Gezocht Loop Evotec 140 #5 lijn

Started by devliegvisser, December 26, 2012, 10:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devliegvisser

Ik ben op zoek naar een Loop Evotec 140 #5 2e hands lijn. Ik hoor het graag als iemand die nog heeft liggen en hem wil verkopen.

Groet,

Devliegvisser

Inderk

Helaas ik doe de mijne niet weg,maar bij een sponsor van deze site zijn ze te verkrijgen voor een zeer redelijke prijs. Ik heb er een paar jaar geleden meer voor betaald.
http://pro-flyshop.com/products/loop-evotec-140-vliegenlijn
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


devliegvisser

Hey Inderk,

Eigenlijk ben ik specifiek op zoek naar een 2e hands Evotec 140. Zie onderstaand de reden voor het verhaal in Nederlands en Engels:
Misschien weten jullie nog een oorzaak te noemen voor dit vreemde verhaal:

gr,
devliegvisser

Nederlandse leverancier
Ik heb de lijn vandaag binnen gekregen. Waarvoor dank.
Vanmiddag de lijn samen met Edwin getest. Het volgende vreemde doet zich voor. Ik had vorige week de lijn van Edwin geprobeerd en die lade prima op mijn Sage SLT en wierp beter dan de Triangle taper. Dat is de reden waarom ik ook perse de Evotec 140 WF #5 wilde hebben. Dezelfde lijn als die van Edwin.
Echter vandaag de lijn geprobeerd en deze laad een heel stuk minder dan dezelfde lijn als die van Edwin. Ook op de hengel van Edwin geprobeerd en ook een heel stuk minder. Wij dachten na de test dat of de lijn van Edwin een #6 was of die van mij een #5 of die van Edwin een #5 en die van mij een #4. In ieder geval waren de lijnen ondanks de gelijke verpakking niet gelijk.

Thuis de lijnen gewogen om duidelijkheid te krijgen over de #:

Edwin:
Eerste 9m          10 gram
Volledig (witte) 14m head    15 gram
Zoals op de verpakking staat aangegeven #5 WF.

Warner:
Eerste 9m:          10 gram
Volledig (witte) 14m head:   15 gram
Zoals op de verpakking staat aangegeven #5 WF.

Precies gelijk dus. Weg verklaring van de verschillende lijnen.

Wij vragen ons af wat het verschil kan veroorzaken. Heb jij enig idee?

N.B. Het enige wat ik kan bedenken is dat de lijndressing nog iets kan zijn. Lijkt me echter dat dit niet zo'n significant verschil  kan uitmaken.


Engelse reaktie:

Hi again,

it sounds weird actually. Indeed LOOP did change the manufacturer recently and this years lines are produced in Cortland facility. I was quite disappointed with some lines, for instance GDC shooting heads and running lines. New coating of single handed lines differs from latter - it is much slicker and in my opinion it's disadvantage... But let's say Opti stream casts almost as it use to be. Guys at LOOP knows the problem - they were getting poor feedback from quite a lot of dealers and customers, including us. But I believe they will solve the problem.
The line that I'll send you left from our stock of 2011, so it shouldn't be Cortland. I'll post it tomorrow.
Keep in touch and all the best,

> Dear
>
> Thanks for the deep going explanation. Love that deep going of your
> explanation. We have to do the same for EFFA theory. So a little bit
> of learning is always good. I think it give no explanation of two the
> same lines: Loop Evotec #5 give different casting on both rods. The older
> Evotec 140 #5 of Edwin loads well on both loop Cross as on my Sage SLT.
> The new Evotec 140 #5 line performs on both Loop Cross1 and Sage SLT
> worse. Same line different outcomes!
>
> >
>
> Hi again ,
>
> I think I know the clue :) New cross s1 as well as some older LOOP
> models have more or less isometric curvature, that means it bends
> lower in the rod at the very instant the cast being initiated. But
> that doesn't mean that the rod itself is kind of "noodle" like. On the
> other hand, progressive action rods bends deeper when bigger load is
> applied and certain movements with your casting arm are done, in
> particular - extended drift backwards whilst the rod being positioned
> in a more horizontal plane. That results in weird looking "dancing"
> and excessive body rotation. Conclusion - under the same weight
> isometric rod loads easier as opposed to progressive ones thus
> resulting in a bigger amount of accumulated kinetic energy that is
> transferred to the line. That means longer casts can be performed with
> lesser energy losses - with shorter stroke, minimal body and arms
> rotation etc. I guess that is exactly what you've noticed :) And your
> solution might be an option - additional line weight should load your
> SLT more efficiently. Just don't forget to add a forward drift, otherwise you're risking to overload you rod.
> Hope this will help you :)
> BTW, Goran Andersson was staying at my place during 3 days casting
> courses that we arranged this autumn and I had a good opportunity to
> discuss similar things with Maestro. Lots of changes in my mind
> occurred, ha ha :) I received the payment. Now I need your delivery
> address. I'll post your line asap then.
> If you have any questions - don't hesitate :)

devliegvisser

@ Speycast
Valt wel mee hoor:
De eerste 9,14m bij een lijn bepaalt de #.
De eerste 14m bij de Evotec 140 is de volledige head die we gebruiken bij het werpen (long belley).  Om de twee lijnen te vergelijken of deze wel gelijk zijn en bijvoorbeeld niet een verschillende # hebben weeg je de beide lijnen. De "oude" van Edwin en de nieuwe van mij wegen gelijk en zijn daarom beide #5.

Toch werpt de lijn van mij een stuk minder dan die van Edwin: Allebei een Loop Evotec 140 #5. Een reden zou kunnen zijn dat de nieuwe lijn nog niet was behandeld met een lijndressing (al getest en maakt niet uit). Lijndressing zorgt er onder andere voor dat je lijn minder weerstand met de ogen maakt waardoor de lijn gemakkelijker door de ogen glijdt, de hengel beter laadt en dus verder geworpen kan worden.

Groet,

De vliegvisser


devliegvisser

Dag Speycast,

Het is geen #9 maar een #5 lijn waarvan we de eerste 9,14 meter gewogen hebben om te bepalen of het een #5 lijn is en geen #4 of #6. Dus we werpen geen #9 lijn op een #5 hengel maar een #5 lijn op een #5 hengel.

Groet,

devliegvisser

devliegvisser

De eerste 9m bepaalt de # en is 10gr = #5 en niet de volledige head van 14m.

gr
devliegvisser

devliegvisser

Waar het mij omgaat is het uitvinden waarom twee lijnen die precies hetzelfde zijn nl Evotec 140 #5 en alleen maar verschillen in ouderdom zo veel verschillen in werpen. De engelsman geeft wel een mogelijke verklaring nl het veranderen van leverancier van Loop die de lijnen maakt. loop is veranderd van lerverancier deze zomer.


n.B eigenlijk ben ik alleen maar op zoek naar een oudere Evotec 140 #5  lijn omdat deze beter werpt.

Gr,
Devliegvisser

Forelletje

Heerlijk Bert  ;).....ik snap het allang niet meer .maar ga door u beide .
Dan knip en plak ik nog ff een schietkop in elkaar hihihi

rena

Prima leesvoer  ::goodjob::

Heb zelf wat lijnen en hengels in test in klasse #5 en het is interessant om te merken hoe verschillend de hengel reageert op verschillende lijnen.