De Eifel ...... mij zien ze er niet meer .......

Started by Waterhen Bloa, February 26, 2011, 09:31:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Waterhen Bloa

Quote from: HappyFisherman on February 27, 2011, 12:05:32
Aan de andere kant zijn de technieken de laatste jaren zo ongelooflijk sterk verbeterd (en uitgebreid). De mogelijkheden die "we" nu hebben, t.o.v. zeg maar 30 jaar geleden, maken dat voor mij echt wel weer goed. De keuze is reuze :)

Een ieder die denkt dat het vliegvissen van nu veel meer te bieden heeft dan het vliegvissen van 30 jaar geleden, heeft het volledig mis, alles wat we nu hebben, hadden we toen ook (zeker als we het hebben over het vliegvissen op forel) ...... maar ik wil je gerust uitdagen, noem maar eens een ding of een techniek, die we 30 jaar geleden niet tot onze beschikking hadden en nu bijdraagt tot een betere forel-vlieg-visserij dan die van toen ...... ik ben er bijna zeker van dat je niets zult kunnen verzinnen, maar ik laat me graag verrassen ........

Gert

Quote from: Waterhen Bloa on February 27, 2011, 12:23:32
...... maar ik wil je gerust uitdagen, noem maar eens een ding of een techniek, die we 30 jaar geleden niet tot onze beschikking hadden en nu bijdraagt tot een betere forel-vlieg-visserij dan die van toen ...... ik ben er bijna zeker van dat je niets zult kunnen verzinnen, maar ik laat me graag verrassen ........

Ger, datgene waar je nu naar zit te kijken!!! ;D

Inderdaad, Internet duzzzzzzz.....

Waterhen Bloa

Quote from: Gert on February 27, 2011, 12:35:34
Ger, datgene waar je nu naar zit te kijken!!! ;D

Inderdaad, Internet duzzzzzzz.....

Of we er blij mee moeten zijn ...... 30 jaar geleden waren er geen boekjes over de Eifel

en toen was er ineens een boekje over het vissen in de Eifel ..... einde van de lol

en toen was er internet (voor het overgrote deel van "ons") pas zo'n jaar of 15, maar eerder een jaar of 10 ...... nog minder lol

en nu is er ook nog eens een (overigens prima) boekje waarin en passant ook nog eens de kennis wordt gedeeld over nog veel meer Duitse ri4tjes ...... steeds minder lol

Maar verder is er vast niet zoveel veranderd hoor.

johannes

Quotegemiddeld zijn wij inclu brandstof 200/225 euro kwijt.


okee ik was meestal in de ardennen en dat was famielie vacantie waar 2 dagen vissen ingeplent werden.

heb dus niet echt peiling wat een weekeindje koste vandaar m'n vraag

ps: voor onder de 300 euro heb je ook een weekeindje zuidnoorwegen.

Waterhen Bloa

Quote from: johannes on February 27, 2011, 14:19:56
ps: voor onder de 300 euro heb je ook een weekeindje zuidnoorwegen.

Maar dan moet je na het vissen niet met een paar maten op een terrasje gaan zitten en de man 3 halve liters bier naar binnen gieten om de waterhuishouding weer op peil te brengen  ::proost::

johannes

Je mag gewoon nog 6 litter bier pp of 3 liter wijn of 1 liter sterke drank met 1,5 liter wijn.

Maar gelijk heb je wel betekend niet dat ik niet op een terrasje zit ::proost::


dryfly

#31
[admin]Bericht verwijderd. Iets minder 'agressief' reageren kan ook.[/admin]
Ne pas pipi contre le vent

Troutbuster

Niet meer naar de Kyll (of sowieso niet meer naar de Eifel??)

Iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken!
Wat voor de een een vervelende visserij op kleine vis in een "put and take" rivier is, is voor de ander een geweldige ervaring.!!! (hoe verwent of verwaand kan men zijn!!??)

Ikzelf kom zo'n 7 jaar aaneen in de Eifel en met name in Kyllburg.
Iedere keer dat ik met de motor de brug over rij in Kyllburg wordt ik overmand door een gevoel van thuiskomen, wat overigens daarna nog eens versterkt wordt door de (inmiddels bekende) bewoners van het stadje.
De hartelijke ontvangst bij Uli in hotel Muller, of door de uitbaters op de camping, draagt daar ook een steentje bij.
Als ik na inchecken, en mezelf in het "harnas"gehesen langs de camping wandel hier en daar een steigende forel aanwerp en ook vang, ben ik intens gelukkig.
De wandeling gaat verder, langs de tennisbaan, langs het zwembad, en naar het mooie stuk tussen zwembad en spoorbrug, waar het goed vissen is met zowel droge vlieg als nymph, en door ervaring op het stuk, wetend wat de "hotspots" zijn en waar de grotere forellen staan, heerlijk vangen en genieten.
Vismaat Perry ving daar overigens vorig jaar een mooie Meun van 55+!!
Het kan sowieso verkeren daar in Kyllburg, vraag maar aan Martin (drefter) en aan Rob!!
's middags stroomopwaards naar de "doorwaadbare" plaats waar de Kyll werkelijk op haar mooist is!!
Veel vangen?? ben je mal, hoewel het soms best wel lekker loopt!! is dit absoluut niet het belangrijkste (meer)!!!
Het kabbelende water, de mooie natuur, en af en toe een wonderbaarlijk mooi schepseltje der natuur genaamd beekforel vangen aan (het liefst) de droge vlieg is voor mij het summum van relaxen en genieten van onze hobby!!
Alleen, ja soms alleen in mijn uppie, als ik ff de "rat race" van het maatschappelijke leven wil ontvluchten, maar zeker zo leuk is om met een hecht groepje gelijkgestemden een paar dagen in de Eifel te vertoeven, vissend, maar zeker relaxend en genietend van de heerlijke "natjes en droogjes" aldaar!!

Mij zien ze daar ieder jaar minstens 2x !!!!(en als het ff kan meer!!)

Nogmaals, ieder zijn of haar meug, maar ik zou het voor geen GOUD meer willen missen!!!

Jan
"Petri Heil"


Waterhen Bloa

Verwend .... ech wel ...... verwaand ...... onzin !

Aan Kyllburg heb ik ook wel leuke herinneringen hoor, Malberg vind ik eigenlijk wat vissen betreft mooier (nu ook niet meer zo) en favoriet zijn voor mij St. Thomas en Hillesheim (maar vooral in het stuk van Hillesheim ken ik zowat iedere steen).

En inderdaad het stuk stroomopwaarts van de doorwaadbare plaats is bijzonder fraai, heb ik eens een barbeel van ruim 70 cm gevangen aan een drietje ..... het mooist vind ik misschien nog wel het bochtige stukje net boven dat brede stuk.

Troutbuster

Helemaal mee eens WB
ennehh... verwaand??? niet persoonlijk bedoelt, maar ze zijn er wel hoor, de verwaande "kwasten" die in een €4000,- kostende outfit, met een aardappel in ke keel, wouwelen over hoe het vroeger was!!
Om vervolgens geen schub te vangen aan een eendekontje op #18, terwijl wij ons klem vingen aan ballonpop sedges op haak 10!!
De "aardappel" kwelend aanhorend "maar dat heurt niet nu heur!! men dient te visschen met kleine droge vliegjes in september"!!
Hahahahaha en hij zag vervolgens groen van nijd, toen ik een een mooie bruine bak uit de riffle peuterde welke hij de hele morgen tevergeefs bestookt had met zijn CDC'tje op haakje 18!!!

Het kan verkeren zei ik al

Olééééé'

Jan
"Petri Heil"


Waterhen Bloa

Quote from: Troutbuster on February 28, 2011, 09:22:13
Hahahahaha en hij zag vervolgens groen van nijd, toen ik een een mooie bruine bak uit de riffle peuterde welke hij de hele morgen tevergeefs bestookt had met zijn CDC'tje op haakje 18!!!

Doet me denken aan een ervaring van zo'n 25 jaar geleden, ik weet niet of je het er een beetje kent in Hillesheim, maar als je vanuit Gerolstein naar Hillesheim rijdt kom je over een hoge brug over de Kyll, stroomafwaarts van de brug heb je een smal stuk waar een behoorlijke stroming in staat.

Hadden we op een ochtend volledig uitgepeuterd in de Brooks stijl met vette stonefly nimfen en behalve een boel nimfen te hebben verspeeld ook de nodige mooie forellen te hebben gevangen.

Stopte er een dikke Mercedes en herkenden we de kruidenier uit het dorp die blijkbaar tijdens de lunchpauze even wilde komen vissen, liep naar de waterkant met in zijn handen een hengel die wij hier voor snoek zouden gebruiken, dikke reel er op, zwarte lijn en een sculpin van zeker 8-10 cm.

Derde drift was het al raak, je hoorde bij wijze van spreken het kurken handvat kraken en een paar minuten later stapte hij met een vette regenboog van dik over de 70 cm de kant weer op. "Kleunk" achter in kofferbak en weg was ie weer......

Wij gelijk in de vergunning kijken, Streamers verboden !

Troutbuster

hahaaaa ja dat is een klassiek verhaal en het gebeurt vaker dan wij vermoeden!!
Heden ten dage ook hoor!!
De locals weten exact hoe de "forellenvlag" erbij hangt en plukken hun "vruchten"
Soms hebben wij mazzel en pakken we ook zo'n kneiter en wees eerlijk, streamers verboden?? is zo maar wie pakt er geen Wooly Bugger als het water iets te hoog staat en wat gekleurd is?? Juist!! ik ook!!

Blijft overeind het feit waar deze discussie over begon, ik kwam en kom heeeeeeel graag in de Eifel en ik zal als alles het toelaat ook blijven doen, als individu, en zoals het ook met goeie Whisky betaamd, met mate(n)

Oléééé'(of niet Tight Liners onder ons??)

Jan.
"Petri Heil"


Troutbuster

Sssssttttt...... niet iedereen hoeft te weten dat ik je een "scheet" van een Tight Lines broeder vind!!
::scheet::
Trouwens..... het seizoen op de Duitse riviertjes gaat over 2 weken weer open, op de 16e maart (de meeste tenminste)
Ik heb eigenlijk wel zin in een dagtripje naar of de Olef, of de Kyll bij Stadtkyll.
Voor het stuk Kronenburg/Stadtkyll/Junkerath kan je de dagvergunning à € 15,- vooraf online bestellen (ongeveer in 2 dagen thuis na bestellen)
http://www.asv-kronenburg.de (online shop/tageskarte Kyll)
Wie O wie heeft er zin an??? (mits de omstandigheden goed zijn natuurlijk!!)

Opstellen in "rotten van drie" !!!


Jan.
"Petri Heil"


Troutbuster

700??? bijna goed
Olef op en neer 480 km
Stadtkyll op en neer 540 km

Bv op en neer naar Biddinghuizen is ook bijna 400!!'(voor mij dan tenminste!!)

Ik wou toch ff kijken op de 20 maart.
Nog niet zeker maar toch!!

Olééééé
"Petri Heil"


Useless

Ik kan me voor het overgrote deel wel vinden in het verhaal van Gerald. Ik kwam zo'n 30 jaar geleden ook voor het eerst op de Kyll en heb dat jaren volgehouden, maar zag het jaar na jaar wel minder worden. Tegenwoordig kom ik er nog maar heel sporadisch. Eigenlijk alleen maar wanneer ik gewoon zin heb om weer eens op stromend te vissen.
Ik vind het zo langzamerhand best lastig om op redelijke rijafstand nog een echt goed onderhouden water te vinden en zoek tegenwoordig mijn heil ook meer in andersoortige visserij.
Blens was inderdaad een mooi alternatief, maar zoals Ger al schreef heb ik na de laatste keer dat we daar waren, sterk het gevoel dat ik besodemieterd werd door de uitbater. Ik vermoed dat ik 1 van de twee mannen was die hij bedoelde die daar als een klein kind van de (na later bleek) illigale stek werd afgestuurd en toen na twee dagen de stuw werd opengezet zodat het vissen onmogelijk werd had ik het daar helemaal gehad. Zonde, want de "strecke" van Blens vond ik persoonlijk 1 van de mooiste uit de nabije omgeving. Mooier dan de Kyll en andere riviertjes in de Eifel. Met een goede visbezetting, maar dat mocht ook wel wel voor de prijs die voor de vergunning werd gevraagd.
Ik vis tegenwoordig eigenlijk voornamelijk in Scandinavie. In de Deense beekjes waar je vrijwel alleen op zicht kunt vissen. Meestal, door de zware begroeing en helderheid van het water, een stuk lastiger dan de Eifelriviertjes maar de
beloning is er dan ook vaak best naar. Verder voornamelijk zeeforel en in de vakanties steevast naar Noorwegen waar je gelukkig nog veelal wilde forel kunt aantreffen.

Ik kom ook niet meer zo snel weer terug aan de Kyll en wanneer ik ga is het meestal meer voor een gezellig weekend waar het vissen eigenlijk meer bijzaak is.

Maar goed, ieder het zijne en uiteindelijk moet iedereen gewoon lekker doen waar hij of zij zin in heeft.

Waterhen Bloa

Quote from: Useless on February 28, 2011, 15:02:02
Blens was inderdaad een mooi alternatief, maar zoals Ger al schreef heb ik na de laatste keer dat we daar waren, sterk het gevoel dat ik besodemieterd werd door de uitbater. Ik vermoed dat ik 1 van de twee mannen was die hij bedoelde die daar als een klein kind van de (na later bleek) illigale stek werd afgestuurd en toen na twee dagen de stuw werd opengezet zodat het vissen onmogelijk werd had ik het daar helemaal gehad.

Yep en die ander was onze Material-Guy Peter S. ...... in principe was het geregeld, ik had in dat jaar een vergunning voor de prive-strecke en mocht daar twee vrienden per dag laten vissen, dusz jullie hadden daar wel mogen vissen, alleen was de uitbater in tegenstelling tot zijn beweringen even "vergeten" dat door te geven aan de opzichter..... nou lullig was het wel ....... gelukkig kun je er nog wel altijd even een "bescheiden" gebakje gaan halen in Haussen bij de Konditorei.

Ik vind Blens nog steeds een fraai stuk, vooral bij de camping en natuurlijk ook het prive stuk bij Heimbach (maar ik heb daar geen 1000 euro voor over)........ van de eigenaar weet ik dat ie voldoende jaarkaart houders heeft, je zou eigenlijk met zeg 4-5 man zo'n jaar vergunning moeten kunnen delen en dan om beurten zo'n 5 of 6 keer per jaar daarheen kunnen.

Ik ben zelf lid bij Dueren, 17 kilometer van de RUR, is de afgelopen twee jaar iets minder geweest, maar nu de werkzaamheden zijn afgerond zou het wel weer eens een goed jaar kunnen worden..... (en GEEN dagvergunningen !)

Misschien ga ik van de zomer naar Noord Noorwegen met mijn vriendin, naar het eiland Soroya waar zij graag komt .... of je daar kunt vissen, vast wel in ieder geval op/aan zee en de Alta is ook redelijk in de buurt .......

Grtz., Gerald.


Sieger

Dan valt het van hieruit nog wel mee... Eifel tussen de 2-3 uur rijden (enkele reis)... Maar ik heb in het boekje van Hyppo ook nog wat dichterbij mogelijkheden gezien... Dit jaar maar eens uitproberen...


Sieger

drefter


Sieger

Quote from: Rob van H. on February 28, 2011, 19:21:06
Is normaal ook niet zo'n enorm probleem, ware het niet dat ik mijn vismaat op moet halen in Den Haag, dan naar Duitsland tuffen, een dag vissen en vervolgens weer terug moet tuffen naar Den Haag, mijn vismaat heeft geen rijbewijs, en mijn gezondheid is nou niet juh van het dat ik dat zo maar ffies doe!! ik plak er dan liever een overnachting aan en dan de volgende ochtend weer fris en fruitig achter het stuur kruipen.

Daarom zoek ik het ook het liefst zo dicht mogelijk bij de deur.. Als ik naar de Kyll rijd (ik blijf gewoon gaan...  ;) ) plak ik er toch het liefst een overnachting bij aan.. Merk ook aan mezelf dat ik na zo'n lange dag niet echt heel fris achter het stuur zit... En ik wil daarna toch ook nog wel een keer gaan... :D


Sieger

Joop de Vries

Gewoon naar Zuid Limburg verhuizen zoals ik. ;D

Joop

Sieger

Als Tukker al naar de Veluwe verhuisd, werken in Amsterdam en dan naar Limburg... Er zijn genoeg leuke dingen in Limburg te vinden, maar in ben bang dat ik nu toch moet passen..

(bovendien krijg ik dan mijn dochters en mijn voruw in de nek...  :o )


Sieger

johannes

QuoteGewoon naar Zuid Limburg verhuizen zoals ik

of noorwegen  ;D ;D ;D  (sorry kon de inkopper niet laten)

Sieger

Als ik je plaatjes af en toe zie, zou ik wel willen... Te veel banden hier... zal er nooit van komen.. Maar vakantie is ook leuk..


Sieger

Gert

Quote from: johannes on February 28, 2011, 20:29:59
of noorwegen  ;D ;D ;D  (sorry kon de inkopper niet laten)

Ik kop 'm effe terug: hoeveel km is de Kyll voor jou?;D ;D ;D

johannes

QuoteIk kop 'm effe terug: hoeveel km is de Kyll voor jou? 


;D ;D ;D ;D