Mijn korte lidmaatschap van de UL groep op Facebook...

Started by Rena, December 31, 2013, 14:41:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

Het is mij ook een paar keer overkomen dat ik tijdens het nymphen op forel en vlagzalm een snoek pak op de nymph.
Dat is lastig als je met een lichte hengel vist, anders is het als je het als je doel ziet om met bv een #3 een snoek te vangen.

Voor mij is Ultra Licht geen doel op zich, vissen met materiaal dat is aangepast aan de omstandigheden en de vis werkt voor mij.
Het werpen van zware nymphen aan een te lichte hengel werpt niet prettig en werkt contra productief.
Dit is het zelfde met streamers, een lichte hengel kan ze wegzetten maar het kost gewoon weg te veel moeite.
Staat er veel wind dan kan het zijn dat die fijne hengel die anders geschikt is, niet voldoet en plaats moet maken voor een andere.

[lange tenen modus aan]  :-X
Hier op het forum heb ik wel een gezien dat er een clubdag werd georganiseerd met hengels van maximaal #3.
Wat doe je dan al het windkracht 5 of meer waait, ga je dan proberen om die vlieg weg te zetten met je #3tje en jezelf groen en geel ergeren?
Ga je dan niet vissen en thuis zitten mokken omdat je UL avontuur niet doorgaat en je visdag weg is gewaaid  :o
Mag je dan geen #5 of #6 pakken en wel heerlijk werpen en vissen???
[lange tenen modus uit]

Bovenstaande behoeft geen antwoord, het is retorisch bedoeld  8)

Vliegvissen is een persoonlijke beleving van vissen en de omgeving en dat kan niemand anders ervaren, zoals jij dat wilt, dan jijzelf.
Een gezonde discussie er over voeren moet echter gewoon kunnen, ook al ben je het niet eens met elkaar.

Ik wens bij deze iedereen, ook de UltraLighters, Chechnymphers, tenkaraers enz onder ons, een gezond, visrijk en vooral respectvol 2014 toe!!!

TL Peter

Koen

Quote from: Beertje on January 01, 2014, 11:04:11
Snoeken met een 3-tje, ik snap niet wat er leuk aan is.Ik heb zelf eens een snoek van 1.10 mtr gevangen aan een 5/6  nou, dat was al een heel gedoe.Je hebt er totaal geen controle over waardoor de drill veelte lang duurt. Maar voorn vissen met een ligt stokje is wel heel leuk.

mjah, mijn ervaring met een lichte stok is dat je hem zo aan de kant hebt, de gene die wij gevangen hebben iig. De drill stelt ook niks voor omdat je toch geen kracht kan zetten. begrijp me niet verkeerd, snoeken doe je niet met een lichte stok, maar ik heb wel gezien dat de snoek niet uitgeput wordt, verre van dat zelfs, en hij laat zich makkelijk scheppen ook. ik denk dat het verschil met een 1/2/3 of een 5/6 en hoger gewoon is dat je dat beest er met een 5/6 en hoger er zo snel mogelijk probeert uit te trekken en daar protesteert hij tegen met veel geweld, uiteraard. Plus een dikke haak in zijn muil zal ook niet helpen.  Daarin tegen weet je dat je met een 1/2/3 geen kracht kan zetten dus gaat het heel voorzichtig.

anyway snoeken doe ik lekker met mijn 8tje maar de volgende keer dat we voorntjes gaan vissen in de haven gaat er wel een schepnet mee :)

merijn1982

Ik ben nog niet heel lang in het bezit van een #2. Deze is voor de witvisserij. Heb een #5 voor forel of baarzen en een #8/9 voor snoek. Het is denk ik voor een ieder zelf wat hij waarvoor inzet.. sommige snoeken met een #6. Andere vissen op forel met een 7...

vind UL vissen leuk. Maar de rest ook. Moet volgens mij ook samen kunnen gaan toch? Hebben uiteindelijk allemaal dezelfde hobby!!
Tight lines!!

FSCHAMP

 ::agree::

Ik ben in het bezit van een #4, #5, #5/6, #7, #8, #9 en sinds enkele dagen een #3tje dat nog moet ingewijd worden en ik wend ze allemaal aan voor verschillende soorten van visserijen en iedere techniek of toepassing heeft zijn charmes. Iedereen moet voorzich zelf maar uitmaken waar hij mee aan de slag gaat. Trouwens we zijn allemaal verschillend dus onze visserij zal dan ook wel verschillend zijn of zie ik dit verkeerd?

Trouwens ieder van ons zal al wel eens ervaren hebben dat hij een vissoort vangt, die normaal niet voorzien was voor het materiaal waarmee aan het vissen was, althans dat is mij toch al meerdere keren overkomen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>