Ahr of wupper

Started by emgz84, August 20, 2017, 12:58:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

emgz84

Afgelopen week even een paar dagen aan de Ahr gezeten en gevist. Tweede keer op stromend water voor mij. (Vorige keer in Engeland maar dat was niet te doen... nog). Traject Dernau gekozen. Was als beginner zeer blij met dit traject. Alle ruimte om te werpen. Grote vis zien springen maar niet gevangen. Wel een hoop kleine bruine forellen en een maatje waar ik al heel blij mee was (foto), 2 minivlagzalmpjes een alvertje en een dag later bij Walporzheim nog 2 kopvoorntjes. Dat was ook de dag dat het hard begon te regenen en ik in een steeds bruinere, harder stromende beek stond tot het moment dat het toch wel heel eenzaam werd in de stromende regen met alleen bos om je heen en water dat zo hard stroomt dat je je er eigenlijk niet meer prettig bij voelt. Vangkansen nul in mijn ogen dus ben ook gestopt toen. Campingbaas gevraagd hoe lang het duurt voor de beek weer redelijk helder werd. 3 tot 4 dagen antwoordde hij. Dus uiteindelijk spullen gepakt en teruggereden. Nou komt er weer mooi weer aan deze week en heb nog een week vakantie. Zou graag nog een dag gaan en kan natuurlijk nog een keer dezelfde kant oprijden. Traject is al bekend. Maar zag ook de wupper in mijn boekje staan die ook niet ver weg is en redelijk helder blijft voor zover ik kon lezen. Wat me wel opvalt is dat de geluiden over de Wupper die je hier en daar kunt lezen op internet steeds negatiever worden na pakweg 2014/2015. Alleen maar kleine vis. Niks gevangen. Etc. Zijn er hier mensen die de wupper dit of afgelopen jaar nog hebben meegemaakt?  Voor andere beginners die dit lezen, ga je die kant op dan zou ik persoonlijk voor Dernau kiezen. Walporzheim was een flink stuk midden in het dorp waar je niet mocht waden (waar ik dus wel stond want had het boekje niet helemaal goed begrepen) en het andere stuk zit bijhoorlijk omheind door bos ook daar waar het soms wat minder breed is en dat maakt het werpen wat lastig. Aan de andere kant maakte de regen het er natuurlijk ook niet leuker op. Hoop dat iemand me wat kan vertellen over de wupper.

Mike

#1
Hoi,

De Wupper was voorgaande jaren mijn favourite rivier.
Ik ben er echt heel vaak geweest en het is idd waar vwb de slechte vangsten.
Ik ben eind julie 2 dagen geweest en een paar weken geleden nog een keer.
Vangsten zijn enorm verslechterd en we vangen bijna alleen nog maar kleine vis.
Nu vis ik hoofdzakelijk met de french leader en zelfs op deze manier moest ik de volledige 10 km afvissen voor 30 visjes.
Aalscholvers hebben bijna heel de rivier leeg gevreten.
Vlagzalm hebben we bijna helemaal niet meer gevangen. Alleen paar hele kleintjes.
Het is echt super jammer want de Wupper is echt een veel mooiere rivier dan al die commerciele bende.
Er was een paar jaar geleden echt een fantastisch bestand aan mooie bruine forel en vlagzalm.
Er zaten ook flinke exemplaren tussen en ze planten zichzelf daar erg goed voort.
Helaas is nu dus bijna alles veranderd in aalscholver kak  :-[

Hier zijn de mooiste 2 vissen die ik daar de afgelopen x gevangen heb.
Regenboog was overigens de eerste die ik daar heb gevangen.

[attachment id=1 msg=171322]

[attachment id=2 msg=171322][attachment id=3 msg=171322][attachment id=4 msg=171322]


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

emgz84

Dat zijn nog mooie vissen. Bedankt voor je reactie. Jammer dat je dat zo doorkrijgt na een paar jaar op dezelfde stekken. Is die vereniging ook minder actief geworden met het onderhoud en behoud dan? Ik was me niet bewust van het feit dat het zo commercieel was aan de Ahr. Stond helemaal alleen op het traject en het was nog een mooie dag ook. Wel doordeweeks.

FSCHAMP

Ik heb dit jaar nog in Dernau op de Ahr geweest na zeker meer dan 10 jaar er niet meer gevist te hebben. Het was een club uitstap, maar we waren echter maar met 3 vissers, omdat het voorspelde weer niet goed was. Echter we vingen verschillende mooie vissen en ik heb zeker meer dan 50 stuks gevangen op deze dag. Eén van de mede collega's deed nog beter, maar hij viste met twee nimfen terwijl dit niet toegelaten is in Duitsland.
Zelfs toen ik hem hier attent op maakte dat dit niet toegelaten was in Duitsland, bleef hij verder door vissen met twee nimfen. Vroeg of laat zal hij hier de gevolgen van dragen voor het niet volgen van de wetgeving.
We visten allen wel catch & release met weerhaakloze vliegen. We vingen hoofdzakelijk bruine forel (de meeste tussen 25 en 35 cm), maar we vingen ook een aantal regenbogen, vlagzalm en kopvoorn.
De Wupper heb ik dit jaar willen aandoen, maar ik krijg geen vergunning besteld via de website. Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

emgz84

Das een hoop. Maakt het met forel nog uit wanneer je gaat? Is het een goede tijd nu in de zomer? Vang niet veel maar dat kan natuurlijk een stukje techniek van mezelf zijn.

Mike

Quote from: emgz84 on August 20, 2017, 19:53:47Ik was me niet bewust van het feit dat het zo commercieel was aan de Ahr. Stond helemaal alleen op het traject en het was nog een mooie dag ook. Wel doordeweeks.

Ik doelde ook niet specifiek op de Ahr maar gewoon in t algemeen.
Ik dacht even dat er werd gesproken over de Aar maar het gaat om de Ahr en daar ben ik volgens mij nog nooit geweest. Misschien moet ik dat maar es proberen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Raymond

Vorige week ook nog eens op de Ahr gevist en ons viel het op dat de visstand achteruit is gegaan. Vlagzalm? Lijkt inderdaad wel helemaal weg op een uitzondering na. We hebben meerdere aalscholvers gezien en dat deugt niet in combinatie met de lange droge periode met laag water die er afgelopen zomer is geweest. Die vreten zich echt helemaal dood, zo gemakkelijk komen ze dan aan hun prooi.

Maar toch wel vis gevangen, overdag was het wel hard werken voor een vis. Geen stijgende vis te zien en alleen met een nimf gevist. 's Avonds wel veel stijgende vis en zo'n beetje iedere inworp was een aanbeet. Veel kleine vis (uitzetters) met af en toe een uitschietertje. Vorig jaar heb ik wel nog een heel zootje mooie vlagzalmen gevangen.

De Ahr is trouwens ook wel vrij commercieel maar het aantal dagvergunning dat op sommige parcours wordt uitgegeven is beperkt. Afhankelijk van het parcours soms maar max. drie of vier.
::wtf::

gijsie20

Ik kom veel op de Wupper. Vangsten zijn wel erg wisselend geweest. Moet zeggen dat het het laatste jaar niet echt super meer is geweest. Het einde van het traject achter het stuwmeer leek zo goed als dood, niks geen vis gezien. Toch een mooi stukje, wat dieper water overhangende bomen etc.
Waar ik eerder nog wel meerdere 40ers en 30ers ving op een dag, waren het nu toch wel wat kleinere vissen en af en toe echt zoeken naar vis.
Maar toch dit jaar nog een dikke 50er gevangen.

Mike

Das een dikke 🖒
Heb je die gevangen op het diepe stuk aan het beging waar ik deze video heb opgenomen ? https://youtu.be/je4FxBS523Q
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

#9
Bij het begin van de strecke.

emgz84

Krijg door de reacties het idee dat het sowieso wat minder is geworden in Duitsland dan men gewend is en aangezien ik daar toch geen ervaring mee heb ga ik morgen lekker naar de wupper waar ik het nog niet eerder gezien heb. Jammer van de aalscholvers. Ik meende te lezen dat die beesten afgeschoten mochten worden in "vliegvissen in DL" maar dat is natuurlijk een tijd geleden geschreven.

Mike

De druk op het visbestand, veroorzaakt door aalscholvers, heeft er in DL idd voor gezorgd dat de vangsten tov. een paar jaar geleden erg zijn verslechterd.
We hebben een kort gesprekje gehad met de voorzitter van een van de vliegvisclubs van de Wupper.
Mijn Duits is belabberd maar volgens mij vertelde hij dat er geprobeerd werd om toestemming te krijgen om de aalscholvers af te schieten. Helaas liepen ze tegen nogal wat weerstand op vanuit de politiek.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

p.forel

Altijd maar weer die vogels de schuld geven.
Ik geloof er na al die verhalen van de duitse verenigingen geen hol meer van.
Nou vang ik nog zelfde als jaren geleden dus misschien daarom mijn ongeloof.


goswit

Veel vissers denken dat de vis op ze blijven wachten tot ze volgend jaar weer terug komen ,sja.  het ene jaar is het beter dan het ander jaar. de een is tevreden met 5 visjes per dag de ander heeft een slechte dag als hij / zij 50 visjes vangen.
De plassen hier in de regio zijn zo goed als leeg ,wordt bijna niets gevangen.
Valt mij wel op langs de waterkant lopen veel vreemde vogels. ::) ::) ::) ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Mike

Ik twijfel niet of de oorzaak hoofdzakelijk bij de aalscholvers ligt.

Ik zie zelf veel meer aalscholvers dan voorheen.
De locals klagen er ook steen en been over.
Bijna alle vlagzalm is weg.
We vangen alleen nog maar kleine vis.
En de paar grote vissen die we vangen zien er vaak zo uit...
[attachment id=1 msg=171371]

Ik heb niet meer indicaties nog
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

p.forel

Sta meestal al vroeg aan de waterkant en zie meer ijsvogels dan de zwarte maffia
In duitsland dan he hier op de merwede zitten zat van die zwarte visvreters

emgz84

Dagje Wupper zit er op. Mooi riviertje, helder. Tenminste de meeste stukken. Kwam bij de eerste grote stroomversnelling een hoop bende tegen. Winkelkarretje, hoop metalen troep onder water. Ook stukken waar ik tot mijn knieen in de modder zakte. Waadpak nog een litertje water geschept toen ik ineens in een diep gat stapte. Het stuk bij de Dam heb ik niet gedaan heb te lang lopen klooien op stukken die wat rustiger leken. Uiteindelijk slechts 3 kleine forelletjes kunnen pakken en een vlagzalmpje (foto) die was wel leuk op de droge vlieg in de avondhatch. Geen aalscholvers gezien maar vond het wel erg leeg tijdens de avondhatch. 3/4 kleine vissen die stegen op een stuk van 40/50 meter. Wel een stuk of 10 aanbeten gemist nog door de hele dag maar ook dit leek iig klein. Die Strecke waar jullie het over hadden is dat aan de zijde waar de visvereniging zit of aan de andere zijde?

emgz84

Sorry vergeten.

Mike

Nou ben ik daar inmiddels misschien wel 100 x geweest en ik ben nog nooit metalen rommel ed tegen gekomen.
De Wupper is heel erg lang en er zijn meerdere trajecten maar ik weet niet precies voor welke trajecten er gastvissers worden toegelaten.
Welk traject heb je gevist ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

#19
Van de bergischerverein gok ik zo maar ;)
Achter de Aldi ligt idd wel wat troep in het water.
Stukje bij de stuw/treinstationnetje zou ik idd niet waden, eerste stukje kan wel direct bij de stuw en een stukje verderop weer. Daar tussen in modder idd. Liggen wel forellen onder de bomen daar.

Waterstand is momenteel ook niet top als ik de gegevens zie..

Het is dat ik een paar dagen in de Ardennen was, anders was ik misschien ook wel even die kant op gekomen.

Mike

Het valt mij op dat wanneer ik op dit forum stukjes lees over vissen op stromende riviertjes, veel mensen vaak blijven hangen op de diepere langzaam stromende stukken.
Het stuk wat jij nu beschrijft is zeer waarschijnlijk het stuk aan je rechterhand, als je op de parkeerplaats van de Aldi staat met je rug naar de winkels.
Dit zijn nou juist de stukken die ik bijna altijd over sla omdat ik ze totaal niet interessant vind.
Als je schuin rechts van de Aldi er in gaat, kan je veel beter naar links up stream vissen, en dat diepe stuk met zachte bodem rechts gewoon laten voor wat het is.
Even proberen is altijd goed maar als je 5 min geen actie krijgt, is het echt veel verstandiger om door te lopen.
Waar heb je nog meer gevist dan behalve dat diepe stuk rechts van de Aldi ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

emgz84

Ik heb idd bij de bergische visvereniging gevist. Heb vooral het stuk voor de vereniging zelf afgevist tijdens de avondhatch. Overdag heb ik wat rondgereden. Een stuk bij een metaalbedrijf (sinter metals) bij 2 bruggetjes die vlak bij elkaar zaten. Dat zag er veelbelovend uit maar het stroomde er hard en viel daar op een gegeven moment in een diep gat, ook was het werpen wat lastig. De aldi heb ik ook gezien maar daar was ik dus vlug weg. Het stuk van de verein heb ik doorwaad tot de eerste grote stroomversnelling maar daar was geen pad meer dus toen maar omgekeerd. Ik bleef maar waden daar. Moet ook zeggen dat alles wat ik ving bij de verein zat daar dus ben idd meer daar blijven hangen door het vertrouwen. Ik probeer wel eens in de stroomversnelling of net er achter te vissen maar vind het aardig lastig nog om goed te presenteren daar in. Ook krijg ik daar geen aanbeten en was het redelijk begroeid elke keer.

Mike

Aha ik snap nu waar je gevist hebt.
Beetje lullig maar je hebt echt de verkeerde stukken water gevist. Dat lanzaam stromende stuk beneden bij het verenigings huis is over t algemeen erg slecht.
Als je verder doorloopt kom je op een gegeven momen bij een stuk wat ondiep is en snel stroomt. Dat was vroeger altijd het beste stuk. De vis zat in de uigesleten poels onder de kant en er zat altijd super veel vis direct onder de stroom versnelling.
Verder door naar achter zitten ook mooie snel stromende stukken met grote stenen en gaten. Daar zat ook altijd super veel vis.
Maar goed, op t moment is het er sowieso erg slecht.
Je moet echt hard zoeken en veel meters maken om aan fatsoenlijke aantallen te komen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

En toch, bij het verenigingsgebouw heb ik mooie vissen gevangen..(geen aantallen, maar wel mooi) meerdere zoals bovenstaande, zie ook wel in mijn andere topics. Onder de bomen aan de overkant. Ze zwemmen denk ik op en af van stuwmeer.

En ook bij GKN stroomafwaarts afgelopen 2 jaar mooie vissen gevangen..maar de ene dag is de andere niet lijkt het wel..
Je hebt wel ervaring met vissen op stromend water? Zo hard kan het niet gestroomd hebben met deze waterstand 😉
Heb er wel eens een dag gestaan met meer dan 100 cm water..dan is het een mooie rivier om te raften. 😁
Stukje stroom opwaarts van de Aldi was ook prima.

Uiteindelijk leer je een rivier pad kennen als je er vaker komt.

emgz84

Ik hoor dat ik in ieder geval reden heb om nog eens terug te gaan. Hoorde ook dat er in het voorjaar over het algemeen wat beter te vangen is.