vragen over weer bij vliegvissen

Started by haanke, June 12, 2013, 12:57:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

haanke

ik ben pas begonnen met vliegvissen en wil graag uitleg over wat het effect van weer is op de vissen en of je dan andere soort vliegjes nodig hebt?

wouter veuger

het weer is zeker van invloed op het (aas)gedrag van vissen,en in bepaalde omstandigheden kun je met de/het ene vlieg/aas beter vangen als met de ander.

alleen zijn er zoveel verschillende (weers)omstandigheden en scenarios mogelijk, die allen van invloed kunnen zijn op je visserij.

de vraag die je stelt is dusdanig algemeen dat er niet 1 sluitend antwoord op te geven is,wellicht kun je iets specifieker zijn?

grtz.

jur606

buiten het weer
de insekten die er op dat moment zijn.
maar ook de kleur van het water (heel belangrijk bij heel dik water) zeg maar zeer weinig zicht weinig kans met vliegjes de vissen moeten ze wel zien.

Streamer op snoek zou dat wel kunnen maar vliegjes (op voorn etc, heel slecht)
......

de rest heb weinig tijd om rekening te houden met het weer (ben al blij als ik af en toe kan vissen)

haanke

ik bedoel bij wat voor weersomstandigheden past welk vliegje hopelijk is dit specifieker echt top trouwens dat je hebt gereageerd!

weerwolf

Haanke, dat wordt ook bedoeld het heeft geen zin om in de winter met een torretje te vissen. Torretjes is meer voor de zomer en najaar.
Ik zelf doe er meestal op het gevoel wat op en dan hou je natuurlijk de seizoenen ook in je achterhoofd. Is best een goede vraag die je stelt maar het antwoord is moeilijk om simpel te geven.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

wouter veuger

ik denk dat het voornamelijk een gevoeskwestie is idd,zoals weerwolf al aangeeft.

de keuze van de vlieg is van veel zaken afhankelijk,niet alleen het weer,denk ook aan vissoort/formaat vis/menu van de dag.

wanneer je op ruisvoorn vist,zoals ikzelf graag mag doen,luistert het denk ik wat minder nauw,als wanneer je bijvoorbeeld op forel vist (heb ikzelf erg weinig ervaring mee)

als ik in de polder op ruisvoor ga vissen,let ik allereerst op of ik activiteit/azende visjes aan het oppervak zie,als dit zo is begin ik vaak met een droog vliegje (bijv redtag,klinkhamertje/torretje,in de maten #14/16/18 zo ongeveer)

maar ook als je leven aan het oppervlak ziet,zijn ze niet altijd geneigd om ook een droog vliegje te pakken,in dat geval schakel ik over naar een klein (goudkop)nimfje ,bruin/zwart en rood met een klein sliertje flash als ribbing doen het bij mij vaak goed.
deze vis ik dan zo tussen de 10 en 30 cm onder een klein verklikkertje.

wanneer je helemaal geen leven kunt ontdekken is het een kwestie van proberen op plekken waarvan je vermoed dat ze er zitten,en kun je op verschillende dieptes proberen.

voor mijzelf geld wel dat ik niet subtiel op ruisvoorn ga vissen als er regen en zw5 voorspeld wordt natuurlijk.ik ga dan wel vissen,maar op een van de ander prachtige manieren die er zijn om onze zoetwaterbewoners te vangen (pennen op karper/ultralight dropshotten op baars of snoeken met de vliegenlat (al is dat ook opletten geblazen met veel wind ::)

ik hoop dat je hier wat mee kan.

haanke

hier kan ik zeker wat mee dankjulliewel voor de informatie