Reel laten vallen, spoel verbogen

Started by vliegvisserdorian, September 20, 2014, 19:10:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vliegvisserdorian

Zoals te lezen in de titel heb ik een paar dagen geleden mijn reeltje van mn #3 laten vallen  :-\ Jammer maar niets aan te doen. Hierdoor is echter wel de spoel omgebogen waardoor hij net niet helemaal lekker meer loopt. Elk rondje loopt hij zegmaar vast.... Ik heb hem geprobeerd een beetje terug te buigen maar het netjes terug in precies de ronde vorm terugbuigen gaat natuurlijk niet lukken  :(

Deze reel heb ik een jaar of 2 geleden gekocht bij maxwell and strike zonder merk oid.  Nu maxwell and strike niet meer te bereiken is vroeg ik me af of iemand toevallig een winkel weet waar ze soortgelijke reels verkopen zodat ik daar een nieuwe spoel kan kopen. Ik heb al wel een beetje rondgekeken op het internet maar ik heb nog niet echt iets gevonden en Googelen op Merkloze maxwell and strike reel #3 Het lijkt me gaat me niet veel opleveren ben ik bang  ;D. Het lijkt me niet dat deze reels exclusief bij M&S verkrijgbaar waren... of toch wel en zal ik op zoek moeten naar een nieuwe?
Twee fototjes (even snel met m'n telefoon)


BV

Ik heb het wel eens aan de hand met spoelen van een Vision Koma.

Je neemt een engelse sleutel en draait die mooi toe op de plaats waar het scheeft zit en plooit de boel zo weer secuur bij.
Niet te veel in eens plooien.


vliegvisserdorian

Quote from: BV on September 20, 2014, 19:19:03
Ik heb het wel eens aan de hand met spoelen van een Vision Koma.

Je neemt een engelse sleutel en draait die mooi toe op de plaats waar het scheeft zit en plooit de boel zo weer secuur bij.
Niet te veel in eens plooien.
Bedankt voor de tip, maar ik ben bang dat het niet gaat werken. Het "randje" in de blauwe cirkel is omgebogen/ingedeukt dus de rand van de spoel is zegmaar een cirkel met een deukje nu op dat deukje loopt hij niet lekker. (Ik hoop dat mijn uitleg te begrijpen is het is namelijk nogal lastig uit te leggen :P) Ik heb al geprobeerd het recht te buigen met een heel klein tangetje maar dan loopt het loopt nogsteeds aan bij de rode cirkel en aan de bovenkant van de reel zegmaar... :(
[hs width=300 height=300]http://192.168.178.27/IMG_20140920_192636.jpg[/hs]

Arie de Vries

Probeer Martin de Vries van Alfa Rod Building eens, foto's lijken erg op een reeltje dat ik dit jaar bij hem kocht. Wie weet kan hij je verder helpen
Groet, Arie

W3stland

#4
Ik dacht aan shakespeare maar bij nader inzien kan je beter even wat merken zoeken bijj google afbeeldingen..
Misschien kom je eenzelfde tegen.. Denk idd niet dat je dat mooi teruggebogen krijgt, maar ik ben dan ook geen ijzersmid
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Gert

Ik krijg die 2e foto niet te zien, dus weet niet hoe het er precies uitziet. Maar inspannen op bijvoorbeeld een draaibank of kolomboormachine en dan al draaiend met een stuk hout of zo weer in model brengen zou misschien kunnen?

Groet,
Gert

gijsie20

Ik zeg kijk even op Ebay voor een nieuwe... Zo'n reeltje kost niks  op Ebay ;D
Ik heb er ook een 3/4 van Roman Moser..maar zonder logo's, maar wel met doos etc gehad voor 10 euro incl. verzenden vanuit Hong Kong. Dit soort reels gaan onder allerlei merken over de toonbank. En geloof me..ze zijn allemaal exact hetzelfde. Al dat soort "huismerk" reels komen uit China.


goswit

IK weet niet hoe handig je bent , maar maak een vurenhoutenlatje passend tussen de spoelranden dan heb je in ieder geval de juiste maat , probeer dan het terug te buigen met een ander stukje hout  wel met overleg ,dus niet forceren.   Het deukje zou je kunnen proberen weer recht te maken met een dreveltje met een grote kop of een afgesleten botte schroeven draaier.  Om beschadiging tegen te gaan snij je van plasticdop ca . 3mm af knip haar door en leg het tegen de rand die je wil uitkloppen en klop dan voorzichtig met drevel en hamertje het deukje er uit .  Dan moet het lukken (hoop ik )

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

vliegvisserdorian

Bedankt voor de tips allemaal!

Uiteindelijk heeft (ongeveer) de manier van goswit gewerkt, hij draat nu weer netjes  soepel :D