Korte of lange stok

Started by nanootje, April 10, 2014, 22:42:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nanootje

Hoi allemaal,
ik ben Robert en 36 jaar.
Ik vis eigenlijk al van kinds af en eigenlijk alleen met vaste stok.
Ben een echte voorn liefhebber en vis ook regelmatig bij ons in het kanaal. Nog geen 5 min. lopen en plons ;D
Nu heb ik altijd wel belangstelling gehad voor vliegvissen, maar eigenlijk nooit wat mee gedaan......tot nu.
Bij mooi weer kan je in het kanaal de vissen mooi bovenin zien zwemmen en lijkt me wel leuk om eens met de vlieg te gaan vissen.
Maar helaas is ook bij ons de laatste paar jaar het vervelende eendenkroosje opgerukt en heb nu dus twee vragen.

1: Ik heb gelezen dat een #5 een relatief zware beginners stok is en een #3 geschikter is om in NL mee te beginnen. Ik ben mooie stokjes tegen gekomen in #3, maar ook in 7 feet uitvoering. Nu is het kanaal niet erg breed en hebben we de nodige eiken staan en lijkt me zo'n korte, twee delige stok mij wel wat. Iemand ervaring met dat soort korte stokjes en is het te doen om daarmee te beginnen?

2: Kan je met de vlieg ook goed op/tussen eendenkroos vissen en zo ja, hoe doe je dat het beste/leukste?

Alvast bedankt ;D

fairplay

Het verschil tussen een 3 en 5 is bij sommige blanks/hengels minimaal te voelen. Daarbij komt dat hedendaagse liefde voor "snellere" hengels de #3 een #5 gevoel geeft.
Dus pak een zachtere #5/6 en je bent veel allrounder bezig. Echt, met een beetje wind(wanneer waait het niet in nederland) ben je blij als je wat meer gewicht aan je hengel hebt hangen(in de vorm van 10mtr vliegenlijn).

fairplay

O ja, de lengte...... ;)

Soms ben je blij met een hengel van 3 mtr, soms vervloek je hem. En andersom ook natuurlijk.  Heb je hier wat aan.  ::)

nanootje

Thanx voor de snelle reactie.. 8)
Oja, dat werpgewicht.....even vergeten :-[

Ik kan een Ron Thompson 8' of 9' (ben even vergeten welke) 6/7# voor een prikkie aanschaffen. Is dat beter om mee te starten?
Lijkt me ook wel leuk om wat op snoek te zitten als ik het een beetje onder de knie heb. Of is dat weer een beetje over de top.
Dit stokje gaat bij een hengelsportzaak eruit omdat ze stoppen met vliegvisartikelen. :-\

FlueFisker

Ik zou zeggen kopen die hengel.
Kan je altijd later nog gebruiken voor snoek inderdaad.
Ik heb zelf twee Ron Thompson Accelerator hengels, 1 9ft 5/6 en een 9ft 6/7, fijne hengels.

Zoek op marktplaats eens op Flextec en kies dan voor de Cdx66 in 9 of 10 voet.
Ik heb zelf twee flextec hengels van 10 voet in #3 en in #5/6, heel fijne hengels. Ook vind ik het inzetten van een nieuwe worp prettiger gaan met een 10 voeter.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

bij

Ik vis zelf met een flextec wilderness (6delig) en streamtec deze bevallen mij goed.
Lengte van de hengel hangt volgens mij af onder welke omstandigheden je vist mn tav begroeiing rondom de visstek.


FlueFisker

Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

Gert

En anders heb ik nog wel de voorloper van die hengels, een SUMO LOOP XS 9ft #5/6 voor 35 Euro voor de liefhebber. Hengel is nog nieuw.

Groet,
Gert

nanootje

Wow, dit is een aktief forum zeg :-*
Het lastige vind ik ook de verscheidenheid aan merken. Maar Flextec is wel OK dus??

Quote from: Gert on April 12, 2014, 13:25:00
En anders heb ik nog wel de voorloper van die hengels, een SUMO LOOP XS 9ft #5/6 voor 35 Euro voor de liefhebber. Hengel is nog nieuw.

Groet,
Gert

Je hebt pb Gert ;)


Gert

Quote from: Gert on April 12, 2014, 13:25:00
En anders heb ik nog wel de voorloper van die hengels, een SUMO LOOP XS 9ft #5/6 voor 35 Euro voor de liefhebber. Hengel is nog nieuw.

Groet,
Gert

O jee, net even de hengel opgezocht - blijkt het er een van 10 ft te zijn. Ik ben rijker dan ik dacht ;)

Robert, je krijgt een PM terug.

FlueFisker

Quote from: FlueFisker on April 12, 2014, 13:07:28
http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/hengelsport-vliegvissen/m792900119-vliegvishengel-flextec-cdx66-incl-verzendkosten.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

De Flextec Streamtec heb ik ook in #3 en is inderdaad een fijne hengel.
Link hierboven is naar de cdx66, voor 70 euro niet duur.

Zojuist bij de adverteerder van bovenstaande link een #5/6, 9 voeter gehaald van Flextec, de cdx66. Dacht even heen en weer te kunnen fietsen en snel weer thuis te zijn maar zoals dat gaat als vissers onder elkaar werd dat een tikkeltje later  ;D
Erg aardige kerel die Bij! En (veel) voordeliger dan die andere Flextec verkoper op marktplaats.
Als je dus nog wat zoekt nanootje dan is dit een aanrader.
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

bij

Het was inderdaad even gezellig om te kletsen met een andere vliegvisser.

MarcelN

#12
Ik snap niet dat je zoiets van MP afhaalt, via Tacklediscount gaan die cdx66 voor een appel en een ei :o ze willen daar alleen maar de Streamtec die lui, ik heb ze al zien gaan voor €30,- incl. verzenden, wordt gewoon niet op geboden ;)
Hier heb je er zoeen http://www.ebay.co.uk/itm/Flextec-Carbon-CDX66-Trout-Salmon-Lake-River-Stream-Fly-Rod-9ft-5-6-Rrp-239-99-/390835235842?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item5aff986c02
In de winter wordt er nogmaals NIET op geboden, ja door BIJ waarschijnlijk :-X

BJ

Ik ben ook een beginner en vis met een 5-je.

Dit is wel een klassieke Hardy glasstok.  Lichter zou ik niet aanraden maar ja wie ben ik.

BJ