newbie wil aan de slag....tips welkom !

Started by vinfoto, September 07, 2014, 22:05:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vinfoto

als ik echt wil starten met vliegvissen kan ik dan het beste lid worden van een vereniging ?

zat vandaag even te lezen over de  vispas maar kwam er nog niet helemaal uit..wat heb ik nu precies nodig?

wie kan me op de goede weg helpen, ik woon in Rotterdam en heb een auto.

Scaramouche

Vereniging is wel de snelste manier, maar ik heb het ook zonder gedaan (al heb ik er daardoor wel lang over gedaan om een beetje een redelijk niveau te bereiken). Ik zou gewoon eens bij martin's hengelsport binnenstappen voor een kop koffie en een lading advies. Voor lessen kun je terecht bij modernflycasting, die organiseren cursussen aan de Bernisse.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

rein

Je kan inderdaad gewoon eens langs gaan bij een vereniging in de buurt. Ongetwijfeld zitten er veel mensen die je op weg willen helpen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik net als Scaramouche ook zonder heb gedaan. (en nog steeds doe :))
Volgens mij staat er in de vispas alleen waar je wel en niet mag vissen en met welk aas. Niet de manier van vissen.

Hilco de Visser

je kan je ook helemaal suf googelen, uren youtube kijken  dure hengels kopen  en je dan vliegvisser wanen .

kan je daarna altijd nog les nemen om al je slechte gewoonte's er weer uit te krijgen  :P

geintje natuurlijk  :)

Troutbuster

#4
Broeders en vliegvissers in spé

Ik heb jarenlang alleen zitten "klooien", in alle mogelijke valkuilen getrapt en vanalles erg verkeerd gedaan op mijn "vliegvispad", puur omdat ik nogal eigenwijs van aard ben maar......

een wijs man zei ooit "als je eigenwijs wil zijn, moet je eigen wijsheid bezitten" !!

Mijn vliegvis "skills" en ook mijn vliegbind capaciteiten gingen pas met sprongen vooruit nadat ik me bij een vliegvis/bind club schaarde.

Intussen wat jaren verder ben ik erg trots dat ik een aantal vliegvissers in spé, onder mijn (club) hoede heb mogen nemen die intussen uitgegroeid zijn tot echte vliegvissers/binders!

Voor alle valkuilen en foute/verkeerde dingen, alle slechte materialen, alle nodeloze zaken waar ik jaren over heb moeten tobben om ze mee te maken en te vergeten, heb ik uit ervaring (schade en schande) deze jongens kunnen behoeden voor ellenlange zoektochten naar het goede!

Wees wijs, en schaar je bij een vliegvis club!!!

Zoek de onvoorwaardelijke steun ( ja echt dit bestaat nog!) bij een ervaren "rot" die je alles (goed én slecht)  laat zien en meemaken en je "vliegvis/bind carriere" gaat als een trein!!

Daarna ga je pas echt plezier beleven aan je hobby!


Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


BV

Moet bekennen dat ik meer het karakter heb van Scaramouche en Rein, maar toch de weg van Jan Troutbuster heb genomen.
Wat ik op het eerste jaar heb geleerd   en aan info heb verkregen in de vliegvisclub is onmetelijk.

rein

Ik denk dat ieder zijn eigen weg bewandeld. En als je het snel wilt leren is ervaring van anderen zeker aan te raden. Ik zelf zie mij in elk geval niet als goede caster of binder, en zelfs mijn kids doen het inmiddels beter dan ik, maar ik geniet wel degelijk van mijn hobby. Ik heb het even "geprobeerd" bij een vereniging maar tot de conclusie gekomen dat verenigingen nou niet echt mijn ding is. Iets wat waarschijnlijk meer aan mij ligt dan aan de desbetreffende vereniging :)

vinfoto

ok vandaag mijn hengel in elkaar gezet en geprobeert wat te werpen op basis van een youtube filmpje....inderdaad een pittig klusje.

Vereniging is misschien wel handig, weet iemand een leuke vereniging in Rotterdam of Den Haag?
Volgens mij is dan ook het aanvragen van een vispas makkelijker want daarvoor moet je toch ook lid zijn van een club ?

BV

Ik ken de clubs niet , maar zie wel veel viswater in het westen waar een bordje staat   "enkel voor 's gravenhaagse".
Zoveel dat ik volgend jaar daar mijn vispas ga nemen.

vinfoto

Quote from: BV on September 08, 2014, 21:08:07
Ik ken de clubs niet , maar zie wel veel viswater in het westen waar een bordje staat   "enkel voor 's gravenhaagse".
Zoveel dat ik volgend jaar daar mijn vispas ga nemen.

en met de 's gravenhaagse mag je volgen mij ook in Rotterdam vissen...komt dat ff mooi uit :)

rein

ook grotendeels in het groene hart volgens mij :)

Ik zit er nog steeds op te wachten dat er straks 1 kaart komt voor heel Nederland, en als het even kan......heel Europa, maar vrees dat ik dat niet zal meemaken. :-[

Hilco de Visser

Quote from: rein on September 08, 2014, 19:27:56
Ik denk dat ieder zijn eigen weg bewandeld. En als je het snel wilt leren is ervaring van anderen zeker aan te raden. Ik zelf zie mij in elk geval niet als goede caster of binder, en zelfs mijn kids doen het inmiddels beter dan ik, maar ik geniet wel degelijk van mijn hobby. Ik heb het even "geprobeerd" bij een vereniging maar tot de conclusie gekomen dat verenigingen nou niet echt mijn ding is. Iets wat waarschijnlijk meer aan mij ligt dan aan de desbetreffende vereniging :)

je kan dit forum ook een beetje als vereniging zien , als je af en toe met een van de rotten hier op stap gaat kan je hoop leren.

ik ben ook geen verenigings man , en ga niet wekelijks met oude mannetjes avonden zitten knutselen  :P , en ik ben dan ook super eigenwijs.

Maar intussen ken ik (bijna)iedereen en heb veel van hier kunnen leren .
De meeste praktijk kennis heb ik opgedaan via Erik de Noorman  ::goodjob::


en zo waar  ik vang af en toe, maar er gaat ook wel eens wat kapot  ::blabla::



vinfoto

een keertje met iemand mee spreekt me zeker aan.

Troutbuster

"Petri Heil"


vinfoto

thanks helaas kan ik niet ben dan het NK veld boogschieten fotograferen