Harde wind en golven maar wat een dag!!

Started by sjoerd, May 21, 2014, 14:41:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Hoog boven mij zweven twee gigantische zeeadelaars. Ik pak mijn kijkertje om ze even beter te bekijken. Is dit Canada of Noorwegen. Nee hoor gewoon in Nederland!! Schitterend mooi om te zien hoe deze prachtige vogels hier de afgelopen jaren een plekje hebben veroverd.
Een schitterend begin van mijn visdag op het grote water. De omstandigheden zijn niet erg gunstig, veel bewolking, harde wind. Geen ideale omstandigheden om de vissen te spotten.

weinig zon, harde wind en dus golven. Erg lastig vis te  ontdekken.
Toch kan ik enkele windes spotten en er twee van vangen.

De eerste vis van de dag, altijd weer mooi!
Dan is het een hele tijd stil. Ineens doemt er een schubkarper op, die ik de vlieg naar binnen zie zuigen. Na de aanslag knalt hij er vandoor en is in een mum de hele vliegenlijn eruit en dan is de vis los. Sh...
Maar weer verder zoeken naar zichtbare vis. Dan weer twee karpers die ik kan aanwerpen. Na enkele worpen is het raak en ook deze vis neemt de complete lijn en een stuk backing mee. Phhh wat zijn deze grootwatervissen sterk. Na de eerste run kan ik voorkomen dat de vis het riet induikt. Na enige tijd kan ik de schubkarper in het net laten glijden.

de eerste karper van de dag , een fraaie 12 ponder.
In een stil hoekje zie ik enkele ringen verschijnen. De  7 karperstok wordt snel verwisseld voor de 5 hengel en ik werp een grote red tag naar de kringen.
De eerste vis mis ik dan vang ik een ruiser en even later een schitterende grote ruisvoorn

twee ruisvoorns namen de voor de winde bestemde droge vlieg waaronder deze vis van 35 cm.
Dan is het daar gebeurd en is het verder zoeken.
Weer spot ik  een karper, die doodstil op de bodem ligt. lastig om te zien vanwege de wind en golven maar hij kan de langzaam afzakkende vlieg niet weerstaan en ik zie deze worden gepakt. Dat blijft zo mooi en spannend om te zien.
Om een lang verhaal kort te maken, ik weet deze dag vijf karpers te vangen tussen de 12 en 20 pond. Nog meer karpers weigeren de vlieg of worden verjaagd doordat ze niet tijdig te spotten zijn.
Later op de dag komt de zon er zo nu en dan bij maar de wind maakt het lastig.
Een grote school aan de oppervlakte liggende brasems kan ik niet tot een aanbeet verleiden . Wel knalt er een vis op de nimf, die echter losschiet. Gezien de snelheid van de aanval, was dat  een roofblei.

hier nog even een plaatje van de 20 ponder, net als de andere karpers, in goede conditie.
Aan het eind van de middag is de zon verdwenen en werp ik blind met de droge vlieg wat plekken af. Dat levert nog een aantal windes op waaronder één echte grote vis.

de laatste vis van de dag en ook de grootste, een  prachtige winde.

Het is mooi geweest, er nadert noodweer, tijd om van het water af te gaan.


gr Sjoerd

Gerrit59

Sjoerd,

Om ook een lang verhaal kort te maken.....
Wat een schitterende plaatjes en vangsten!

Gerrit

Jan Damman

Wat een prachtige vissen Sjoerd en een mooie visdag zo te lezen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.


Bert J.

Heel mooi Sjoerd. Wat een dag! Dat zijn serieuze vissen!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

merijn1982

Pff.. sjoerd je maakt ons allemaal weer jaloers:-)

Mooie vangsten hoor! Grote windes en nog grotere karpers, prachtig! Altijd weer een plezier om jou verslagen te lezen. Erg mooi!
Tight lines!!

Twan

Ik sluit me aan bij de voorgaande commentaren, Wat een vissen!! Ik vraag mezelf af waar dit is, maar dit wil je waarschijnlijk niet cadeau geven.

Dick


Gerrit72



Sjoerd, geweldig verslag en mooie foto's!
Waar had je de karpers op?
Geweldige vissen zeg, ben jaloers

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Marten: Ja gelukkig is er nog weinig wier want anders heb je echt een probleem als zo'n bak het wier induikt en 30 meter verderop weer bovenkomt. Door de grote weerstand op de lijn door de massa wier is lijnbreuk niet ondenkbeeldig. Dan gebruik ik ook een zwaardere leaderpunt.
Gerrit:  diverse vliegen  van zalmeitje tot mijn "geheime" wapen :) :)
De aanbieding is echter meestal veel belangrijker dan de vlieg en ze moeten het wel willen doen. Zo had ik één vis die ik met de leader uit het topoog, dus bijna voor mijn voeten, de vlieg letterlijk voor zijn bek kon laten zakken maar geen enkele reactie!

Sjoerd

wouter veuger

Prachtig verslag sjoerd! En schitterende vissen ::agree::

JanW

Quote from: sjoerd on May 21, 2014, 14:41:26

de laatste vis van de dag en ook de grootste, een  prachtige winde.
gr Sjoerd


"de laatste vis van de dag en ook de grootste, een prachtige winde"

Dus die laatste winde was groter dan de karpers die je ving?

Plantje


HappyFisherman

Met zo'n dagje zou ik ook zo gelukkig kijken :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Ha Jan,
scherpzinnige bezoeker van dit forum :)
dat zou dan wel een recordwinde zijn geweest! 

Sjoerd

JanW

Nog een andere vraag: hoe worden de foto's gemaakt waar je zelf opstaat met bijvoorbeeld de karpers?

Prachtige vissen overigens en helemaal op de vliegenlat.

Marksman


sjoerd

Jan, met een camera :) :) Nee gewoon met een goede camera en selftimer.

eendagsvlieg

Hoi Sjoerd,

Wat een dag en wat een vangsten! Dit zijn van die betere dagen, geweldig!


Groet,

Eendagsvlieg

JanW

Quote from: sjoerd on May 22, 2014, 11:52:29
Jan, met een camera :) :) Nee gewoon met een goede camera en selftimer.

Camera op een stok in de bodem van het water gestoken?