vissen in de clerve (Luxemburg)

Started by rick k, January 27, 2011, 12:00:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rick k

Ik moet een plek zoeken waar leuk te vissen is, in niet te grote riviertjes voor in de zomer.
Iemand ervaring met het vliegvissen in de clerve te luxemburg?

Gr, Rick

Rossie69

weet niet er komen namen van riviertjes voorbij,nog nooit van gehoord.

mischien hier Rick,en anders die gozer even een mailtje sturen.

http://webplaza.pt.lu/public/cstrotz/index.html

rick k


Troutbuster

Rick!
de Clerve is een schitterend riviertje!!
Klein, vooral bovenstrooms bij, je raad het al Clerveaux!!
Ik was daar in ehhh 2002. Had daar met mijn gezin een pensionnetje nabij het station.
FF het spoor over(wel uitkijken!!) en de beek in
Ze is daar amper 6 meter breed en volledig "getunneld" met bomen en andere bossages maar oh oh wat mooi.
Juist dankzij de begroeiing heeft de "swartze luftwaffe" geen schijn van kans dus vis volop!!
wel zeer voorzichtig benaderen en met de wetenschap dat er nauwelijks op de voor velen geliefde manier van stroomopwaarts te vissen is, juist stroom afwaarts dus!!
Nu het lastige van alles de vergunningen!!
Ik heb destijds alles en iedereen het hemd van het lijf gevraagd maar nul respons.
Met schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik de eerste dag "zwart"gevist heb met de hoop dat ik dan wel een visrechthebbende tegen zou komen en dat was ook zo.
Omdat ik catch en release viste en aantoonbaar weerhaakloos mocht ik gratis verder vissen met dien verstande dat ik echt niks mee mocht nemen
Of dit een legale geste was van de betreffende heer weet ik heden ten dage nog steeds niet maar man, man wat heb ik daar mooie visuurtjes beleeft!!!
Wat kan je daar verwachten??
Beekforel, niet echt groot hoewel er af en toe een 30 er tussendoor kwam
Vlagzalm, vooral in de diepere langzaam stromende delen (voor de brug) en af en toe een ontsnapte regenboog en niet van die kleintjes ook!!!
Achter de heuvel tegen Clerveaux aan ligt ook nog een put and take wat een leuke aanvulling is als het water bruin kleurt na regen al moet het wel flink regenen om de Clerve bruin te kleuren!

Veel visplezier daar in het schone luxemburg!!

Jan
"Petri Heil"


rick k

hee Jan,

Bedankt voor alle informatie!
Klinkt erg goed zo te horen.

Ik vis al wel lang, maar heb nooit op forel, laat staan stromende riviertjes met de vliegenhengel gevist.
Zou je me misschien wat informatie willen geven hoe ik daar het beste kan vissen. Dieptes, oppervlakte, vliegen enzovoort?
Ik ga er in de zomer heen, dus het zal waarschijnlijk warm zijn.

Mvg, Rick

Troutbuster

Rick,
Om te beginnen heb je een kort "stokkie" nodig zeker voor de Clerve in Clerveaux, maar ook op tal van andere stekken.
Kort!!?? ja 7 ft (2,1 mtr) tot max 8 ft (2,4 mtr)
Lijn?? DT 3 WF mag ook maar #3 is zwaar zat
Leader, standaard 4X met een fluo tip van 14/100 (niet dunner hoor!!)
Vliegen, droog
CDC F-Fly haak 16,18,20 olive en wit
Blue dun of beter de Ion blue dun ook op 16 en 18

Nymph
Pheasant tail, hares ear, red tag, prince met of zonder goudkoppie en maten 14, 16,18
Maak eens wat goudkop spidertjes op haak 16 zoals de Pheasant tail variant die het altijd goed doet op de beek;
haak 16
Tungsten koppie 2 mm (liefst koper kleurig)
staart, pheasant tail 4 fibers haaksteel lang
Body, pheasant tail (3 fibers) wikkelen naar tungsten kraaltje
Ribben met koper draad.
Klein henne hackeltje bruin achter het kraaltje (3 slagen!)
afbinden en klaar!!
Kan ook in het zwart (pheasant tail died black en een zwart of oud zilver kleurig tungsten koppie 2 mm)
Kan ook een maatje groter met een 2,5 of zelfs 3 mm koppie op haak 14 of 12, prima op  diep water!
Heel goed nymphje in alle seizoenen
Bind en vang ze!!!

Jan.
"Petri Heil"


rick k

hee,

Bedankt!!
Zal er veel aan hebben!
Ik heb niet zo'n kort stokkie. Maar me ouders willen me wat geven voor m'n examen dus..... ;D ;D ;D

Gr, Rick

rick k

#7
enneh,
Met nimfen gewoon diep vissen over de bodem neem ik aan? en spidertjes ook over de bodem of spidertjes gewoon zwevend door het water?

Moet ik de nimfen ook met looddraad binden en of moet je tungstenkopjes gebruiken?

Kan je trouwens ook gewoon 1 stuk nylon gebruiken? bijv. alleen 16/00??

Laatste vraag: Je moet daar dus stroomafwaarts vissen. Dit houd dus in dat je stoomopwaarst moet werpen, en dat je de nimf of droge vlieg dan mee laat gaan met de stroming???

Rick

Troutbuster

Rick,
Nymphen over de bodem vissen
Spidertjes als dropper, mits onverzwaard
Vis je met het spidertje dat ik je omschreef dan heeft die een tungsten koppie dus ook over de bodem!
Tungsten kopjes zijn beter omdat de vlieg dan als het were "jiggend" over de boden stuiterd met de haakbocht omhoog!
Pak je minder vuil en haak je minder bodem.
Stroomafwaarts vissen, tsja het KAN wel anders (stroom op dus)daar maar het is dusdanig smal en begroeid dat het makkelijker is stroomafwaarts, zowel droog als nat.

Horizontaal onder de begroeing door werpen en lijn meegeven, constant contact houdend met je nymph.
Met de droge vlieg een parachute worp trachten te maken, op het laatst ff afremmen zodat de droge vlieg even "dragloos" drift (voor vlagzalm DE methode vaak!!)
Leader!
een stuk nylon of fluoro carbon kan maar werpt niet zo lekker!!
Neem een dikker stuk van een meter (18/100) zet daar een leaderringetje aan en knoop  daaraan je tippet
14/100 (of als je wil 16/100)
Tippetlengte plm. 1,5 x de geschatte waterdiepte.
Vis je met een beetverklikkertje dan kan je die mooi op het dikke stuk zetten boven het ringetje.

Succes

Jan.
"Petri Heil"


rick k


rick k

Je moet daar dus stroomafwaarts vissen. Is dat dus op de manier zoals in dit filmpje? --> Flyfishing in Germanys small rivers
Of is stoomafwaarts vissen anders?

Troutbuster

Nee Rick, wat je op je filmpje ziet is juist stroomopwaarts!!
De ruimte die je daar ziet heb je niet op de Clerve hoor, tenminste niet in Clerveaux!!
FF verder googelen!!

Oléééé'

Jan.
"Petri Heil"


rick k

ohw, ik snap hem al:-)
Je moet stroomafwaarts werpen en je lijn mee geven.... Dat is wat ik op meerdere plekken gelezen heb.

rick k

met wat voor knoop kan je het beste je tippet aan je tippetringetje bevestigen?

Troutbuster

Met de "halve bloedknoop"!!
Laat het uitstekende stuk ongeveer 15 cm, kan je dit mooi gebruiken voor een dropper!!
(voor een droge vlieg, of een onverzwaard spidertje ofzo.
Bij gebruik van een droge vlieg dient deze gelijk als beetverklikker!!

succes

Jan
"Petri Heil"


rick k

ja, dat dacht ik al wel met de halve bloeknoop.

met dat drogevliegje als beetverklikker/droppertje lijkt me ook wel handig, maar dat oefen ik eerst maar eens op de ruisvoorn haha!:-)

Rick