Nimfen verzwaren, hoe zwaar en hoe houd je ze uit elkaar?

Started by Martijn, January 09, 2018, 23:31:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Martijn

Hallo, ik ben nieuw op deze site. Via google, zoekend naar van-alles-en-nog-wat over vliegvissen kom ik vaak op dit forum uit... Dan nu ook (eindelijk) geregistreerd.
Ik vliegvis al best veel jaar (jaar of 25 ofzo), voornamelijk in de polder of in stromende beekjes over de grens. Binden doe ik ook net zo lang...
Ik heb het vliegvissen en vliegbinden, na een paar uurtjes tips krijgen van een "oude rot", mijzelf aangeleerd.

Gaat allemaal prima, maar....
als ik dan nadenk hoeveel ik de verschillende vliegen verzwaar ben ik vastgeroest in een gewoonte (polder: bijna niets/ meestal alleen een koper ribbing met een paar slagen extra, OVM: ca. 3 wikkelingen lood of een goudkop, langzaam stromend water: ca. 5 wikkelingen lood, snel stromend water: ca.10 wikkelingen lood).

Op mijn vliegvisvest heb ik een stuk schaap waarin ik de vliegen bewaar als ik van vlieg wissel (hier zitten de vliegen dus al door elkaar).
Als ik vliegen te kort kom (en de volgende dag ga vissen) open ik de verschillende vliegdozen en verzamel wat vliegen. Dus mijn voorraad is een gemixt zooitje :-)

Dan hier eindelijk mijn vragen:
- hoeveel verzwaren jullie nimfen, laten jullie dat per soort nimf-imitatie afhangen?
- merken jullie verschil tussen dezelfde nimf met meer- of minder wikkelingen lood?
- verzwaren jullie nimfen altijd met lood of gebruiken jullie ook wel eens koperdraad? (koperdraad werd mij ooit geleerd, ik spreek tegenwoordig eigenlijk alleen mensen die met looddraad verzwaren)
- hoe bepaal je hoeveel je een nimf verzwaard (voor stilstaand polderwater, zacht stromend water, snel stromend water, e.d.)? Teveel lood zal voor de vis overkomen als een baksteen? Te weinig verzwaring zal zorgen dat de nimf niet/onvoldoende zinkt...
- Laten jullie de diepte van het water of de lengte van de leader meetellen bij de keuze van het gewicht van de nimf? (kiezen jullie bijvoorbeeld liever een nimf met meer loodwikkelingen of wachten jullie langer om de nimf af te laten zinken?)
- hoe houd je de nimfen met verschillende verzwaringen uit elkaar?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Alvast bedankt!

p.forel

Uit elkaar houden bind het kopje af met verschillende kleuren  drie slagen lood zwart.  5 slagen rood of zo iets

henkverhaar

Quote from: p.forel on January 10, 2018, 00:13:46
Uit elkaar houden bind het kopje af met verschillende kleuren  drie slagen lood zwart.  5 slagen rood of zo iets

Dat zou ik ook gezegd hebben. Maar in de praktijk doe ik dat niet meer. Ik maak maar een paar typen verzwaarde nimfen (die waar ik na jaren in 'geloof' ;-) ), en die hebben allemaal een eenduidige verzwaring. Kort gezegd dus 1 type voor ondiep, 1 (ander) type voor half water, en 1 derde type voor tegen de bodem. Die zijn dus op 'type' herkenbaar uit elkaar te houden.

Voor mij werkt dit afdoende ;-)

Scaramouche

Quote from: Martijn on January 09, 2018, 23:31:15
Dan hier eindelijk mijn vragen:
- hoeveel verzwaren jullie nimfen, laten jullie dat per soort nimf-imitatie afhangen?

+ Ik maak vaak dezelfde nimf in verschillende zwaartes. Meestal doe ik dat met een tungstenkop en dan zie je het verschil duidelijk. Ik heb niet de indruk dat een grote kop op een kleine nimf iets uitmaakt voor de vis, dus zelfs al ziet het er gek uit dan kun je er prima mee vangen.

- merken jullie verschil tussen dezelfde nimf met meer- of minder wikkelingen lood?

+ ja, meer wikkelingen zorgt dat ie sneller zinkt :-). Qua vangkracht maakt het niet veel uit. Het gewicht hangt samen met de combinatie van diepte en stroomsnelheid, en dat bepaalt welk gewicht je nodig hebt om op de gewenste diepte te komen. Als je voldoende ruimte hebt, moet je vooral de natuurlijke stroom gebruiken: werp stroomopwaarts in de stroomnaad naar een poel, dan zorgt het water er idealiter voor dat ook een lichte nimf diep komt op de meest natuurlijke manier. Als je minder ruimte heb ben je soms gedwongen om een 'dieptebommetje' te gebruiken.

- verzwaren jullie nimfen altijd met lood of gebruiken jullie ook wel eens koperdraad? (koperdraad werd mij ooit geleerd, ik spreek tegenwoordig eigenlijk alleen mensen die met looddraad verzwaren)

+ koperdraad is soms niet zwaar (dicht) genoeg voor kleine nimfen. Je hebt trouwens meerdere materialen waar je mee kunt werken om je vlieg te verzwaren: (epoxy)lijm en lak, glaskralen, lood, koper, tungsten. Als je bijvoorbeeld een overtuigende kokerjuffer wilt maken, heb je vaak al genoeg aan een taaie lijm op de haaksteel en daar dan zandkorrels overheen strooien. Als je het netjes doet ziet dat er fantastisch uit. (en als je het slordig doet vinden forellen het meestal ook best ;-) )

- hoe bepaal je hoeveel je een nimf verzwaard (voor stilstaand polderwater, zacht stromend water, snel stromend water, e.d.)? Teveel lood zal voor de vis overkomen als een baksteen? Te weinig verzwaring zal zorgen dat de nimf niet/onvoldoende zinkt...

+ trial en error. Ik heb meestal van alles wat bij me. Zorg dat je snel kunt knopen zodat je makkelijk wisselt aan de waterkant ;-)

- Laten jullie de diepte van het water of de lengte van de leader meetellen bij de keuze van het gewicht van de nimf? (kiezen jullie bijvoorbeeld liever een nimf met meer loodwikkelingen of wachten jullie langer om de nimf af te laten zinken?)

+ Het gaat om de combi stroomsnelheid en diepte. Op stilstaand water is de leader voor mij zeker een belangrijk hulpmiddel.

- hoe houd je de nimfen met verschillende verzwaringen uit elkaar?

+ Wat p.forel aangeeft, met verschillende kleuren draad, dat is het makkelijkst. Maar je kunt ook nog overwegen om je nimfje met een loodhageltje extra te verzwaren als dat nodig is. Dat is vaak ook best handig.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Alvast bedankt!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Ik ook niet meer henk 

Bind bijna niks zonder tungsten  kwa nimph.  En dan zie ik het wel aan grote van goudkopje

Martijn

Top!! Snelle reacties en nog reacties waar ik meteen ook echt iets mee kan!  8)
Nooit gedacht aan verschillende kleuren binddraad!! (Ga ik meteen proberen, nu even kijken of ik hier consequent genoeg voor ben  ::))

Een loodhagel aan de leader? Lijkt me zeker een handige oplossing voor bv. stromend water waar je niet eerder bent geweest (en het water bv sneller stroomt dan je had verwacht).
Knoop je die dan direct tegen je haak aan of juist verder van de haak af, op een afstand van 30 cm van je haak ofzo?

Vanavond meteen een kokerjuffer met zand maken! Origineel! Ik kwam een voorbeeld op google tegen, ziet er inderdaad gaaf uit!! ik ben benieuwd hoe dat werpt :-)

Scaramouche

Quote from: Martijn on January 10, 2018, 18:52:34
Een loodhagel aan de leader? Lijkt me zeker een handige oplossing voor bv. stromend water waar je niet eerder bent geweest (en het water bv sneller stroomt dan je had verwacht).
Knoop je die dan direct tegen je haak aan of juist verder van de haak af, op een afstand van 30 cm van je haak ofzo?

als ik een nimf in de stroom wil verzwaren, zo dicht mogelijk tegen de haak aan. Maar als je bijv een stokje of buzzer op stilstaand water vist, kun je het ook op een halve meter van je haak knijpen. bij het binnenstrippen krijgt je vlieg dan een mooie 'golvende' beweging en hij zinkt net wat natuurlijker af. is ook een heel mooie techniek voor ruisvoorn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

pepertje

Meest simpele oplossing.
Verschillende vliegendoosjes.
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

Martijn

De tactiek voor de verschillende kleuren binddraad lijkt bij mij mis te gaan bij de goudkopnimfen... bij het afbinden verdwijnt de draad keurig achter de goudkop..... ik ben dus nog steeds zoekende....

Ik kwam net "gekleurd head cement" van Loon tegen, heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn dure potjes maar dit lijkt me wel een leuke optie als het binddraad niet goed zichtbaar is, een druppeltje op het haakoogje, op de goudkop of desnoods op de haakbocht....
Is dit materiaal inderdaad een beetje zichtbaar?

(verschillende doosjes gaat bij mij naar verloop van tijd ook mis.... als ik weer eens weinig aanbeten heb dan probeer ik allerlei verschillende nimfen, als ik met een vlieg heb gevist doe ik deze meestal niet direct (nat) terug in de doos, op een gegeven moment heb ik allemaal vliegen aan mijn vest hangen....)

Bedankt!

Scaramouche

Quote from: Martijn on March 23, 2018, 22:57:01
De tactiek voor de verschillende kleuren binddraad lijkt bij mij mis te gaan bij de goudkopnimfen... bij het afbinden verdwijnt de draad keurig achter de goudkop..... ik ben dus nog steeds zoekende....


voor je de goudkop aan de haak rijgt eerst bij het oogje een beetje draad opzetten. Als je dan de goudkop naar het oog schuift stuit die op het draad dat dan zichtbaar blijft. je hebt meer een heel klein randje nodig.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Martijn

Dat kan natuurlijk ook ja!! Ga ik proberen, bedankt!   (is een stuk goedkoper dan die potjes....)

Menno_siemensma

of gewoon een kleine tag met binddraad achterop de vlieg :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjo

Ik vis op heel divers water en moet mijn strategie steeds aanpassen. Als ik een, twee passen verplaats moet ik opnieuw uitzoeken welke nimf het beste gaat en op welke diepte ik deze moet presenteren. Dat gaat dus proefondervindelijk. Ik heb er niks aan om te weten hoe zwaar mijn nimf is, ik moet toch gaan zoeken. Het water is niet alleen heel divers maar ook wisselt de stroming gaande de dag. Dus ook al heb ik uitgevogeld welke nimf op welke plek het beste gaat in dit jaargetijde, een paar uur later kan het heel anders zijn. Ook is belangrijk hoe je leader opgebouwd is en hoe lang deze is. Tegenwoordig vis ik met de nimf met een leader van de lengte van mijn hengel van helemaal 0,12 mm en op 50cm van de punt een dropper. Maar als ik een nieuwe vlieg aan de punt knoop, dan is mijn leader korter geworden en zal mijn combinatie weer een beetje anders vissen. Bij het werpen moet ik wat meer snelheid geven omdat de leader de nimfen niet overslaat, dat lukt wel door de snelheid die ik meegeef.
Je stelt de juiste vragen, maar het is geen exacte wetenschap. Je krijgt dan ook geen antwoorden maar meningen. Mijn mening is dat het geen moer uitmaakt voor mij, hoe zwaar een nimf is.
Let the fly be with you....

Team

Tungsten in verschillende maten  14/16/18    en je ziet het aan de grote van je kraal
NUNC  AUT  NUNQUAM

Martijn

@ SJO:
In mijn beleving maakt het gewicht van de nimf nog wel eens uit, soms wil je wat zwaardere nimfen hebben (bv bij een sterker stromend deel) - in mijn beleving zou je bij voorkeur zo weinig mogelijk verzwaring moeten gebruiken om het zo natuurlijk mogelijk te laten ogen... Hierdoor is het dan soms weer lastig om de nimf over de bodem te laten stuiteren...
maar ik snap je redenatie helemaal.

Bedankt voor de tips, ik denk dat het een combi van alles gaat worden  8)
Verschillende groottes kralen zou ook wel een leuke oplossing kunnen zijn.
Even kijken of ik het nu ook nog in de praktijk goed voor elkaar kan krijgen  :o