Aan de zeeforelvissers die in april naar funen zijn geweest.

Started by RonKeiko, December 26, 2011, 16:34:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonKeiko

Hey zeeforelvissers,

Ik plan een vistrip naar Funen in de laatste week van april ( week 17 ) in 2012.
En had gelezen dat er 1 of meerdere trips waren geweest dit jaar.
Maar niet hoe het was geweest. Kunnen jullie me hierover wat informeren aub.

Heb zelf enkele DVD's aangekocht van Sea Trout Secrets Fly Fishing. En heb hier toch al wat uitgeleerd.
Over de hoeveelheid vis dat hier wordt gevangen dat neem ik wel nuchter op, dan kan ik best een hele maand boeken ( zou ik graag doen, maar mijn vrouwke niet ).

Mvg,

Ronny Helaers
Beveren Waas - Belgie

Bert J.

Hoi Ronny, het verslag van onze laatste trip in april staat hier: http://www.vliegvissers.nl/archief/2011/verslagen/Denemarken-2011.html
De verslagen van voorgaande jaren vind je ook in het 'archief'.
Wij gaan een week later dan jou naar Denemarken. De eerst week van mei 2012. Deze keer
gaan we voor het eerst naar Langeland. Volgens Google Earth ziet het er daar ook mooi uit.
Mooie stekken! We zijn ook nog nooit zo laat geweest, maar het kon deze keer niet anders.
We zien het wel...
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift


Useless

Zeeforelvisserij is wat mij betreft altijd een beetje speculatief. Je moet op het juiste moment op de juiste plek zijn onder de juiste omstandigheden. Afgelopen seizoen, althans het voorjaar, was gewoon erg slecht. Ik denk dat iedereen die afgelopen jaar in april is geweest dit kan beamen. En degene die dit niet doet die jokt waarschijnlijk een beetje  ;). Ik ben het afgelopen seizoen in totaal 4 keer in Denemarken geweest en met heel wisselende resultaten.
Eea is afhankelijk van de duur van de voorafgaande winteren de daarmee gepaard gaande watertemperatuur. Daarbij kwam het afgelopen jaar dat er een algenplaag rond Fyn was geweest waardoor het water enorm was vertroebeld hetgeen duidelijk invloed had op de vangsten.
Het is ook een beetje wat je ervan verwacht. Zelf ben ik dik tevreden met gemiddeld 1 vis(je) per dag. Ik heb dan voor mijn gevoel een goede week gehad. Meestal is het wel wat meer maar soms is het ook minder, zoals afgelopen jaar.
Als het lang koud is geweest, probeer dan de fjorden. Daar is de watertemperatuur meestal 1 a 2 graden hoger dan in de open zee gedeeltes.
Qua vliegen hoef je helemaal niet kieskeurig te zijn want dat is de zeeforel ook niet. Ze hebben de hele winter weinig gevreten en pakken in het voorjaar (als ze er zijn) vrijwel alles wat ze voor de bek komt.
Bij veel vissers is de Pattegrisen de favoriete zeeforelvlieg. Zelf gebruik ik 'm weinig en zie geen verschil in de vangsten maar doe vooral waar je zelf in geloofd want dat werkt altijd het beste.
Mocht je nog meer sites willen zien dan de al eerder genoemde, neem dan ook eens een kijkje op de site van Jelsema ( http://www.FlyFever.com ). Zijn site staat boordevol verslagen en informatie mbt zeeforelvisserij.

RonKeiko

Reeds bedankt van de info die ik kreeg van jullie.

Ben zelf een keer of 4 naar Langeland geweest ( de laatste keer was in 2007, een jaar dat héél slecht was kwestie van de visvangst ) om te gaan vissen en dit was meer om de kabeljauw te doen.
Maar soms ging ik eens trollen langs de kust van Langeland en heb af en toe een zeeforel gevangen.
Het gedeelte rond Bagenkop was niet slecht, te beginnen vanaf de vuurtoren ( zuid/oost kant van Bagenkop ) tot voor de haven.
En zeker het stuk thv Ristinge, vanaf de begin van de klif tot de punt waar het ondiep begint te worden ( richting Aero ) waren zeker de moeite.

Maar nu ben ik " hooked on the fly " dank zij Mike en Sieger ( jullie wel bekend denk ik ) ligt mijn intresse wel bij de zeeforel.
En idd zoals Useless schrijft moet men nuchter blijven en te vreden zijn met die één zeeforel per dag.

Mede Langeland-vissers die nog info hebben, steeds welkom.
En nogmaals bedankt voor de info die ik al kreeg van jullie.