan ook nog met de auto over de dijk, niets te klimmen.

Man, wat hebben we hier een luxe leventje.  ;D
Maar jullie hebben weer geen grammetje vet teveel op de botten denk ik. 
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72

Johannes erg mooie plaat!  (als ik op jouw foto's afga heb je het goed voor elkaar met vissen en jacht ;D).
Wel voorzichtig zijn, in Drenthe deze week een jachtongeval (met lichtbakken werd een hond aangezien voor een vos, helaas liep de eigenaar ook nog eens naast de hond, die man is fataal geraakt :().
The only difference between men and boys is the price of their toys.

johannes

hoorde het gerrit nog steets gebeuren er ongelukken helaas vaak omdat men te graag wil schieten en niet de tijd neemt om te kijken/afwegen.

QuoteMaar jullie hebben weer geen grammetje vet teveel op de botten denk ik. 

geloof je in sprookjes  ;D ;D

HappyFisherman

Bob Ross zou het geschilderd kunnen hebben Johannes :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...