Vangsten Maasvlakte: Elft of Fint?

Started by Franky Boy, June 26, 2014, 11:20:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Floor

Quote from: Joost S. on June 11, 2017, 17:31:30
Thanks Marcel. En haha! Dat klopt idd.

Ik heb namelijk idd het plan woensdag te gaan, alleen ik ben al anderhalve week ziek, en ben nog steeds niet lekker. Dus dacht, laat ik eerst ff fit worden en dan zie ik wel weer.

Mag ik wat vragen? Kan je met de auto helemaal tot de punt komen op de landtong van Rozenburg? En hoe verder richting zee, hoe beter de stekken (meestal), of kan je over de gehele lengte van die landtong aan de slag?

Je kan en helemaal tot het eind van de landtong en langs het grootste gedeelte van de landtong aan de slag.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

MarcelN

Je kunt de gehele landtong afrijden, einde is een rotonde met snackbar en tevens de stek 'muizengat' met harde stroming(zeebaars).
Het finten zelf doet men meestal na de stormvloed keerring richting zee rondom de strekdammen die daar liggen, sommige kan je op staan en andere zeker niet!! levensgevaarlijk ivm scheepvaart, ga er dus nooit alleen heen als nieuweling! Je kunt er ook tussenin waden en als er een schip komt zal het water snel zakken om daarna tweemaal zo hard te stijgen, je zal de eerste niet zijn die verdwijnt of alles kwijt raakt. Ga er dus tijdig uit of vanaf. Veiligste is 3 uur vóór laag tot 3uur erna.
Misschien plaats ik nog wel wat vliegen...is heel simpel.

Joost S.

#27
Super info heren, waardeer ik ten zeerste!  ::goodjob::

Heb er zoveel zin in, maar ja.... geen zin in een terugslag, maar komt goed, is het niet deze week, dan de week erop. Luxeprobleem, ;-).

En die friet tent had ik al op het oog, ook voor de parkeerplaats. En hoopte dat die op de punt lag, dus dat is lekker. Het is sowieso een heel mooi gebied als ik de foto's zo zie.

Ik ga 0 risico's nemen. Mijn hondje gaat ook mee. Kan ik vast maken aan een lijn en pin in de grond. Dus moet een veilige plek hebben. En wie weet wordt het meer wandelen en kijken bij anderen. Zodat ik de volgende keer goed voorbereid en zonder hond mijn gang kan gaan.


Heb een doosje klaar liggen Marcel, daar moet ik van alles mee kunnen vangen, ;-).

Hidde

Worden die finten ook gevangen van de kant met hoog water of kom je er dan niet bij?

Joost S.

#29
Ik durf er niks over te zeggen, geen idee.

Ondanks dat ik me nog niet helemaal top voel, ga ik toch die kant op morgen. Twijfel nog om morgenvroeg rond 5 uur die kant op te rijden, of pas rond een uur of 1.

Ga nu de getijden eens proberen te achterhalen en proberen te lezen. Kijken of ik er wat mee kan.  Zou ook kunnen bepalen hoe laat ik ga.

Edit

Morgenochtend rond 7 uur is het hoog water. Om 11 uur is het laag. Als ik dan van 6 tot 11 ga zit ik goed denk ik he? Kan ook rond 5 uur daar zijn, smiddags, en dan tot een uur of half 11.

Ben er nog niet helemaal uit.




Ben Tabak

Er wordt weer volop Fint gevangen nu, en het formaat is erg mooi dit jaar.
Maar laten we het aantal slachtoffers zoveel mogelijk beperken door weerhaakloos te vissen en ze onder water te onthaken.....
Uiteraard alleen bedoeld voor wie de schoen past, maar ik zie af en toe dingen.....
Vangze,
Ben

Joost S.

#31
Ben net terug. En het vliegvissen is pas mogelijk als het water omlaag gaat, niet aan gedacht. En met een zinklijn, en die heb ik niet. Maar goed, kwam om half 6 aan of zo. Helemaal niemand nog. Naar de punt gereden voor wat prachtige blikken. Het leek wel een wildwaterbaan daar recht voor de punt. Alleen supersteil naar beneden, dat ging hem niet worden.

Stukje terug gereden tot net voor de kering. Bij een vuurtoren achtige paal. Ff een uurtje gegooid met een lichte werphengel met shads, niks.....

Toen zag ik al wel mensen aan komen, en ben daar maar aan gaan sluiten. Was net hoog water geweest. Zag meteen dat die veel verder inwerpen, dat haalde ik nooit. Maar een zeer vriendelijke gast uit Rosmalen leende mij een pilkertje.

En toen ging ik los, wat een feest, had er een stuk of 6, en heel veel lossers. Helaas moest ik toen ik al bijna naar huis toe.

Wat een prachtig stukje Nederland is dat zeg! En wat een toffe sportvis is die Fint. Toen ik op het punt stond weg te gaan, kwamen eigenlijk ineens overal vliegvissers vandaan. Nog even naar de punt gereden voor een laatste mooie blik, en op alle dammetjes zaten ze te zwiepen.

Ik moet wel zeggen, het lijkt me best link, zo glad. Goed op passen lijkt me.

Maar zeker voor herhaling vatbaar. Ervaring rijker, weliswaar geen vliegvissen, maar dat komt nog wel.

Nog een dank aan de Rosmalen pilker verzorger, en eigenlijk iedereen die daar stond, mannetje of 10, waren allemaal zeer vriendelijk en gastvrij. Heb een topdag gehad.

MarcelN

Quote from: Ben Tabak on June 14, 2017, 11:05:30
Er wordt weer volop Fint gevangen nu, en het formaat is erg mooi dit jaar.
Maar laten we het aantal slachtoffers zoveel mogelijk beperken door weerhaakloos te vissen en ze onder water te onthaken.....
Uiteraard alleen bedoeld voor wie de schoen past, maar ik zie af en toe dingen.....
Vangze,
Ben
Ik was er gistermiddag van 12-16u en erg goed gevangen weer, ja inderdaad zie je ellendige dingen van de vissers, dreggen incl weerhaken :'(
en dan natuurlijk liefst met de hengel uit het water hijsen om vervolgens met een grote doek de vis zorgvuldig van zijn slijmlaag te ontdoen >:(
Ik heb er heel wat zien drijven waar grote klodders bloed uitkwam, dat kostbare kunstaasmoet er immers uit :o
De dam opslepen doen ze ook graag, onderwater tegen een stuk wier onthaken komt niet bij ze op :-\

paul de bruijn

Seizoen voor de fint in volle gang,14 dagen geleden nog een zeer productieve dag met grote fint,zelfs zeebaars en makreel.Ook op de pilker,maar aangepaste dreggen en weerhaakloos.Scheelt enorm.Ja,een kwart vliegt er tijdens de dril al af,niet zo erg dat automatisch onthaken hoor.Ook de makreel is trouwens erg kwetsbaar.Maar goed,elke vis dient met respect onthaakt te worden toch.....
Voorlopig ben ik uitgevist,eergisteren aan nekhernia geopereerd,dus eerste 6 weken zeker geen hengel in de hand,en mag niet meer dan 5 kilo tillen ;D,of is dat visserslatijn? :P

Joost S.

#34
Hmmm... ok.....

Dus ik moet wat pilkertjes bestellen, en dan wat weerhaakloze dregjes? Of met een enkele haak.

Edit

Heb inmiddels pilkertjes besteld. Doe daar dan een goede, enkele haak aan.

--

Maar wat een vis zeg, je zag ze overal springen en jagen. Tot het bijna laag water was. Toen werd het stil. Werd ook weinig meer gevangen toen.

Heb me ook wat verder ingelezen. En nu ik er een keer geweest ben, begrijp ik veel beter wat er bedoelt wordt. Volgende keer eens mijn voordeel mee doen.

En dan eens kijken of ik het aan durf, daar te vliegvissen. Maar ik denk zelf dat ik nog niet goed genoeg ben met de #8 om het daar te proberen. (Los van het feit dat ik (nog) geen zinkende lijn heb)

--

Beterschap Paul.  'Smiley met een glas bier'


--

Oja.... nog 1 ding wat ik me af vraag. Het schijnt dat er mensen vanuit de punt in de zogenaamde muizenval vissen.

In die enorme waterstuwing en stroming. Dat moet een spectaculair gezicht zijn. Maar daar begin ik niet aan hoor, haha, :-).

Wil het wel eens zien.

Bert J.

Bij laag water kun je goed vissen in het muizengaatje. Wel voorzichtig doen op de spekgladde stenen.
Zoals je al zei; veel stroming... Zeebaars!
Aan de linker kant ligt een trap, waar je veilig omlaag kunt. Hou altijd de scheepvaart in het oog.
Vooral de watertaxi's, die catamarans. Ga dan gerust wat hoger op staan.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

paul de bruijn

Joost,als kleine tip(en misschien wist je het al)kleine pilkertjes of lepeltjes zijn de truc.Ergens tussen de pak m beet 12 en 15 gram
Weerhaken dichtknijpen en/of 1 haak van de dreg knippen en binnendraaien maar,aanbeet niet te missen.
Afstanden zijn vaak de sleutel tot leuk vangen,In Ijmuiden zit de vis soms ook op 50 a 60 mtr,met de vlieg gewoon niet te doen,en waden is onmogelijk.
En uiteraard is het tij de sleutel,zodra er stroming komt gaat de vis jagen,bij geen stroming kun je net zo goed thuis blijven.

Redtagcees

Quote from: MarcelN on June 14, 2017, 16:18:58
Ik was er gistermiddag van 12-16u en erg goed gevangen weer, ja inderdaad zie je ellendige dingen van de vissers, dreggen incl weerhaken :'(
en dan natuurlijk liefst met de hengel uit het water hijsen om vervolgens met een grote doek de vis zorgvuldig van zijn slijmlaag te ontdoen >:(
Ik heb er heel wat zien drijven waar grote klodders bloed uitkwam, dat kostbare kunstaasmoet er immers uit :o
De dam opslepen doen ze ook graag, onderwater tegen een stuk wier onthaken komt niet bij ze op :-\
Er zijn er Marcel die het nooit leren daar zit hun ego in de weg!
Ben weer thuis!
Volgende week maar een keertje!
Groetjes,
Cees



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Hallo forummers,
Mijn naam is Cees van Schaffelaar
Ik woon in Hoofddorp
Al jaren gepensioneerd en een vervent vliegvisser!
Lid van de Meivlieg in Badhoedorp.
Hoop het een en ander met jullie op dit forum te kunnen delen
Groet,
Cees😀

Joost S.

Ik ben reeds voorzien denk ik Paul, ;-). Heb ze van 20g besteld omdat mijn hengel 10-30g is, dus als het goed is kan ik dat gewicht het verste weg zetten.

Toch bedankt voor de tip,  ::goodjob::.

paul de bruijn

Nou Joost,toch als tip,ik denk dat 20 gram te zwaar is.In Ijmuiden ook wel eens met 18 gram gevist,zowat niks,12 gram(kleiner formaat) en elke worp vis.Ik ken de omstandigheden daar niet,in ijmuiden zit de fint vaak wat verder weg.Met 12.00 gevlochten lijn en 12 of 15 gram haal je dan toch nog makkelijk 60mtr en meer.En geloof me,een pilkertje van pak m beet een centimeter 5 a 6 levert beduidend meer vis dan zijn grote broer,en ook de zeebaars en makreel vinden de "kleintjes"leuk.
Maar uiteindelijk gaat t om de lol die je hebt!En met licht materiaal is fint erg leuk.

MarcelN

#40
Vandaag wederom lekker staan vangen met de wind wat lastig, maar backcasten doet wonderen ;)
Dat ze dingen gaan bouwen rondom de dammen heb ik ook vernomen, zou gaan om schuilplaatsen voor de fint om veilig te paaien, oftewel beschermen tegen 'ons'.
Ik sta niet in het water, kom van mijn klus te Hellevoetsluis en stap in mijn kaplaarzen en hoppa dam op effe 3 uurtjes knallen...
nou dan gaan we toch weer wat anders doen, dit is toch te simpel vangen tot flauw aan toe :P
In 'de Beer' zitten ze ook en heb je leuke bonus vissen ;)

Joost S.

Ik heb deze besteld

https://www.hengelsportfauna.nl/spro-casting-shore-jig.html?id=11150861&quantity=1

In sardine en black back kleur. Zijn maar 5 cm lang. Als ze te zwaar zijn zoek ik weer verder, maar heb er wel vertrouwen in.

Bert J.

Quote from: willem on June 16, 2017, 07:35:13
Ik ben benieuwd hoe het gaat als ze die lengte dammen gaan sorten, dan pas word de waterweg een interresant gebied voor de lichte en vlieg visserij.

Wat bedoel je hier precies mee?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

MarcelN

#43
Vanmiddag vroeg klaar en weer even staan zwiepen, helaas zaten ze te ver weg en bleef ik op +-20st. steken, morgen beter weer en wat Belgen erbij ;)
Zo'n lepel smijter op fint was vanwege de afstand succesvoller, maar haakte ook een mooie 60'er zeebaars :o
"Die gaat mee" zei hij gelijk, 'ik dacht het niet' zei ik weer, dus die zwemt weer vrolijk rond :)
Ik heb ook nog aardig wat finten tussen de stenen uitgevist, die spoelden ertussen door grote golven van scheepvaart, dus dat was blokken omdraaien en ook de nodige verstijfde gevonden :'(
Wind was extra heftig maar goed te doen in de rug.
Ik ben ook zeer benieuwd Willem naar die werkzaamheden, ik zie steeds al opleggers met enorme lange staaldraden naar de punt rijden, gaan ze iets vlechten?
https://www.ark.eu/gebieden/de-delta/nieuwe-waterweg

Joost S.

Interressant hoor. En het lijkt me dat het nog mooier wordt.

Maar is dat dan ook toegankelijk voor vissers, of wordt het wellicht verboden te vissen? Zie niks staan over sportvissen.

En kan je straks veilig waden door zo een kribvak? Of valt dat nog te bezien? Vanaf die lengte dammetjes, indien mogelijk, heb je wel topstekken denk ik, zo de waterweg in.

Wat vinden de vaste bevissers er eigenlijk van?

jo flyfishing

Het is wel een gekkenhuis als die finten los gaan.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Maar het was ook wel weer ouderwets gezellig Jo ::goodjob::

jo flyfishing

Voor en na een stuk of 30 finten.  8)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Twan

Het was kermis vandaag. Wel mooie formaten dit jaar  ;D

Joost S.

#49
Ik denk dat het nu met deze hitte in de avond elke dag goed raak is he? Helaas door mijn enkel gegaan met een potje voetbal dus verwacht deze week niks meer. Wel balen.... hittegolf, zit je daar met je kneuzenpoot haha.

--

Zit rustig te zoeken naar een fatsoenlijke, weerhaakloze, zoutwaterhaak voor achter een pilker voor fint en of zeebaars.

Kan het nergens vinden.... de enige die ik kan vinden die zijn uitverkocht, of te klein. Heeft iemand een tip/linkje waar ik die kan scoren? Dacht zelf aan haakmaat 6.

Ik vind het sowieso echt tegenvallen wat er verkrijgbaar is weerhaakloos. Sommige shops bieden helemaal niet 1 zo een haak aan. Vliegen helemaal tergend weinig. Maar goed, ik dwaal af, ;-).



EDIT

Toch nog gevonden. Bij visdealshop. ;-)